soort van 'bang' voor t geloof ofzo...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Johanne
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

soort van 'bang' voor t geloof ofzo...

Berichtdoor Johanne » 01 okt 2003 00:04

Hmzzz.... volgens mij wordt t een beetje vaag wat k hier ga typen, k ben namelijk nooit zo goed in uitleggen wat k eigenlijk bedoel, maar k ga t proberen..:-)

Hebben jullie dat ook weleens dat je gewoon n beetje 'bang' ofzo wordt van t geloof enzo...
Gewoon omdat k dan weer allemaal dingen lees en hoor enzo...
Bijvoorbeeld las k net over t avondmaal dat er veel mensen zijn die niet aangaan omdat ze bang zijn dat ze misschien wel gaan terwijl ze niet mogen gaan en dan gestraft worden.
En naja allemaal van dat soort dingen dat je gewoon niet weet wat je moet doen om t op de goede manier te doen enzo....
K vind t soms allemaal gewoon zo ontzettend ingewikkeld enzo...

K ben echt slecht in uitleggen, maar k hoop dat iemand me een beetje snapt, en anders moet je maar gewoon ff om verduidelijking ofzo vragen!!
"I am a lonely soldier, I fight my own war
Everyone's caught up in themselves
My wounded soul is tearing me down"

-Narnia-

Storyteller

Berichtdoor Storyteller » 01 okt 2003 00:17

Ja. Ik snap wat je bedoeld. En na een jaartje op dit forum snap ik het christelijk geloof en vooral de mensen die het volgen nog steeds niet, in dat opzicht.
Ik heb met mensen gesproken die de meest vreselijke dingen verwachten, maar toch christelijk blijven. Ik heb dingen gelezen waaruit ik de angst voor God kon voelen druipen, als een klein kind dat niet kan slapen omdat het denkt dat er een monster in de klerenkast zit.
En ik heb vaak gedacht, waar is die angst goed voor?
Van oudsher is religie een manier geweest om het onbegrijpelijke begrijpelijk te maken. Een geruststellend antwoord op de vragen des levens. En toch zie ik mensen die helemaal niet zo gerust zijn. Hoort angst wel thuis is het geloof?
Ik hoop dat ik een beetje op dezelfde gedachtelijn zit met Johanne. Zo niet, dan mag ze het me wel duidelijk maken hoor. Maar ik ben wel benieuwd.

Charity
Mineur
Mineur

Berichtdoor Charity » 01 okt 2003 00:19

Ik snap wel een beetje wat je bedoeld. Door regels die er staan in de bijbel om mensen voorzichtig te maken met stappen die je maakt, durf je bepaalde stappen niet te nemen!

zoiets?

Ik denk dat veel mensen in de reformatorische kringen daar last van hebben, omdat ze (tenminste in de kerk waar ik nog lid ben) tegengehouden worden door de manier van preken.

Natuurlijk moet je goed overdenken en een bewuste keuze maken voordat je 'besluit' om aan het avondmaal te gaan. Maar ook deze tekst staat in de bijbel

10 Die in den Zoon van God gelooft, heeft de getuigenis in zichzelven; .die God niet gelooft, heeft Hem tot een leugenaar gemaakt, dewijl hij niet geloofd heeft de getuigenis, die God getuigd heeft van Zijn Zoon.
11 En dit is de getuigenis, namelijk dat ons God het eeuwige leven gegeven heeft; en ditzelve leven is in Zijn Zoon.

Dit zegt dus de andere kant, dus als je zegt dat God niet het eeuwige leven voor ons heeft gegeven, dan zeg je dat Hij een leugenaar is.

caprice

Berichtdoor caprice » 01 okt 2003 05:52

Bang voor het geloof hoeft niemand te zijn, want geloof is een zegen. Juist zij die leven in de wereld en niets te maken willen hebben met God moeten bang zijn. Het bang zijn in het geloof is iets van de duivel. Dat durf ik gerust te zeggen.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 01 okt 2003 07:28

Ik snap wat je bedoel Johanne. Bang voor het geloof ben ik niet echt, wel voor de dingen die erbij komen. Zoals de hel, daar kan ik vreselijk bang van worden en kan me niet voorstellen hoe dat is, dit geldt hetzelfde voor de eeuwigheid, wat zou dat zijn?! Als je er goed over na denkt is het heel vreemd, je zal niet meer achter je computer zitten, niet meer naar school gaan enz enz enz.
De mensen zullen dan niet meer allemaal bij elkaar zijn, de bekeerde mensen mogen voorgoed bij God, hun Vader komen en de andere mensen gaan naar de hel, waar het altijd ellende is.
Ik kan me hier echt absoluut geen voorstelling bij maken en hier soms ook heel bang voor worden.

Mimi
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Mimi » 01 okt 2003 10:06

Ja, ik snap ook wel dat je bang kunt zijn voor God. Hij is heilig en de zonde moet gestraft worden. Maar volgens mij is God toch vooral liefde, dat hij zijn enige Zoon voor ons heeft laten lijden. En als je dat gelooft en je leeft met Jezus, dan hoef je toch niet bang te zijn dat God je gaat straffen?
People say I'm strange, does it make me a stranger
that my best Friend was born in a manger?

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 01 okt 2003 10:51

Ik ben soms wel bang dat ik (onbewust) zondig, terwijl ik dat helemaal niet wil. Gelukkig mag ik weten dat God me altijd wil vergeven en dat Hij wel een Rechter is, maar ook genade kan verlenen.

lorit

Berichtdoor lorit » 01 okt 2003 17:55

Ik denk dat die angst heel herkenbaar is, en volgens mij kan je voor verschillende dingen bang zijn. Je kan bang zijn voor God of bang zijn voor de zaken daar omheen.
Waar ik zelf wel een sbang voor ben is de vraag of ik mijzelf niet bedrieg.
Stel je voor dat de Bijbel niet waar is.
Voor mij heeft die angst alles te maken met het niet begrijpen. De onwetendheid schept de angst.
Ik begrijp niet hoe de hel zal zijn en daarom ka ik er bang voor zijn.
In feite zie je dit verschijnsel ook bij kleine kinderen. Als ze iets niet begrijpen worden ze bang. Het helpt echter al heel veel als pappa of mamma je vasthoudt en laat zien dat die gekke op en neer springende beertje, maar gewoon een knuffel is.
Zo wil God ook zijn, denk ik. Hij wil ons vasthoudend als wij worden geconfronteerd met al die enge dingen. Hij sust ons en zegt: Wees maar niet bang, Ik ben je Vader en Ik zal voor je zorgen

joris

Berichtdoor joris » 01 okt 2003 18:24

maar welke bange dingen?

als de bijbel niet waar is, dan maakt het niet uit dat er enge dingen zijn, want die doen dan niet meer mee.

als de bijbel wel waar is, bestaat God en houdt hij dus ook echt van ons.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 01 okt 2003 19:05

Storyteller schreef:Ja. Ik snap wat je bedoeld. En na een jaartje op dit forum snap ik het christelijk geloof en vooral de mensen die het volgen nog steeds niet, in dat opzicht.
Ik heb met mensen gesproken die de meest vreselijke dingen verwachten, maar toch christelijk blijven. Ik heb dingen gelezen waaruit ik de angst voor God kon voelen druipen, als een klein kind dat niet kan slapen omdat het denkt dat er een monster in de klerenkast zit.
En ik heb vaak gedacht, waar is die angst goed voor?
Van oudsher is religie een manier geweest om het onbegrijpelijke begrijpelijk te maken. Een geruststellend antwoord op de vragen des levens. En toch zie ik mensen die helemaal niet zo gerust zijn. Hoort angst wel thuis is het geloof?
Ik hoop dat ik een beetje op dezelfde gedachtelijn zit met Johanne. Zo niet, dan mag ze het me wel duidelijk maken hoor. Maar ik ben wel benieuwd.

Ik ben het voor de afwisseling eens een keer helemaal met je eens :mrgreen: deze angst komt volgens mij vooral doordat in veel ultra-gereformeerde kerken een belachelijk sterke en eenzijdige nadruk op de uitverkiezing gelegd wordt. Mensen zien God niet meer als persoon maar als abstracte, niet te be-invloeden macht.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 01 okt 2003 19:34

Mimi schreef:Ja, ik snap ook wel dat je bang kunt zijn voor God. Hij is heilig en de zonde moet gestraft worden. Maar volgens mij is God toch vooral liefde, dat hij zijn enige Zoon voor ons heeft laten lijden. En als je dat gelooft en je leeft met Jezus, dan hoef je toch niet bang te zijn dat God je gaat straffen?

Nee, je hoeft echt niet bang te zijn! Je mag juist uitzien naar de eeuwingheid. Alles zal dan goed zijn! nooit meer vedrietig, altijd blij, vrolijk maar tegelijktijd vergeet je god niet. Je kan alles doen je bent dan volkomen vrij, want je kan geen zonde doen!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 01 okt 2003 21:29

Gershwin schreef:Mensen zien God niet meer als persoon maar als abstracte, niet te be-invloeden macht.

Doet me denken aan de islam.

ahuibers
Majoor
Majoor

Berichtdoor ahuibers » 02 okt 2003 12:49

hijwel schreef:
Mimi schreef:Ja, ik snap ook wel dat je bang kunt zijn voor God. Hij is heilig en de zonde moet gestraft worden. Maar volgens mij is God toch vooral liefde, dat hij zijn enige Zoon voor ons heeft laten lijden. En als je dat gelooft en je leeft met Jezus, dan hoef je toch niet bang te zijn dat God je gaat straffen?

Nee, je hoeft echt niet bang te zijn! Je mag juist uitzien naar de eeuwingheid. Alles zal dan goed zijn! nooit meer vedrietig, altijd blij, vrolijk maar tegelijktijd vergeet je god niet. Je kan alles doen je bent dan volkomen vrij, want je kan geen zonde doen!

Dit geld alleen als je bekeerd ben!

joris

Berichtdoor joris » 02 okt 2003 12:57

daar gaan we dus verder niet op in hier lijkt mij.

Wilko
Mineur
Mineur

Berichtdoor Wilko » 02 okt 2003 13:02

Nee, anders zou je nog eens bang kunnen worden van de Bijbel. Dus gaan we er maar vanuit dat we gered zijn.

Terug naar “Archief”