Syndroom v. Asperger- Verhip!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Stylus
Verkenner
Verkenner

Syndroom v. Asperger- Verhip!

Berichtdoor Stylus » 04 sep 2006 22:01

Okee, mijn password werkt nog.

Even melden: Ik ben er vandaag achtergekomen. Ik heb het: Syndroom van Asperger. Iets aangeborens. Hersenfoutje. Oeps.....

Tegelijk een klap en een genoegdoening. Ik kan nu heel wat meer plaatsen van mezelf.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 04 sep 2006 22:04

Dat zal wel even schrikken zijn geweest of niet toen je het hoorde!

Mag ik zo vrij zijn om te vragen waar jij het meeste tegen aan loopt? Wat voor jou nu wel duidelijk is en hier voor niet?
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 04 sep 2006 22:05

ai... :? Maar gelukkig heeft het nu een "naampje" voor je.
Heel veel sterkte joh :wink:
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 05 sep 2006 07:28

Het beestje heeft een naampje. Nu kun je 'werken' aan dingen die je voorheen niet begreep of kon plaatsen.

Veel succes ermee.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 05 sep 2006 09:30

Oeps! Ff schrikken vast? Aan de andere kant misschien minder onzekerheid?

Heel veel sterkte!!

Jort
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jort » 05 sep 2006 10:12

Sterkte ermee!

Al moet ik erbij zeggen dat ik weleens het nut van allerlei diagnoses betwijfel. Ik ken zelf iemand die heel erg gepest is enzo vroeger, sociaal altijd moeilijk, weinig vrienden, 'gek' reageren op dingen, etc. diagnose: lichte vorm van Asperger syndroom (een soort autisme alleen dan in subtiele vorm als ik het goed begreep). Maar nu als volwassene komt die persoon helemaal ten bloei, in niets te onderscheiden van anderen, werk, studie, contacten. Terwijl iemand zoals ik die altijd geestelijk gezond (of iets wat daarop leek :P ) was niet altijd makkelijk contact maak :) Blijkbaar zijn er ook trauma's die zoiets kunnen veroorzaken of héél erg versterken.

Maar ieder geval is anders natuurlijk! Bij jou is het blijkbaar in die mate dat er een biologische oorzaak blijkt te zijn. Veel sterkte ermee! Dat je meer van jezelf kan plaatsen is iig fijn! En dan heb je iets om aan te werken! Zoals ieder mens dat heeft, alleen iedereen weer iets anders!

Maaike

Berichtdoor Maaike » 05 sep 2006 13:14

Kan iemand uitleggen wat dat syndroom precies inhoudt?

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 05 sep 2006 13:20

JialiKelly
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor JialiKelly » 05 sep 2006 16:42

Jort schreef:Sterkte ermee!

Al moet ik erbij zeggen dat ik weleens het nut van allerlei diagnoses betwijfel. Ik ken zelf iemand die heel erg gepest is enzo vroeger, sociaal altijd moeilijk, weinig vrienden, 'gek' reageren op dingen, etc. diagnose: lichte vorm van Asperger syndroom (een soort autisme alleen dan in subtiele vorm als ik het goed begreep). Maar nu als volwassene komt die persoon helemaal ten bloei, in niets te onderscheiden van anderen, werk, studie, contacten. Terwijl iemand zoals ik die altijd geestelijk gezond (of iets wat daarop leek :P ) was niet altijd makkelijk contact maak :) Blijkbaar zijn er ook trauma's die zoiets kunnen veroorzaken of héél erg versterken.

Maar ieder geval is anders natuurlijk! Bij jou is het blijkbaar in die mate dat er een biologische oorzaak blijkt te zijn. Veel sterkte ermee! Dat je meer van jezelf kan plaatsen is iig fijn! En dan heb je iets om aan te werken! Zoals ieder mens dat heeft, alleen iedereen weer iets anders!

Heb je ook van die persoon zelf gehoord dat hij in alle opzichten tot bloei is gekomen? Bij Asperger kun je soms aan de buitenkant niet zien hoe moeilijk mensen het hebben met dingen als contacten, of hoe lang ze na hebben moeten denken om bijvoorbeeld naar een verjaardag te gaan.
Soms is het misschien ook het nadoen van gedrag van andere, zogezegd 'normale' mensen, omdat ze weten dat dat gedrag geaccepteerd is en ze zodoende niet opvallen.

Maar goed, ik ken de persoon niet over wie je het hebt :)
Praise the One who left you
Broken down and paralyzed
Never taste of the fruit..

hermanmulder

Berichtdoor hermanmulder » 05 sep 2006 18:13

Sterkte ermee!

Maar wat voor therapie krijg je nu? Of bestaat er geen therapie voor?

Jort
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jort » 05 sep 2006 18:57

JialiKelly schreef:

Heb je ook van die persoon zelf gehoord dat hij in alle opzichten tot bloei is gekomen? Bij Asperger kun je soms aan de buitenkant niet zien hoe moeilijk mensen het hebben met dingen als contacten, of hoe lang ze na hebben moeten denken om bijvoorbeeld naar een verjaardag te gaan.
Soms is het misschien ook het nadoen van gedrag van andere, zogezegd 'normale' mensen, omdat ze weten dat dat gedrag geaccepteerd is en ze zodoende niet opvallen.

Maar goed, ik ken de persoon niet over wie je het hebt :)

Ja, die persoon ken ik erg goed en al heel lang!! En sindsdien twijfel ik best wel een beetje aan diagnoses. Want bij die persoon was het juist zo dat de betreffende diagnose hem eerder 'naar beneden haalde' dan dat het een steek verder hielp. Het zelfvertrouwen daalde alleen maar en het gevoel van 'anders' en 'stom' zijn werd erdoor versterkt.

Maar gelukkig is dat bij de topicstarter totaal anders. God zegene je!

Stylus
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Stylus » 05 sep 2006 20:39

Gerdien B. schreef:Dat zal wel even schrikken zijn geweest of niet toen je het hoorde!

Mag ik zo vrij zijn om te vragen waar jij het meeste tegen aan loopt? Wat voor jou nu wel duidelijk is en hier voor niet?

Nou . Op mijn werk span ik me gigantisch in om een stukje technisch feit of een hoeveelheidje werk aan iemand uit te leggen. Wat ik dan steeds achteraf hoor: er is totaal niks overgekomen! Ik mag nu tot nader order niks technisch meer naar mijn kollega's toebrengen. Snap je? Ik sta wat dat betreft droog. Ik mag wel dingen vragen.

Verder neemt ik geen non- verbaal verkeer in me kop op. Het gaat aan me voorbij. Dus ik ben met zo'n technisch gesprek bezig en iedereen om me heen begint te lachen. Dat technische detail dat ik noemde klopte op een bep. manier dus niet met de non- verbale taal (manier van iets zeggen) van die kollega waarmee ik praat.

Wat me wel duidelijk is, is dat allerlei normale sociale relaties van anderen voor mij vaak onbestaanbaar waren. Bepaalde blauwtjes, gelopen decennia terug hoeven me niet zo erg meer dwars te zitten. De beschuldigingen naar mezelf toe kan ik dus meer laten liggen, lijkt me. Bevrijdend, hoop ik.
Laatst gewijzigd door Stylus op 05 sep 2006 21:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Stylus
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Stylus » 05 sep 2006 20:44

L'être extraterrestre schreef:Het beestje heeft een naampje. Nu kun je 'werken' aan dingen die je voorheen niet begreep of kon plaatsen.

Veel succes ermee.

Nou, het gekke is, dat zo iemand op een " natuurlijke" manier zich tot het uiterste heeft gedwongen de niet- verbale vaardigheden te vervangen door dingen als ingestudeerde houdingen en intellectuele ondersteuning van het gedrag. Je gaat dingen perfectioneren die anderen niet hoeven aante boren. Die lopen bij anderen al vanzelf.

Nu begrijp ik nog steeds dingen niet. De diagnose zal de losse draadjes niet aan elkaar solderen. Ik begrijp er nu wel meer van omdat ik de ernst besef. Maar ik dacht vroeger dat ik oa door mijn opvoeding een grote achterstand had. Maar wat is erger? Die eerste gedachte was overigens ook niet helemaal ten onrechte hoor.
Laatst gewijzigd door Stylus op 05 sep 2006 21:02, 2 keer totaal gewijzigd.

Stylus
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Stylus » 05 sep 2006 20:49

rosalie83 schreef:Oeps! Ff schrikken vast? Aan de andere kant misschien minder onzekerheid?

Heel veel sterkte!!

Hmm. Schrikken.. Ik ben al heel wat gewend. Maar je denkt dat je dingen moet leren die anderen uit hun mouw schudden . Terwijl je nu beseft dat je voor het lapje bent gehouden door moeder natuur.

Minder onzekerheid dus wel . Natuurlijk. Realistischere kijk op zaken uit het verleden. Maar niet al het ergerlijke verdwijnt wat dat betreft. Je mist nogal wat. Wat me ook een beetje bezig houdt? Wat wordt het als je stevig bejaard wordt? Maar dat is van later zorg.

Ik vraag me wel af tegen wie ik het allemaal ga zeggen. Ik heb nogal een hechte gemeente waar ik bij hoor, die leven allemaal heel intens met elkaar mee.
Laatst gewijzigd door Stylus op 05 sep 2006 21:03, 2 keer totaal gewijzigd.

Stylus
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Stylus » 05 sep 2006 20:53

De oorzaak is altijd biologisch, naar mij weten. Tenminste bij die aspergesoep.

En trouwens, als de diagnose terecht is bij die persoon , gaat het zeker niet zonder slag of stoot langs hem heen. Nog steeds niet. Hij mist gewoon normale vaardigheden, die niet echt vervangbaar zijn.

Mijn werkgever wil het waarschijnlijk zwart op wit. En wat betekent dat? Welke gevolgen? Geen zorgen voor de dag van morgen. Het is wel de oorzaak van een arbeidskonflikt. Bepaalde incidenten hangen ermee samen. Zegt mijn baas.
Laatst gewijzigd door Stylus op 05 sep 2006 21:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Archief”