Steken we uberhaupt wel iets op van de preek?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 01 okt 2003 19:26

Petertje schreef:
Night schreef:Hier een reactie:

Petertje schreef:Hier komt het schot: Dat het aan onszelf ligt is echt een dooddoener en een emotionele bangmakerij.

Waarom een dooddoener?
Emotionele bangmakerij? Ik ben er even vanuit gegaan dat we het eerst eens op onszelf zouden toepassen. Ik heb de stelling niet bedoeld als één om op anderen toe te gaan passen. Wat is zelf je ervaring ermee..

Je hebt helemaal gelijk, daarom staat er ook schot!
Voor mij is het een dooddoener omdat ik dit al zoveel gehoord heb..... en je schiet er niets mee op. Laten we eerst naar onszelf kijken, en daarmee bedoel ik incl. de dominee en kerkenraad. Want het is zo makkelijk om te zeggen dat de Heilige Geest werkt. Maar is ook echt het Woord van God gepredikt? Vaak denk ik dat je gewoon geen kritiek mag hebben, ook als je niet gevoed wordt. Wat is het doel van het Woord brengen? Dat we door het Woord de Here Jezus leren kennen. Als daaraan voldaan wordt hoor je mij niet meer.
Met emotionele bangmakerij bedoel ik het steeds maar weer dreigen. Als je dit niet, als je dat niet, je bent bij de ware kerk, maw als ik wegga dan...., maar als ik vraag hoe ik deel mag hebben aan het offer van de Here Jezus dat krijg ik geen echt antwoord... mocht dit, mocht het staan te gebeuren dat... Dit maakt mij zo verdrietig. Hierdoor zie ik ook zoveel jongeren in een circeltje blijven ronddraaien en hoor je: nee, ik heb bijna nooit wat aan een preek etc. DOE ER WAT AAN!
Vandaar het grote SCHOT! Sorry als ik te fanatiek was. Ik hoop dat je het een beetje begrijpt.

Zo ist me heel wat duidelijker!
Zo bedoelen we veel meer hetzelfde dan wat ik ervoor begreep. Je schot leek me erg scheef, maar het draait bij ;-)
Ik vond niet dat je fanatiek was, maar dat er best wat haken en ogen aan je redenatie zaten. Vandaar mijn antwoord. Ik denk dat jij nu heel goed een ander gevaar aanstipt..
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

Calvin
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Calvin » 02 okt 2003 10:54

De preken die ik hoor zijn gruwelijk oppervlakkig! Namelijk dat het week in week uit hetzelfde is. Altijd over hoe God een mens bekeerd (complete bijbelverhalen worden gebruikt om dat te staven. En pas op voor.... want....). Dan lees ik Spurgeon, en die man preekt over: het gezin, de uitverkiezing, het gebed, de hemel, de hel, de satan, blijdschap in Jezus, de Heilige Geest, berouw, God is liefde, loven van God, geloof, ongeloof, de opstanding, troost voor Gods volk etc. etc.

Lees ik 's avonds een klein stukje tekst van MacCheyne, denk ik: wat een onderwijs!!! Zo maar uit z'n dagboek:

“Maar zovelen Hem aan genomen hebben, die heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk, die in Zijn Naam geloven “
Johannes 1 vers 12

Zondaar, hebt u den Heere Jezus al ontvangen? Is u hart gesmolten bij het zien van de Zaligmaker, Die de hemel bereid heeft? Kent u de gave van God(Jezus Christus, Gods gave) al? Hebt u gezien in het volbrachte werk van de Christus en hebt u zich daarover verheugd? Indien Christus nu nog moest komen om te lijden en te sterven, dan zou u misschien kunnen tegenwerpen dat Hij het mogelijk niet volbrengen zou. Maar……Hij heeft het volbracht. Het is al meer dan negentienhonderd jaar geleden, dat hij geleden heeft in Gethsémané en Zijn ziel uitstortte aan het kruis. Zijn hele werk, als Borg in de plaats van zondaren, is volbracht. God de Vader heeft het aanvaard. Hij heeft er vanuit de hemel getuigenis aan gegeven: ‘Dit is Mijn geliefde Zoon, in Dewelke Ik Mijn welbehagen heb.’ Hij heeft verklaard dat iedere zondaar zich tot Jezus mag wenden.
Weet u wat God u in het Evangelie aanbiedt? Hoewel u een adder bent, onder de vloek van de verbroken wet, en uw hart meer lijkt op de duivel dan op God, ondanks dat alles biedt God u een plaats aan in Zijn hart. Hij heeft Zijn Zoon gezonden opdat een ieder die in Hem gelooft, niet verderve maar het Eeuwige Leven hebbe!

Zelf had ik van z'n lang zal ze leven nog niet van 'Heiligmaking' gehoord bijv. Kwam ik pas achter toen ikzelf oudvaders ging lezen. En vanavond hoop ik weer naar de kerk te gaan en weet ik dat ik veel ga leren omdat die ds. heel veel studie van z'n preken maakt.
Mijn volk gaat verloren omdat het geen kennis heeft.

Calvin
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Calvin » 02 okt 2003 11:01

Ben het van ganser harte met Petertje eens!!!!!! Zo ligt het.

Ter illustratie:

Er zijn mensen die zich opwerpen om anderen te oordelen. En bleef het daar maar bij. Ze bezwaren echter de oprechte zielen door hun liefdeloos handelen en doordat ze zeggen dat men de juiste tijd van zijn bekering moet weten. Ze zeggen dat je een bepaalde trap van hooggaande angsten, tot vertwijfeling toe, moet hebben bereikt en ondervonden. Ze schrijven een weg voor, waarlangs zij of anderen zijn toegebracht en waar iedereen langs moet. Ze zijn hard en liefdeloos tegen oprechte zielen, zelfs op sterfbedden.

De liefderijke Jezus zocht deze zielen op, maar zij zien er de meeste tijd niet naar om of stoten hen terug. Als er meer van dat soort -van die liefdeloze mensen- onder elkaar zijn, spreken ze uit de hoogte, alsof zij het niet uit genade hadden ontvangen. Zelfs worden die godzaligen die zulke zielen gaarne tot Jezus zoeken te leiden, beschuldigd van verkeerde oogmerken. O liefdeloos, ja, onchristelijk gedrag! Deze mensen zijn te beklagen, want omdat ze de kleinen van Jezus mishandelen, ondervinden ze veelal het wee. Zij zijn doorgaans, en dit kan niet anders, dor en doods gesteld. God bezoekt hen zelfs met lichamelijke kwalen. En worden ze weggenomen dan zal de opbouw van Christus` Koninkrijk er niet door vertragen of schade oplopen. Want eenvoudige harten schikken zich soms naar het oordeel van deze ondeskundigen en liefdelozen. En als ze niet alles wat deze meesters hen voorstellen, bij ondervinding kennen, gaan zij treurig heen en zeggen: ach, er is nog nooit iets aan mij gedaan!
Maar, oprechten, laat u door zulke mensen die zo verre van Jezus' voorbeeld afwijken, niet nodeloos bedroeven. Gaat er niet heen, want zij zijn schadelijk. Houdt u liever biddend aan Jezus' voeten. Smeekt om Zijn Geest. Onderzoekt Zijn Woord. En voegt u bij zulke godzaligen, die op Jezus' voetspoor u zoeken te behouden en u aanmoedigen.

De kentekenen van het geloof hebben wij u reeds tevoren voorgesteld: een droefheid naar God, een vluchten naar Jezus, een zuchten om van de inwendige zonden verlost te worden en om dagelijks van Jezus als Profeet, Priester en Koning gebruik te maken; een gelovige omhelzing van de Verlosser op grond van Zijn Borgbloed en de keus om in nieuwheid des levens te wandelen; Kol. 3:17. Dat blijve u als de door God gegeven toetsteen om te weten of gij waarlijk gelooft, steeds boven aller mensen getuigenis dierbaar.

De tijd der bekering kan niet altijd geweten worden, de trap der benauwdheden is nergens bepaald en de weg 'van de één kan onmogelijk een regel voor de anderen zijn.

Welk een onderscheid moet er in dit opzicht geweest zijn tussen Manasse en Obadja, tussen Paulus en Samuël'. Laat liefdelozen vrij oordelen, laat ze veroordelen, laten ze in hun samenkomsten morren, - wat geeft gij om hun goed- of afkeuring; want wie onderscheidt hen en wat hebben zij dat zij niet ontvangen hebben? Wat roemen zij alsof zij het niet hadden ontvangen? Laat dit uw regel zijn: "Die mij oordeelt is de Heere! Niet hij die de mens prijst, zal beproefd bevonden worden. En daar hebt gij genoeg aan. Al sprak de ganse wereld u zalig of onzalig, God moet bevestigen."

D.A. Detmar (1774-1844) "Kan ik zeker zijn van mijn zaligheid?"

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 02 okt 2003 14:17

Er zijn trouwens ook goede eigentijdse schrijvers, naast de oudvaders :? :D ... Ik vind dat je in de wereld niet zo veel met oudvaders bereikt, eerlijk gezegd. Maar goed, in de gereformeerde gezindte des te meer, das ook weer zo.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Calvin
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Calvin » 02 okt 2003 14:50

Gershwin schreef:Er zijn trouwens ook goede eigentijdse schrijvers, naast de oudvaders :? :D ... Ik vind dat je in de wereld niet zo veel met oudvaders bereikt, eerlijk gezegd. Maar goed, in de gereformeerde gezindte des te meer, das ook weer zo.

Zekers! Ds. Vreugdenhil schrijft ook prachtige boeken bijv.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 02 okt 2003 15:18

o.a.

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 02 okt 2003 15:28

Calvin schreef:Diverse reacties

Ik denk dat we elkaar best wel kunnen volgen.
Waar ik ook op doel is het volgende:

We kunnen onze visie op hoe het behoort te zijn, en hetgeen wij graag horen als maatstaf gebruiken ter keuring en goedkeuring, maar ook afkeuring.
Misschien is er een volgende keer wel wat goeds in te horen, ookal waren de vorige preken oppervlakkig of voldeden ze niet aan onze wensen.

Als de prediking niet te beoordelen is als niet zijnde van God, dus doods en zonder Zijn Geest, zijn we dan niet verplicht, (ondanks alle gebrek en eenzijdigheid, gebrek aan gaven om te voldoen aan het beeld wat sommigen hebben,) om te zoeken naar wat God ons deze keer te zeggen heeft?
Onderschrift? Waaronder dan?

En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

Petertje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Petertje » 02 okt 2003 15:49

Gershwin schreef:Er zijn trouwens ook goede eigentijdse schrijvers, naast de oudvaders :? :D ... Ik vind dat je in de wereld niet zo veel met oudvaders bereikt, eerlijk gezegd. Maar goed, in de gereformeerde gezindte des te meer, das ook weer zo.

Er zijn ook hele goede gemeenten waar het Woord van God gepredikt wordt en waar hedendaagse onderwerpen Bijbels belicht worden. En waar je de gemeenschap der heiligen aan de lijve kunt ervaren! :lol:

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 02 okt 2003 16:22

Petertje schreef:Er zijn ook hele goede gemeenten waar het Woord van God gepredikt wordt en waar hedendaagse onderwerpen Bijbels belicht worden. En waar je de gemeenschap der heiligen aan de lijve kunt ervaren! :lol:

That's what I mean... :mrgreen: kijk ook eens buiten de traditionele kerken.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

garry
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor garry » 05 okt 2003 18:51

Ik ben erg simpel. Een preek moet voor mij een geheel nieuw licht werpen op een onderwerp (niet de traditionele uitleg krijgen die ik al zooo vaak gehoord heb) of mij naar huis sturen met een uitdagende vraag of stelling. Vanuit deze behoefte gaat 95% van de preken aan me voorbij. Toch zit ik dan niet met tegenzin in de kerk, want dan laaf ik me gewoon aan het bij elkaar zijn, het zingen, het gemeenschappelijke. Ik denk dat God me vergeeft dat ik die tweede keer (in de avond) dan niet kan opbrengen.

garry

joris

Berichtdoor joris » 05 okt 2003 19:17

Ik denk dat God me vergeeft dat ik die tweede keer (in de avond) dan niet kan opbrengen

die vergeving heb je dan niet nodg hoor, maar dat is andere discussie denk ik.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 06 okt 2003 14:52

of mij naar huis sturen met een uitdagende vraag of stelling. Vanuit deze behoefte gaat 95% van de preken aan me voorbij

die vraag wordt pas aan het eind gesteld. dus ik snap niet hoe je dan 95% van de preek voor je voorbij ziet gaan. leg eens uit.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Terug naar “Archief”