Per maand 400 jonge kerkverlaters

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 11 sep 2006 15:37

Denkertje21 schreef:Mag ik het oeverloos geklets noemen, tot nu toe?

Zolag kerkenraden en perdikanten niet beseffen dat er een wereld van verschil zit in datgene wat jongeren op zondag in de kerk horen en wat ze door de week voorgeschoteld krijgen, blijft het fout gaan!

Blijf vooral vertellen hoe het MOET en vergeet te vertellen hoe het MAG, dan ben je ze zo kwijt!

Jongeren prikken feilloos door nep heen: er zijn maar twee soorten mensen, maar twee soorten predikanten, maar twee soorten kerken:

ECHT en ONECHT!
Ah, daar hebben we meneer de oordeler. Wat FIJN dat jij exact weet wat echt en onecht is! Misschien door God zelf ingefluisterd? Mag ik het dan ook weten?

Wat wel kan is dat kerken juist niet duidelijk genoeg zijn. Alles mag toch binnen en buiten het geloof, waarom dan moeite doen?

Ri@nne
Mineur
Mineur

Berichtdoor Ri@nne » 11 sep 2006 16:02

Denkertje21 schreef:Jongeren prikken feilloos door nep heen: er zijn maar twee soorten mensen, maar twee soorten predikanten, maar twee soorten kerken:

ECHT en ONECHT!

O ja? Er is juist heel veel verwarring onder jongeren, omdat predikant X zus verteld en predikant Y zo en omdat kerk X dit leert en kerk Y dat. en dan weten jongeren echt niet wat nog echt is en wat nep. (Ik praat nu echt niet alleen over mezelf, maar dit zijn ook dingen die vaak bij godsdienstlessen naarboven komen of zomaar in een ernstiger gesprek)
Musica laetitiae comes, medicina dolorum.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 sep 2006 16:04

Da's toch ook de bedoeling? Ik bedoel: moet het evangelie zich wel aanpassen aan de wereld, of is het de bedoeling dat de wereld veranderd wordt door het evangelie? Ik denk toch echt het laatste.
Of begrijp ik je nu verkeerd?
Ik snap wel dat de jongeren aangesproken moeten worden in hun eigen leefwereld, zodat ze niet het gevoel krijgen dat het niet over hen gaat.

Daar heb je gelijk in, het probleem is alleen dat het hier niet om het evangelie gaat. Rokken moeten dragen, geen tv mogen kijken, verouderde taal etc.... het heeft allemaal niets met de blijde boodschap van verlossing te maken. Het gaat er om in wat voor vormen het echte evangelie verpakt wordt.... en dat zijn vormen waardoor de boodschap vaak verkeerd overkomt.... Vormen die er voor kunnen zorgen dat men de boodschap zo opvat dat jongeren er om de kerk verlaten, terwijl ze de echte boodschap er niet uithalen. En zolang men qua vormen (en dus niet op het punt van inhoud, wat dat betreft heb je gelijk) wereldvreemd voor jongeren blijft heeft dat een hoop vervelende consequenties voor een aantal van hen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 11 sep 2006 21:32

L'être extraterrestre schreef:
Denkertje21 schreef:Mag ik het oeverloos geklets noemen, tot nu toe?

Zolang kerkenraden en predikanten niet beseffen dat er een wereld van verschil zit in datgene wat jongeren op zondag in de kerk horen en wat ze door de week voorgeschoteld krijgen, blijft het fout gaan!

Blijf vooral vertellen hoe het MOET en vergeet te vertellen hoe het MAG, dan ben je ze zo kwijt!

Jongeren prikken feilloos door nep heen: er zijn maar twee soorten mensen, maar twee soorten predikanten, maar twee soorten kerken:

ECHT en ONECHT!
Ah, daar hebben we meneer de oordeler. Wat FIJN dat jij exact weet wat echt en onecht is! Misschien door God zelf ingefluisterd? Mag ik het dan ook weten?

Wat wel kan is dat kerken juist niet duidelijk genoeg zijn. Alles mag toch binnen en buiten het geloof, waarom dan moeite doen?

Wat ben je weer bot: ik oordeel niet maar geef weer wat ik waarneem. Hoe kan het dat bij ons in Bodegraven de kerk (Geref. Bond) volstroomt met jongeren, 's morgens en 's avonds? Dat zijn jongeren die KIEZEN, en over het algemeen niet omdat ze moeten!

Gewoon omdat je in de kerk op het puntje van de stoel moet kunnen zitten, omdat je nieuwe en verrassende dingen hoort die aansluiten met de wereld van zowel jongeren als ouderen, van predikaneten die zich kwetsbaar op durven stellen, en die super gunnend zijn, om fff een vet ouderwets woord te gebruiken..

Je merkt wanneer een predikant letterlijk begeesterd is! Draai er niet om heen, wees duidelijk en begin bij waar God mee begon: Want alzo lief....

En L'être extraterrestre: doe eens wat aardiger!

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 12 sep 2006 06:18

Uhuh, jij bent degene die met hoofdletters en dikgedrukte letters praat, dus ben jij degene die oordelend over komt. Als je alles zo goed weet, ga dan iets anders doen dan ons daarmee lastigvallen.

Dat inspirerende en wat je ook hoort in de kerk, dat hoor je ook wel als je moet hoor. Het is gewoon een zwak excuus voor een zwakke houding. Je hebt geen zin/niet de discipline/je kunt niet uit bed komen, dus ga je niet naar de kerk. Maar omdat je de schuld niet op jezelf wil laden, geef je hem maar aan je ouders. Ja, ik moest vroeger, dus ga ik niet meer naar de kerk.

Het spijt me, maar ik zie de logica echt niet.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 12 sep 2006 08:29

Beste mensen, het discussieert wat prettiger als men elkaar niet persoonlijk aanvalt.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 12 sep 2006 08:40

L'être extraterrestre schreef: Dat inspirerende en wat je ook hoort in de kerk, dat hoor je ook wel als je moet hoor. Het is gewoon een zwak excuus voor een zwakke houding. Je hebt geen zin/niet de discipline/je kunt niet uit bed komen, dus ga je niet naar de kerk. Maar omdat je de schuld niet op jezelf wil laden, geef je hem maar aan je ouders. Ja, ik moest vroeger, dus ga ik niet meer naar de kerk.

Ik kan me daar echt niet in vinden! Ik heb mijn kerkgang ook nooit als moeten ervaren. Mijn ouders spraken zo super enthousiast over hun God, dat ik gewoon jaloers werd! (Ja ja, dat kan ook in de Ger.Gem. waar ik uit kom...)

En iemand lekker zit te eten, dan zie dat aan hem. En dan krijg je ook trek! Dat is wat er bij ons in de kerk gebeurt: zowel de gemeente als de predikanten starlen wat uit, die spreken sprankelend over hun geloof. Niks 'moeten', maar karrevrachten vol met liefde van God!

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 12 sep 2006 09:14

Passie als antwoord op leegloop? Of zijn er meedere kernwoorden?

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 12 sep 2006 10:07

scape schreef:Passie als antwoord op leegloop? Of zijn er meedere kernwoorden?

Ik merk dat 'passie' wel heel erg dicht bij het antwoord komt!

Helaas hebben we in de kerk de volgorde omgedraaid: Er werd en wordt enorm gepreekt tégen een 'zondige' levensstijl. Dit mag niet, dat mag niet, we moeten zus leven en we moeten zo leven... Dat lukt dus nooit als je daar begint en zo raken mensen in een wanhopige spagaat. it is ook het enige watr veel oudere kunnen behappen: de buitenkant...

Maar als de binnenkant niet gaaf gemaakt is, kn er aan de buietnkant nooit meer komen dan een dun laagje vernis...

Als je echt van je vriend of vriendin houdt, dan loop je toch de benen uit je lijf om het hem of haar naar de zin te maken? Dat doe je omdat je van elkaar houdt en niet omdat het moet!

Als dat in de kerk de basis is: de liefde van Christus, dan kan het niet anders dan dat dat merkbaar wordt! Dan krijg je een sprankelende gemeente waar ook jongeren zich thuisvoelen omdat ze bij hun Grote Liefde willen zijn...

De wet slaat dood (en jaagt mensen de kerk uit) maar de Liefde van Christus maakt levend!

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 12 sep 2006 10:30

Maar waarom een top-down passie?

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 12 sep 2006 11:23

scape schreef:Maar waarom een top-down passie?

Vergelijkbaar met de logica van de zwaartekracht? Alles gaat van boven naar beneden! Maar weet je wat nou erg mooi is? Als je iets wat veerkrachtig is met heel veel enthousiasme naar beneden gooit, stuitert het weer een stuk terug!!! Reactie dus!

Jezus keek toch ook naar zijn schapen, riep de kinderen bij zich en keek om naar de minkukels van de maatschappij?

En door 'de kleintjes' te voeden én serieus te nemen worden ze enthousiast en kan het proces zich herhalen!

Dat is niet alleen een taak van dominees en kerkenraadsleden, maar ook van jou en mij!

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 12 sep 2006 11:51

Je hebt het over de 'kleintjes' . . . en what about jongvolwassenen die de kerk verlaten?

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 12 sep 2006 12:08

scape schreef:Je hebt het over de 'kleintjes' . . . en what about jongvolwassenen die de kerk verlaten?

'kleintjes' bedoel ik niet fysiek of in leeftijd. Meer 'kleintjes' in het geloof. Neem mensen serieus. Echt, aan de boodschap schort het niet. Die is ok en parchtig. aar wel de manier waarop we communiceren en waar we onze accenten leggen en natuurlijk de al genoemde volgorde...

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 12 sep 2006 12:15

Ok, thanks . . . sorry dat ik zo veel vragen stel hoor. Maar ik woon in een wijk waarin de kerk marginaal is. Ik vraag graag :wink:

Je schrijft: " de boodschap is OK en prachtig". Je komt mij over als een enthousiast gelovige. . . maar wat voor mensen van wie het allemaal niet zo blij en joyvol hoeft. Voor wie het leven vreemd, ellendig en vol vragen is?

scape

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 12 sep 2006 12:48

Het evangelie ís blij en joyfull!

Bij ons wordt dat blije evangelie gebracht door enthousiaste dominees in een zwart pak of toga, lezend uit de Statenvertaling en we zingen alleen psalmen... Dus een behoudende gemeente. Maar dat stoort niemand.

Ik geloof ook niet dat het nog zit in uiterlijke dingen. Het zit 'm in echt en onecht. Dat proef je! Als een preek niet het volle Evangelie bevat en doorgeeft, merken jongeren dat. Ze zitten daar dan voor Jan Doedel en kunnen nergens jaloers op worden.

Hoeveel ouderen kunnen zich nog verplaatsen in de gedachtengang van jongeren? In 10 jaar tijd is de hele wereld via internet op de stoep gekomen. Jongeren van nu worden met veel meer dingen geconfronteerd dan pakweg 10 jaar geleden.

Kom dan ook aan met iets wat raakt. Ga in je bewoordingen uit van de belevingswereld van jongeren. Raak ze daarin en dan kun je gewoon de eeuwenoude boodschap brengen van "Ik niets en Hij alles en daarom kan ik waardevol zijn in Zijn ogen".

Natuurlijk, als God naar jou kijkt, blijft er niks van je over, maar tussen jou en Hem is Jezus Christus geschoven als een alles absorberend filter en daardoor heen ziet Hij jou staan als een mooi en rechtvaardig mens. helmaal door Hem dus! Wow, wat hebben we een boodschap om aan iedereen, dus ook aan jongeren mee te geven!!!

Terug naar “Archief”