Belijdenis doen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 01 okt 2003 09:40

Ik las eerder hier dat Chloe geen belijdenis mag doen omdat ze te jong is. Op de een of andere manier komt ze op mij over als een heel wat evenwichtiger Christin dan vrijwel ieder ander hier. (Met ook veel meer kennis van de Bijbel). Harde regels stellen voor een leeftijd lijkt me dan ook onterecht, zeker als belijdenis en avondmaal zo nauw met elkaar verbonden zijn.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 01 okt 2003 14:33

Ikke21 schreef:Tuurlijk is dat voor iedereen anders, iemand kan ook pas op zn 25 ste belijdenis gaan doen, omdat hij/zij het eerder niet kan/durft.
Zelf ga ik ook dit jaar pas belijdenis doen, omdat ik het eerder echt niet kon en nog twijfel ik er wel eens aan, maar toch voel ik nu ook dat ik het wel moet doen.

wat voel je dan?? wat moet je doen???

JIj zegt ook het kan ook zijn dat iemand pas belijdenis doet op z'n 25e omdat hij dat niet eerder kan en durft... maar je mag het volgens jou niet omgekeerd zien?? dat als je 16 bent en je kan en durft het wel dan mag et niet???

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 01 okt 2003 14:46

ho even, ik zeg niet dat dat niet mag van mij.....als je er zeker van bent dan moet je dat lekker doen, ik probeerde alleen maar duidelijk te maken dat ik een regel vanaf 18 jaar pas belijdenis doen niet zo heel erg raar vind.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 01 okt 2003 14:47

Ikke21 schreef:ho even, ik zeg niet dat dat niet mag van mij.....als je er zeker van bent dan moet je dat lekker doen, ik probeerde alleen maar duidelijk te maken dat ik een regel vanaf 18 jaar pas belijdenis doen niet zo heel erg raar vind.

omdat je dan die keuze niet kan maken??? dan mag het dus in feite niet van je want eigenlijk vind je dat niet echt verantwoord ofzo??

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 01 okt 2003 14:52

Ik probeer dus duidelijk te maken dat je mening nog heel erg kan veranderen als je op jonge leeftijd belijdenis gaat doen, je kan ook verkering krijgen met een jongen uit een hele andere kerk en je mening wordt heel anders, ik noem maar wat, er zijn zoveel omstandigheden waarin dat kan en tuurlijk kan dit ook als je ouder bent.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 01 okt 2003 14:54

Ikke21 schreef:Ik probeer dus duidelijk te maken dat je mening nog heel erg kan veranderen als je op jonge leeftijd belijdenis gaat doen, je kan ook verkering krijgen met een jongen uit een hele andere kerk en je mening wordt heel anders, ik noem maar wat, er zijn zoveel omstandigheden waarin dat kan en tuurlijk kan dit ook als je ouder bent.

je doet toch ook belijdenis voor God en niet voor de kerk... en hierboven vroeg ik je ook nog wat, zou je aub nog even kunnen antwoorden?

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 01 okt 2003 14:55

Ikke21 schreef:Ik probeer dus duidelijk te maken dat je mening nog heel erg kan veranderen als je op jonge leeftijd belijdenis gaat doen, je kan ook verkering krijgen met een jongen uit een hele andere kerk en je mening wordt heel anders, ik noem maar wat, er zijn zoveel omstandigheden waarin dat kan en tuurlijk kan dit ook als je ouder bent.

dus?

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 01 okt 2003 14:58

Wat ik nu voel is een dwang tot het belijdenis doen, dit heb ik eerder nooit gehad en voelde me een huichelaar als ik toen belijdenis zou gaan doen, dat gevoel is nu zo goed als weg en nu wil ik juist heel graag belijdenis gaan doen.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 01 okt 2003 15:00

trijntjejohanna schreef:

je doet toch ook belijdenis voor God en niet voor de kerk... en hierboven vroeg ik je ook nog wat, zou je aub nog even kunnen antwoorden?

Je doet inderdaad belijdenis voor God, maar in de meeste kerken belijdt je ook dat je het met die leer eens bent, dus dan doe je het in de eerste plaats voor God en in de tweede plaats voor de leer en voor de kerk.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 02 okt 2003 08:53

trijntjejohanna schreef:

dus?

ikke21 ik vroeg mij dus af wat je conclusie was van die vetgedrukte zin.. je mening kan volgens jou dus ook als je ouder bent nog anders worden (dat vind ik ook) dan vraag ik mij dus af waarom kun je dan wel belijdenis doen als je 18 bent als je mening dan ook nog verandert en waarom niet als je 16 bent..

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 02 okt 2003 14:10

Daar is ook geen reden voor en veel kerkenraden maken af en toe een uitzondering, maar het is gewoon handig als er een officiele grens is... anders blijft het verschuiven. Overigens vind ik 16 een betere grens dan 18, maar dat is een andere discussie...
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 02 okt 2003 14:20

trijntjejohanna schreef:

ALs we alleen maar voor God belijdenis doen (is ook zo, je zegt Ja tegen God), Dan kun je niet zo goed thuis de Bijbel gaan lezen. Maar je zegt niet alleen ja tegen God, maar ook tegen ZIJN gemeente. (kerk) Als wij geen ja tegen een kerk zeggen, waarom zouden er dan nog kerken bestaan?
En dan zou je overal naar de kerk kunnen gaan (shoppen).

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 02 okt 2003 14:57

Het is toch wel duidelijk zo trijntje, ik weet niet wat ik er nog meer aan toe moet voegen hoor!!

Verder ben ik het wel met Evelien eens als ze zegt dat je voor God en voor de kerk belijdenis doet.
Ten eerste doe je belijdenis van je geloof tegenover God, maar ten tweede belijdt je het eens bent met de kerk waarin je de belijdenis aflegt.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 02 okt 2003 15:00

nee ik snap het niet helemaal, want jij zegt dat je als je 16 bent nog niet echt belijdenis kan doen omdat je mening dan nog veranderd.. vervolgens zeg je dat je mening ook nog veranderd als je 18 bent of ouder.. maar dan kan je schijnbaar wel belijdenis doen........ terwijl het eigenlijk hetzelfde is

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 02 okt 2003 15:06

op je 16e moet je mening nog helemaal gevormd worden, of is daar mee bezig...op je 18e heb je je eigen mening, maar ook deze mening kan nog enigszins veranderen, door wat ik zei, als je verkering krijgt met een jongen/meisje uit een andere kerk, hierdoor kan je mening zelf ook nog wat anders worden, al hoeft dit niet.
Ik heb het hier ook over het belijdenis doen van de leer, wat er ook bij komt.
Je geloof voor God zal niet veranderen, dat maakt niet uit of je nu 10 of 110 bent!! Maar je mening qua leer/kerkverband kan wel veranderen....
pff moeilijk om zo uit te leggen, wat ik nou eigenlijk bedoel.

Terug naar “Archief”