Kan een christen roken?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 31 aug 2006 19:37

Denkertje21 schreef:
Smurffie schreef: Niet beledigend bedoeld, maar zie je het verschil? Jij maakt je druk om roken, anderen om het (in hun ogen) zondige gemeenschap met een mannelijke partner.

Nee, ik maak me er niet druk om, dat doen de rokers dus. Ik probeer alleen de mensen die roken een eerlijk antwoord te laten geven op de vraag of zij vinden dat een christen kan roklen terwijl hij weet dat hij daarmee zijn lichaam beschadigt en z'n leven met gemiddeld 16 jaar verkort.

En dat ik homo ben, bepraten we geloof ik, ik een ander topic...

Nee, dat bespreken we hier, en nu. Wat ik ermee wil zeggen; Hoeveel moeite heeft het je gekost om er voor uit te komen? Hoeveel tegengas heb je gehad? Veel ws. Het was ongetwijfeld een worsteling..en waarom? Omdat mensen van mening waren dat het een zonde was, nietwaar? Datzelfde geldt voor roken. Weet je hoe vaak ik al heb geprobeerd om te stoppen? Weet je hoe vaak er naar mn hoofd gesmeten wordt dat het slecht is, dat ik moet stoppen?

Jij bent homo, mijn zegen heb je. Mag ik dan nu in alle rust een sigaret opsteken?

Tja, oke, jij bent als homo geboren, ik ben niet geboren met een peuk in mn gezicht, dat is het enige verschil :mrgreen:

hermanmulder

Re: Kan een christen roken?

Berichtdoor hermanmulder » 31 aug 2006 19:55

Denkertje21 schreef:
hermanmulder schreef:
Beetje vage vraag. Het zou moeten zijn mag een christen roken :? Maar je gaat er niet eerder van dood. Want alles heeft zijn bestemde tijd.
Maar aan de ander kant je lichaam is een tempel. Dus ik zou zeggen roken mag wel zolang het maar met mate is. En dat het dus geen verslaving wordt.

Over vage vraag gesproken!!! Alles heeft een bestemde tijd? Als jij morgen op je fiets zit en je gooit je stuur om, vlák voor een vrachtauto? Wie heeft het dan gedaan???

En roken met mate??? Iedere sigaret is toch slecht???

Dus je zou door niet te gaan roken, je leven kunnen verlengen met zoveel jaar??

Veel van wat je eet of drinkt heeft tegenwoordig wel bijna bijwerkingen, tenminste dat maken de wetenschappers ervan :? Dus dan zou je ook alle andere dingen moeten laten staan die slechte invloed hebben op je lichaam!
En een paar sigaretten per week zijn echt niet dermate slecht voor je lichaam dat er zoveel jaar eerder door zou gaan sterven

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 31 aug 2006 21:27

Smurffie schreef:
Ow ja? Waarom? Omdat jíj van mening bent dat roken een zonde is?

Wees dan zo eerlijk om nu hardop te zeggen dat je roken geen zonde vindt!!! Zonder mitsen en maaren

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 31 aug 2006 21:30

Smurffie schreef:
Denkertje21 schreef:
Smurffie schreef: Niet beledigend bedoeld, maar zie je het verschil? Jij maakt je druk om roken, anderen om het (in hun ogen) zondige gemeenschap met een mannelijke partner.

Nee, ik maak me er niet druk om, dat doen de rokers dus. Ik probeer alleen de mensen die roken een eerlijk antwoord te laten geven op de vraag of zij vinden dat een christen kan roklen terwijl hij weet dat hij daarmee zijn lichaam beschadigt en z'n leven met gemiddeld 16 jaar verkort.

En dat ik homo ben, bepraten we geloof ik, ik een ander topic...

Nee, dat bespreken we hier, en nu. Wat ik ermee wil zeggen; Hoeveel moeite heeft het je gekost om er voor uit te komen? Hoeveel tegengas heb je gehad? Veel ws. Het was ongetwijfeld een worsteling..en waarom? Omdat mensen van mening waren dat het een zonde was, nietwaar? Datzelfde geldt voor roken. Weet je hoe vaak ik al heb geprobeerd om te stoppen? Weet je hoe vaak er naar mn hoofd gesmeten wordt dat het slecht is, dat ik moet stoppen?

Jij bent homo, mijn zegen heb je. Mag ik dan nu in alle rust een sigaret opsteken?

Dat recht heb ik je nooit ontzegd. Je mag alles! Maar dat ik homo ben heb ik 'uitgepraat' met God en daar heb ik Zijn blessing voor. Als jij nou hetzelfde doet met jouw roken...

Ener

Berichtdoor Ener » 31 aug 2006 22:52

Denkertje21 schreef:
Flappie schreef: Zo is dat! Ik geef je gaarne een goed kistje sigaren cadeau! 8) De geneugten des levens....whiskey mét een sigaar :)

Flappie, met alle respect, maar wat is dat toch dubbel van je: In een ander topic strijd je te vuur en te zwaard tegen homo's die van elkaar houden en hier heb je niets tegen...

Nog vorig jaar stonden we aan het graf van een 38 jarige neef van me: zware roker. Longkanker. Hij liet een vrouw en 5 kinderen na...

Kan dat dat wel als Christen?

Ik lees nergens; Gij zult niet roken. Bovendien, en roken is slecht voor je dat weet ik ook wel, staan wij onder de wet? Vet eten is ook slecht. Dus dikke christenen ook in de ban.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 31 aug 2006 22:56

horen wij niet goed te zorgen voor hetgeen we gekregen hebben? Dus voor ons lichaam?

Dat wij niet onder de wet staan betekend nogniet dat hij niet voor ons geld.

Dik zijn hoeft niet perse met vet eten te maken te hebben. Heeft ook meer factoren. Al sluit ik vet en veel eten nietuit. En omdat mensen vet en veel eten is roken gerechtvaardigd?
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 01 sep 2006 07:02

Wat zoeken rokers toch veel uitvluchten:
:arrow: alcohol is ook niet goed
:arrow: vet eten ie niet goed
:arrow: te hard rijden is levensgevaarlijk
:arrow: homo's mogen ook niet in de bijbel
:arrow: af en toe een sigaretJE kan best wel
enz. enz...

Is er nou niet één roker die gewoon HIER durft te zeggen:

"als christen kan ik het eigenlijk niet maken om te roken, en mijn/Zijn lichaam te beschadigen, maar ik kan het niet opbrengen om te stoppen"?

Als je dat vervolgens nog een keer tegen God zegt en er aan toevoegt: "Maar Heere God, u kunt toch ook daarmee helpen, Amen"

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 sep 2006 12:59

MissF schreef:Ik vind het wel een lastig onderwerp hoor. Ik geloof best dat dit dingen je geen goed doen enzo.
Mijn vriend rookte tijdens dabar af en toe een sigaretje met de jongens van de camping. Daardoor had hij goede aansluiting bij hen, die anderen minder vonden. Zo''n sigaretje doet serieus wonderen.
Maar daarmee is het nog niet goedgekeurd, maar ik weet niet zo, als mijn vriend geniet van zijn ene sigaartje in de week, en ik van een middag bakken in de zon (wat even slecht is), zijn we in principe even slecht. Bij wijze van.
Oke, roken is fout. Maar ik vind het niet goed om het af te koppelen van andere ongezonde dingen.
Je lichaam rein bewaren is 1 onderwerp, roken is een subonderwerp. Maarja, ik blijf het lastig vinden

Als je met mate rookt lijkt het me ook niet echt een probleem, dan geniet je er meestal ook echt van, net als van een biertje op z'n tijd. Dat is heel iets anders dan wanneer je een pakje/kratje per dag gebruikt. Dan is het geen genotsmiddel meer, maar gewoon een lichamelijke behoefte waar je in die hoeveelheden simpelweg kapot aan gaat.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 01 sep 2006 13:05

Denkertje21 schreef:Is er nou niet één roker die gewoon HIER durft te zeggen:

"als christen kan ik het eigenlijk niet maken om te roken, en mijn/Zijn lichaam te beschadigen, maar ik kan het niet opbrengen om te stoppen"?

Als je dat vervolgens nog een keer tegen God zegt en er aan toevoegt: "Maar Heere God, u kunt toch ook daarmee helpen, Amen"

Ik denk dat er hier geen rokers zijn die dat durven te zeggen...

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 01 sep 2006 19:25

rosalie83 schreef:
Denkertje21 schreef:Is er nou niet één roker die gewoon HIER durft te zeggen:

Ik denk dat er hier geen rokers zijn die dat durven te zeggen...

Dan moet ik wel een reden hebben omdat te zeggen.

Weet je, ik erváár het niet als zonde. Ik heb er geen schuldgevoel bij :) En daarom is het ook erg moeilijk om te zeggen dat het een zonde ís. Het is misschien wel een zonde, en het is idd niet rechtvaardig om het met andere zonden te vergelijken, om het goed te praten. Anyway, het is voor mij geen reden om te stoppen. Ik wil ergens wel, maar níet omdat het een zonde is, of omdat ik het als een zonde ervaar. Ehm, is dat een bevredigend antwoord? :)

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 01 sep 2006 20:51

Ik steek áf en toe een sigaartje op, bij een gelegenheid zoals een borrel drinken met een groep mensen. Het lijkt mij niet dat dát zonde is en het lijkt mij ook niet dat ik mijn leven daarmee verkort. Zoals aragorn al zegt, het gaat er ook om in welke máte. In die zin spreekt de bijbel er ook over.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 01 sep 2006 21:40

De Bijbel is er niet huiverig voor.. Aäron nu en zijn zonen rookten op het altaar des brandoffers
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 01 sep 2006 21:52

:mrgreen:

Eigenlijk moeten we dus roken.

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 01 sep 2006 22:23

yep, in oud Nederlandsch ja, niet in de nieuwere vertalingen :P
what the soul hides, blood tells

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 01 sep 2006 22:34

Bartje gelezen?
ik citeer: 'En ze rookten en ze smookten en trokken op naar Jericho en kregen net zoveel zakgeld als dat ze zelf wouwen'

ik ben er serieus niet over uit of roken zonde is of niet, pakweg 50jr geleden was het geen zonde, althans, het was toen niet slecht voor je (dacht men) nu wijzen div onderzoeken uit dat het wel slecht is, is het nu dat wel zonde?
soms ben ik bang van wel
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Terug naar “Archief”