kinderen-huwelijk-verantwoordelijkheid

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Zuss
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Zuss » 17 sep 2006 09:50

marma schreef:Bijbels gezien...
Denk je dat God het zo bedoeld heeft: wie kinderen wil, die neemt ze maar en anders maar niet.
'k Denk van niet.

Marma, ff voor ter jouw info; ik ben atheist, dus die bijbels verplichting (als die al bestaat) zegt mij niks.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 17 sep 2006 10:47

Lalage schreef:marma: zou jij het kind willen zijn van ouders die eigenlijk geen kinderen wilden maar denken dat God hen daartoe verplicht? Dat lijkt me toch geen goede basis. Kinderen zetten je leven zodanig op z'n kop dat je daar denk ik voor 100% achter moet staan. Je gaat toch ook niet trouwen omdat God man en vrouw voor elkaar gemaakt heeft, dat doe je puur uit liefde. En dat moet met kinderen krijgen ook zo zijn: je hebt liefde die je aan een klein schepsel wilt geven. Is dat ook niet de redenen dat God ons heeft gemaakt? En Hij noemt ons Zijn kinderen...

En als men dan tóch ongewenst zwanger wordt, dan pleeg je maar abortus want dan kun je geen oprechte liefde geven aan je kind?

marma
Mineur
Mineur

Berichtdoor marma » 17 sep 2006 15:24

Ben ik het echt niet mee eens.
Het huwelijk en ook de kinderzegen is een geschenk. Als je een cadeau van iemand krijg, dan sla je dat toch ook niet zomaar af?!

Mensen denken misschien dat ze niet genoeg van hun kind zullen houden maar als dat kind er eenmaal is, gaat dat wel over.
Ook dat is geschapen: die moeder/vaderliefde!

Nogmaals: er zullen omstandigheden zijn waarin het idd beter is om geen kinderen te hebben maar dat moet dan m.i wel een goede reden zijn.

marma
Mineur
Mineur

Berichtdoor marma » 17 sep 2006 15:25

Smurffie schreef:
Lalage schreef:marma: zou jij het kind willen zijn van ouders die eigenlijk geen kinderen wilden maar denken dat God hen daartoe verplicht? Dat lijkt me toch geen goede basis. Kinderen zetten je leven zodanig op z'n kop dat je daar denk ik voor 100% achter moet staan. Je gaat toch ook niet trouwen omdat God man en vrouw voor elkaar gemaakt heeft, dat doe je puur uit liefde. En dat moet met kinderen krijgen ook zo zijn: je hebt liefde die je aan een klein schepsel wilt geven. Is dat ook niet de redenen dat God ons heeft gemaakt? En Hij noemt ons Zijn kinderen...

En als men dan tóch ongewenst zwanger wordt, dan pleeg je maar abortus want dan kun je geen oprechte liefde geven aan je kind?

Zuss, wat zou jij doen als je toch zwanger raakte?
Ben ik wel benieuwd naar.

Zuss
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Zuss » 17 sep 2006 16:20

marma schreef:Ben ik het echt niet mee eens.
Het huwelijk en ook de kinderzegen is een geschenk. Als je een cadeau van iemand krijg, dan sla je dat toch ook niet zomaar af?!

Mensen denken misschien dat ze niet genoeg van hun kind zullen houden maar als dat kind er eenmaal is, gaat dat wel over.
Ook dat is geschapen: die moeder/vaderliefde!

Nogmaals: er zullen omstandigheden zijn waarin het idd beter is om geen kinderen te hebben maar dat moet dan m.i wel een goede reden zijn.

Voor mij is een kind geen geschenk. Ik heb gewoon kinderwens, dus ik sla niks af ook.
En het gaat er niet om of ik van ze zal gaan houden of niet.
Ik denk dat niemand voor een ander kan zeggen wat een goede reden is om wel of niet aan kinderen te beginnen.

En op je vraag over wat ik zou doen als ik per ongeluk zwanger zou raken? Ik heb een goede voorzorgsmaatregel getroffen, heb me enkele jaren terug laten steriliseren. Dat heb ik niet voor niets gedaan.
Mocht ik nu zwanger raken dan is de kans heel groot dat ik het weg laat halen.

marma
Mineur
Mineur

Berichtdoor marma » 17 sep 2006 17:46

Dus je zou je eigen kind vermoorden???
De verantwoordelijkheid tegenover je kind, hoe zie je dat dan?
Jij zegt een atheïst te zijn, dan zullen er idd minder of geen bezwaren zijn. Een kind is een geschenk van God maar als je niet in God geloofd, dan houd het op.
Maar je eigen kind vermoorden vind ik echt onbegrijpelijk, gelovig of niet.

Zuss
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Zuss » 17 sep 2006 18:05

Ik zie abortus niet als moord.

marma
Mineur
Mineur

Berichtdoor marma » 17 sep 2006 18:06

Zuss schreef:Ik zie abortus niet als moord.

Hoe zie je dat dan?

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 17 sep 2006 18:17

marma schreef:

Hoe zie je dat dan?

Als verwijdering van een weefsel, gok ik.

marma
Mineur
Mineur

Berichtdoor marma » 17 sep 2006 18:20

Smurffie schreef:
marma schreef:

Hoe zie je dat dan?

Verwijdering van weefsel...
'k Vind het moeilijk om te discuseren omdat de 'tegenpartij' een atheïst is maar ik heb altijd meegekregen dat een ongeboren kindje bij de bevruchting een zieltje heeft. En daar heb je wel je verantwoordelijkheid voor.
Maar buiten dat om, toen ik 11 weken zwanger was heb ik een echo laten maken: zo prachtig, echt een mensje al. Je zou toch niet over je hart kunnen verkrijgen om dat te vernietigen?!?

Zuss
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Zuss » 17 sep 2006 18:25

Marna, jammer dat je mij als de tegenpartij ziet.

Hoe ik abortus zie? Als het weghalen van een nog niet levensvatbare vrucht. En ik weet te goed dat je een abortus niet zomaar doet, ook niet als je geen kinderwens hebt. Niet uit eigen ervaring gelukkig, maar ben wel een paar keer meegeweest met vriendinnen.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 17 sep 2006 18:26

marma schreef:
Smurffie schreef:
marma schreef:

Hoe zie je dat dan?

Verwijdering van weefsel...
'k Vind het moeilijk om te discuseren omdat de 'tegenpartij' een atheïst is maar ik heb altijd meegekregen dat een ongeboren kindje bij de bevruchting een zieltje heeft. En daar heb je wel je verantwoordelijkheid voor.
Maar buiten dat om, toen ik 11 weken zwanger was heb ik een echo laten maken: zo prachtig, echt een mensje al. Je zou toch niet over je hart kunnen verkrijgen om dat te vernietigen?!?

Ik heb hetzelfde meegekregen hoor :wink: Maar ik keek even vanuit het (hoogstwaarschijnlijk) oogpunt van Zuss. Een ziel zegt haar niets.

Het is idd prachtig en ik weet bijna zeker dat iedereen die een abortus pleegt, daar in zekere zin een naar gevoel aan over houdt. Of je moet echt keihard zijn. Daar kom je wel weer overheen, of niet. Feit blijft dat wij abortus niet accepteren omdat het kind bij de bevruchting al een ziel zou hebben en niet omdat het zo zielig is. Dat is het ook, maar komt op de 2e plaats.

marma
Mineur
Mineur

Berichtdoor marma » 17 sep 2006 18:28

Zuss schreef:Marna, jammer dat je mij als de tegenpartij ziet.

Hoe ik abortus zie? Als het weghalen van een nog niet levensvatbare vrucht. En ik weet te goed dat je een abortus niet zomaar doet, ook niet als je geen kinderwens hebt. Niet uit eigen ervaring gelukkig, maar ben wel een paar keer meegeweest met vriendinnen.

'Tegenpartij' staat tussen haakjes :lol:
'k Bedoel dat je tegenover me staat in de discussie!
'k Weet gewoon niet goed wat ik moet zeggen omdat ik er vanuit mijn geloof fel op tegen ben en jij daar niet in geloofd.
Als ik niet geloofde, had ik waarschijnlijk geen bezwaren.
Wel tegen abortus want dat vind ik echt onmenselijk.

Zuss
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Zuss » 17 sep 2006 18:35

Leuk dat anderen weten wat mij wel en wat mij niet iets zegt. In dit geval heb je gelijk hoor Smurffie :D

Marna, fijn dat je ff uitlegy wat je bedoelde.

Natuurlijk snap ik dat jullie dit vanuit het geloof bekijken. Ik begrijp jullie standpunten ook wel. Begrijpen jullie mijn standpunt als je vanuit mijn oogpunt kijkt?

marma
Mineur
Mineur

Berichtdoor marma » 17 sep 2006 18:39

Zuss schreef:Leuk dat anderen weten wat mij wel en wat mij niet iets zegt. In dit geval heb je gelijk hoor Smurffie :D

Marna, fijn dat je ff uitlegy wat je bedoelde.

Natuurlijk snap ik dat jullie dit vanuit het geloof bekijken. Ik begrijp jullie standpunten ook wel. Begrijpen jullie mijn standpunt als je vanuit mijn oogpunt kijkt?

Dat je geen kinderen kan ik vanuit jouw standpunt wel begrijpen. Maar dat je abortus zou laten plegen niet.
Ik zie dat gewoon echt als moord, ook al zou ik denken dat het geen zieltje zou hebben. Komt denk ik ook dat ik die echo heb gezien van een mensje van nog geen 3 cm, waar alles op en aan zat.
Je zou het kindje ter adoptie kunnen afstaan jaknikken

Terug naar “Archief”