ik denk jij?
lees deut. 22:5
de kerken stellen regels, deze regels zijn om de orde te bewaren, ze zijn nimmer in strijd met Gods woord,
Voor het gemak citeer ik even wat er in Deut. 22:5 staat:
5 Het kleed eens mans zal niet zijn aan een vrouw, en een man zal geen vrouwenkleed aantrekken; want al wie zulks doet, is den HEERE, uw God, een gruwel.
De tekst die je aanhaald om je mening te onderbouwen is een
wet. Laten we eens luisteren naar wat Paulus te zeggen heeft (overigens, ik gebruik de Statenvertaling!):
"Want de zonde zal over u niet heersen; want gij zijt niet onder de Wet, maar onder de Genade." Rom. 6:14
Ik citeer een gedeelte van de
bijbelstudie die te vinden is op mijn website.
Aan wie gaf Mozes de Wet? Het antwoord hierop ligt voor de hand. Aan IsraКl! Werd de Wet aan IsraКl gegeven toen dat volk nog in Egypte was? Neen! God verloste Zijn volk eerst uit Egypte en daarnА kwam de Wet. De Wet was een levensregel voor een verlost volk. Zij was dus niet bedoeld als een levensregel voor de Egyptenaren of voor enig ander volk. Mozes opdracht gold alleen IsraКl. God sprak dan ook uitsluitend tot dМt volk: "Ik ben de HEERE uw God, Die u uit Egypteland, uit het diensthuis, uitgeleid heb." Ex. 20:2
God heeft nooit een ander volk uit Egypteland uitgeleid en Zijn heilige Wet is ook nooit aan enig ander volk gegeven.
Wel mogen wij vragen: Hoe komen dan zoveel mensen, die "uit de heidenen" zijn, onder de Wet? Heeft God dat gewild? Het antwoord op de eerste vraag moeten wij schuldig blijven.
Wat echter de tweede vraag aangaat, kunnen we gerust zeggen, dat God dit niet gewild heeft.
Integendeel!
De Wet is reeds bijna twintig eeuwen geleden terzijde gesteld terwijl "de Genade en de Waarheid door Jezus Christus geworden" is. Joh. 1:17
Reeds in het begin der gemeente van Jezus Christus was er een grote beroering onder de gelovigen omdat men hen die uit de heidenen tot geloof waren gekomen onder de Wet van Mozes wenste te brengen. Paulus en Barnabas deelden aan de apostelen en ouderlingen deze zaak mede. "Maar", zeiden zij, "er zijn sommigen opgestaan van die van de sekte der FarizeeКn, die gelovig zijn geworden, zeggende, dat men hen moet besnijden, en gebieden de Wet van Mozes te onderhouden." Hand. 15:5
Toen men hierover vergaderde en deze zaak onder de leiding des Heiligen Geestes Hand.15:28 besprak, bleek duidelijk dat dit niet was naar de zin en mening des Geestes. Heel helder blijkt uit het besluit waartoe zij komen, dat de gelovigen uit de heidenen niets hebben te maken met de Wet van Mozes. Zie Hand. 15:23-29
Paulus schreef zijn brief aan de Galaten met de bedoeling deze gelovigen vrij te maken van de Wet van Mozes. Hij wederstond Petrus openlijk omdat deze en anderen niet recht wandelden naar de waarheid van het Evangelie. Hij zelf had met de Wet van Mozes gebroken en zegt daarom: "Want indien ik, hetgeen ik afgebroken heb, dat wederom opbouw, zo stel ik mij zelf tot een overtreder." Gal. 2:18
Zijn levensopenbaring was niet een wet doch een Persoon, nl. Christus. "Want ik ben door de Wet der Wet gestorven, opdat ik Gode leven zou - Christus leeft in mij." Gal. 2:19-20
Tot de Galaten zegt hij: "O, gij uitzinnige Galaten! wie heeft u betoverd - hebt gij de Geest ontvangen uit de werken der Wet, of uit de prediking des geloofs? Zijt gij zo uitzinnig? Daar gij met de Geest begonnen zijt, voleindigt gij nu met het vlees (d.w.z. met de Wet)? Gal. 3:1-3
Verder met de andere reacties...
tja, Ruben, ik ben het met je eens hoor. maar misschien moeten we wat meer liefde hebben voor de mensen die de regels wel nodighebben. regels geven zekerheid en veiligheid.
Dat heb ik ook wel hoor, alhoewel ik dat tijdens een discussie niet goed kan uiten. Het gaat hier immers om inhoudelijke zaken. Alhoewel ik dit onderwerp erg belangrijk vind. Overigens, de kerk legt de regels op en stelt alle leden/bezoekers onder die regels. Dat is wat anders dan dat iemand voorzichzelf regels stelt. Beide opties vind ik overigens onjuist, omdat ik van mening ben dat we af moeten van ons wettische denken. "Wordt veranderd van uw denken". Ik heb dus wel degelijk liefde voor de mensen die zich onder deze regels stellen, maar ben het niet eens met de achterliggende gedachte daarvan. En daar gaat nu in de discussie over. Maar goed, ff om het duidelijk te maken...:
Hoe hard ik in de discussie soms ook overkom:
Ik houd van jullie allemaalals je ziet dat anderen '' onderdrukt'' worden door die regels of als je ziet dat ze ongelukkig worden is het tijd om wat steviger jouw visie te vertellen denkik
Bij deze. Al worden mensen niet onderdrukt misschien (immers, dan blijven ze wel weg uit de kerk) de waarheid gaat wel verloren en wordt vervangen door valse leren, kerkelijke theorieën en eigen menselijke gedachten.
Want, als je er van uit gaat dat het aantrekken van bepaalde kleren niet meewerkt aan je behoud, dan maakt het ook niet zoveel meer uit toch?
Dat maakt het wel, omdat men zichzelf en anderen een wet opleggen. Zogenaamd op Bijbelse grond en dat binnen de Gemeente. Terwijl dat geheel in strijd is met het Evangelie. Dat "wettische gedrag" heeft verstrekkende gevolgen, zoals we uit Paulus' zijn brieven al kunnen opmerken.
Afijn, ik ben blij dat we hierover kunnen discussieren. Misschien zit ik wel helemaal bij het verkeerde eind, maar maak mij dit dan duidelijk op grond van Gods Woord.
Groetjes,
Ruben