Hokjes van het geloof

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joris

Berichtdoor joris » 01 okt 2003 23:09

ik heb eigenlijk niet zoveel problemen met hokjes merk ik ineens na een fijne bijbelstudeiavond met veel gebed.

Ik hoop dat mensen mij in het hokje zetten van de mensen waar je wat van kan leren.
of in het hokje '' kent God''
of in het hokje: wat heeft hij wat ik niet heb.

k hoop dat God mij in het hokje plaats: bruiloftsgasten

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 okt 2003 23:15

dat zijn ook geen verkeerde hokjes. Maar dat vind ik wat anders dan dat christenen elkaar in hokjes en vakjes indelen want daarmee bevorder je de eenheid niet maar krijg je juist verdeeldheid.

everlastingman
Mineur
Mineur

Berichtdoor everlastingman » 02 okt 2003 00:20

Ik zat eens te lezen in de vragenrubriek van refoweb. De vraagsteller maakte een goed punt toen hij aan ds. L.W. Smelt ( waarschijnlijk Rooms-Katholiek :D ) vroeg:

Vraag:
Kun je zonder kerkgang zalig worden? Dat was de vraag en u geeft wel een stellig nee. Maar hoe zit het dan met de moordenaar aan het kruis en met de gelovigen die in er waren in de tijd van Jezus rondwandeling op aarde? Toen was er nog geen kerk. Volgens mij is er nergens in de bijbel een tekst te vinden waarin staat dat je zonder kerkgang niet zalig wordt. Er staat wel: Dat een ieder die in Hem gelooft, niet verloren ga maar eeuwig leven heeft. De kerkgang is niet zaligmakend, maar het geloof in Christus.

Waarop ds. L. W Smelt weer een goed punt had toen hij zei dat je de onderlinge bijeenkomsten niet moet verzaken. Aan het eind van zijn reactie schreef hij:

Ds. L. W. Smelt:
Wie het voorportaal van het Koninkrijk Gods (nl. één van de christelijke kerken op aarde) minacht, loopt grote risico's niet in dat Koninkrijk in te gaan. Bij bekering hoort ook dat je jezelf niet te goed acht om bij een concrete gemeente van God te willen horen.

Kortom, je moet wel naar de "enige ware" kerk gaan, want anders kan je niet zalig worden. Dat is nu precies een voorbeeld van dat fatalistische hokjes denken. Wie zegt dat je Rooms-Katholiek, reformatorisch, evangelisch, gereformeerd of zevende dag's adventist moet zijn om zalig te worden?
Afbeelding

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 02 okt 2003 10:23

Wie het voorportaal van het Koninkrijk Gods (nl. één van de christelijke kerken op aarde) minacht, loopt grote risico's niet in dat Koninkrijk in te gaan. Bij bekering hoort ook dat je jezelf niet te goed acht om bij een concrete gemeente van God te willen horen.
en het is ook flauwekul want er staat geschreven:

wie geloofd zal hebben en gedoopt zal zijn, die zal zalig worden. En die niet geloofd zal hebben, die zal verdoemd worden.

Kerkgang is geen voorwaarde om in het koninkrijk van God te mogen ingaan. Of al ingegaan te zijn. Ds. Smelt gaat hier zijn boekje te buiten, ook door het 'dreigen' met de eventuele kans op verloren te gaan als je niet naar de kerk gaat. Veel mensen zijn daar gevoelig voor.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 02 okt 2003 10:34

Everlastingman:
Kortom, je moet wel naar de "enige ware" kerk gaan, want anders kan je niet zalig worden.

Ik heb het antwoord van Smelt niet gelezen maar volgens mij verdraai je nu zijn woorden. Hij zegt dat je naar een kerk moet gaan: 1 van de vele kerken waar je uit kiezen kunt. Als je meent dat hij het over 1 specifieke kerk heeft waar je voor moet kiezen dan heb je wel een erg gekleurde bril op.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Ruben Hadders
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Ruben Hadders » 02 okt 2003 10:49

Wat betreft het hokje...

Tsja, Christenen plaatsen zichzelf nu eenmaal in hokjes. Dat zou niet zo moeten zijn, maar aan de andere kant is het ook niet anders mogelijk. We behoren allemaal tot het Lichaam van Christus, maar we verschillen nog wel eens over bepaalde zaken. Die verschillen worden duidelijk in de kerk. Als een kerk onwaarheden zou verkondigen, dan zou ik niet veel langer in die kerk willen verblijven. Je zoekt dus automatisch naar je eigen hokje en ik vind daar in eerste instantie ook niets mis mee. Maar we moeten wel beseffen dat we allemaal tot hetzelfde Lichaam behoren en moeten ervoor oppassen dat broeders tegen broeders gaan strijden. En dit gebeurd veel meer dan je denkt...

Wat betreft het zalig worden door de kerkgang...

Ik heb nog nooit zulke onzin gehoord. Is de kerkgang verplicht om zalig te worden. Dacht het niet hoor. Geloof in Christus is voldoende. Iedereen die zegt dat kerkgang verplicht is om zalig te worden is aan het evangelie aan het knutselen. Sorry dat ik me zo hard uitdruk. Nergens in de Bijbel staat dat de kerkgang verplicht is. Integendeel, want zou betekenen dat wij als Christenen toch nog onder de wet leven en dat is in strijd met wat Paulus ons leert. Iemand wordt zalig op grond van geloof, dat is altijd al zo geweest en veranderd ook niet!!!

WAT IS DIT VOOR EEN ONZIN!!! Wat zijn we in vredesnaam mee bezig??? Gaan wij zelf voorwaarden stellen om zalig te worden? Doen we in principe precies hetzelfde als de Joden in de tijd van Paulus. Die worden de Christenen ook wetten opleggen, maar dat was helemaal niet de bedoeling en in strijd met het Evangelie!!! Daarnaast begrijpt die man die deze uitspraak heeft gedaan blijkbaar niet dat iedere Christene automatisch tot de Gemeente behoort op grond van zijn geloof. De Gemeente is het Lichaam van Christus. Alle gelovigen dus!! Of je nu naar de kerk gaat of niet, is helemaal niet aan de orde.

Je wordt niet zalig op grond van je werken, maar op grond van geloof. Als kerkgang verplicht zou zijn, dan zouden het werken zijn.

ahuibers
Majoor
Majoor

Berichtdoor ahuibers » 02 okt 2003 10:54

[quote="Ruben Hadders"]Wat betreft het hokje...

Wat betreft het zalig worden door de kerkgang...

Ik heb nog nooit zulke onzin gehoord. Is de kerkgang verplicht om zalig te worden. Dacht het niet hoor. Geloof in Christus is voldoende. Iedereen die zegt dat kerkgang verplicht is om zalig te worden is aan het evangelie aan het knutselen. Sorry dat ik me zo hard uitdruk. Nergens in de Bijbel staat dat de kerkgang verplicht is. Integendeel, want zou betekenen dat wij als Christenen toch nog onder de wet leven en dat is in strijd met wat Paulus ons leert. Iemand wordt zalig op grond van geloof, dat is altijd al zo geweest en veranderd ook niet!!!

[quote]
ben hier een beetje mee eens,

de onderlinge bijeenkomsten niet nalaten!

als je het geloof bezit wil je vanzelf wel naar de kerk denk ik, als je nog nooit van God gehoord hebt weet je het niet dus weet je ook niet dat je moet geloven in Christus!

de kerk is dus een goed middel om Hem te leren kennen.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 02 okt 2003 10:55

Jij zegt dat we niet naar de kerk hoeven om zalig te worden? Maar God zelf zegt dat we Zijn woord moeten onderzoeken d.m.v. naar de kerk gaan, lezen e.d.......hoe verklaar je dit dan?

Zelf ben ik wel van overtuigd dat we wel naar de kerk moeten gaan, anders kunnen we net zo goed op ons stoeltje gaan zitten en wachten totdat het aankomt vliegen! En dat mag niet of wel soms?

joris

Berichtdoor joris » 02 okt 2003 10:57

ik zou wel iets milder willen zijn. Natuurlijk ben ik het met je eens als jullie zeggen dat je geen voorwaarden moet stellen. God stelt zijn voorwaarden en eigenlijk omt het er alleen op neer dat we hem lief moeten hebben. Iets wat we kunnen omdat Hij ons liefheeft.

maar ik denk wel dat we mogen blijven zeggen dat het belangrijk is dat we gemeenschap zoeken met andere christenen. Ik denk dat de bibel best duidelijk is in de gemeenschapszin. Het is een logisch gevolg van het geloof en van de liefde die in je hart komt dat je andere mensen op gaat zoeken.

En, ik denk ook dat et belangrijk is dat je anare en gemeente gaat waar je het mee eens kunt zijn. Die voorjou idee bijbelgetrouw is.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 02 okt 2003 10:59

Ruben, ik ben het wel met je eens wat je zegt, door werken worden we niet zalig, alleen door het geloof in God, maar de kerkgang mogen wij niet achterwege laten!!
En als ware Christen wil je dan volgens mij ook niks liever dan naar de kerk en dan zeg je op een zondagmorgen niet, o ik heb nu geen zin hoor, ik ga volgende week wel weer of vanavond.

Ruben Hadders
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Ruben Hadders » 02 okt 2003 11:00

Inderdaad, ik ben van mening dat je als gelovige vanzelf de gemeenschap met andere gelovigen gaat opzoeken en dus ook wel een kerk zult gaan bezoeken. Dit is echter een logisch gevolg van je bekering, maar geen verplichting voor een Christen. En zijn genoeg Christenen die geen kerk bezoeken. Ook die behoren tot het Lichaam van Christus. Denk daarbij ook aan Christenen die erg teleurgesteld zijn in de kerk...

Jij zegt dat we niet naar de kerk hoeven om zalig te worden? Maar God zelf zegt dat we Zijn woord moeten onderzoeken d.m.v. naar de kerk gaan, lezen e.d.......hoe verklaar je dit dan?

Mag ik hier eerst even de Bijbeltekst bij waarop dit gebasseerd is? En het onderzoeken van Gods woord is ook goed, maar heeft niets te maken met zalig worden. Overigens, dit kan ik de kerk maar ook zeker thuis.

maar ik denk wel dat we mogen blijven zeggen dat het belangrijk is dat we gemeenschap zoeken met andere christenen. Ik denk dat de bibel best duidelijk is in de gemeenschapszin. Het is een logisch gevolg van het geloof en van de liefde die in je hart komt dat je andere mensen op gaat zoeken.

Daar ben ik het mee eens. Zoals ik al zei, het is een logisch gevolg. Maar geen verplichting voor een Christen!!

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 02 okt 2003 11:01

Ds. L. W. Smelt:

Wie het voorportaal van het Koninkrijk Gods (nl. één van de christelijke kerken op aarde) minacht, loopt grote risico's niet in dat Koninkrijk in te gaan. Bij bekering hoort ook dat je jezelf niet te goed acht om bij een concrete gemeente van God te willen horen

Waarop Surfer zei:

Kerkgang is geen voorwaarde om in het koninkrijk van God te mogen ingaan. Of al ingegaan te zijn. Ds. Smelt gaat hier zijn boekje te buiten, ook door het 'dreigen' met de eventuele kans op verloren te gaan als je niet naar de kerk gaat. Veel mensen zijn daar gevoelig voor.

Lekker typische surfer reactie ;-)

Toch even porren. Het is Gods bedoeling dat je als gelovige deel uitmaakt van een gemeente. Op basis van de bijbel kun je dat volgens mij niet ontkennen. In die zin heeft Smelt natuurlijk gelijk als hij stelt dat dat aansluiten ook onderdeel is van je bekering. Bekering in z'n algemeenheid wil zeggen dat je je richt naar Gods bedoelingen. Dat doe je niet alleen omdat dat moet maar ook omdat Gods bedoelingen heilzaam zijn voor ons. Dat geldt dus ook voor het deel uitmaken van een gemeente.

Dan het 'dreigen' van Smelt. Is dat echt dreigen? Of is hij realistisch en waarschuwt hij terecht? Ik denk het laatste. Enerzijds omdat Gods bedoelingen zoals gezegd heilzaam zijn en anderzijds omdat het in de praktijk vaak zo werkt. Er zijn niet veel gelovigen die het lang uithouden zonder een gemeente. Smelt zegt m.i. dan ook: overschat jezelf niet want zo gemakkelijk is het niet.

Is kerkang daarmee een voorwaarde geworden? Dat niet en dat is volgens mij ook niet wat Smelt hier zegt.

Kerkgang (of het aangesloten zijn bij een gemeente) is echter wel de norm. Anders kan het ook maar dat is niet Gods bedoeling en dient daarom ook als uitzondering gezien te worden.

Klaas
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

ahuibers
Majoor
Majoor

Berichtdoor ahuibers » 02 okt 2003 12:09

Ruben Hadders schreef:Quote:

Mag ik hier eerst even de Bijbeltekst bij waarop dit gebasseerd is? En het onderzoeken van Gods woord is ook goed, maar heeft niets te maken met zalig worden. Overigens, dit kan ik de kerk maar ook zeker thuis.
!

precie weet ik het niet te staan,

onderzoek de schrift,

onderling bijeenkomsten niet nalaten

Ruben Hadders
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Ruben Hadders » 02 okt 2003 12:25

onderling bijeenkomsten niet nalaten

Deze tekst staat in Hebr. 10:25
25 En laat ons onze onderlinge bijeenkomst niet nalaten, gelijk sommigen de gewoonte hebben, maar elkander vermanen; en dat zoveel te meer, als gij ziet, dat de dag nadert.

Dit is echter geen wet, maar een voornemen en wordt steng aangeraden door Paulus. De onderlinge bijeenkomst wordt aangeraden en is ook zeer goed. Daar wil ik niets aan af doen. Het wordt echter nergens verplicht gesteld! Het is geen wet en staat los van je zaligheid. Probleem is vaak ook, dan men onderlinge bijeenkomst ziet als het bezoeken van een kerk. Maar dat is onjuist. Want ook als er 2 of 3 Christenen bij elkaar zijn is er een onderlinge bijeenkomst. Dat kan dus ook gewoon thuis, op werk of ergens anders. Naar de kerk gaan is slechts 1 van de mogelijkheden. Maar de kerk zoals wij die in de wereld kennen (R.K, Protestand, Gereformeerd, Hervormd, Baptist, Evangelisch, ect) is NIET de kerk waar de Bijbel het over heeft. De enige echte ware kerk is het Lichaam van Christus.

Het is Gods bedoeling dat je als gelovige deel uitmaakt van een gemeente.

Als gelovige maak je daar reeds deel van uit. Hoe? Door je geloof. Daardoor ben je in Christus en heb je dus deel aan het Lichaam van Christus. Het Lichaam van Christus is de Gemeente. Elke gelovige behoort reeds tot de Gemeente!!!!

In die zin heeft Smelt natuurlijk gelijk als hij stelt dat dat aansluiten ook onderdeel is van je bekering.

Dan ben ik dus niet bekeerd want ik ben niet aangesloten, noch lid van enige kerk of gemeente. Ik weet mij echter verzekerd in Christus!!!

Er zijn niet veel gelovigen die het lang uithouden zonder een gemeente. Smelt zegt m.i. dan ook: overschat jezelf niet want zo gemakkelijk is het niet.

O, ik ken er genoeg. En die hebben er echt geen problemen mee. En ik begrijp dat prima. Waarom ze wegblijven?? Ze vinden de kerk helemaal niet zo positief omdat het gewoon onwaarheden vertelt. Zoals ene meneer Smelt. Tsja, op den duur kun je beinvloed raken met al die onwaarheden en dat lijkt me ook niet de bedoeling. Maar, om wat meer over mij zelf te vertellen: ik bezoek wel gewoon een kerk... Er zijn genoeg dingen waar ik het niet mee eens ben en dat maak ik soms ook kenbaar. Voor mij is de kerk vooral de gemeenschap met andere gelovigen. Want ik kan niet zeggen dat ik echt veel leer in de kerk.

Is kerkang daarmee een voorwaarde geworden? Dat niet en dat is volgens mij ook niet wat Smelt hier zegt.

Heeft iemand het telefoonnummer van Dhr. Smelt, dan bellen we hem op! :P

Kerkgang (of het aangesloten zijn bij een gemeente) is echter wel de norm.

De norm is geloven en niets anders. Kerkgang kan een logisch gevolg zijn van geloven.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 02 okt 2003 12:28

er kunnen ook heel andere redenen zijn dan 'zich te goed achten'. En sommige mensen zijn gewoon moe om tegen allerlei beperkte gedachtengangen op te moeten boksen.

Terug naar “Archief”