onderling bijeenkomsten niet nalaten
Deze tekst staat in Hebr. 10:25
25 En laat ons onze onderlinge bijeenkomst niet nalaten, gelijk sommigen de gewoonte hebben, maar elkander vermanen; en dat zoveel te meer, als gij ziet, dat de dag nadert.
Dit is echter geen wet, maar een voornemen en wordt steng aangeraden door Paulus. De onderlinge bijeenkomst wordt aangeraden en is ook zeer goed. Daar wil ik niets aan af doen. Het wordt echter nergens verplicht gesteld! Het is geen wet en staat los van je zaligheid. Probleem is vaak ook, dan men onderlinge bijeenkomst ziet als het bezoeken van een kerk. Maar dat is onjuist. Want ook als er 2 of 3 Christenen bij elkaar zijn is er een onderlinge bijeenkomst. Dat kan dus ook gewoon thuis, op werk of ergens anders. Naar de kerk gaan is slechts 1 van de mogelijkheden. Maar de kerk zoals wij die in de wereld kennen (R.K, Protestand, Gereformeerd, Hervormd, Baptist, Evangelisch, ect) is NIET de kerk waar de Bijbel het over heeft. De enige echte ware kerk is het Lichaam van Christus.
Het is Gods bedoeling dat je als gelovige deel uitmaakt van een gemeente.
Als gelovige maak je daar reeds deel van uit. Hoe? Door je geloof. Daardoor ben je in Christus en heb je dus deel aan het Lichaam van Christus. Het Lichaam van Christus is de Gemeente. Elke gelovige behoort reeds tot de Gemeente!!!!
In die zin heeft Smelt natuurlijk gelijk als hij stelt dat dat aansluiten ook onderdeel is van je bekering.
Dan ben ik dus niet bekeerd want ik ben niet aangesloten, noch lid van enige kerk of gemeente. Ik weet mij echter verzekerd in Christus!!!
Er zijn niet veel gelovigen die het lang uithouden zonder een gemeente. Smelt zegt m.i. dan ook: overschat jezelf niet want zo gemakkelijk is het niet.
O, ik ken er genoeg. En die hebben er echt geen problemen mee. En ik begrijp dat prima. Waarom ze wegblijven?? Ze vinden de kerk helemaal niet zo positief omdat het gewoon onwaarheden vertelt. Zoals ene meneer Smelt. Tsja, op den duur kun je beinvloed raken met al die onwaarheden en dat lijkt me ook niet de bedoeling. Maar, om wat meer over mij zelf te vertellen: ik bezoek wel gewoon een kerk... Er zijn genoeg dingen waar ik het niet mee eens ben en dat maak ik soms ook kenbaar. Voor mij is de kerk vooral de gemeenschap met andere gelovigen. Want ik kan niet zeggen dat ik echt veel leer in de kerk.
Is kerkang daarmee een voorwaarde geworden? Dat niet en dat is volgens mij ook niet wat Smelt hier zegt.
Heeft iemand het telefoonnummer van Dhr. Smelt, dan bellen we hem op!

Kerkgang (of het aangesloten zijn bij een gemeente) is echter wel de norm.
De norm is geloven en niets anders. Kerkgang kan een logisch gevolg zijn van geloven.