Steken we uberhaupt wel iets op van de preek?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 29 sep 2003 20:00

Een goede en voor velen herkenbare vraag, denk ik.

Ik herken het in ieder geval wel. Als je een tijdje meedraait in kerkelijk Nederland dan ken je al redelijk snel het klappen van de zweep. Ik denk dat dat zeker in de reformatorische gezindte ook sterk geldt. Hoe je het ook wendt of keert, elke preek heeft eigenlijk dezelfde boodschap nl. 'Bekeert U!' Per kerkgenootschap zal de verpakking en verwoording nog wat verschillen, maar daar komt het vaak wel op neer. Geen wonder dat je het dan op een gegeven ogenblil wel 'weet'.

Als ik het andere onderwerp over wat je leert van de preek doorlees dan denk ik ook telkens 'Was dat dan nieuw voor je?'. Voor ons is dit de reden geweest om het 'elders' te zoeken. We gingen eerst af en toe naar een andere gemeente en nu (bijna) alleen nog maar. Je vraag of dat goed is is ook wel mijn vraag. Wij zijn er in ieder geval nog niet uit. Ik denk dat het heel moeilijk is om richtlijnen te geven t.a.v. het afscheid nemen van een gemeente en het zoeken van een andere. De situatie zoals wij die kennen bestond in de tijd van de bijbel nog niet. Als mensen dan ook zeggen dat je alleen mag vertrekken als er in je kerk een dwaalleer wordt verkondigt kan ik daar weinig mee. Het is een menselijk criterium en ik zie niet in hoe dat algemeen geldend zou kunnen zijn.

Natuurlijk is er de gedachte dat God je op een bepaalde plaats gesteld heeft. Maar in hoeverre kun je daar blind op varen? Volgt uit je geboorte of een vroegere keuze automatisch dat God je daar wil gebruiken? Ik betwijfel het. God wilde Abraham ook heel ergens anders gebruiken...

Wat in ieder geval belangrijk is is dat je luistert naar Gods stem. Het gaat erom wat Hij wil. Als je in alle eerlijkheid meent dat God je wil gebruiken binnen je huidige gemeente dan dien je te blijven. Meen je dat God je elders wil gebruiken dan heb je m.i. ook de vrijheid om te vertrekken. God is niet gebonden aan menselijke structuren, laat staan aan menselijke hersenspinselen.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 30 sep 2003 22:59

Klaas,
Wat je hier nu zegt, kan ik me in grote lijnen wel in vinden.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 30 sep 2003 23:12

Zijn we het ook eens eens ;-)

Klaas
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

cire
Sergeant
Sergeant

Re: Steken we uberhaupt wel iets op van de preek?

Berichtdoor cire » 30 sep 2003 23:13

Cathy schreef:
Gershwin schreef:Hebben jullie dat nou ook? en hoe ga je ermee om? is het voldoende reden om te vertrekken?

Ja, dat heb ik ook, al voel ik me al arrogant bij het denken eraan.
Maar ga je ook niet naar de kerk vanwege het gemeentezijn?
En nee, dat is niet voldoende om te vertrekken (naar mijn mening), jij kunt misschien juist iets betekenen in je gemeente met de kennis die je hebt.

Ja, van dat arrogant voelen herken ik wel. Deels ook omdat preken soms 'gewoon' langs me heengaan, terwijl ik geen goede reden heb om te zeggen dat het een slechte preek is. Maw ik let niet altijd goed op.

Wat vinden jullie trouwens; Moet je na elke of veel preken het idee hebben van, wat fantastisch...
Ik zelf denk eigenlijk van niet. Ik kan me niet voorstellen dat je jaar in jaar uit elke zondag twee (bijvoorbeeld) fantastische diensten hebt. Zelfs aan een goede predikant wen je namelijk. Of zou ik er toch meer van moeten verwachten... :?:

JialiKelly
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor JialiKelly » 30 sep 2003 23:20

Hmm, ik heb in mijn gemeente zeker niet het idee dat ik veel opsteek van de preek.
Ik steek er zelfs zo weinig van op, dat ik aan het nadenken ben welke kerk ik eventueel heen kan gaan anders.

We hebben nu preeklezen bij ons in de kerk. Dat is natuurlijk al 'saaier' dan normaal, het boeit toch iets minder...
En daarbij komt nog dat ze preken lezen van minstens 100 jaar terug ofzo. In zulke oude taal geschreven, dat ik het gewoon echt niet snap!
En dat is heel jammer.

Ze zeggen toch weleens : elke preek die je gehoord hebt, en waar je niks mee gedaan hebt, is zonde?
Maar ik kan zo weinig met onze preken, omdat ik ze niet begrijp.

als ik me heel erg inspan, lukt het me een klein stukje te volgen, maar dat inspannen hou je geen preek lang vol...
Praise the One who left you
Broken down and paralyzed
Never taste of the fruit..

Johanne
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Johanne » 30 sep 2003 23:34

K vind t vaak erg moeilijk om de preek te volgen en dat terwijl de preken bij ons in de kerk echt niet supermoeilijk zijn in vergelijking met veel kerken..

Ik probeer me altijd te concentreren enzo en echt te luisteren enzo.. Maar vaak ga k dan toch vanzelf aan andere dingen denken terwijl k me dan echt steeds weer voorneem om te luisteren..:-S

Soms steek k er wel wat van op opzich hoor, dat wel gelukkig..:-)
Maar k heb wel t idee dat k gewoon nog meer moet proberen om beter te luisteren enzo!
"I am a lonely soldier, I fight my own war
Everyone's caught up in themselves
My wounded soul is tearing me down"

-Narnia-

Petertje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Petertje » 01 okt 2003 15:12

Johanne schreef:K vind t vaak erg moeilijk om de preek te volgen en dat terwijl de preken bij ons in de kerk echt niet supermoeilijk zijn in vergelijking met veel kerken..

Ik probeer me altijd te concentreren enzo en echt te luisteren enzo.. Maar vaak ga k dan toch vanzelf aan andere dingen denken terwijl k me dan echt steeds weer voorneem om te luisteren..:-S

Soms steek k er wel wat van op opzich hoor, dat wel gelukkig..:-)
Maar k heb wel t idee dat k gewoon nog meer moet proberen om beter te luisteren enzo!

Voor mij gaat het erom dat ik kan groeien in het geloof. Dat ik zo nu en dan weer een 'eye-opener' hoor, zodat ik weer aangespoord wordt om dichter bij God te leven. Vanuit mezelf brouw ik er niet zoveel van, daarom heb ik de aanmoediging van de gemeente, van mijn broeders en zusters nodig.l

lieveheersbeestje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor lieveheersbeestje » 01 okt 2003 15:20

bij mij ligt het eraan in wat voor stemming ik ben. Soms heb ik totaal geen aandacht maar komt dat grotendeels door mijzelf omdat ik te druk ben met andere dingen. Ook merk ik om me heen dat er veel mensen zijn die heel critisch luisteren en daardoor ook veel afkraken. Ik weet niet of dat ook de bedoeling is. Wanneer je heel kritisch luisterd betekend dat niet dat je veel van de preek opsteekt.
doe er maar een ..... op

Calvin
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Calvin » 01 okt 2003 15:49

In mn eigen gemeente steek ik geen fluit op van de preek. Is sowieso al niet te volgen (en ben toch echt niet 1 van de domste). Maar afgelopen zondagmiddag in de Herv. Kerk zeer bemoedigd door een preek over Zondag 5. Was schitterend! Misschien niet zozeer dingen geleerd als wel vertroost.

O ja, en ik luister regelmatig naar ds. M. Pronk, nou, voordat je daar uitgeleerd bent.......
Mijn volk gaat verloren omdat het geen kennis heeft.

Petertje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Petertje » 01 okt 2003 15:57

Calvin schreef:In mn eigen gemeente steek ik geen fluit op van de preek. Is sowieso al niet te volgen (en ben toch echt niet 1 van de domste). Maar afgelopen zondagmiddag in de Herv. Kerk zeer bemoedigd door een preek over Zondag 5. Was schitterend! Misschien niet zozeer dingen geleerd als wel vertroost.

O ja, en ik luister regelmatig naar ds. M. Pronk, nou, voordat je daar uitgeleerd bent.......

Het doet me verdriet te horen als iemand geen fluit opsteekt van een preek. En dat week in week uit.........brrrr.

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 01 okt 2003 16:22

Calvin schreef:In mn eigen gemeente steek ik geen fluit op van de preek. Is sowieso al niet te volgen (en ben toch echt niet 1 van de domste). Maar afgelopen zondagmiddag in de Herv. Kerk zeer bemoedigd door een preek over Zondag 5. Was schitterend! Misschien niet zozeer dingen geleerd als wel vertroost.

Dit is geen personlijke reactie op Calvin, maar een reactie op de gedachtengang in het algemeen.

Er is een groot gevaar...
Het gevaar waar iedereen vatbaar voor is.
Uitwendige redenen, gevoelens nemen, en daarachter ons verschuilen om niets op te steken op de zondag, of anders gezegd van de preek.

Ookal staat de prediking ons niet aan, is het niet schitterend genoeg, of hoe we het dan ook verwoorden, als we ootmoedig voor de dienst in gebed gaan en vragen om een zegen over de preek, dan staat de kwaliteit van de prediking de Heilige Geest niet in de weg om een zegen te schenken. Zelfs onder de meest eenvoudige, niet uitblinkende, of saaie prediking valt toch een zegen te ontvangen?

En als er geen zegen wordt ervaren.....is dat dan de Geest te verwijten?
Of is het ons eigen vooroordeel of onze vooringenomenheid die ons in de weg staat? Wanneer je al met kritiek naar de kerk gaat, dan is er geen zegen te verwachten en ook weinig op te steken van de preek.

Een theoretische stelling....en schiet er maar op:

Elke preek heeft ons iets te leren.
Wordt er niets geleerd, is er niets om te overdenken, dan ligt dat aan onszelf.
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 01 okt 2003 16:45

je hebt voor een deel wel gelijk, Night. Er zijn weinig preken waar helemaal niets van te leren valt.

Petertje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Petertje » 01 okt 2003 17:23

Night schreef:
Calvin schreef:Er is een groot gevaar...
Het gevaar waar iedereen vatbaar voor is.
Uitwendige redenen, gevoelens nemen, en daarachter ons verschuilen om niets op te steken op de zondag, of anders gezegd van de preek.

Elke preek heeft ons iets te leren.
Wordt er niets geleerd, is er niets om te overdenken, dan ligt dat aan onszelf.

Hier komt het schot: Dat het aan onszelf ligt is echt een dooddoener en een emotionele bangmakerij. Maak de mensen bang en zeg dat ze in de ware kerk zitten. Als je niks aan de preek hebt ben je niet uitverkoren, blijf toch maar zitten, want je weet maar nooit....
Ga aub naar een kerk/gemeente die een bijbelse prediking heeft en waar je geestelijk opgebouwd wordt! Waarom ga je uberhaupt naar een ker/gemeente....

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 01 okt 2003 18:50

Hier een reactie:

Petertje schreef:Hier komt het schot: Dat het aan onszelf ligt is echt een dooddoener en een emotionele bangmakerij.

Waarom een dooddoener? Als het een dooddoener is impliceert dat dat het nooit aan ons zelf kan liggen. Verderop lees ik dat je het gaat hebben over niet uitverkorenen. Daarover wordt in de stelling niks gezegd. Hoe zit dat dan met diegenen die in waarheid God wel kennen? Zitten zij nooit onder een preek terwijl het hen niets doet? Ligt ook niet aan henzelf?

Emotionele bangmakerij? Ik ben er even vanuit gegaan dat we het eerst eens op onszelf zouden toepassen. Ik heb de stelling niet bedoeld als één om op anderen toe te gaan passen. Wat is zelf je ervaring ermee..

Maak de mensen bang en zeg dat ze in de ware kerk zitten.

Ik vind dat je op dit moment erg ver van de stelling afwijkt. Je doet een greep en vaart daarop door. De stelling zegt niets over bang maken, mensen iets voorhouden of de ware kerk.

Maar laten we dan zeggen dat de stelling doelt op mensen die kerken in één van de vele ware kerken waar het woord bijbels gebracht wordt.

Als je niks aan de preek hebt ben je niet uitverkoren, blijf toch maar zitten, want je weet maar nooit....

Nogmaals, de stelling zegt hier niets over en is breed genoeg om aan te geven dat dit niet de bedoeling is van de stelling.
Wanneer je aan wilt geven dat dit een bepaald gevaar is van een bepaald denken....dat is prima, maar dat doe je op dit moment nog niet.

Ga aub naar een kerk/gemeente die een bijbelse prediking heeft en waar je geestelijk opgebouwd wordt! Waarom ga je uberhaupt naar een ker/gemeente....

Ik denk dat je advies prima is. Maar als antwoord op de stelling of argument denk ik dat je te kort doet aan problemen die mensen kunnen ervaren als ze in waarheid zoeken naar de juiste plek. Stel je zit in een ware kerk waar het woord op de juiste wijze gepredikt wordt. Bijbels en dergelijke. En je geestelijke opbouw staat toch even stil...
Andere kerk gaan zoeken want deze is niet meer juist? Op zoek gaan naar een buurgemeente waar wel een vurige prediker is?
Ik kan nog verder ingaan op enkele details die voortvloeien uit hetgeen je neerschrijft, maar laat ik niet al te veel afwijken..
Onderschrift? Waaronder dan?

En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

Petertje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Petertje » 01 okt 2003 19:15

Night schreef:Hier een reactie:

Petertje schreef:Hier komt het schot: Dat het aan onszelf ligt is echt een dooddoener en een emotionele bangmakerij.

Waarom een dooddoener?
Emotionele bangmakerij? Ik ben er even vanuit gegaan dat we het eerst eens op onszelf zouden toepassen. Ik heb de stelling niet bedoeld als één om op anderen toe te gaan passen. Wat is zelf je ervaring ermee..

[quote]

Je hebt helemaal gelijk, daarom staat er ook schot!
Voor mij is het een dooddoener omdat ik dit al zoveel gehoord heb..... en je schiet er niets mee op. Laten we eerst naar onszelf kijken, en daarmee bedoel ik incl. de dominee en kerkenraad. Want het is zo makkelijk om te zeggen dat de Heilige Geest werkt. Maar is ook echt het Woord van God gepredikt? Vaak denk ik dat je gewoon geen kritiek mag hebben, ook als je niet gevoed wordt. Wat is het doel van het Woord brengen? Dat we door het Woord de Here Jezus leren kennen. Als daaraan voldaan wordt hoor je mij niet meer.
Met emotionele bangmakerij bedoel ik het steeds maar weer dreigen. Als je dit niet, als je dat niet, je bent bij de ware kerk, maw als ik wegga dan...., maar als ik vraag hoe ik deel mag hebben aan het offer van de Here Jezus dat krijg ik geen echt antwoord... mocht dit, mocht het staan te gebeuren dat... Dit maakt mij zo verdrietig. Hierdoor zie ik ook zoveel jongeren in een circeltje blijven ronddraaien en hoor je: nee, ik heb bijna nooit wat aan een preek etc. DOE ER WAT AAN!
Vandaar het grote SCHOT! Sorry als ik te fanatiek was. Ik hoop dat je het een beetje begrijpt.

Terug naar “Archief”