Zwanger willen worden maar geen Rode Hond gehad

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 22 aug 2006 14:48

LeChat schreef:
Lalage schreef:
tweetietwee schreef:geen rauw vlees, rauwe kaas

rauwe kaas???

Ja, rauwmelkse kazen, kazen van niet-gepasteuriseerde melk. Zoals brie.

ooow? Dat heb ik nog nooit gehoord. Nou ben ik ff blij dat ik nog niet zwanger wil worden, 9 maanden geen brie... :?

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 22 aug 2006 14:51

Kaas mag, ook tijdens de zwangerschap. Het wordt zwangere vrouwen echter afgeraden buitenlandse zachte, rauwmelkse kazen te gebruiken. Deze kunnen de Listeria-bacterie bevatten waar het kind erg ziek van kan worden. In Nederland is het volgens de wet verplicht om de toepassing van rauwe melk in een product op het etiket te vermelden (in het Frans: au lait cru). Staat er niets op het etiket? Dan is de kaas 'veilig'.

De volgende kazen kunnen tijdens de zwangerschap gegeten worden:

alle Nederlandse gepasteuriseerde kazen
Nederlandse boerenkazen
Deze harde kazen worden ook van rauwe melk gemaakt, maar bevatten weinig vocht waardoor de listeriabacterie niet kan groeien.
de volgende buitenlandse kazen (gerangschikt op alfabetische volgorde):
AH fêta kaasblokjes (koeienmelk)
AH Roombrie 60+
Ambassador Camembert 45+
Arla Apetina Deense Fêta kaas 45+
Arla Deense fêta in olie
Bettine Blanc 58+ geitenkaas
Boursin
Champignon Cambozola 70+
Danone Hüttenkäse
Gorgonzola 48+
Gormas 70+
Monchou
Paturain
Philadelphia
Port Salut
President Roombrie 60+
President Brie 60+
Rochebaron 58+

Er blijven nog genoeg soorten over hoor. :wink: (Bron: zuivelonline.nl)
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

tweetietwee
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tweetietwee » 22 aug 2006 14:51

Lalage schreef:
LeChat schreef:
Lalage schreef:
tweetietwee schreef:geen rauw vlees, rauwe kaas

rauwe kaas???

Ja, rauwmelkse kazen, kazen van niet-gepasteuriseerde melk. Zoals brie.

ooow? Dat heb ik nog nooit gehoord. Nou ben ik ff blij dat ik nog niet zwanger wil worden, 9 maanden geen brie... :?

geen rauw melkse brie........

dus geen blauwe kaas, maar wel de gewone gepasteuriseerde brie van de supermarkt....

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 22 aug 2006 14:52

oow gelukkig ;)

Peter L
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Peter L » 22 aug 2006 15:22

*Annet* schreef:Ik bedoel hiermee eigenlijk meer op vruchtwaterpuncties en dat soort dingen. Lees regelmatig in bladen dat men dat laat doen. En als er dan een gehandicapt kindje uit de zwangerschap zal voortkomen laten ze het weghalen. Wij kunnen niet alles uitsluiten dat weet jij ook.

Oké, maar dat lijkt me toch een ander onderwerp, omdat het dan gaat om abortus. In deze topic gaat het louter om het voorkomen van Rode Hond en de daaruit voortvloeiende risico's.
The Lord is the Potter, not Harry!!

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 22 aug 2006 16:11

Mijn vrouw zat 1 dag voor ons trouwen nog helemaal onder de uitslag van de rode hond... Ze had al een pil in huis om uitslag tegen te gaan voor het geval het op onze trouwdag nog niet over was. Gelukkig was toen haar gezicht weer helemaal gewoon.
Het was geen leuk tijdstip om rode hond te krijgen en toch waren we er blij mee.

Overigens krijg ik de indruk dat er hier wel ietsje meer begrip opgebracht mag worden voor mensen die om principiële redenen zich niet laten inenten. Als mensen daar uit overtuiging voor kiezen, dan vind ik het niet terecht om ze in een rijtje te zetten met mensen die roken tijdens een zwangerschap. Maar goed, dit is misschien een beetje off-topic.

tweetietwee
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tweetietwee » 22 aug 2006 16:27

ik wilde ze niet in het rijtje zetten van rokersters tijdens de zwangerschap, maar ik wilde laten zien dat opletten met rode hond net zo belangrijk kan zijn dan niet roken en opletten met kaas etc etc.

ik doelde niet gelijk op inenten, maar het lijkt mij wel verstandig om er goed over na te denken en in het geval van zwangerschap de rode honden proberen te vermijden....

marma
Mineur
Mineur

Berichtdoor marma » 10 sep 2006 18:45

Ik ken mensen die hun kindje ook niet overal voor in lieten enten. Wel voor polio e.d. maar bijv. Rode Hond niet.
Hun hadden zoiets: dat mag mijn kind later zelf beslissen. Als je als kind rode hond krijg kan het geen kwaad.

Zelf ben ik ook niet geënt maar had wel antistoffen tegen Rode Hond, terwijl ik volgens m'n moeder het niet gehad had. Waarschijnlijk heel ligt dus. Hier kwamen we achter toen ik al zwanger was. Heb me dus niet laten testen voor ik zwanger werd.
Het hoeft ook niet dat je kindje een afwijking heeft, als je Rode Hond heb tijdens de zwangerschap (heb ik van dichtbij gezien) en je kindje kan altijd een afwijking hebben.

'k Vind het zelf heel moeilijk hoor, maar als God wil dat je kindje een afwijking heeft, dan kan dat net zo goed gebeuren met Rode Hond of zonder.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 10 sep 2006 20:42

maar waarom zou je het risico niet beperken als dat mogelijk is?

Annerieke
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Annerieke » 15 sep 2006 15:50

Ik ben er weer eens, sorry, lees niet zo heel vaak hier.

Inmiddels is het anderhalve maand geleden dat ik mijn enting heb gehad en het wachten valt ons zwaar. Mijn man en ik stonden (en staan) helemaal achter de enting, maar we hebben toch, en dat vind ik enorm dom, gevreeen :oops: . Na ja, dat vrijen is niet dom natuurlijk als je een gelukkig huwelijk hebt, maar we zijn even vergeten er iets tegen te doen.....

En we moeten dus echt tot november wachten. Logisch, want je krijgt een soort levend virus ingespoten. Alleen snap ik die drie maanden dan weer niet, als je rode hond krijgt heb je dat toch ook maar een week of twee weken? Nu is het 7 weken geleden dat ik geent ben, dan zou je denken dat dat virus toch wel uit mijn lijf is?

Anyway, we hebben onbeschermd gevreeen rond mijn vruchtbare dagen en ik voel me er behoorlijk naar door. Echt heel dom. Straks raak ik zwanger, hoe geweldig het ons ook lijkt, ik moet er niet aan denken dat ons ongeboren kindje iets oploopt omdat wij dit "incident" :? gehad hebben.

Zucht.

marma
Mineur
Mineur

Berichtdoor marma » 16 sep 2006 16:11

Annerieke schreef:Ik ben er weer eens, sorry, lees niet zo heel vaak hier.

Inmiddels is het anderhalve maand geleden dat ik mijn enting heb gehad en het wachten valt ons zwaar. Mijn man en ik stonden (en staan) helemaal achter de enting, maar we hebben toch, en dat vind ik enorm dom, gevreeen :oops: . Na ja, dat vrijen is niet dom natuurlijk als je een gelukkig huwelijk hebt, maar we zijn even vergeten er iets tegen te doen.....

En we moeten dus echt tot november wachten. Logisch, want je krijgt een soort levend virus ingespoten. Alleen snap ik die drie maanden dan weer niet, als je rode hond krijgt heb je dat toch ook maar een week of twee weken? Nu is het 7 weken geleden dat ik geent ben, dan zou je denken dat dat virus toch wel uit mijn lijf is?

Anyway, we hebben onbeschermd gevreeen rond mijn vruchtbare dagen en ik voel me er behoorlijk naar door. Echt heel dom. Straks raak ik zwanger, hoe geweldig het ons ook lijkt, ik moet er niet aan denken dat ons ongeboren kindje iets oploopt omdat wij dit "incident" :? gehad hebben.

Zucht.

Oei, nu maar hopen dat je niet bevrucht bent!

Het schijnt dat, als je echt rode hond heb gehad, het ook nog gevaarlijk is de drie maanden na die tijd.
De stoffen zijn dan nog niet voldoende uit je lichaam.

PeterE
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor PeterE » 16 sep 2006 21:08

Annerieke schreef:En we moeten dus echt tot november wachten. Logisch, want je krijgt een soort levend virus ingespoten. Alleen snap ik die drie maanden dan weer niet, als je rode hond krijgt heb je dat toch ook maar een week of twee weken? Nu is het 7 weken geleden dat ik geent ben, dan zou je denken dat dat virus toch wel uit mijn lijf is?
Het rubella virus (RH) wordt sneller aangepakt inderdaad. Maar het gaat om het antwoord van je afweer. En hoelang het duurt voordat je anti-lichamen in voldoende hoeveelheden aanmaakt om te kunnen zien met een laboratoriumtest.

Even in t kort wat theorie. Op t moment dat je het virus (of een verzwakt/dood virus = vaccin) binnenkrijgt duurt het even voordat de eerste afweer op gang komt. Na enkele dagen/weken worden anti-stoffen van het M-type gemaakt. Die verdwijnen na de eerste fase weer. Terwijl die verdwijnen worden anti-stoffen van het G-type gemaakt en worden geheugencellen gemaakt. Inmiddels zitten we al wat weken verder. Om de IgG anti-stoffen met een laboratoriumtest aan te kunnen tonen moeten er een bepaald aantal zijn. Dit is afhankelijk van hoe gevoelig de test is. Dat kan dus inderdaad maanden zijn.

Bij een zwangerschap wordt er rond de 12e week bloed afgenomen. Op ons laboratorium wordt o.a. naar anti-stoffen tegen Rubella en Toxoplasmose gekeken. Die laatste heeft bijna iedereen wel. Je kunt tox. oplopen door bv. in de tuin te werken of de kattenbak te verschonen. De risico's van tox. voor de foetus weet ik zo niet maar is vast wel ergens te vinden.

Annerieke
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Annerieke » 17 sep 2006 18:28

Dank voor deze toelichting Peter.

Ik hoop maar niet dat we van deze ene keer bevrucht zijn geraakt.
Wat klinkt dat eigenlijk naar en ondankbaar :( , dat is niet zo bedoeld. Maar de risico's zij te groot om zo gemakkelijk mee om te springen, dat is me volkomen duidelijk.

Annerieke
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Annerieke » 17 sep 2006 19:13

Ik heb trouwens een email gestuurd naar een dame die als onderzoeker naar Rubella bij het Centrum voor Infectieziektenbestrijding werkt. Ik vond haar naam op internet. Het volgende stond (o.a.) in haar mail:

In BMR zit een levend verzwakt rubella virus. Theoretisch zou dit schade kunnen toebrengen aan een ongeboren kind. Ditis voorzover ik weet nooit echt vastgesteld, dus het gaat puur om een theoretisch risico. De 3 maanden is puur een grote veiligheidsmarge - men is altijd erg voorzichtig met het vaststellen van dit soort richtlijnen! In Engeland houden ze 1 maand aan.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 17 sep 2006 19:14

toch zou ik zelf echt het zekere voor het onzekere nemen...

Terug naar “Archief”