Slechthorendheid (oftewel: de verborgen handicap)..

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 26 apr 2006 10:05

Poesje schreef:Ja, gelukkig zijn die er Lalage! Ze zijn ook bijna niet te zien.. Gelukkig niet.. Maar het is gewoon het idee dat je ze in hebt, in het begin had ik een 'koptelefoon-gevoel'..
Wsl hebben we dezelfde Kimberley?! :wink:
Als ik jou stukje zo lees, krijg ik de indruk dat jij er weinig moeite mee hebt.. Of heb ik dat verkeerd?

@ Mystery..hoe werd het duidelijk dat het niet 'gewoon slechthorendheid' was, maar otosclerose?

Dat ontdekten ze meteen, herkennend aan de soort klachten van mijn moeder. Ze is trouwens niet echt slechthorend :oops: dus ik mag hier niet eens praten :wink:
Ze hoort momenteel even goed als een goedhorende 80-jarige. Haar ene oor hoort nog best veel, maar het andere weinig.
Als mens alleen kun je niet bestaan, je hebt de ander nodig om te groeien.

Wees eerst een individu voordat je een duo wordt.

Poesje
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Poesje » 26 apr 2006 16:01

mystery schreef:Dat ontdekten ze meteen, herkennend aan de soort klachten van mijn moeder. Ze is trouwens niet echt slechthorend :oops: dus ik mag hier niet eens praten :wink:
Ze hoort momenteel even goed als een goedhorende 80-jarige. Haar ene oor hoort nog best veel, maar het andere weinig.

Toch heeft het met slechthorendheid te maken! :wink:
Maar..wat jij zei over bijgeluiden zei, herken ik.. En toen ik je stukje las, dat ze steeds minder gaat horen, en uiteindelijk doof word.. Dat zette me even aan et nadenken, want soms vragen we ons af..of ik in de loop van de jaren ook steeds minder ben gaan horen!
Brrr, maar niet aan denken nu... :D
"Je moet in feite gewoon niet te diep nadenken, dan klopt alles."

Herman Finkers

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 26 apr 2006 17:01

ikzelf heb nooit een gehoortest meer gedaan!!! ik heb als klein kind mega veel oorontsteking gehad, en doofheid zit in de familie. Vaak kan ik mensen niet verstaan als ze de andere kant op kijken, idem met de kinderen in mijn klas. Ik vraag altijd of ze mij aan willen kijken als ze met mij praten. In grote gezelschappen met veel achtergrond, kan ik helemaal niks volgen!! Dit ook in uitgaansgelegenheden!! en dan voel ik mij knullig!! :oops:

Poesje
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Poesje » 26 apr 2006 17:06

paprikameisje2 schreef:In grote gezelschappen met veel achtergrond, kan ik helemaal niks volgen!! Dit ook in uitgaansgelegenheden!! en dan voel ik mij knullig!! :oops:

Ik weet wat je bedoeld! Ow, hoe rot kan je je daardoor voelen!
Of dat je je naam hoort, en niet weet wat er gezegd word..en niemand die het wil herhalen! Herken je dat ook? Btw..heeft de dok nooit gezegd dat je een gehoortest moet doen, en/of gehoorapparaatjes moet!?
Ben blij dat er hier gereageerd word, zo kom je er achter dat we als Refowebbers wat aan elkaar kunnen hebben! :)

Herman Finkers

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 27 apr 2006 09:29

Poesje schreef:
mystery schreef:Dat ontdekten ze meteen, herkennend aan de soort klachten van mijn moeder. Ze is trouwens niet echt slechthorend :oops: dus ik mag hier niet eens praten :wink:

Toch heeft het met slechthorendheid te maken! :wink:
Maar..wat jij zei over bijgeluiden zei, herken ik.. En toen ik je stukje las, dat ze steeds minder gaat horen, en uiteindelijk doof word.. Dat zette me even aan et nadenken, want soms vragen we ons af..of ik in de loop van de jaren ook steeds minder ben gaan horen!
Brrr, maar niet aan denken nu... :D

Otosclerose is erfelijk, dus als er mensen in je fam. zijn die dit ook hebben, zou ik voor de zekerheid naar de dokter of ziekenhuis gaan. Als je jezelf herkent in otosclerose zou ik ook voor de zekerheid een afspraak maken hoor! Beter vroeg erbij zijn... Je kunt dan geopereerd worden. Mijn moeder heeft een nieuwe stijgbeugel gekregen in haar oor.
Ik hoop het niet voor je dat je het hebt hoor!
Als mens alleen kun je niet bestaan, je hebt de ander nodig om te groeien.

Wees eerst een individu voordat je een duo wordt.

Sunrise
Mineur
Mineur

Berichtdoor Sunrise » 27 apr 2006 17:28

mijn broertje is slechthorend

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 28 apr 2006 12:56

Poesje schreef:
paprikameisje2 schreef:In grote gezelschappen met veel achtergrond, kan ik helemaal niks volgen!! Dit ook in uitgaansgelegenheden!! en dan voel ik mij knullig!! :oops:

Ik weet wat je bedoeld! Ow, hoe rot kan je je daardoor voelen!
Of dat je je naam hoort, en niet weet wat er gezegd word..en niemand die het wil herhalen! Herken je dat ook? Btw..heeft de dok nooit gezegd dat je een gehoortest moet doen, en/of gehoorapparaatjes moet!?
Ben blij dat er hier gereageerd word, zo kom je er achter dat we als Refowebbers wat aan elkaar kunnen hebben! :)

neeh.. nooit... me pa moet nu door naar het ziekenhuis voor zijn oren!! die heeft ook zelfde als mij.. niet zoveel kunnen verstaan van achtergrondgeluiden!!

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 28 apr 2006 13:29

Brr, oren, ik zou bijna de bijbel navolgen en zeggen: indien uw oor u ergert, houw hem af...

Ik heb al sinds ik heel klein was erg veel oorontstekingen. Als ik dan weer heel veel 'he?' begon te roepen (en dat mocht niet, het moest zijn: wat zeg je?') dan vroeg mn moeder al:' Heb je oorpijn?'
Dagen heb ik jankend op de bank gelegen, zo'n pijn deed het. En nooit is het doorgebroken, das helemaal een ramp.

Ik heb er nog steeds last van. Als ik dan weer slechter hoor dan weet ik dat ik binnenkort weer oorpijn heb. Soms is het echt ontzettend erg, die pijn, maar das tegenwoordig bijna nooit langer dan een dag.

Maar slechthorend ben ik verder niet. En vaak ben ik na een paar dagen oorpijn ook weer vergeten dat ik het had, pas als een maand of 3 later het weer komt, bedenk ik dat ik het 3 maanden geleden ook al had :)

Ach, ik heb er geen trauma's door hoor, het is gewoon vervelend soms :D
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 28 apr 2006 13:33

MissF schreef:Brr, oren, ik zou bijna de bijbel navolgen en zeggen: indien uw oor u ergert, houw hem af...

Wist je dat sommige mensen dat echt laten doen als ze hele erge oorsuizingen hebben en ook doof zijn? Ik bedoel dat het oor zeg maar geamputeerd wordt. Maar in veel van die gevallen komt de piep/suis/ruis dan na een tijdje toch weer terug :?

Renee
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Renee » 19 mei 2006 22:49

beetje late reactie, maar ik zie dat zelfs mn dochter hierop gereageerd heeft dan kan ik vanzelf niet achterblijven.
Bij ons komt de slechthorendheid door onze botaandoening osteogenesis imperfecta. En dat je geen apparaatjes indoet uit schaamtegevoelens ken ik maar al te goed. Het is gewoon totaal anders dan een bril, dat is maatschappelijk geaccepteerd, maar gehoorapparaten geven je toch het gevoel dat je niet helemaal voor vol aan wordt gezien. Bovendien krijg je mét die dingen ook nooit geen 100% gehoor.
Maar je wordt er vanzelf wel handig mee, je geeft gewoon met een grapje een draai aan het gesprek dan hoef je tenminste niet voor 3e x te vragen: wat zeg je? En zo zijn er vele andere manieren om jezelf en de ander voor de gek te houden om maar te verbergen dat het idd een handicap is! :(

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 20 mei 2006 10:34

mijn vader moet worden geopereerd. De hamer die op het aambeeld slaat is versleten ofzo. ze zetten er een nieuwe hamer in! hij moet aan beide oren worden geholpen!!!

Renee
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Renee » 20 mei 2006 14:01

zo heb ik al een nieuwe stijgbeugel...
maar allebei, hoor je niet vaak, meestal doen ze 1 oor per keer toch? :o

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 20 mei 2006 14:21

Renee schreef:zo heb ik al een nieuwe stijgbeugel...
maar allebei, hoor je niet vaak, meestal doen ze 1 oor per keer toch? :o

jeps en eht slechte oor het eerste!!

williebrord
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor williebrord » 18 sep 2006 17:27

kzie dat er dus wel wat christelijke mensen die slhorend zijn hier op de site komen,
heb een vraagje.. weten jullie een goede slhorende site; waar je op de hoogte wordt gehouden van de laatste ontwikkelingen van hoorstoestellen, werk vinden etc.. kortom alles wat met slhorendheid te maken heeft. Zelf ben ik ook slhorend, kzou ook graag met andere slechthorende meiden of jongens in contact willen komen. (21 tot ... Jaar) je doet maar een berichtje!
Groetjes williebrord
Look into my eyes, and you will see...what you mean to me...,

Poesje
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Poesje » 18 sep 2006 18:13

Hmm..ik kan je er niet aan helpen. Ik heb er eerlijk gezegd ook nog nooit naar gezocht op i-net. Maar ik ga eens googlen, en als ik wat vind..geef ik het je wel door.. :D

Herman Finkers

Terug naar “Archief”