Moderator: Moderafo's
Denkertje21 schreef:De wet slaat dood (en jaagt mensen de kerk uit) maar de Liefde van Christus maakt levend!
L'être extraterrestre schreef:Weet ik, maar dat dat voor jou zo is, betekend niet dat dat voor mij ook zo zou zijn.
elbert schreef:Denkertje21 schreef:De wet slaat dood (en jaagt mensen de kerk uit) maar de Liefde van Christus maakt levend!
Zolang de wet (10 geboden) onze oude mens doodslaat, vind ik het juist goed dat die ook verkondigd wordt.
Wet en Evangelie hebben beide een plaats in de kerk. Anders krijg je een eenzijdig verhaal dat wel enthousiast overkomt, maar geen evenwichtig fundament kent. Daarom geloof ik dat een christen zowel bedroefd als blij is: bedroefd over het eigen tekort en blij met de vrijspraak.
Marnix schreef:kom eens met het voorstel om een nieuwere berijming of nieuwe liederen te zingen op halve noten, kom eens met het voorstel om het voor jongeren ook wat begrijpelijker te maken en eens dingen wat te doen op een manier die ze zelf ook heel eerbiedig vinden... Wedden dat er dan mensen gaan klagen. Moet het nou allemaal anders, moeten we nou echt rekening met anderen houden, het gaat toch goed zo, ik vind het prima zo, waarom moet alles veranderen etc.
Othello schreef:...Het gaat er om dat de reformatorische kerken een radicaal andere benadering gaan kiezen. Tradities durven loslaten, taboes doorbreken. Een andere liturgie en een laagdrempeliger manier van preken zou al een wereld van verschil kunnen betekenen.
Boekenlezer schreef:Othello schreef:...Het gaat er om dat de reformatorische kerken een radicaal andere benadering gaan kiezen. Tradities durven loslaten, taboes doorbreken. Een andere liturgie en een laagdrempeliger manier van preken zou al een wereld van verschil kunnen betekenen.
Ik houd eigenlijk juist van een heel duidelijk voorgeschreven liturgie, die met grote waardigheid gebracht wordt. (Is misschien de Roomse liturgie een goed voorbeeld?) Een liturgie waarbij je het gevoel krijgt dat je van doen hebt met iets heiligs.
Een beetje als clubje bij elkaar zitten, waarbij het vrij losjes toegaat, geeft mij meer een gevoel van: we zijn leuk als clubje bezig, en dat is het dan ook. Er zit niks méér achter.
Optimatus schreef:Ik denk dat het vieren van het allerheiligst sacrament toch ook van belang is. Niet alleen de bediening van het Woord, maar ook de wekelijkse gedachtenis van het offer van Christus in brood en wijn.
Misschien een wat helderder idee van mij: het wezenlijke van een kerkdienst is, dat Gods Woord (de Bijbel) opengaat. Dat dat wordt gebracht aan de gemeente met vertroosting en vermaning (gezag). Het is Gods Woord voor de gemeente.
Voor mij staat dat tegenover allerlei gehobby, een sfeer van 'ouwe jongens krentebrood'. Want dat vind ik dus echt niet passen in de kerk.
Marnix schreef:Misschien een wat helderder idee van mij: het wezenlijke van een kerkdienst is, dat Gods Woord (de Bijbel) opengaat. Dat dat wordt gebracht aan de gemeente met vertroosting en vermaning (gezag). Het is Gods Woord voor de gemeente.
Voor mij staat dat tegenover allerlei gehobby, een sfeer van 'ouwe jongens krentebrood'. Want dat vind ik dus echt niet passen in de kerk.
Tja, dat jij het ziet als gehobby en ouwe jongens krentenbrood zegt meer over jou dan over die mensen. Dat jij het niet vindt passen in de kerk zegt ook meer over jou dan over anderen. Kan jij in hun hart kijken? Of kan je alleen op basis van jou traditie wat over hun manier zeggen?
Boekenlezer schreef:Marnix schreef:Misschien een wat helderder idee van mij: het wezenlijke van een kerkdienst is, dat Gods Woord (de Bijbel) opengaat. Dat dat wordt gebracht aan de gemeente met vertroosting en vermaning (gezag). Het is Gods Woord voor de gemeente.
Tja, dat jij het ziet als gehobby en ouwe jongens krentenbrood zegt meer over jou dan over die mensen. Dat jij het niet vindt passen in de kerk zegt ook meer over jou dan over anderen. Kan jij in hun hart kijken? Of kan je alleen op basis van jou traditie wat over hun manier zeggen?
Zou jij dat dan willen: een beetje gezellig bij elkaar zitten als club, en een 'preek' wat niet meer voorstelt dan een slap en vrijblijvend praatje? Volgens mij gaat dat regelrecht tegen de Bijbel in.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten