kinderen-huwelijk-verantwoordelijkheid

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 06 sep 2006 10:21

lammetje schreef:Zoals ik het lees in Genisis wordt er naar mijn idee bedoelt dat er nageslacht moet komen, zelfs tegen de dieren wordt gezegd: wees vruchtbaar en vermenigvuldigt....
En tegen Adam en Eva: Weest vruchtbaar, en vermenigvuldigt, en vervult de aarde! Volgens mij doelt God daar op kinderen...

Wees vruchtbaar en vermenigvuldig u en vervult de aarde kan je puur geestelijk zien hoor!!

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 06 sep 2006 10:22

Maar waar ligt de grens? En moet je ook kinderen nemen terwijl je ze niet wilt? Vooropgesteld dat je dus vruchtbaar bent natuurlijk.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 06 sep 2006 10:22

Katlheen schreef:Maar waar ligt de grens? En moet je ook kinderen nemen terwijl je ze niet wilt? Vooropgesteld dat je dus vruchtbaar bent natuurlijk.

Niet iedereen is geschikt om kinderen te krijgen denk ik!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 06 sep 2006 10:30

lammetje: als God dat tegen Adam en Eva zegt, hoef je dat niet perse op jezelf te betrekken.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 06 sep 2006 10:33

Ik kan heel goed begrijpen dat er mensen zijn die geen kinderen willen. Als ik om mee heen kijk op mijn werk dan zie ik ook gevallen die gewoon nooit een kind op kunnen voeden... Het lijkt mij niet verstandig als deze mensen zich volop gaan vermenigvuldigen. Ook als je van thuis uit geen liefde hebt ontvangen is het heel logisch dat je bang bent om kinderen te krijgen en dat je het om die reden ook niet wil.
Maar als je geen kinderen wilt omdat je het niet fijn vind, dat het 'nadelen' met zich meebrengt, vind ik erg ondankbaar. Als je vruchtbaar bent is je lichaam ervoor geschapen... Er staat in de kanttekeningen: God gaf hen de kracht om hun geslacht door voortteling te onderhouden en te vermeningvuldingen. Er staat verder niet bij dat je het puur geestelijk moet ziet.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 06 sep 2006 10:33

rosalie83 schreef:Wees vruchtbaar en vermenigvuldig u en vervult de aarde kan je puur geestelijk zien hoor!!

Kun je uitleggen waar je dat op baseer?

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 06 sep 2006 10:38

lammetje schreef:
rosalie83 schreef:Wees vruchtbaar en vermenigvuldig u en vervult de aarde kan je puur geestelijk zien hoor!!

Kun je uitleggen waar je dat op baseer?

Omdat ik nergens lees dat ik het lichamelijk moet zien. En omdat je het geestelijk heel goed kunt invullen!

En inderdaad, dat God dat tegen Adam en Eva zegt, wil nog niet zeggen dat wij het ook moeten doen.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 06 sep 2006 10:57

Het was een opdracht die ze van God kregen, welke zij weer moeten doorgeven aan hun kinderen enz. En het staat er dus wel bij dat het lichamelijk is...

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 06 sep 2006 11:33

lammetje schreef:Het was een opdracht die ze van God kregen, welke zij weer moeten doorgeven aan hun kinderen enz. En het staat er dus wel bij dat het lichamelijk is...

Waar? Waar?

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 06 sep 2006 11:40

rosalie83 schreef:
lammetje schreef:Het was een opdracht die ze van God kregen, welke zij weer moeten doorgeven aan hun kinderen enz. En het staat er dus wel bij dat het lichamelijk is...

Waar? Waar?

Gen. 9:7: Maar gijlieden, weest vruchtbaar, en vermenigvuldigt; teelt overvloediglijk voort op de aarde, en vermenigvuldigt op dezelve.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 06 sep 2006 11:41

elbert schreef:
rosalie83 schreef:

Waar? Waar?

Gen. 9:7: Maar gijlieden, weest vruchtbaar, en vermenigvuldigt; teelt overvloediglijk voort op de aarde, en vermenigvuldigt op dezelve.

Yep, maar waar staat dat het lichamelijk bedoeld wordt?

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 06 sep 2006 11:43

jongens, ga nou niet zitten muggenziften, waarschijnlijk heeft het een letterlijke en een figuurlijke betekenis. Adam en Eva moesten kinderen krijgen en zo werd de mensheid gemaakt. Verder moet iedereen zelf weten of hij/zij kinderen wil. Het is prima als je dat wil, het is ook prima als je dat niet wilt en het is ook prima als je kinderen adopteert. Laten we elkaar nu maar gewoon in de waarde laten.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 06 sep 2006 11:44

Lalage schreef:jongens, ga nou niet zitten muggenziften, waarschijnlijk heeft het een letterlijke en een figuurlijke betekenis. Adam en Eva moesten kinderen krijgen en zo werd de mensheid gemaakt. Verder moet iedereen zelf weten of hij/zij kinderen wil. Het is prima als je dat wil, het is ook prima als je dat niet wilt en het is ook prima als je kinderen adopteert. Laten we elkaar nu maar gewoon in de waarde laten.

Da is ook niet de bedoeling! Maar als er ergens echt duidelijk staat dat het lichamelijk bedoeld wordt, dan moet ik wellicht mijn mening herzien. Maar blijkbaar staat het nergens, dus dan hou ik het toch maar bij mijn eigen mening ;)

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 06 sep 2006 11:45

rosalie83 schreef:
elbert schreef:
rosalie83 schreef:

Waar? Waar?

Zie kanttekeningen :wink: En Adam en Eva hoefden dit nog niet op geestelijk gebied rond te brengen want ze waren de enige mens en er was nog geen zonde....

Kzal dr verder niet meer over doorgaan lalage 8) (Offtopic: fijne dag trouwens vrijdag)

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 06 sep 2006 11:47

rosalie83 schreef:
elbert schreef:Gen. 9:7: Maar gijlieden, weest vruchtbaar, en vermenigvuldigt; teelt overvloediglijk voort op de aarde, en vermenigvuldigt op dezelve.

Ik ga nog even verder met muggenziften: voorttelen is een oud Nederlands woord dat we met "geslachtelijke voortbrenging" moeten vertalen. Wat dat betreft is het zo lichamelijk als het maar kan.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Terug naar “Archief”