Kan een christen roken?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 18 sep 2006 10:51

Denkertje21 schreef:
Smurffie schreef: Als je nu eenmaal niet gelooft dat je als christen niet kan roken, dan houdt het op.

Yep, dan houdt het op... Gemiddeld zelfs 16 jaar eerder dan niet-rokers...

Yeright..Dat dacht je toch zeker zelf niet?

dit vind ik appels met peren vergelijken.
Poepen doet iedereen, roken niet. Bij iedereen ruikt de ontlasting wel eens (die ruikt lang niet altijd). En iedereen weet dat je de ontlasting niet steeds op kunt en moet houden. Poepen is een gewoon een werking van het lichaam, roken niet. Van de rook kan iemand lichamelijke klachten krijgen (gelukkig lang niet iedereen), van de ontlasting krijgt niemand het benauwd of wat dat ook.
Hoewel ik begrijp wat je bedoeld gaat de vergelijking niet op.

Nee, maar iedereen overdrijft altijd zo, en daar kan ik dus niet tegen.

Anyway, ik ga even roken en me trouwens verder niet in de discussie mengen.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 18 sep 2006 10:51

mw schreef:Gister tijdens preekbespreking gehad over roken en 1 Kor 6:19. De meningen hoef ik hier denk ik niet neer te zetten :wink:

Daar ben ik eigenlijk toch wel benieuwd naar!

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 18 sep 2006 10:56

wat denk je zelf....
ons lichaam tempel van de HG.
zou er, als nu de tempel van Salomo hier stond, erin gerookt mogen worden? Ik denk het dus niet.

Er waren er een paar die toegaven dat het niet goed is, maar dat ze verslaafd waren.
Verder waren we het er over eens dat in een tempel niet gerookt kan worden.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 18 sep 2006 11:01

zou er, als nu de tempel van Salomo hier stond, erin gerookt mogen worden? Ik denk het dus niet.

Dat noem ik dus appels met peren vergelijken. De tempel van Salomo zou je kunnen vergelijken met de kerk van nu. Logisch dat er niet gerookt wordt in de kerk. Roken is een slechte gewoonte, ben ik het helemaal mee eens. Maar is het een zonde? Geloof ik dus niet.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 18 sep 2006 11:05

Smurffie schreef:

Dat noem ik dus appels met peren vergelijken. De tempel van Salomo zou je kunnen vergelijken met de kerk van nu. Logisch dat er niet gerookt wordt in de kerk. Roken is een slechte gewoonte, ben ik het helemaal mee eens. Maar is het een zonde? Geloof ik dus niet.

ik bedoel niet het gebouw op zich
In de tekst die ik noemde gaat het over dat het lichaam een tempel is.
De tempel van Salomo was zo mooi en heilig dat die goed verzorgd werd enzo. En zo ist ook met ons lichaam, die dienen wij goed te verzorgen.
Onze ziel en lichaam is niet van ons. Die heeft Christus gekocht. En wij hebben hem ten leen gekregen. Op spullen van een anderen pas je ook goed op. Dus op ons lichaam ook.
En ja....ik geloof wel dat het zonde is :wink:
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 sep 2006 13:47

mw schreef:wat denk je zelf....
ons lichaam tempel van de HG.

Ach, al dat verbrande vlees is ook niet bepaald gezond hoor..

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 18 sep 2006 14:26

dat had een andere betekenis dan zwarte longen.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 18 sep 2006 14:29

... en bovendien gebeurde dat in de open lucht (brandofferaltaar).
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

amigo
Mineur
Mineur

Berichtdoor amigo » 18 sep 2006 18:36

Roken is slecht ja, dat valt niet te ontkennen. Alcohol is ook slecht voor je. Drinken we er daarom minder om? neen. Ja je lichaam is de tempel van de H.G. Maar waarom oorbellen dan? waarom dan ..... vul maar in.

Je moet zuinig (voorzichtig) zijn op je lichaam. Met dat we dat weten, rook je er dan nog minder om? ik niet. Waarom zou God anders de tabaksplant gemaakt hebben? Om hem weg te laten dorren?

De stelling dus dat je als 'christen' niet mag roken, is wat mij betreft onzin. Johannes dronk ook alcohol toch? alcohol is vreselijk verslavend. Ja oke, toen was het nog anders dan nu de alcohol.

God heeft ons vrijheid gegeven, om te doen en te laten. Dus ieder moet voor zich uitmaken dan, of roken wel of niet mag.
Ik vloog over de wolken, naar een land hierver vandaan.....

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 19 sep 2006 07:24

amigo schreef:Roken is slecht ja, dat valt niet te ontkennen. Alcohol is ook slecht voor je. Drinken we er daarom minder om? neen.

Alcohol is alleen slecht als je teveel neemt. Maar elke dag een glas is niet schadelijk, zelfs gezond. Echter, één sigaret is al schadelijk! Een groot verschil dus!

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 19 sep 2006 08:56

amigo schreef: Waarom zou God anders de tabaksplant gemaakt hebben?

Nou heb ik al veel smoesjes van rokers gehoord, maar deze is echt top! :lol:
Kom, laten we allemáál gaan roken, want God heeft niet voor niets de tabaksplant gemaakt!
Nee wacht, ik weet het nog beter: laten we allemaal aan de cocaine gaan, want God heeft niet voor niets de cocaplant gemaakt!
Jij ook nog even een lijntje voor de dienst?

rafaell

Berichtdoor rafaell » 19 sep 2006 09:30

Naast de snelweg wonen is ook ongezond en friet eten is ook niet bijzonder gezond :wink: Een keer een sigaretje of een joint op zijn tijd kan geen kwaad. Maar alles met mate.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 19 sep 2006 09:49

rosalie83 schreef:
amigo schreef:Roken is slecht ja, dat valt niet te ontkennen. Alcohol is ook slecht voor je. Drinken we er daarom minder om? neen.

Alcohol is alleen slecht als je teveel neemt. Maar elke dag een glas is niet schadelijk, zelfs gezond. Echter, één sigaret is al schadelijk! Een groot verschil dus!

Onzin. Éen glas alcohol is ook schadelijk, alleen weet je lichaam dat in die hoeveelheid goed op te vangen. Evenals één sigaret.

En zoals rafaell zegt: alles met mate inderdaad. :)

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 19 sep 2006 10:19

Aragorn schreef:
rosalie83 schreef:

Onzin. Éen glas alcohol is ook schadelijk, alleen weet je lichaam dat in die hoeveelheid goed op te vangen. Evenals één sigaret.

Dat is dus niet waar! Elke dag een glas wijn vermindert zelfs de kans op hart- en vaatziekten. Maar je longen zijn weet ik hoe lang bezig om de schade die één sigaret veroorzaakt weer op te knappen!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 19 sep 2006 10:25

Je lever is ook zomaar niet klaar met het verwerken van een glas alcohol hoor. En dat wijn gezond kan zijn ligt niet aan de alcohol die erin zit, gedestilleerde stuff is bijvoorbeeld helemaal nergens goed voor.

Terug naar “Archief”