Lange broek voor vrouwen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

ahuibers
Majoor
Majoor

Berichtdoor ahuibers » 02 okt 2003 13:20

daar gaat het effe niet om,

het geloof moet inderdaad uit je hart komen, maar als God het geloof niet in je hart plaats kan het nooit uit je hart komen!

mirjamvandorp
Mineur
Mineur

Berichtdoor mirjamvandorp » 02 okt 2003 13:28

ahuibers schreef:daar gaat het effe niet om,

het geloof moet inderdaad uit je hart komen, maar als God het geloof niet in je hart plaats kan het nooit uit je hart komen!

Lekker makkelijk he? Als God nix doet dan kan ik dat ook niet helpen.
Hoe wil je dat doen als je straks voor Gods rechterstoel staat; zeg je dan God ik kan er ook nix aan doen want u werkte het geloof niet in mijn hart???

Maar daar gaat deze discussie nu even niet over....

Ikzelf heb niet echt moeite met broeken voor vrouwen, maar heb zelf wel meestal een rok aan omdat mijn ouders dit erg op prijs stellen en ik geen zin heb om herrie te gaan schoppen thuis.......
He died for me, I life for Him!

ahuibers
Majoor
Majoor

Berichtdoor ahuibers » 02 okt 2003 13:34

God wil het meerdere malen in je werken maar als je dit zelf niet wilt!
Elke dag krijgen we weer uitstel tot bekering,

de mens is van nature geneigd God en zijn naaste te haten,

ahuibers
Majoor
Majoor

Re: Lange broek voor vrouwen

Berichtdoor ahuibers » 02 okt 2003 13:35

Afat82 schreef:Ik weet dat het een heel erg afgezaagd onderwerp is, maar ik kon 'm zo snel niet op deze site vinden, en heb er wel mijn vragen over, dus toch maar 'n topic erover...

Bij ons in de kerk (Ger.Gem. Beekbergen) is men zeer fel tegen een lange broek. Persoonlijk heb ik er geen moeite mee, maar ik vraag me wel af waarom ze nu precies ertegen zijn.

Het argument dat een vrouw niet in mannenkleren mag verschijnen lijkt me een beetje uit de tijd, aangezien de meeste vrouwenbroeken er dusdanig uitzien dat geen man zich er in durft te vertonen. Bovendien hoor ik ook wel eens dat een vrouw zich gelijk wil stellen aan de man, maar dat dit enkel door het dragen van een broek verwezenlijkt moet worden, lijkt me ook stug.

Wie weet wat wel exact de beweegreden erachter is, en kan me helpen aan goede tegenargumenten (voor het geval ik nog eens een briefje aan de kerkenraad wil schrijven, of een lastig huisbezoek krijg...) :D

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 02 okt 2003 13:36

huibers ik ben het helemaal met je eens, maar wil je weer even on-topic gaan.

ahuibers
Majoor
Majoor

Berichtdoor ahuibers » 02 okt 2003 13:37

deed ik toch weer

Afat82 schreef:
Ik weet dat het een heel erg afgezaagd onderwerp is, maar ik kon 'm zo snel niet op deze site vinden, en heb er wel mijn vragen over, dus toch maar 'n topic erover...

Bij ons in de kerk (Ger.Gem. Beekbergen) is men zeer fel tegen een lange broek. Persoonlijk heb ik er geen moeite mee, maar ik vraag me wel af waarom ze nu precies ertegen zijn.

Het argument dat een vrouw niet in mannenkleren mag verschijnen lijkt me een beetje uit de tijd, aangezien de meeste vrouwenbroeken er dusdanig uitzien dat geen man zich er in durft te vertonen. Bovendien hoor ik ook wel eens dat een vrouw zich gelijk wil stellen aan de man, maar dat dit enkel door het dragen van een broek verwezenlijkt moet worden, lijkt me ook stug.

Wie weet wat wel exact de beweegreden erachter is, en kan me helpen aan goede tegenargumenten (voor het geval ik nog eens een briefje aan de kerkenraad wil schrijven, of een lastig huisbezoek krijg...)

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 02 okt 2003 16:11

Horende doof... jullie hebben ongetwijfeld de link van surfer nog niet bekeken. Hier de hele tekst, ik heb er niets aan toe te voegen.
Vragensteller schreef:Als je als vrouw in een broek aan het avondmaal gaat, kun je dan wel echt bekeerd zijn? Bij een discussie op school waren twee van ons het daar niet mee eens, omdat je als je tot God bekeerd bent, je ook naar Gods wil, wil leven. De andere twee vinden dat je wel met een broek aan het avondmaal mag, omdat God volgens hen niet naar het uiterlijk kijkt, maar naar wat er in het innerlijk leeft.

Dr.Hoek schreef:Antwoord: Er wordt verschillend gedacht over het dragen van een broek door vrouwen. Sommigen vatten de tekst Deut.22:5 zo op dat het voor de Heere een gruwel, een diepe afschuw is, wanneer een man een rok of een vrouw een pantalon draagt. Van deze uitleg wordt echter terecht afstand genomen om de volgende redenen:

a. Het gaat hier om de voor het oudtestamentische Israël geldende burgerlijke wetgeving. We houden ons als christenen niet aan de spijswetten en zoveel andere voorschriften uit Leviticus en Deuteronomium, bijv. Deut.14:21 (een bokje niet koken in de melk van zijn moeder). Dan is het willekeurig om ineens een bepaald voorschrift wél streng te handhaven.

b. Waarschijnlijk droegen mannen in die tijd gewaden die wij nu als lange jurken zouden aanduiden en de pantalon voor vrouwen was onbekend. Waar het in werkelijkheid om gaat is dat mannen zich niet als vrouwen mogen verkleden en vrouwen niet als mannen. Dat gebeurde namelijk in het kader van ontucht rond de afgodstempels. Hier ligt dan ook de blijvende actualiteit van het verbod. Het is een verbod van travestie.

c. Je zou wel een bredere toepassing kunnen maken bij dit gebod, in de zin van: kleed je als man als je man bent en als vrouw als je vrouw bent. Probeert niet opzettelijk onzichtbaar te maken of je man of vrouw bent. Dat kan heel goed door als vrouw een typisch vrouwelijke pantalon te dragen. Omgekeerd hebben de Schotten zodanige kilts, dat het duidelijk is dat het niet om rokken van vrouwen gaat.

d. Wie tot God bekeerd is, wil naar Gods wil leven. Maar dan komt het er wel op aan de juiste uitleg te geven aan de bijbelwoorden. Anders worden de gewetens gebonden zonder bijbelse noodzaak en wordt de christelijke vrijheid aangetast. Hier hebben de kerkhervormers juist scherp tegen geprotesteerd! Het is onjuist te stellen dat het Gods wil is dat een vrouw nooit een pantalon draagt. Het is nog veel meer onjuist te zeggen dat een vrouw die een pantalon draagt, niet bekeerd is. Zulke uitspraken bedroeven de Heilige Geest.

e. God ziet het innerlijke aan, maar het innerlijke komt ook uiterlijk openbaar. Wie gelovig avondmaal viert, zal dat met gepaste kleding doen, dus niet in slordige vrijetijdskleding, niet in een minirok, niet met kleren die aanstootgevend zijn. Als je als vrouw weet dat bepaalde broeders en zusters er moeite mee hebben wanneer je in een broekpak ten avondmaal komt, dan pas je uit liefde je kleding aan en draag je een rok. Hetzelfde geldt voor een man die bijvoorbeeld een kanariegeel kostuum draagt. Als je weet dat medegelovigen die kleur te opzichtig vinden voor een avondmaalsviering, dan trek je een ander pak aan. Zo eenvoudig ligt dat vanuit de fijngevoeligheid van de liefde.

Ik vrees dat mijn antwoord niet voor iedereen bevredigend is, maar ik meen dat het zo ligt. Dergelijke punten rond uiterlijke zaken zijn niet onbelangrijk, maar ze moeten evangelisch, niet wettisch benaderd worden.

Dr. J. Hoek
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

garry
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor garry » 02 okt 2003 21:41

Dat is een mooi antwoord, meneer Hoek. Het laat ieder in zijn waarde, geeft ieder zijn eigen verantwoordelijkheid en blijft toch bijbels gefundeerd. Zo kan de bijbel nog heel lang een leidraad blijven in ons leven.

garry

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 okt 2003 12:47

nee dat zeg je nu, maar als we bij de koningin op visite gaan, trekken we allemaal nette schone kleren aan, anders kom je niet binnen of weet ik veel met wat voor reden....Waarom zouden we dit niet doen als we naar het huis van God gaan, die toch zoveel meer waard is dan de koningin?!

En hoe is God op dat punt? Kom ik niet bij Hem binnen als ik geen nette kleren aan heb? In de bijbel word je innerlijk vergeleken met kleren.... God ziet jou hart zoals wij kleding zien. Door de zonde sta je voor Hem in vuile kleren... en door Jezus verlossing mag je in witte kleren voor God staan. Het gaat er God niet om of je een broek of een rok aan hebt, of je een wijde te lange broek aan hebt of een pantalon. Bij Hem kom je binnen als je in Jezus gelooft.

Stop toch aub met onzinnige discussies of een broek nou wel kan of niet.

De bijbel:

Als waren je zonden als scharlaken, wit als de sneeuw zal ik ze maken.
Was mij geheel en uit de nacht herrezen, zal ik dan sneeuwwit voor uw ogen staan
Lees ook het visoen van Zacharia met de hogepriester Jozua en de gelijkenis van het bruiloftskleed.

Laat je niet verleiden tot zinloze discussies, (die alleen maar op ruzie kunnen uitlopen.)

Zo... dit is mijn laatste bijdrage aan dit topic :)

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 03 okt 2003 12:56

Het gaat er niet om wat God ziet, tuurlijk ziet God ons hart aan en in kleding maar een bijzaak.
Maar toch blijf ik erbij dat je als je aan het avondmaal gaat of naar de kerk wel nette kleding aan moet doen, je zit tenslotte in Gods huis en het voorbeeld van de koningin, dan willen we er ook top uitzien, dus waarom niet als we naar de kerk gaan!!
Ik heb het hier niet over een broek en rok, dat boeit me niet of je die nou wel aan heb of niet.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 03 okt 2003 12:58

Zonder een mening te geven of een rok nu bijbels is of niet. Wil ik het volgende jullie laten zien.

lees eens Jeremia 25

1 ¶ Het woord, dat tot Jeremia geschied is van den HEERE, in de dagen van Jojakim, den zoon van Josia, den koning van Juda, zeggende:
2 Ga henen tot der Rechabieten huis, en spreek met hen, en breng hen in des HEEREN huis, in een der kameren, en geef hun wijn te drinken.
3 Toen nam ik Jaazanja, den zoon van Jeremia, den zoon van Habazzinja, mitsgaders zijn broederen, en al zijn zonen, en het ganse huis der Rechabieten;
4 En bracht hen in des HEEREN huis, in de kamer der zonen van Hanan, den zoon van Jigdalia, den man Gods; welke is bij de kamer der oversten, die daar is boven de kamer van Maaseja, den zoon van Sallum, den dorpelbewaarder.
5 En ik zette den kinderen van het huis der Rechabieten koppen vol wijn en bekers voor; en ik zeide tot hen: Drinkt wijn.
6 Maar zij zeiden: Wij zullen geen wijn drinken; want Jonadab, de zoon van Rechab, onze vader, heeft ons geboden, zeggende: Gijlieden zult geen wijn drinken, gij, noch uw kinderen, tot in eeuwigheid.
7 Ook zult gijlieden geen huis bouwen, noch zaad zaaien, noch wijngaard planten, noch hebben; maar gij zult in tenten wonen al uw dagen; opdat gij veel dagen leeft in het land, alwaar gij als vreemdeling verkeert.
8 Zo hebben wij der stemme van Jonadab, den zoon van Rechab, onzen vader, gehoorzaamd in alles, wat hij ons geboden heeft; zodat wij geen wijn drinken al onze dagen, wij, onze vrouwen, onze zonen, en onze dochteren;
9 En dat wij geen huizen bouwen tot onze woning; ook hebben wij geen wijngaard, noch veld, noch zaad;
10 En wij hebben in tenten gewoond; alzo hebben wij gehoord en gedaan naar alles, wat ons onze vader Jonadab geboden heeft.
11 Maar het is geschied, als Nebukadrezar, de koning van Babel, naar dit land optoog, dat wij zeiden: Komt, en laat ons naar Jeruzalem trekken vanwege het heir der Chaldeen, en vanwege het heir der Syriers; alzo zijn wij te Jeruzalem gebleven.
12 ¶ Toen geschiedde des HEEREN woord tot Jeremia, zeggende:
13 Zo zegt de HEERE der heirscharen, de God Israels: Ga henen en zeg tot de mannen van Juda en tot de inwoners van Jeruzalem: Zult gijlieden geen tucht aannemen, dat gij hoort naar Mijn woorden? spreekt de HEERE.
14 De woorden van Jonadab, den zoon van Rechab, die hij zijn kinderen geboden heeft, dat zij geen wijn zouden drinken, zijn bevestigd; want zij hebben geen gedronken tot op dezen dag, maar het gebod huns vaders gehoord; en Ik heb tot ulieden gesproken, vroeg op zijnde en sprekende, maar gij hebt naar Mij niet gehoord.
15 En Ik heb tot u gezonden al Mijn knechten, de profeten, vroeg op zijnde en zendende, om te zeggen: Bekeert u toch, een iegelijk van zijn bozen weg, en maakt uw handelingen goed, en wandelt andere goden niet na, om hen te dienen, zo zult gij in het land blijven, dat Ik u en uw vaderen gegeven heb; maar gij hebt uw oor niet geneigd, en naar Mij niet gehoord.
16 Dewijl dan de kinderen van Jonadab, den zoon van Rechab, het gebod huns vaders, dat hij hun geboden heeft, bevestigd hebben, maar dit volk naar Mij niet hoort;
17 Daarom alzo zegt de HEERE, de God der heirscharen, de God Israels: Ziet, Ik zal over Juda en over alle inwoners van Jeruzalem brengen al het kwaad, dat Ik tegen hen gesproken heb; omdat Ik tot hen gesproken heb, maar zij niet gehoord hebben, en Ik tot hen geroepen heb, maar zij niet hebben geantwoord.
18 Tot het huis nu der Rechabieten zeide Jeremia: Zo zegt de HEERE der heirscharen, de God Israels: Omdat gijlieden het gebod van uw vader Jonadab zijt gehoorzaam geweest, en hebt al zijn geboden bewaard, en gedaan naar alles, wat hij ulieden geboden heeft;
19 Daarom alzo zegt de HEERE der heirscharen, de God Israels: Er zal Jonadab, den zoon van Rechab, niet worden afgesneden een man, die voor Mijn aangezicht sta, al de dagen.

laten we oppassen met veroordelen. Laat elkaar in zulke dingen in elkaars waarden. Veroordeel niet wat God ook niet veroordeel. Wees zuinig op je traditie maar zet hem niet boven Gods Woord.

Petertje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Petertje » 03 okt 2003 13:18

Ikke21 schreef:Het gaat er niet om wat God ziet, tuurlijk ziet God ons hart aan en in kleding maar een bijzaak.
Maar toch blijf ik erbij dat je als je aan het avondmaal gaat of naar de kerk wel nette kleding aan moet doen, je zit tenslotte in Gods huis en het voorbeeld van de koningin, dan willen we er ook top uitzien, dus waarom niet als we naar de kerk gaan!!
Ik heb het hier niet over een broek en rok, dat boeit me niet of je die nou wel aan heb of niet.

He, ziet God ziet jou alleen in de kerk!! In mijn bijbel staat dat God 24 uur 7 dagen in de week bij me is. Een heerlijk veilig gevoel.
(sorry, even off topic, moest er even uit)

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 03 okt 2003 13:22

Mag ik even uitleg waarom je dit zegt, daar gaat het toch niet over, we hebben het hier over wel of niet nette kleding aan naar de kerk.
Sorry maar ik snap niet waarom je dit zegt.

ahuibers
Majoor
Majoor

Berichtdoor ahuibers » 03 okt 2003 13:28

hij doelt denk ik op het verschil van door de week en op zondag!

Petertje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Petertje » 03 okt 2003 13:35

Ikke21 schreef:Mag ik even uitleg waarom je dit zegt, daar gaat het toch niet over, we hebben het hier over wel of niet nette kleding aan naar de kerk.
Sorry maar ik snap niet waarom je dit zegt.

Ja, dat mag. Ik zeg er niet voor niets bij dat het off topic was. :lol: Soms krijg ik echt kromme tenen van dit soort bijzaken. Nergens, maar dan ook nergens in de bijbel zie ik dat ik zondags anders gekleed moet gaan dan door de week. Volgens mij ga je niet naar God's huis op zondag, je gaat naar de kerk/gemeente, waar de kinderen van God samen komen om God te loven en te prijzen. Dat gebouw maakt het niet heilig of zoiets, maar daar kunnen we een ander onderwerp van maken op dit forum.

Terug naar “Archief”