Wat is een depressie?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Riska

Berichtdoor Riska » 04 sep 2006 11:09

Je haalt maar een heel klein stukje van mijn reactie aan.
André schreef:Misschien een wat harde opmerking van mij, maar het is goed bedoelt en om over na te denken.

Je probleem is wsl (nog) niet ernstig genoeg?
Immers, je kunt het nog aan, je hebt geen hulp nodig, je red jezelf wel......

Weet je wat vervelend is Maara, als al de rek uit je is om dan te beginnen aan 'verplichtte' hulpverlening, omdat het echt niet meer anders kan.
Dan heb je wel een redelijk probleem.....

Daarop schrijf ik dat dat maar ten dele waar is.
André schreef:Ik denk dat dit een conclusie is die je alleen achteraf kunt trekken..
Als je nooit een 'vrijblijvende' start maakt bij een hulpverleningsdienst kom je daar niet achter m.i.

IK geef in het voorbeeld duidelijk aan dat ik zelf op een gegeven moment niet toe was aan iets. Daar reken ik ook verplichte hulpverlening toe. Hoe vaak hoor je niet dat het op niets uitloopt. Dan blijkt dat iemand er nog niet aan toe was.
Ik denk dat het op veel gebieden geldt: verslaafden bv. moeten soms letterlijk in de goot terechtkomen, willen ze zich realiseren dat ze hulp nodig hebben.
En misschien geldt wel juist voor mannen, dat het verdraaide moeilijk is toe te geven dat er psychologische hulp nodig is - dat hoort niet bij het man-zijn. Kijk, als er een medisch probleem is, zal niemand zich ervoor schamen en gewoon naar de dokter gaan. Maar zodra we om welke reden dan ook in het leven vastlopen, of er niet meer uitkomen, dan wordt het zo verschrikkelijk moeilijk toe te geven.
Ik zou niet graag de mensen de kost willen geven die pas tot therapie bereid zijn, als het lijf het heeft opgegeven - infarcten en zo.
De mens moet eraan toe zijn, anders werkt geen enkele therapie. En eraan toe zijn betekent in de eerste plaats erkennen dat je er alleen niet meer uit komt en dat je je niet hoeft te schamen als je 'dus' een psycholoog/psychiater/therapeut(e) inschakelt.

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 04 sep 2006 14:50

Maar, wat is 'er niet aan toe zijn'? Als iemand bijvoorbeeld met suïcidale gedachten rondloopt, vind ik dat je diegene daarmee niet rond kunt laten lopen. Dan toch maar verplichte hulpverlening.

Riska

Berichtdoor Riska » 04 sep 2006 17:02

L'être extraterrestre schreef:Maar, wat is 'er niet aan toe zijn'? Als iemand bijvoorbeeld met suïcidale gedachten rondloopt, vind ik dat je diegene daarmee niet rond kunt laten lopen. Dan toch maar verplichte hulpverlening.

ten eerste weet je meestal niet dat men suïcidaal is. Dan kan dat eventueel (tijdelijk) worden opgevangen door een gedwongen opname, maar als men echt iets wil gebeurt het ook.
ten tweede moet men echt willen. Als iemand niet meewerkt, komt er weinig van terecht.

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 04 sep 2006 17:06

Ik vind persoonlijk dat je suïcidaal bent als je dood wilt. Dus niet een puber die een 1 haalt en daar niet mee naar huis durft, maar dieper.

Wat mij betreft heb je twee 'stadia'.

1. Niet meer willen leven. Je wilt niet dood, maar het leven wil je ook niet meer. Je ziet geen toekomst en geen uitkomst. Toch is de dood geen oplossing door wat je, ondanks alles, achterlaat en aanricht.

2. Dood willen. Echt geen uitkomst meer zien, niet goed genoeg (naar mijn mening) nagedacht hebben over wat je achterlaat.

Of vind je dat ik nu onzin uitkraam? :oops:

Riska

Berichtdoor Riska » 04 sep 2006 17:16

Nee, je kraamt geen onzin... dat zou ik niet kunnen en durven beweren.
In jouw samenvatting is stadium 1 er een die wellicht leidt tot het punt van "nu is er dus geen ontkomen aan, wil ik leven (en niet overleven) dan moet ik nu toch echt hulp zoeken. Dat kan dus een keerpunt zijn.

Stadium 2 is ook de wil tot therapie voorbij, je ziet domweg geen uitweg meer. En of er niet goed nagedacht is over wie en wat je achter je laat? Dat betwijfel ik. Als je eenmaal een bepaald punt voorbij bent, is dat ook niet meer relevant. In de voorafgaande periode kan dat nog iemand tegenhouden, maar er is een punt voorbij het omkeerbare.
En vaak komt het, als zo iemand zich echt van het leven beneemt, als een donderslag uit heldere hemel. Mensen dachten dat het juist weer goed ging, dat het ergste van de depressie voorbij was. En dan ineens...
Ik heb het een paar keer meegemaakt in mijn werk en helaas in mijn familie en niemand die op dat moment er nog aan gedacht had dat het er nog alktijd was, die doodswens...

André

Berichtdoor André » 04 sep 2006 17:21

L'être extraterrestre schreef:Ik vind persoonlijk dat je suïcidaal bent als je dood wilt. Dus niet een puber die een 1 haalt en daar niet mee naar huis durft, maar dieper.

Wat mij betreft heb je twee 'stadia'.

1. Niet meer willen leven. Je wilt niet dood, maar het leven wil je ook niet meer. Je ziet geen toekomst en geen uitkomst. Toch is de dood geen oplossing door wat je, ondanks alles, achterlaat en aanricht.

2. Dood willen. Echt geen uitkomst meer zien, niet goed genoeg (naar mijn mening) nagedacht hebben over wat je achterlaat.

Of vind je dat ik nu onzin uitkraam? :oops:
1 wordt ook wel eens omschreven als, ik wil een ander leven.

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 04 sep 2006 18:08

lama

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 04 sep 2006 19:12

L'être extraterrestre schreef:lama

Hoezo laat maar? ik vind die 2 stadia juist goed omschreven. :)

Riska

Berichtdoor Riska » 04 sep 2006 19:15

ik denk dat ik dat 'lama' wel begrijp. Soms komen dingen te dicht op je huid...
Laatst gewijzigd door Riska op 04 sep 2006 19:26, 1 keer totaal gewijzigd.

jip_86
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor jip_86 » 04 sep 2006 19:22

marina87 schreef:

Daar gaat het niet om. Snelle lezers weten dat lama ergens anders op slaat.

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 04 sep 2006 19:23

jip_86 schreef:
marina87 schreef:

Daar gaat het niet om. Snelle lezers weten dat lama ergens anders op slaat.

Oké, xnap.

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 04 sep 2006 20:28

Misschien had ik moeten zeggen: post weggehaald omdat ik er spijt van had, en ik hem nooit had moeten posten :oops:

jip_86
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor jip_86 » 04 sep 2006 20:35

Er was volgens mij niks mis mee hoor.

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 04 sep 2006 20:50

Blijkbaar vond ik van wel. Ja, vervelend he :wink:

jip_86
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor jip_86 » 04 sep 2006 21:01

Je bent nog steeds eigen baas van je muisknop. Dus ik houd je niet tegen.

Alhoewel het soms niet verkeerd kan zijn om eens van je af te praten en niet gelijk te denken anderen vinden het stom en dan je mond maar te houden. Dat merk je vanzelf wel uit de reacties :)

Terug naar “Archief”