Uitverkiezing

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 sep 2006 16:29

Tja, als je zegt dat je niet wedergeboren bent kan je wel geloven... maar dat lijkt me dan een erg onzeker geloof..... dan is mijn bezorgdheid toch terecht? Of leg eens uit wat je "eigen manier" anders inhoudt.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 11 sep 2006 17:12

ik geloof dat God de beloften van het evangelie zeker zal vervullen op Zijn tijd.
en daarvoor steel ik Jezus niet maar wacht geduldig tot hij geschonken word of niet wat God wil met me.
jij gelooft ook en ik ook wat is het verschil tussen ons geloof dan?
als jij gelijk hebt ben ik net zo bekeerd als jij maar als ik gelijk heb zijn we net zo onbekeerd.
omdat we de wedergeboorte niet zo meegemaakt hebben als ik al zei.

greets :)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 11 sep 2006 19:21

ik geloof dat God de beloften van het evangelie zeker zal vervullen op Zijn tijd.
Is dat een reden om passief 'sit back and relax'-religieus te zijn? Hij past Zijn beloften toe op het moment dat Hij ingrijpt in jou leven en jij gelovige de aangeboden beloften aanneemt.

en daarvoor steel ik Jezus niet maar wacht geduldig tot hij geschonken word of niet wat God wil met me.
Hij bied zich elke preek aan..

als jij gelijk hebt ben ik net zo bekeerd als jij maar als ik gelijk heb zijn we net zo onbekeerd.
Misschien verwacht jij wat anders? Een soort van Paulusbekering en heeft Marnix andere verwachtingspatronen..

Is dat zo noodzakelijk? Ik dacht dat Boston was die heeft geschreven dat het gros van de bekeerde het moment van wedergeboorte niet weet.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 11 sep 2006 19:32

nou zo als jullie redeneren ben ik bekeerd das mooi
maar ik heb zo mn twijfels.
er staat ook ergens ik zal ze voeren met smekingen en met geween.
Jeremia 31 : 9 staat het

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 sep 2006 21:44

goofy1978 schreef:ik geloof dat God de beloften van het evangelie zeker zal vervullen op Zijn tijd.

Er staat ook in de Bijbel dat ieder die gelooft behouden gered zal worden. En dat staat niet zomaar ergens maar in Johannes 3, waar het gaat over de wedergeboorte. Deze tekst komt daar als slotconclusie.... Het gaat er om dat je ondekt dat je het zelf niet kan maar je afhankelijk weet van het offer van Jezus. Als dat je geloof is ben je wedergeboren.... en ken je ook je eigen ellendige staat, omdat je weet dat je het zelf niet kan, omdat je uit jezelf slecht bent. Zoals de Israelieten die door slangen werden aangevallen alleen gered konden worden door dat te beseffen en te kijken naar de koperen slang, en gered werden, zo wordt jij ook gered als je dat beseft en naar het kruis van Jezus opziet.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 sep 2006 21:45

Wat Jeremia 31 betreft, lees wel even de context... het gaat hier om de terugkeer uit de ballingschap.

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 11 sep 2006 22:15

Marnix schreef:
goofy1978 schreef:ik geloof dat God de beloften van het evangelie zeker zal vervullen op Zijn tijd.

Er staat ook in de Bijbel dat ieder die gelooft behouden gered zal worden. En dat staat niet zomaar ergens maar in Johannes 3, waar het gaat over de wedergeboorte. Deze tekst komt daar als slotconclusie.... Het gaat er om dat je ondekt dat je het zelf niet kan maar je afhankelijk weet van het offer van Jezus. Als dat je geloof is ben je wedergeboren.... en ken je ook je eigen ellendige staat, omdat je weet dat je het zelf niet kan, omdat je uit jezelf slecht bent. Zoals de Israelieten die door slangen werden aangevallen alleen gered konden worden door dat te beseffen en te kijken naar de koperen slang, en gered werden, zo wordt jij ook gered als je dat beseft en naar het kruis van Jezus opziet.

dus als ik zelf op het kruis zie ben ik gered.
dus je neemt zelf Jezus maar aan en dan is God niet meer kwaad dat je Hem naar troon en kroon hebt gestoken int paradijs.
denk je echt dat je er zo gemakkelijk afkomt?
als God zelf zecht ze zullen weten tegen Wie ze gezondigd hebben.
jeremia zei wee mij ik verga david zei ga niet int gericht met Uw knecht.
de dwaze bouwer steunde ook op zijn godsdienst,maar toen de golven van Gods toorn kwamen spoelde alles onder hem weg.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 sep 2006 22:49

Ik weet tegen wie ik gezondigd heb... en dat ik wat ik net aangaf geloof, komt niet van mezelf maar van God... je geeft zelf aan dat je ook gelooft in Jezus offer voor de zonden, als enige weg naar God toe... Op basis van geloof daarin en het belijden daarvan werden vroeger al mensen gedoopt en door de apostelen uitverkorenen en wedergeborenen en heiligen genoemd!

Jij gelooft het ook maar zegt: Tja, volgens mij moet er nog meer gebeuren. Wat dan? Filippus legt de kamerling uit Morenland een paar uur het evangelie uit en de kamerling komt tot geloof en laat zich dopen. Petrus houdt een toespraak en 3000 man komen tot geloof en laten zich dopen. Jij gaat je hele leven al naar de kerk en je hebt je nog steeds niet bekeerd?

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 12 sep 2006 16:12

ik heb me niet bekeerd omdat je dat niet zelf kan.
een mens is dood in zonden en misdaden en kan geen ding aannemen tezij het hem uit de hemel gegeven is.
toen Jezus het evangelie predikte zeiden de disipelen deze rede is hard wie kan deze horen,en wie kan dan zalig worden.
en velen volgden Hem niet meer.
haast alle profeten zijn gedood omdat ze het evangelie vertelden,als ze het verteld hadden zoals de meesten van jullie zouden ze niet gedood zijn
omdat als je zegt dat de mens zelf niets aan kan nemen het vijandschap opwekt.

volgeling
Mineur
Mineur

Berichtdoor volgeling » 12 sep 2006 16:31

goofy, een vraag: wil jij God dienen?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 sep 2006 16:39

goofy1978 schreef:ik heb me niet bekeerd omdat je dat niet zelf kan.
een mens is dood in zonden en misdaden en kan geen ding aannemen tezij het hem uit de hemel gegeven is.
toen Jezus het evangelie predikte zeiden de disipelen deze rede is hard wie kan deze horen,en wie kan dan zalig worden.
en velen volgden Hem niet meer.
haast alle profeten zijn gedood omdat ze het evangelie vertelden,als ze het verteld hadden zoals de meesten van jullie zouden ze niet gedood zijn
omdat als je zegt dat de mens zelf niets aan kan nemen het vijandschap opwekt.

Als je zegt dat je dat niet kan ben je bezig de Geest te wederstaan die dat in je mogelijk maakt. De Joden vragen na de toespraak van Petrus: Wat moeten we doen om behouden te worden? PEtrus zegt: Bekeert u en laat u dopen, laat u behouden uit dit verkeerde geslacht. 3000 man gaven aan die oproep gehoor. Petrus zei niet: Je kan je niet bekeren. En de profeten werden gedood omdat ze opriepen tot bekering.... maar mensen er niet naar luisterden. Zoals jij er ook niet naar luistert en allerlei uitvluchten bedenkt om je niet te bekeren.

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 12 sep 2006 17:38

tsja je kunt niet God dienen en de mammon.
Jezus zei je zult gehaat worden om Mijns naams wil dus als je het evangelie zuiver predikt zal je gehaat worden door de mensen.
maar waarom zijn jullie bekeerder dan ik?
we geloven hetzelfde alleen de toeeigening des heils verschillen we veel in. ik heb geleerd dat als God je bekeerd je het met God eens word naar de hel te gaan.
en nee dat staat er niet zo eiskoud in als ik het zeg maar mefiboseth zei wel dat gij hebt omgezien naar een dode hond als ik ben zo zullen we allen eens een keer een dode hond voor God moeten worden.
als je tussen de regels door leest kun je het eruit halen.
maar de bijbel is een erg verborgen boek,er is niet voor niks zoveel onenigheid over.
als je het zo meemaakt als ik zeg ben je uitverkoren maar maak je dat niet mee voor je sterft dan sta je links en was niet uitverkoren zo makkelijk is het.
maar als je dat niet geloofd ben ik bang dat je jezelf bedriegd,en straks ook zal zeggen hebben we niet in Uw naam geprofeteerd, en te horen krijgt gaat weg van Mij ik heb u nooit gekend.
Laatst gewijzigd door goofy1978 op 12 sep 2006 21:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Ansje
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Ansje » 12 sep 2006 21:19

goofy1978 schreef:tsja je kunt niet God dienen en de mammon.
Jezus zei je zult gehaat worden om Mijns naams wil dus als je het evangelie zuiver predikt zal je gehaat worden door de mensen.
maar waarom zijn jullie bekeerder dan ik?
we geloven hetzelfde alleen de toeeigening des heils verschillen we veel in. ik heb geleerd dat als God je bekeerd je het met God eens word naar de hel te gaan.
en nee dat staat er niet zo eiskoud in als ik het zeg maar mefiboseth zei wel dat gij hebt omgezien naar een dode hond als ik ben zo zullen we allen eens een keer een dode hond voor God moeten worden.
als je tussen de regels door leest kun je het eruit halen.
maar de bijbel is een erg verborgen boek,er is niet voor niks zoveel onenigheid over.
als je het zo meemaakt als ik zeg ben je uitverkoren maar maak je dat niet mee voor je sterft dan sta je links en was niet uitverkoren zo makkelijk is het.
maar als je dat niet geloofd ben ik bang dat je jezelf bedriegd,en straks ook zal zeggen hebben we niet in Uw naam geprofeteerd, en te horen krijgt gaat weg van Mij ik hen u nooit gekend.

Ik ben het wel met je eens. Mensen zeggen zo vaak dat ze bekeerd zijn en ik vind daar dan helemaal niets vanuit gaan.
Ja, ze kunnen goed praten over het geloof en 'getuigen' over Jezus, maar toch... Ik kan nooit jaloers op ze worden.
Ik kan wel jaloers worden op oude mensjes. Van die mensjes van een jaar of 85, lopen helemaal in het zwart en vertellen dan dat ze vroeger op heel jonge leeftijd geroepen werden door God. Ook vertellen ze dan dat het meestal geen makkelijke weg is die God met je gaat...maar dat ze vaak wel weer mogen voelen dat ze er niet alleen voor staan.
Ze laten zo goed merken dat ze het beste met je voor hebben....dat je de tijd nog hebt en moet benutten om je te bekeren... Tjah...op die mensjes ben ik wel vaak jaloers... Daar gaat wat vanuit...
Ik kan niet precies beschrijven wat...maar misschien begrijpen jullie me.

Wat ik nog wel even wil zeggen is dat ik hiermee dus niet oordeel over mensen of ze nu wel of niet bekeerd zijn. Van mezelf kan ik dat (jammergenoeg) niet zeggen...
Af en toe plaats ik alleen mn vraagtekens daarbij.
Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt.

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 12 sep 2006 21:21

Ben het helemaal met Ansje eens 8)
Afbeelding

Ansje
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Ansje » 12 sep 2006 21:44

Dippie schreef:Ben het helemaal met Ansje eens 8)

Fijn!
Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt.

Terug naar “Archief”