Lange broek voor vrouwen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Ruben Hadders
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Ruben Hadders » 02 okt 2003 10:40

Lekker wettisch zijn we weer bezig in dit onderwerp...

"Mag je wel of geen lange broek dragen in de kerk?". Naar mijn weten wordt die vraag helemaal niets een behandeld in de Bijbel. Het niet mogen dragen van een lange broek is een regel die de kerk zelf heeft ingesteld en heeft naar mijn mening geen enkele Bijbelse grondslag. Mocht ik dat verkeerd zien, dan moet je het me maar duidelijk maken.

Ik vind dat je je gewoon netjes behoort te kleden. Vooral om anderen geen aanstoot te geven. Natuurlijk maakt het niet uit wat voor kleiding je draagt (ook wat betreft broeken), maar als sommige mensen zich er aan storen, pas je dan aan en wees de sterke in het geloof (lees wat Paulus zegt over de sterken en zwakken in het geloof).

Afijn, maar zoals al gezegd: ik vind het pure onzin om het te gaan hebben over "goed of fout". Zoals gezegd zijn het vooral kerkelijke tradities en die vind ik over het algemeen erg wettisch ingesteld. En was het niet Paulus die zei dat we niet meer onder de wet moesten leven?

ahuibers
Majoor
Majoor

Berichtdoor ahuibers » 02 okt 2003 10:47

Geplaatst: 02 Okt 2003 11:40 am Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

Lekker wettisch zijn we weer bezig in dit onderwerp...

"Mag je wel of geen lange broek dragen in de kerk?". Naar mijn weten wordt die vraag helemaal niets een behandeld in de Bijbel. Het niet mogen dragen van een lange broek is een regel die de kerk zelf heeft ingesteld en heeft naar mijn mening geen enkele Bijbelse grondslag. Mocht ik dat verkeerd zien, dan moet je het me maar duidelijk maken.

voorbeeld: Je sluit je aan bij een club,
de club heeft regels waar je je aan moet houden,
wil je ze niet houden dan moet je niet lid worden van de club,

zo is het dus ook met de kerk,
als je perse een broek wil dragen en dit mag niet wordt dan geen lid!

Ruben Hadders
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Ruben Hadders » 02 okt 2003 10:52

Jups, maar waarom maakt de kerk die regels als ik vragen mag. Tuurlijk moeten er regels zijn om de orde te houden. Maar wat hebben regels wat betreft de kleding daarmee te maken???

En anders mag je niet lid worden van de kerk? Sorry... maar wie denkt de kerk dan wel niet dat 'ie is??? De enige echte ware kerk is de Gemeente en daartoe behoren alle gelovigen. En dan durft de kerk te zeggen dat iemand niet lid mag worden? Wie is er dan verkeerd bezig als ik vragen mag?

ahuibers
Majoor
Majoor

Berichtdoor ahuibers » 02 okt 2003 10:57

Ruben Hadders schreef:Jups, maar waarom maakt de kerk die regels als ik vragen mag. Tuurlijk moeten er regels zijn om de orde te houden. Maar wat hebben regels wat betreft de kleding daarmee te maken???

En anders mag je niet lid worden van de kerk? Sorry... maar wie denkt de kerk dan wel niet dat 'ie is??? De enige echte ware kerk is de Gemeente en daartoe behoren alle gelovigen. En dan durft de kerk te zeggen dat iemand niet lid mag worden? Wie is er dan verkeerd bezig als ik vragen mag?

ik denk jij?
lees deut. 22:5

de kerken stellen regels, deze regels zijn om de orde te bewaren, ze zijn nimmer in strijd met Gods woord,
nogmaals ben je er niet mee eens wordt lid van een andere kerk, als je wilt volharden in jou visie.

joris

Berichtdoor joris » 02 okt 2003 11:01

tja, Ruben, ik ben het met je eens hoor. maar misschien moeten we wat meer liefde hebben voor de mensen die de regels wel nodighebben. regels geven zekerheid en veiligheid. En als je er echt van overtuigt bent dat er in de bijbel staat dat je bepaalde dingen moet doen of juist niet, denk ik dat we alleen maar kunnen vertellen hoe wij er over denken. maar ik geloof dat iedereen het geloof heeft naar het Licht wat hij ontvangen heeft.
als je ziet dat anderen '' onderdrukt'' worden door die regels of als je ziet dat ze ongelukkig worden is het tijd om wat steviger jouw visie te vertellen denkik.

Want, als je er van uit gaat dat het aantrekken van bepaalde kleren niet meewerkt aan je behoud, dan maakt het ook niet zoveel meer uit toch?

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 02 okt 2003 11:02

joris schreef:tja, Ruben, ik ben het met je eens hoor. maar misschien moeten we wat meer liefde hebben voor de mensen die de regels wel nodighebben. regels geven zekerheid en veiligheid. En als je er echt van overtuigt bent dat er in de bijbel staat dat je bepaalde dingen moet doen of juist niet, denk ik dat we alleen maar kunnen vertellen hoe wij er over denken. maar ik geloof dat iedereen het geloof heeft naar het Licht wat hij ontvangen heeft.
als je ziet dat anderen '' onderdrukt'' worden door die regels of als je ziet dat ze ongelukkig worden is het tijd om wat steviger jouw visie te vertellen denkik.

Want, als je er van uit gaat dat het aantrekken van bepaalde kleren niet meewerkt aan je behoud, dan maakt het ook niet zoveel meer uit toch?

daar heb je helemaal gelijk in joris!!!

ahuibers
Majoor
Majoor

Berichtdoor ahuibers » 02 okt 2003 12:05

joris schreef:tja, Ruben, ik ben het met je eens hoor. maar misschien moeten we wat meer liefde hebben voor de mensen die de regels wel nodighebben. regels geven zekerheid en veiligheid. En als je er echt van overtuigt bent dat er in de bijbel staat dat je bepaalde dingen moet doen of juist niet, denk ik dat we alleen maar kunnen vertellen hoe wij er over denken. maar ik geloof dat iedereen het geloof heeft naar het Licht wat hij ontvangen heeft.

als je ziet dat anderen onderdrukt worden?

je kiest er toch zelf voor!
ik snap jou antwoord niet helemaal vrees ik,

Ruben Hadders
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Ruben Hadders » 02 okt 2003 12:10

ik denk jij?
lees deut. 22:5

de kerken stellen regels, deze regels zijn om de orde te bewaren, ze zijn nimmer in strijd met Gods woord,

Voor het gemak citeer ik even wat er in Deut. 22:5 staat:

5 Het kleed eens mans zal niet zijn aan een vrouw, en een man zal geen vrouwenkleed aantrekken; want al wie zulks doet, is den HEERE, uw God, een gruwel.

De tekst die je aanhaald om je mening te onderbouwen is een wet. Laten we eens luisteren naar wat Paulus te zeggen heeft (overigens, ik gebruik de Statenvertaling!):

"Want de zonde zal over u niet heersen; want gij zijt niet onder de Wet, maar onder de Genade." Rom. 6:14

Ik citeer een gedeelte van de bijbelstudie die te vinden is op mijn website.

Aan wie gaf Mozes de Wet? Het antwoord hierop ligt voor de hand. Aan IsraКl! Werd de Wet aan IsraКl gegeven toen dat volk nog in Egypte was? Neen! God verloste Zijn volk eerst uit Egypte en daarnА kwam de Wet. De Wet was een levensregel voor een verlost volk. Zij was dus niet bedoeld als een levensregel voor de Egyptenaren of voor enig ander volk. Mozes opdracht gold alleen IsraКl. God sprak dan ook uitsluitend tot dМt volk: "Ik ben de HEERE uw God, Die u uit Egypteland, uit het diensthuis, uitgeleid heb." Ex. 20:2

God heeft nooit een ander volk uit Egypteland uitgeleid en Zijn heilige Wet is ook nooit aan enig ander volk gegeven.
Wel mogen wij vragen: Hoe komen dan zoveel mensen, die "uit de heidenen" zijn, onder de Wet? Heeft God dat gewild? Het antwoord op de eerste vraag moeten wij schuldig blijven.
Wat echter de tweede vraag aangaat, kunnen we gerust zeggen, dat God dit niet gewild heeft.

Integendeel!
De Wet is reeds bijna twintig eeuwen geleden terzijde gesteld terwijl "de Genade en de Waarheid door Jezus Christus geworden" is. Joh. 1:17

Reeds in het begin der gemeente van Jezus Christus was er een grote beroering onder de gelovigen omdat men hen die uit de heidenen tot geloof waren gekomen onder de Wet van Mozes wenste te brengen. Paulus en Barnabas deelden aan de apostelen en ouderlingen deze zaak mede. "Maar", zeiden zij, "er zijn sommigen opgestaan van die van de sekte der FarizeeКn, die gelovig zijn geworden, zeggende, dat men hen moet besnijden, en gebieden de Wet van Mozes te onderhouden." Hand. 15:5

Toen men hierover vergaderde en deze zaak onder de leiding des Heiligen Geestes Hand.15:28 besprak, bleek duidelijk dat dit niet was naar de zin en mening des Geestes. Heel helder blijkt uit het besluit waartoe zij komen, dat de gelovigen uit de heidenen niets hebben te maken met de Wet van Mozes. Zie Hand. 15:23-29

Paulus schreef zijn brief aan de Galaten met de bedoeling deze gelovigen vrij te maken van de Wet van Mozes. Hij wederstond Petrus openlijk omdat deze en anderen niet recht wandelden naar de waarheid van het Evangelie. Hij zelf had met de Wet van Mozes gebroken en zegt daarom: "Want indien ik, hetgeen ik afgebroken heb, dat wederom opbouw, zo stel ik mij zelf tot een overtreder." Gal. 2:18
Zijn levensopenbaring was niet een wet doch een Persoon, nl. Christus. "Want ik ben door de Wet der Wet gestorven, opdat ik Gode leven zou - Christus leeft in mij." Gal. 2:19-20

Tot de Galaten zegt hij: "O, gij uitzinnige Galaten! wie heeft u betoverd - hebt gij de Geest ontvangen uit de werken der Wet, of uit de prediking des geloofs? Zijt gij zo uitzinnig? Daar gij met de Geest begonnen zijt, voleindigt gij nu met het vlees (d.w.z. met de Wet)? Gal. 3:1-3

Verder met de andere reacties...

tja, Ruben, ik ben het met je eens hoor. maar misschien moeten we wat meer liefde hebben voor de mensen die de regels wel nodighebben. regels geven zekerheid en veiligheid.

Dat heb ik ook wel hoor, alhoewel ik dat tijdens een discussie niet goed kan uiten. Het gaat hier immers om inhoudelijke zaken. Alhoewel ik dit onderwerp erg belangrijk vind. Overigens, de kerk legt de regels op en stelt alle leden/bezoekers onder die regels. Dat is wat anders dan dat iemand voorzichzelf regels stelt. Beide opties vind ik overigens onjuist, omdat ik van mening ben dat we af moeten van ons wettische denken. "Wordt veranderd van uw denken". Ik heb dus wel degelijk liefde voor de mensen die zich onder deze regels stellen, maar ben het niet eens met de achterliggende gedachte daarvan. En daar gaat nu in de discussie over. Maar goed, ff om het duidelijk te maken...:

Hoe hard ik in de discussie soms ook overkom:
Ik houd van jullie allemaal

als je ziet dat anderen '' onderdrukt'' worden door die regels of als je ziet dat ze ongelukkig worden is het tijd om wat steviger jouw visie te vertellen denkik

Bij deze. Al worden mensen niet onderdrukt misschien (immers, dan blijven ze wel weg uit de kerk) de waarheid gaat wel verloren en wordt vervangen door valse leren, kerkelijke theorieën en eigen menselijke gedachten.

Dat maakt het wel, omdat men zichzelf en anderen een wet opleggen. Zogenaamd op Bijbelse grond en dat binnen de Gemeente. Terwijl dat geheel in strijd is met het Evangelie. Dat "wettische gedrag" heeft verstrekkende gevolgen, zoals we uit Paulus' zijn brieven al kunnen opmerken.

Afijn, ik ben blij dat we hierover kunnen discussieren. Misschien zit ik wel helemaal bij het verkeerde eind, maar maak mij dit dan duidelijk op grond van Gods Woord.

Groetjes,

Ruben :D

joris

Berichtdoor joris » 02 okt 2003 12:10

soms kanje erg vastzitten in een systeem. Gebeuren er dingen '' omdat het zo hoort'' of '' omdat we het altijd zo gedaan hebben'' maar eigenlijk voel je je er doodongelukkig onder. Juist regels die niet gegrond zijn op de bijbel kunnen veel van dat soort ongemak veroorzaken. Je hoeft maar op een lodenstijncollege te kijken om te zien hoeveel moeite meisjes hebben met die rokken enhoeveel hypocrixie er eruit voort komt. Ik bedoel: als je vindt dat vrouwen een rok aan moeten, moet dat ook altijd en iedere dag. Dus ook op de fiets. En anders moet je zo dapper zijn die regel overboord te zetten.
En zo zijne r veel meer dingen te verzinnen waarin de kerk zijn mensen eigenlijk onderdrukt.

Rudolf Meuser
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Rudolf Meuser » 02 okt 2003 12:14

Schotse mannen lopen tenslotte ook in rokken, dus waarom vrouwen geen broeken?
LEES! LEES! LEES!LEES!LEES!LEES!

http://www.karpis.com/bossenbroek

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 02 okt 2003 12:23

EHM.....

Ik had hier de link naar het antwoord van ds. Hoek ingezet, maar blijkbaar hebben de meesten dat niet gelezen..

ahuibers
Majoor
Majoor

Berichtdoor ahuibers » 02 okt 2003 12:30

Quote:
"Want de zonde zal over u niet heersen; want gij zijt niet onder de Wet, maar onder de Genade." Rom. 6:14

In Rom. 6:12 was dit ene vermaning, doch hier is het ene belofte, dat de zonde in ons niet zal heersen, zo wij maar daartegen behoorlijk strijden; waarvan de reden in de navolgende woorden wordt gegeven.

39) onder de wet,
Namelijk die wel beveelt wat wij doen moeten, maar geeft de macht niet om te doen wat zij beveelt; verschrikt ons wel door hare dreigementen, maar verkwikt en verwakkert ons niet om de zonde te overwinnen, doordien wij daardoor meer en meer van de zonde worden overtuigd; Rom. 7, en 2 Cor. 3.

40) maar onder de genade.
Namelijk Jezus Christus, die ons niet alleen van de schuld, maar ook van de macht der zonde heeft verlost, en ons door Zijnen Geest de kracht geeft om de zonde met hare begeerten tegen te staan, en te overwinnen. Zie Rom. 8:1,2,3,13; 2 Tim. 1:7; 1 Joh. 5:4.

ahuibers
Majoor
Majoor

Berichtdoor ahuibers » 02 okt 2003 12:45

De tekst die je aanhaald om je mening te onderbouwen is een wet. Laten we eens luisteren naar wat Paulus te zeggen heeft (overigens, ik gebruik de Statenvertaling!):

Quote:

lees het volgende vers: Wat dan?41) Zullen wij zondigen, omdat wij niet zijn onder de wet, maar onder de genade? Dat zij verre

41 Wat dan?
Deze tegenwerping rijst daaruit, dat iemand deze woorden, niet zijn onder de wet, kwalijk had kunnen duiden; namelijk alsof hij dat verstaan had van de gehoorzaamheid der wet, of van den regel der gerechtigheid, die in de wet begrepen is, en het woord genade, van ene toelating of vrijheid van leven zo het elk belieft; hetwelk de apostel in het einde van Rom. 6:15 verwerpt en in de navolgende verzen krachtig wederlegt.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 okt 2003 13:12

hmm ik ben het niet me Johanne eens, ik vind dat je wel degelijk in nette en gepaste kleding naar de kerk en aan het avondmaal behoort te gaan (niet perse een 3-delig pak), we zitten tenslotte wel in Gods huis en God is Heilig en nu weet ik wel dat het niet om het uiterlijk gaat, maar ik vind wel dat we eerbied voor God moeten hebben en zeker als we aan het avondmaal gaan, dus waarom zouden we niet nette kleding aantrekken? Dat is toch zeker niet te veel gevraagd?

Maar de discipelen schoven toch ook gewoon in hun kleren waarmee ze de hele dag hadden gewandeld met Jezus aan het avondmaal? Eerbied blijkt toch niet in eerste plaats uit je kleding maar uit je hart, je gedrag? Als de koningin op beozek zou komen zou ik ook geen andere kleren aan trekken hoor.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 02 okt 2003 13:15

nee dat zeg je nu, maar als we bij de koningin op visite gaan, trekken we allemaal nette schone kleren aan, anders kom je niet binnen of weet ik veel met wat voor reden....Waarom zouden we dit niet doen als we naar het huis van God gaan, die toch zoveel meer waard is dan de koningin?!

Terug naar “Archief”