zonde tegen de Heilige Geest

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 28 aug 2006 15:56

hans_is_eigenwijs schreef:
Marnix schreef:Waarom haal je hier nou specifiek het overdopen aan? Mensen laten zich meestal overdopen uit geloof... niet uit ongeloof. Ik kan best begrijpen dat je met overdopen moeite hebt maar dit de zonde tegen de Heilige Geest noemen, dat klopt totaal niet.
Ik heb op je gereageerd.. maar de moderator vond het kennelijk niet passend dat ik jou blind verklaardde?

ben het met marnix eens overdoop is niet de zonde tegen de Geest.
volgens mij is het het door God vervloekte evangelie vertellen en preken.
paulus schreef al kwam er een engel uit de hemel die een ander evangelie preekte die zij vervloekt.
maar wat de inhoud van dat evangelie is weet ik niet precies zal wel Godonterend zijn.
daarom is het ook moedwillig de hoogste zonde doen die er is,je hoeft het niet te doen.
johannes schreef ook over een zonde tot den dood waar je niet meer voor mag bidden,daar bedoelde hij ook de zonde tegen de Geest mee.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 aug 2006 17:37

Hm in het kader daarvan moest ik aan deze tekst denken:

Een zekere Ananias verkocht samen met zijn vrouw Saffira eveneens een stuk grond, 2 maar hield een deel van de opbrengst achter – ook zijn vrouw wist daarvan – en bracht de rest van het geld naar de apostelen. 3 Maar Petrus zei: ‘Ananias, waarom heb je je door Satan laten misleiden en heb je de heilige Geest bedrogen door een deel van de opbrengst van het stuk grond achter te houden? 4 Je had het immers niet hoeven te verkopen, en nu je het wel verkocht hebt, had je met de opbrengst toch kunnen doen wat je wilde? Wat heeft je bezield om je zo te gedragen? Niet de mensen heb je bedrogen, maar God zelf.’ 5 Bij het horen van deze woorden viel Ananias neer en stierf, en iedereen wie dit ter ore kwam schrok hevig. 6 Enkele jongemannen wikkelden hem in een lijkwade, droegen hem naar buiten en begroeven hem.
7 Ongeveer drie uur later kwam zijn vrouw binnen, die niet wist wat er gebeurd was. 8 Petrus vroeg haar: ‘Zeg me, heb je het stuk grond voor dit bedrag verkocht?’ Ze antwoordde: ‘Ja, voor dit bedrag.’ 9 Daarop zei Petrus: ‘Hoe heb je durven besluiten om de Geest van de Heer te trotseren? Kijk, degenen die je man begraven hebben staan voor de deur, en ze zullen ook jou naar je graf dragen.’ 10 Onmiddellijk viel ze voor zijn voeten neer en stierf. Toen de jongemannen binnenkwamen, troffen ze haar dood aan. Ze droegen haar naar buiten en begroeven haar bij haar man. 11 De hele gemeente en allen die hiervan hoorden, werden door grote schrik bevangen.
(Hand 5)

De Geest werd bedrogen wordt meerdere malen verteld... en het gevolg: Beiden vielen dood neer. Heeft dit met de zonde tegen de Heilige Geest te maken?

Hans, je verhaal lijkt me ook off-topic, daarnaast draag je geen enkel argument aan waarom overdoop zonde tegen de Geest zou zijn... Maar goed, stuur anders maar een privé bericht als je het uit wil leggen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 28 aug 2006 19:29

Marnix schreef:Hm in het kader daarvan moest ik aan deze tekst denken:

Een zekere Ananias verkocht samen met zijn vrouw Saffira eveneens een stuk grond, 2 maar hield een deel van de opbrengst achter – ook zijn vrouw wist daarvan – en bracht de rest van het geld naar de apostelen. 3 Maar Petrus zei: ‘Ananias, waarom heb je je door Satan laten misleiden en heb je de heilige Geest bedrogen door een deel van de opbrengst van het stuk grond achter te houden? 4 Je had het immers niet hoeven te verkopen, en nu je het wel verkocht hebt, had je met de opbrengst toch kunnen doen wat je wilde? Wat heeft je bezield om je zo te gedragen? Niet de mensen heb je bedrogen, maar God zelf.’ 5 Bij het horen van deze woorden viel Ananias neer en stierf, en iedereen wie dit ter ore kwam schrok hevig. 6 Enkele jongemannen wikkelden hem in een lijkwade, droegen hem naar buiten en begroeven hem.
7 Ongeveer drie uur later kwam zijn vrouw binnen, die niet wist wat er gebeurd was. 8 Petrus vroeg haar: ‘Zeg me, heb je het stuk grond voor dit bedrag verkocht?’ Ze antwoordde: ‘Ja, voor dit bedrag.’ 9 Daarop zei Petrus: ‘Hoe heb je durven besluiten om de Geest van de Heer te trotseren? Kijk, degenen die je man begraven hebben staan voor de deur, en ze zullen ook jou naar je graf dragen.’ 10 Onmiddellijk viel ze voor zijn voeten neer en stierf. Toen de jongemannen binnenkwamen, troffen ze haar dood aan. Ze droegen haar naar buiten en begroeven haar bij haar man. 11 De hele gemeente en allen die hiervan hoorden, werden door grote schrik bevangen.
(Hand 5)

De Geest werd bedrogen wordt meerdere malen verteld... en het gevolg: Beiden vielen dood neer. Heeft dit met de zonde tegen de Heilige Geest te maken?

Hans, je verhaal lijkt me ook off-topic, daarnaast draag je geen enkel argument aan waarom overdoop zonde tegen de Geest zou zijn... Maar goed, stuur anders maar een privé bericht als je het uit wil leggen.

ja dit word veel als de zonde tegen De Geest gezien.
ook de farizeers als ze zeiden dat Jezus de duivel had.
veel leren dat dit de zonde tegen De Geest was idd.
maar volgens mij is het het niet,ze hebben wel de Geest bedroefd en als straf kregen ze de dood.
en bij die farizeers zal het in het laatste oordeel terug komen wat ze zeiden.
en als ze links komen te staan zal het in de hel eeuwig tegen hen getuigen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 aug 2006 20:56

Maar Ananias en Saffira dan? Die vielen ter plekke dood neer... en is er voor hen nog vergeving mogelijk dan?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 28 aug 2006 21:02

Marnix schreef:Maar Ananias en Saffira dan? Die vielen ter plekke dood neer... en is er voor hen nog vergeving mogelijk dan?

al hebben ze de zonde tegen de Geest mischien niet gedaan,
ze zijn zeker onbekeerd gestorven en staan in de oordeelsdag links
dus verloren gegaan.
degenen die aan de linkerkant staan hebben niet allemaal de zonde tegen de Geest gedaan.
ze zijn onbekeerd gestorven.
Jezus zei wel: alle zonde en lastering zal de mensen vergeven worden.
maar als je de kanttekeningen leest staat er weer:indien ze zich bekeren
dus het zal je vergeven worden indien je je bekeerd.
en dat is Gods werk.
Jezus zal tot diegenen zeggen gaat weg van Mij vervloekten in het eeuwig vuur.

hans_is_eigenwijs

Berichtdoor hans_is_eigenwijs » 29 aug 2006 20:02

Marnix schreef:Maar Ananias en Saffira dan? Die vielen ter plekke dood neer... en is er voor hen nog vergeving mogelijk dan?

Ga maar effe lekker graven in de Bijbel... doe je goed aan, gewoon schrift met schrift vergelijken, desnoods trek je de strongnummers uit de kast

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 29 aug 2006 22:20

Heb ik al gedaan en geen nieuwe inzichten gekregen... dus misschien kan jij die geven? :)

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 30 aug 2006 19:54

wat het precies is komen we niet aan uit denk ik.
er is veel over geschreven maar nergens staat precies wat het is zonde tegen de H.G.in boeken die ik gelezen heb bedoel ik.
iedereen heeft er zo zn eigen mening over.
ik weet alleen dat je het moedwillig doet zoals adam de mogelijkheid had van de vrucht af te blijven heb je de keuze om de zonde tegen de H.G. niet te doen.
zou ook niet slim zijn want dan weet je zeker dat je naar de hel moet.
maarja dat wist adam ook dat hij den dood zou sterven,en hij at toch.

Menucha
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Menucha » 31 aug 2006 08:12

Er is maar één zonde die niet vergeven wordt en dat is de zonde tegen de Heilige Geest.

Alleen door ongeloof ga je verloren: je belandt in het dodenrijk en daarna word je geworpen in de poel des vuurs.

Is de zonde tegen de Heilige Geest dan niet ongeloof?!?

Jort
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jort » 31 aug 2006 12:51

Menucha schreef:Er is maar één zonde die niet vergeven wordt en dat is de zonde tegen de Heilige Geest.

Alleen door ongeloof ga je verloren: je belandt in het dodenrijk en daarna word je geworpen in de poel des vuurs.

Is de zonde tegen de Heilige Geest dan niet ongeloof?!?

Nee, dat lijkt mij niet. De zonde zal immers ook niet in deze tijd vergeven worden (Matth. 12, Mark. 3). Terwijl andere zonden wel in het heden der genade vergeven kunnen worden. Ook ongeloof. Het gaat bij de zonde tegen de HG om een welbewuste en openlijke lastering, ondanks dat de HG zich duidelijk openbaart.

In Hebr. staat een soortgelijk iets beschreven, hoewel iets anders. Mensen weten drommels goed hoe het zit en dan toch welbewust, openlijk terugvallen. Dat is een 'zonde tot de dood'.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 31 aug 2006 13:12

Nee hoor, ongeloof is de enige zonde die niet vergeven wordt... want hoe kan je anders door geloof alleen behouden worden? Het kan wel zijn dat je een fase van ongeloof hebt gehad, maar als je vervolgens gaat geloven is dat inderdaad te vergeven... Maar wie niet gelooft zal om zijn ongeloof worden veroordeeld.

Aan de andere kant en dat wordt door bovenstaande al duidelijk, ligt het allemaal wel wat complexer en is "de zonde tegen de Heilige Geest is ongeloof" te kort door de bocht en mist de juiste nuances ;)

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 31 aug 2006 16:10

staan er dan alleen maar mensen aan de linkerhand van Jezus die de zonde tegen de H.G gedaan hebben?
ik geloof dat je als je onwedergeboren sterft je links staat of je nu tegen de H.G gezondigt hebt of niet.
en als je daar staat zal Jezus je gaan verdoemen heeft Hij verteld.

Menucha
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Menucha » 31 aug 2006 16:17

zou je me even kunnen helpen over de rechter en linkerkant? ik kan het niet vinden?

De zonde tegen de Heilige Geest overleef je niet hoor: daar is geen vergeving voor mogelijk: nu niet en straks niet.
De enige zonde die nooit en nimmer vergeven wordt en waar je dus ook dood aan gaat is het ongeloof in God.

Menucha
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Menucha » 31 aug 2006 16:24

:o mattheus 25

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 31 aug 2006 17:16

Menucha schreef::o mattheus 25

idd daar staat het