Belijdenis doen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 29 sep 2003 19:10

Ik heb belijdenis gedaan, terwijl ik al wist dat ik later naar een andere kerk wil. Inmiddels heb ik een vriend die van een andere kerk is, maar het zou ook prima kunnen dat we ook niet lid worden van zijn kerk.

Ik deed belijdenis van mijn geloof, ik wilde graag laten zien dat ik bij Jezus hoor. Op dat moment had ik daar al een jaar of 9 op gewacht (ben christen geworden op mijn elfde en deed belijdenis toen ik 20 was). Ik deed belijdenis samen met anderen, waarvan sommigen veeeel vrijzinniger geloven dan ik. Maar God kijkt in je hart! Als ik wil overstappen naar een andere kerk, zal ik misschien nog een getuigenis moeten afleggen, maar bij de belijdenis heb ik ja gezegd tegen het verbond dat God mij aanbood en ik heb mijn doop bevestigd (daarom vond ik het ook mooi om belijdenis te doen in de kerk van mijn ouders). Dat pakt niemand mij ooit af. Het is supermoeilijk om een kerk te kiezen en dat zal ook nog veel gebed kiezen, maar Jezus raak ik nooit meer kwijt.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 29 sep 2003 19:16

Johanne schreef:
trijntjejohanna schreef:maar er is nogal een verschil tussen kinderen en personen van laten we zeggen 15-18... bovendien is iedereen verschillend.. de ene kan die keuze wel maken op z'n 15e de andere niet...

Ja maar je moet die grens toch ergens stellen..??

dan vraag ik me af hoe je die grens stelt.. op grond waarvan.. op leeftijd vind ik het niet echt een goede grens.. omdat mensen zo verschillen... naar mijn idee kun je echt wel aan mensen zien of ze bewust die keuze maken of niet....

Johanne
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Johanne » 29 sep 2003 23:18

trijntjejohanna schreef:
Johanne schreef:
trijntjejohanna schreef:maar er is nogal een verschil tussen kinderen en personen van laten we zeggen 15-18... bovendien is iedereen verschillend.. de ene kan die keuze wel maken op z'n 15e de andere niet...

Ja maar je moet die grens toch ergens stellen..??

dan vraag ik me af hoe je die grens stelt.. op grond waarvan.. op leeftijd vind ik het niet echt een goede grens.. omdat mensen zo verschillen... naar mijn idee kun je echt wel aan mensen zien of ze bewust die keuze maken of niet....

Ja, ik weet ook niet op basis waarvan die grens gesteld is, ik weet alleen dat die grens er ( bij ons) is. Ik weet ook niet hoe het in andere kerken zit, of ze daar ook een leeftijdsgrens enzo hebben...
Misschien is er iemand anders die weet waarom die grens gesteld is. Maar ik denk toch wel dat het er mee te maken heeft dat je met je 18e voor de wet officieel volwassen bent en dat je dan ook verantwoordelijk bent voor je eigen keuzes enzo...
"I am a lonely soldier, I fight my own war
Everyone's caught up in themselves
My wounded soul is tearing me down"

-Narnia-

lorit

Berichtdoor lorit » 30 sep 2003 20:42

Bij ons geld ook de leeftijd van 18. Maar als iemand eerder belijdenis wil doen, kan dat wel. Ik heb dat trouwens niet meegemaakt.
Volgens mij heeft het ook te maken met het hebben van voldoende kennis. Geloven is natuurlijk wel de basis, maar je moet wel weten waar je precies in gelooft.

Belijdenis doen houdt onder andere in dat je zelf de verantwoordelijkheid over je keuzes neemt. Je ouders kregen die toen ze je lieten dopen en met het doen van belijdenis neem je die verantwoordelijkheid van ze over. En, laten we eerlijk zijn, als het gaat om verantwoording nemen voor je leven, moet je toch al wat ouder zijn. Waarom de grens bij 18 gesteld is weet ik ook niet. Dan wordt je toch beschouwd als zijnde volwassen :wink: ?

Johanne
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Johanne » 30 sep 2003 23:13

lorit schreef:Bij ons geld ook de leeftijd van 18. Maar als iemand eerder belijdenis wil doen, kan dat wel. Ik heb dat trouwens niet meegemaakt.
Volgens mij heeft het ook te maken met het hebben van voldoende kennis. Geloven is natuurlijk wel de basis, maar je moet wel weten waar je precies in gelooft.

Belijdenis doen houdt onder andere in dat je zelf de verantwoordelijkheid over je keuzes neemt. Je ouders kregen die toen ze je lieten dopen en met het doen van belijdenis neem je die verantwoordelijkheid van ze over. En, laten we eerlijk zijn, als het gaat om verantwoording nemen voor je leven, moet je toch al wat ouder zijn. Waarom de grens bij 18 gesteld is weet ik ook niet. Dan wordt je toch beschouwd als zijnde volwassen :wink: ?

Ja ik denk idd wel dat je gelijk hebt!
Je moet idd een bepaalde leeftijd hebben om echt bewust je leuzes te kunnen maken.
Er zijn waarschijnlijk ook niet voor nix een hoop mensen die pas op latere leeftijd belijdenis doen, omdat ze als ze jong zijn, misschien toch alles nog niet zeker weten enzo..
(Ik zit nu ook op belijdeniscathechesatie maar mijn groep bestaat uit mensen van iets van 18 tot ergens in de 40. dus echt alle leeftijden. )

-Narnia-

JialiKelly
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor JialiKelly » 30 sep 2003 23:42

trijntjejohanna schreef:

Ik vind leeftijd toch wel een goede grens. Net zoals Lorit en Johanne zeggen, als je wat ouder bent heb je er over na kunnen denken enzo.

En ik weet zo zeker nog niet of je aan mensen kunt zien of ze die keus bewust maken... Je hebt toch ook het 'tijdgeloof' .
Dat geloof lijkt heel veel op het zaligmakende geloof. Maar toch is het niet echt. Zo kan het ook lijken alsof ze heel erg menen dat ze aan het avondmaal kunnen, terwijl het toch niet kan.
Praise the One who left you
Broken down and paralyzed
Never taste of the fruit..

Johanne
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Johanne » 30 sep 2003 23:44

JialiKelly schreef:
trijntjejohanna schreef:

Ik vind leeftijd toch wel een goede grens. Net zoals Lorit en Johanne zeggen, als je wat ouder bent heb je er over na kunnen denken enzo.

En ik weet zo zeker nog niet of je aan mensen kunt zien of ze die keus bewust maken... Je hebt toch ook het 'tijdgeloof' .
Dat geloof lijkt heel veel op het zaligmakende geloof. Maar toch is het niet echt. Zo kan het ook lijken alsof ze heel erg menen dat ze aan het avondmaal kunnen, terwijl het toch niet kan.

Huh, vast n stomme vraag hoor, maar wat is precies t 'tijdgeloof'?

-Narnia-

JialiKelly
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor JialiKelly » 30 sep 2003 23:51

ehh... ja .. ik ben niet zo goed in uitleggen...

tijdgeloof is als je in dit leven zo leeft en doet, dat het net lijkt alsof je bekeerd bent. Maar dat is dan niet zo.
het zaligmakend geloof is dus, dat je bekeerd bent.

sorry, niet zo helder uitgelegd denk ik... kan iemand dit beter? :)
Praise the One who left you

Broken down and paralyzed

Never taste of the fruit..

Johanne
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Johanne » 30 sep 2003 23:54

JialiKelly schreef:ehh... ja .. ik ben niet zo goed in uitleggen...

tijdgeloof is als je in dit leven zo leeft en doet, dat het net lijkt alsof je bekeerd bent. Maar dat is dan niet zo.
het zaligmakend geloof is dus, dat je bekeerd bent.

sorry, niet zo helder uitgelegd denk ik... kan iemand dit beter? :)

Is opzich wel n beetje duidelijk hoor, want k snap t gloof ik wel..:-)

-Narnia-

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 01 okt 2003 08:22

hoe kan iemand anders nou voor jou bepalen of jij die keuze kunt maken.. jullie doen dat in feite wel, want jullie zeggen zolang je 18 bent kan je die keuze niet maken.. nou wie zegt dat?? het volwassen zijn heeft er verder niks mee te maken vind ik... want sommigen zijnn voor hun 18e al volwassen en sommigen op hun 21e nog steeds niet... ook zei johanne dat het bij hun een regel was dat je 18 moest zijn op de dag dat je belijdenis doet.. dus stel: 21 mei is het belijdenis doen.. helaas ben ik 21 juni jarig en dan word ik 18.. ik wil graag voor God ja zeggen, maar ik zou dat in die kerk van johanne dus niet mogen, want ik ben geen 18.. is dat niet een beetje raar dan....

ik denk dat iedereen voor zichzelf die verantwoordelijkheid kan nemen en die keuze kan maken.. daar heeft leeftijd niks mee te maken... je maakt zelf die keuze voor God en wil je dat op je 16e doen dan kan dat ook... God zegt echt niet van: hmm, nee die is 16 die kan die keuze voor Mij nog goed gemaakt hebben....

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 01 okt 2003 08:41

Bij ons staat er niet een bepaalde leeftijd voor, toch heb ik ook nog nooit meegemaakt dat er iemand jonger dan 18 jaar belijdenis ging doen.
Ik vind het niet eens zo gek dat ze in sommige kerken zeggen 18 en ouder, je kan dan tenslotte zelf je keuze maken, die kan je natuurlijk ook maken als je jonger bent, maar je merkt in alles dat je dan nog je mening aan het vormen bent en dat geldt denk ook voor het belijdenis doen. Als je ouder ben is je keuze denk ook bewuster.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 01 okt 2003 08:45

Ikke21 schreef:Bij ons staat er niet een bepaalde leeftijd voor, toch heb ik ook nog nooit meegemaakt dat er iemand jonger dan 18 jaar belijdenis ging doen.
Ik vind het niet eens zo gek dat ze in sommige kerken zeggen 18 en ouder, je kan dan tenslotte zelf je keuze maken, die kan je natuurlijk ook maken als je jonger bent, maar je merkt in alles dat je dan nog je mening aan het vormen bent en dat geldt denk ook voor het belijdenis doen. Als je ouder ben is je keuze denk ook bewuster.

je bent ook niet meningvast als je 18 of ouder bent.. dan nog ontdek je veel andere dingen... WAAROM KAN JE JE KEUZES WEL MAKEN ALS JE 18 BENT???
het gaat toch ook niet om je mening als je belijdenis doet, het gaat erom of je een keuze wilt maken voor God, of je JA wil zeggen tegen Hem!!!

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 01 okt 2003 09:28

Tuurlijk gaat het daarom Trijntje en ik weet ook heus wel dat je vanaf je 18e ook je mening nog kan veranderen, maar je bent denk wel wat standvaster op die leeftijd dan op je 15e, dan word je nog helemaal gevormd en dat is op je 18e niet meer.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 01 okt 2003 09:31

Ikke21 schreef:Tuurlijk gaat het daarom Trijntje en ik weet ook heus wel dat je vanaf je 18e ook je mening nog kan veranderen, maar je bent denk wel wat standvaster op die leeftijd dan op je 15e, dan word je nog helemaal gevormd en dat is op je 18e niet meer.

ik blijf van mening dat dat voor een ieder anders is!! dat je dus niet op grond van leeftijd een grens kan stellen!!

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 01 okt 2003 09:34

Tuurlijk is dat voor iedereen anders, iemand kan ook pas op zn 25 ste belijdenis gaan doen, omdat hij/zij het eerder niet kan/durft.
Zelf ga ik ook dit jaar pas belijdenis doen, omdat ik het eerder echt niet kon en nog twijfel ik er wel eens aan, maar toch voel ik nu ook dat ik het wel moet doen.

Terug naar “Archief”