avondmaal

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 15 sep 2006 12:15

Ik had niet anders van jou verwacht albert.

Vooral dat laatste gedeelte van het formulier spreekt zo de waarheid van die tollenaren en zondaren. ‘Dat wij geen volkomen geloof hebben’, wat is dat een waarheid. Wat zijn er dan veel refowebërs (is dat een goede benaming?) die dat wel denken te hebben en wat is dat moeilijk om die in liefde te benaderen en te waarschuwen. Wat dat betreft spreek het oud avondmaal formulier toch duidelijk taal.

Ik hoop dat je nog veel in liefde, want dat kan je, hier die oude waarheid mag neerschrijven en wens je veel Gods belofte in vervulling van je ziel.

Jantjes.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 16 sep 2006 00:20

Volgens mij zijn bijna alle refowebbers er mee eens dat we geen volkome geloof hebben. Niemand is heilig hier op aarde.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 sep 2006 09:34

Jantjes schreef:ja, elbert en als je nu de onmogelijk krijgt in te zien van die ‘oprecht voornemens om in dankbaarheid aan Hem te leven’ kom je in het stof terecht.
Al die oprechte voornemens van ons zijn als een verwerpelijk kleed, want er zijn wat avondmaalgangers met die oprechte voornemens. Dan praten ze over die lieve here jezus die zie hebben aangenomen en zijn zo blij. Zijn nooit ontdekt dat die juist Christus aan het kruis gespijkerd hebben voor hun zonden en ongerechtigheden. Als dat bevinding is ga je niet meer aan het avondmaal en zeg je met de tollenaar: O God wees mij zondaar genadig. Dan ga je niet voor in de kerk zitten, dicht bij de avondmaalstafel, maar achterin en voor die mensen is het avondmaal nu juist bedoeld en daarom zegt Hij: Ontwaakt, gij, die slaapt, en staat op uit de doden; en Christus zal over u lichten.

Die oprechte voornemens kunnen er wel zijn, alleen komen ze niet van ons. Kijk uit wat je zegt, want hier zeg je in feite dat we ons maar zorgen moeten gaan maken als we oprechte voornemens hebben. Elbert laat juist ook vanuit het avondmaalsformulier zien dat oprechte voornemens WEL goed zijn... juist omdat dat wat echt oprecht is, van God gegeven is.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 16 sep 2006 09:35

Gerdien B. schreef:Volgens mij zijn bijna alle refowebbers er mee eens dat we geen volkome geloof hebben. Niemand is heilig hier op aarde.
Nou ja, ik ben ook en refowebber, zoals je bemerkt, maar daar ben ik het niet mee eens hoor.
Jij zal het ongetwijfeld goed bedoelen en ik verstaat jou nogal eens verkeer, heb ik van je begrepen, maar als jij het zo zegt zoals jij het nu in dit korte zinnetje zegt, dan zeg ik nee dat klop niet.

Als je dus zegt dat je het er mee eens bent (want zo leest ik dat tussen de woorden door, zoals: niemand is heilig hier op aarde) dat we dus geen volkomen geloof hebben, leg je je er bij neer en zegt, dat is nu eenmaal zo, wij hebben nu eenmaal geen volkomen geloof, dus, nu, ja, hetzij zo. Maar dat staat zo niet in dat formulier! Er staat dat wij er strijd mee voeren, er een droefheid over hebben en dat lees ik in dat korte zinnetje van jou niet. Dat vind ik nogal een (groot) verschil

Sorry, ik zal het weer verkeer zien denk ik in jou ogen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 sep 2006 09:46

Jantjes, je begrijpt haar zo te zien inderdaad verkeerd. Ze zegt dat niemand een volkomen geloof heeft... ze zegt helemaal niets over wat dat met je doet, hoe je daar mee omgaat enzo... Terwijl jij die punten zo gaat uitwerken dat je er al vanuit gaat dat Gerdien het daarin niet met je eens is. Volgens mij zijn jullie het gewoon helemaal met elkaar eens.... en begrijp jij dát inderdaad niet goed... je doet namelijk alsof jullie het totaal oneens zouden zijn.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 16 sep 2006 09:49

Marnix schreef:
Jantjes schreef:ja, elbert en als je nu de onmogelijk krijgt in te zien van die ‘oprecht voornemens om in dankbaarheid aan Hem te leven’ kom je in het stof terecht.
Al die oprechte voornemens van ons zijn als een verwerpelijk kleed, want er zijn wat avondmaalgangers met die oprechte voornemens. Dan praten ze over die lieve here jezus die zie hebben aangenomen en zijn zo blij. Zijn nooit ontdekt dat die juist Christus aan het kruis gespijkerd hebben voor hun zonden en ongerechtigheden. Als dat bevinding is ga je niet meer aan het avondmaal en zeg je met de tollenaar: O God wees mij zondaar genadig. Dan ga je niet voor in de kerk zitten, dicht bij de avondmaalstafel, maar achterin en voor die mensen is het avondmaal nu juist bedoeld en daarom zegt Hij: Ontwaakt, gij, die slaapt, en staat op uit de doden; en Christus zal over u lichten.

Die oprechte voornemens kunnen er wel zijn, alleen komen ze niet van ons. Kijk uit wat je zegt, want hier zeg je in feite dat we ons maar zorgen moeten gaan maken als we oprechte voornemens hebben. Elbert laat juist ook vanuit het avondmaalsformulier zien dat oprechte voornemens WEL goed zijn... juist omdat dat wat echt oprecht is, van God gegeven is.
Bij mij werkt dat zo niet Marnix.

Zoals jij het zegt klink meer ‘met voor bedachte raden’ en dat is nooit goed natuurlijk.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 sep 2006 09:51

Niks voorbedachte rade. God verandert je en woont met zijn Geest in je en dan komen die oprechte voornemens echt wel. Zo werkt het wel, en als dat bij jou anders is, dat kan... maar dan hoef je iets zoals jij het ervaart nog niet als absolute waarheid te brengen.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 16 sep 2006 11:08

Marnix schreef:Jantjes, je begrijpt haar zo te zien inderdaad verkeerd. Ze zegt dat niemand een volkomen geloof heeft... ze zegt helemaal niets over wat dat met je doet, hoe je daar mee omgaat enzo... Terwijl jij die punten zo gaat uitwerken dat je er al vanuit gaat dat Gerdien het daarin niet met je eens is. Volgens mij zijn jullie het gewoon helemaal met elkaar eens.... en begrijp jij dát inderdaad niet goed... je doet namelijk alsof jullie het totaal oneens zouden zijn.

*hoeft geen antwoord meer toe tevoegen* ;)

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 16 sep 2006 11:19

Gerdien B. schreef:
Marnix schreef:Jantjes, je begrijpt haar zo te zien inderdaad verkeerd. Ze zegt dat niemand een volkomen geloof heeft... ze zegt helemaal niets over wat dat met je doet, hoe je daar mee omgaat enzo... Terwijl jij die punten zo gaat uitwerken dat je er al vanuit gaat dat Gerdien het daarin niet met je eens is. Volgens mij zijn jullie het gewoon helemaal met elkaar eens.... en begrijp jij dát inderdaad niet goed... je doet namelijk alsof jullie het totaal oneens zouden zijn.

Er is nu eenmaal verschil tussen het verstaan en verstaan. En zeggen en zeggen.
Je heb toch wel gehoord over muziek: ‘de noten maken nog geen muziek, maar de klanken’. Hoewel het één niet buiten het ander kan. Zo is het ook met verstaan en zeggen. Je kan zo inderdaad wel langs elkaar heen praten en schrijven, zonder elkaar te verstaan. Ik vind de klanken nu eenmaal mooier dan de noten van de muziek vandaar.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 16 sep 2006 11:22

ik wil je 1 tip geven:

probeer te lezen wat er staat, zonder gelijk de lijn door te trekken. Het geen wat er staat daar kan je op reageren. De lijn die je door trekt zijn ideeen waarvan jij niet zeker weet of het wel zo is. Daardoor kan je een verkeerd beeld krijgen van de mening van de ander

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 sep 2006 11:53

Jantjes schreef:
Gerdien B. schreef:

Er is nu eenmaal verschil tussen het verstaan en verstaan. En zeggen en zeggen.
Je heb toch wel gehoord over muziek: ‘de noten maken nog geen muziek, maar de klanken’. Hoewel het één niet buiten het ander kan. Zo is het ook met verstaan en zeggen. Je kan zo inderdaad wel langs elkaar heen praten en schrijven, zonder elkaar te verstaan. Ik vind de klanken nu eenmaal mooier dan de noten van de muziek vandaar.

Jij hoort iemand 3 noten zingen en denkt vervolgens gelijk precies te weten hoe het liedje gaat. Dat is het probleem. Gerdien zegt 1 ding en jij vult er vanalles bij in wat ze dan vast zal denken en vinden etc. Vul eens niet zomaar allerlei dingen voor anderen in, mar vraag gewoon hoe ze er over denken. Zet niet de lijn voor een ander uit, ga niet denken wat ik waarschijnlijk wel zal denken....

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 16 sep 2006 12:28

Gerdien B. schreef:ik wil je 1 tip geven:

probeer te lezen wat er staat, zonder gelijk de lijn door te trekken. Het geen wat er staat daar kan je op reageren. De lijn die je door trekt zijn ideeen waarvan jij niet zeker weet of het wel zo is. Daardoor kan je een verkeerd beeld krijgen van de mening van de ander
Dank voor de tip, maar ik ben nu eenmaal niet zonder gevoel.
Ik weet niet of jij zomaar zonder reden kunt lachen of huilen, ik niet.
Ook bij het avondmaal kunnen hier veel dingen mis zijn.
En lijnen door trekken? Ja, dat is het grote doel van God door de werking van zijn Geest, anders versta je het toch niet goed hoor.
Ik bedoel dit vriendelijk, niet veroordelend of wat dan ook.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 16 sep 2006 12:49

dat geloof ik ook zeker dat je het goed bedoeld.
Ik huil en lach al snel. Zelf ben ik ook zeker een gevoels mens.

Ik heb liever dat je dan vraagt aan mij hoe ik dan over de dingen denk dan dat je voor mij gaat denken wat ik er van zou kunnen denken.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 16 sep 2006 12:57

Gerdien B. schreef:dat geloof ik ook zeker dat je het goed bedoeld.
Ik huil en lach al snel. Zelf ben ik ook zeker een gevoels mens.

Ik heb liever dat je dan vraagt aan mij hoe ik dan over de dingen denk dan dat je voor mij gaat denken wat ik er van zou kunnen denken.
Akkoord, een vraagje aan jou.
Hoe denk jij en wat is voor jou de reden om aan het avondmaal te gaan?

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 16 sep 2006 13:34

God heeft mij verschillende malen duidelijk gemaakt dat Hij mij lief heeft, dat Hij van mij houdt, dat ik ZIjn kind mag Zijn, dat mijn zonden door Jezus betaald zijn, dat Ik door Jezus mij Zijn dochter noemen mag.

ik kan zo nog wel even door gaan. Kort gezegt: God heeft mij duidelijk gemaakt dat ik door Zijn genade en het bloed vn Jezus mij Zijn kind mag noemen.

Het Avondmaal daar worden we stil gezet bij het bloed dat vergoten is voor onze zonden, Het lichaam van Jezus dat verbroken is door onze zonden. Juist daar mag ik belijden dat door die gebeuretenis ik vrij tot God mag gaan en dat God mij door dat vergoten bloed mij in ZIjn genade aangenomen heeft. Hij nodigt mij door om dat met Hem te gedenken.

Niet dat ik nu zo zondeloos over de wereld loop. Nee, ik ben nog steeds een klein mensje op deze grote aarde die enorm veel zonden doet.
En echt waar Jantjes... ik ben en blijf een klein nietig mensje die de ene fout na de andere maakt. Ik voel me heel niet zo goed zoals jij van de week dacht. integendeel zelfs. Maar ik mag wel weten dat God mij in Zijn genade over mij ontfermt en dat Jezus mij nodigt om aan Zijn tafel te komen zitten.

Terug naar “Archief”