wat bepaalde jou keuze op gereformeerd zijn

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 apr 2006 11:11

Othello schreef:
Marnix schreef:Het is overigens niet persoonlijk bedoeld, meer als algemene opmerking. Ik merk dat mensen het heel belangrijk vinden of de leer goed is of niet, maar of er ook naar geleefd wordt, daar hoor ik mensen vaak een stuk minder over. Als de leer maar goed is in je kerk, zit je in de goede kerk. Klopt dat wel?

Als je goed leest, proef je denk ik wel dat juist op dit punt mijn zorg en worsteling ligt. Hoe komt het dat de passiviteit en onverschilligheid zo groot is? Is dat omdat de bevindelijk-gereformeerde leer, zoals bijv. Boekenlezer deze omschreef, niet (of steeds minder) in haar zuivere vorm wordt gebracht?

De zuivere verkondiging van Gods Woord (lees: de leer) zou toch voor iedereen het belangrijkste moeten zijn? Alleen moet dat wel zijn uitwerking hebben in het leven. En dat laatste zie ik steeds minder om mij heen.

Ik denk inderdaad dat dat het probleem is... niet allereerst of de leer goed gebracht wordt of niet... maar of men daar ook naar leeft en handelt. Als de leer op zich nog wel goed is maar er zijn allerlei eigen wetjes bij gemaakt, mensen worden beoordeeld op basis van allerlei traditioneel bepaalde dingen enzo, gaat er toch een heleboel mis...

Maar ook bij de leer kan je kanttekeningen plaatsen. Het versmalde aanbod van genade is in mijn ogen een serieus probleem, en leidt tot passiviteit. Twee gelovige vrienden van me gingen een keer naar een dienst... was wel een redelijk zware Ger Gem maar in ieder geval vertelden ze me na afloop: Wat een vreselijke kerk... het leek er wel op alsof die dominee me ervan wilde overtuigen dat ik niet van Hem ben. Ik snap nu dat zoveel mensen twijfelen aan hun geloof en niet aan het avondmaal aangaan... er wordt hier angst gezaaid in plaats van dat de blijde boodschap er klinkt.

Zonder een oordeel over de Ger Gem of andere kerken te willen uitspreken denk ik dat het wel goed is hier eens over na te denken.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 21 apr 2006 12:19

Marnix schreef:Klopt wat je zegt. Ik herken het ook uit mijn eigen gemeente. Onze nieuwe dominee is jong en vrij radicaal en scherp. Hij wint er geen doekjes omheen maar zegt waar het op staat.... Ook bijvoorbeeld verbondsautomatisme en te makkelijk denken over wedergeboorte / bekering pakt hij aan. Ik hoor dan van mensen dat het ze onrustig maakt, waar een preek zekerheid zou moeten hebben.... maar denk dan: Mensen, kijk eens naar wat Jezus zegt. Velen zijn geroepen, weinigen uitverkoren... Breed is de weg die naar het verderf leidt en velen zijn er die hem volgen. Smal is de weg die naar het leven en weinigen zijn er die hem vinden. Strijdt om in te gaan door de nauwe poort, van velen willen er wel binnengaan maar kunnen niet.

Levert dat rust? Als het goed is niet, het zet je juist in beweging, maar tegelijkertijd besef je dat je het zelf niet kan. Zoals de discipelen ook reageren na wat Jezus vertelt over de kameel en het oog van de naald. Geschokt roepen ze uit: Maar wie kan dan behouden worden. In Jezus antwoord ligt dan zoveel rijkdom... maar ook een waarschuwing. Wat bij mensen onmogelijk is is voor God mogelijk. Hij dwingt je om te stoppen met het zelf maar te willen proberen, om het altijd maar zelf te willen proberen... Hij maakt duidelijk dat er maar 1 manier is... door naar God te gaan en te zeggen: Voor mezelf is het onmogelijk.... maar U kan het toch. En is wedergeboorte niet uiteindelijk dat: Dat jij niet meer voorop loopt maar Jezus, dat jij het niet meer wil kunnen, probeert te kunnen.... dat jij God niet meer in jou levensplan inpast, maar God jou inzet in Zijn Koninkrijk. God kan alles geven... maar gaan wij niet zo vaak met volle handen naar Hem toe, omdat we zelf dingen willen geven...?

Ds. G. Hutten bedoel je denk ik. (De combinatie Arnhem en Gert...)
In dat charismatische gedachtengoed kan ik mij totaal niet vinden, dus ik beschouwde hem als iemand die totaal anders denkt dan ik. Maar op een dag las ik ineens iets, waarvan ik dacht: dat is mij uit het hart gegrepen! Ik citeer het even:

Ds. Gert Hutten, predikant in Arnhem, spreekt laat op de middag over discipelschap. Op de beamer staan schema's ('Discipelschap: leerling, volgeling, vertrouweling'), die de spreker aan elkaar verbindt met bijbelpassages, oproepen en anekdotes. Met regelmaat laat hij zorg doorklinken: ,,Ik kom te vaak mensen tegen voor wie Jezus alleen een historische figuur is''; ,,te veel mensen die ik tegenkom zijn geen leerling van Jezus''; ,,ik zie te veel gearriveerde christenen''; ,,ik zie te veel risicoloos en te veel crisisloos christendom, ik zie mensen die altijd netjes naar de kerk gaan, maar nooit in de crisis terechtkomen''.

Bron: http://www.nd.nl/Document.aspx?document=nd_artikel&vorigDocument=nd_zoekresultaten&id=69131

Inderdaad, dat crisisloze 'christendom', waarbij men wel zegt dat men gelooft in God en Jezus Christus, maar waarbij het leven andere taal spreekt! Waarbij de kinderen alles mogen zien op TV, waar de tegenstelling van geloof en wereld geen rol speelt. Waar men met plezier naar vloekende cabaretiers kijkt. Waar men zich heerlijk thuisvoelt in die wereld van zonde. Ja, waar de hele notie van de noodzaak van wedergeboorte en bekering, van het persoonlijk toepassen door de Heilige Geest van de doopbelofte, wel totaal afwezig lijkt...
O, als er íets is wat mij verschrikkelijk tegen de borst gestuit heeft, en nog altijd tegen de borst stuit...
Het is het geloof in 'de lieve Heer die geen vlieg kwaad doet, laat staan ons' (ja, vaagjes is er misschien nog wel dat besef dat God straffen kan). Dan mag je van alles zeggen, maar niet dat men de genade zou missen. Stel je voor zeg, men zou er eens bekommerd over raken! Nee, dat is niet prettig. (Alsof dat tegen de eeuwigheid op zou wegen waarnaar men onderweg is!)
De Nadere Reformatoren hadden niks op met een dergelijk 'geloof'. Gisteren las ik nog een stukje in de Redelijke Godsdienst van ds. W. à Brakel (1635-1711) waarin hij waarschuwt tegen een dergelijk geloof met valse gerustheid:

8. Bedrieg u niet door inbeelding van Gods genade
1. Bedrieg u niet door te denken: God is genadig en barmhartig, daar hoop ik op. Mens, ontwaak toch uit deze strik van de duivel en van uw verduisterd verstand! Worden er dan geen mensen verdoemd en gaat het grootste deel niet verloren? (Matth. 7). Waar is dan uw ingebeelde barmhartigheid van God? Dat is geen barmhartigheid, dat God, de rechtvaardige Rechter, zonden zou vergeven zonder die volkomen te straffen. Zo'n barmhartigheid zou u in de wereldse rechters verfoeien! Maar dit is de barmhartigheid Gods, dat Hij een Borg geeft en de zonden van de gelovigen volkomen straft in Hem; dat Hij iemand het geloof in die Borg schenkt en dat Hij zo iemand wederbaart, heiligt en langs die weg tot de zaligheid brengt. Ziet u dan nu, dat uw hoop op de barmhartigheid vals is en dat die u zou bedriegen, omdat uw hoop geen grond heeft?

Wilhelmus à Brakel, Redelijke Godsdienst, hoofdstuk 42 (Het leven des geloofs op de beloften), § 8 (Deel 1, blz. 1061 in de complete uitgave)

Dat is overigens nog heel wat anders dan niks op hebben met de onwedergeboren zondaar, want hoe bewogen kon diezelfde W. à Brakel daarover schrijven!:

11. Er is geen hoop voor zorgelozen
Zo bent u, hoe het ook zij, geheel ontbloot: u bent blind, dood in de zonden, verdoemelijk en uw steunsels van hoop zijn enkel bedrog.
Wat nu? Er is nog hoop voor u als u maar langs de weg, die ik u ontvouwen zal, behouden wilt worden. Voor degene die ongevoelig is over zijn ellendige staat, die van hemel noch hel enig besef heeft, die begeerte noch vrees heeft, voor zo een is er geen raad. Maar arm mens! Ontwaak toch! U ligt op het randje van de hel. Zie daar, daar valt u erin! Ontwaak, ontwaak voor het te laat is! Zo niet, zo moeten wij u met ontzetting in de eeuwige verdoemenis zien verzinken.

Wilhelmus à Brakel, Redelijke Godsdienst, hoofdstuk 42 (Het leven des geloofs op de beloften), § 11 (Deel 1, blz. 1062 in de complete uitgave)
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 25 mei 2006 12:41

Markie schreef:Ik ben bijna belijdend lid van de hnhk. De reden hiervoor is omdat ik denk dat het woord van God hier recht gepredikt wordt. Het is voor mij de enige vaderlandse kerk, en sinds de scheuring met de pkn voel ik me er meer thuis dan ooit.

Volgens mij is de vaderlandse kerk toch echt de kerk die door Willibrord in dit land gesticht werd en bij mijn weten was dat niet bepaald de Hersteld Hervormde Kerk, integendeel zelfs. De Hersteld Hervormde Kerk is gesticht in het jaar 2004, terwijl de vaderlandse kerk gesticht is in de zevende eeuw.

Uitstekend dat jij je thuisvoelt in deze afsplitsing van de Nederlandse Hervormde Kerk, maar jouw claim "vaderlandse kerk" kan ik op geen enkele wijze erkennen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 25 mei 2006 14:18

mijn echte keuze is pas een paar jaar geleden gevallen op de CGK.
de jaren daarvoor maakte me het niet uit, je moest naar de kerk en dat deed je uit gewoonte.

ik ben nog een tijdje wezen hoppen, verschillende gemeentes bezocht.
met mn vrouw zijn we gaan zoeken bij welke kerk we ons beide 'thuis' zouden voelen en dat is gelukt.
ik heb ook meerdere evangelische gemeentes bezocht en beluisterd maar persoonlijk kan ik het daar niet echt vinden.
preken in de (christelijk) gereformeerde kerk vind ik 'dieper' gaan en ik vind de dominees beter opgeleid (uitzonderingen daargelaten) dan de meeste evangelische sprekers die naar naar mijn mening vaak een paar teksten links en rechts aan elkaar plakken. dat is mijn indruk althans en er zijn ook hier wel positieve uitzonderingen
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 31 mei 2006 19:13

Optimatus schreef:
Markie schreef:Ik ben bijna belijdend lid van de hnhk. De reden hiervoor is omdat ik denk dat het woord van God hier recht gepredikt wordt. Het is voor mij de enige vaderlandse kerk, en sinds de scheuring met de pkn voel ik me er meer thuis dan ooit.

Volgens mij is de vaderlandse kerk toch echt de kerk die door Willibrord in dit land gesticht werd en bij mijn weten was dat niet bepaald de Hersteld Hervormde Kerk, integendeel zelfs. De Hersteld Hervormde Kerk is gesticht in het jaar 2004, terwijl de vaderlandse kerk gesticht is in de zevende eeuw.

Uitstekend dat jij je thuisvoelt in deze afsplitsing van de Nederlandse Hervormde Kerk, maar jouw claim "vaderlandse kerk" kan ik op geen enkele wijze erkennen.

Ik heb eerlijk gezegd nog nooit zo erg nagedacht over het nostalgische onderbuikgevoel...
Het heeft me eigenlijk ook nooit zo erg geboeid. Ik richt me liever op de Bijbel.

Zo eens een gedachte die bij me opkomt: zonder al die kerkgeschiedenis hadden we waarschijnlijk niet zo veel kerkverbanden (lichaamsdelen van Christus :shock: ).
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 23 aug 2006 20:39

ben opgegroeid bij de oud ger gem ga er al mn hele leven heen,
1 of soms 2 keer per zondag.
volgens mij word het evangelie daar goed gepreekt, heel af en toe ga ik wel eens naar de ger gem in ned buiten verband, daar kerkt een vriend van me.
kan geen verschil horen in preken.
wel heb ik eens geluisterd naar preken op internet uit de ger gem.
maar daar beschrijven ze wedergeboorte heel anders dan bij ons.
de dominees die ik gehoord heb dan, weet niet van allen.
dus ik blijf maar bij de oude waarheid :wink:

Abdijbiertje om 1:00
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Abdijbiertje om 1:00 » 23 aug 2006 22:26

Ik had geen keuze, werd het omdat mijn ouders het waren. Na een tijd van desinteresse ben ik wel aan het zoeken naar mijn stekkie. Ik neig naar GKV. In de GKV in Nijkerk vind ik openheid en warmte, is de jeugd actief en serieus, zijn de preken makkelijk verteerbaar en toch actueel en onderhoudend.

Ik eis niet dat het geloof mij in hapklare brokken moet worden voorgeschoteld, maar ik heb diensten meegemaakt waar het zo ontzettend zwaar was om een preek te volgen omdat de verhaallijn niet te volgen is, en dat staat me zo tegen. Ook preken waarin het slechte van de mens bijna alleen maar de aandacht krijgt kunnen me gestolen worden. Dat moet ook aan bod komen, maar nog meer de hoop die er is, en het prachtige feit dat Hij voor ons stierf, zodat wij ondanks onze misstappen toch zalig kunnen worden.

Een keuze voor een kerk heb ik dus niet gemaakt. Ik ben er zelf niet echt biddend mee bezig geweest, en zolang dat niet gebeurt heb ik eigenlijk geen recht van spreken. Het is immers nog wel altijd zo dat Hij mij op de goede plaats zal zetten in de kerk, niet ik.
Ceterum censeo Amstelodamum esse delendum

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 24 aug 2006 08:57

Ik ben gereformeerd omdat mijn ouders het zijn. Ik heb in weinig kerken gekerkt, en ik neig nergens naar. Het boeit me niet echt.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 aug 2006 09:55

Dan ben je dus niet gereformeerd... want gereformeerd ben je niet omdat je ouders het ook zijn :)

Boekenlezer schreef:Ds. G. Hutten bedoel je denk ik. (De combinatie Arnhem en Gert...)
In dat charismatische gedachtengoed kan ik mij totaal niet vinden, dus ik beschouwde hem als iemand die totaal anders denkt dan ik. Maar op een dag las ik ineens iets, waarvan ik dacht: dat is mij uit het hart gegrepen! Ik citeer het even:

Grappig... helemaal omdat ik het pas een half jaar later lees :D Hutten is niet charismatisch, hij is gewoon eigentijds en gereformeerd... Eigentijds en charismatisch worden nog wel eens verward :) Hij is niet voor niets predikant in een gereformeerde kerk :) Maar hij is heel praktisch ingesteld, niet theoretisch... dat zit heel duidelijk in het stuk wat je citeert, waarschuwen voor automatisme, mensen oproepen hun geloof handen en voeten te geven etc. Als je eens wat meer van hem wilt luisteren, op de site van mijn kerk staan een hoop mp3's van preken van hem.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

KohlbruggeHoog!
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor KohlbruggeHoog! » 24 aug 2006 16:08

Interessante vraag.

Het gereformeerde christendom is denk ik een van de zuiverste vormen van het christendom (om met van Ruler te spreken).
Ik ben zelf lid van de PKN en voel me daar wel verbonden met de Gereformeerde Bond, hoewel ik breed kerk binnen de PKN.

Wat ik zelf positief vind aan de Bond en aan bijvoorbeeld de Christelijk Gereformeerde Kerken is dat ze beiden de spanning tussen Verbond en Verkiezing laten staan. Mijns inziens geven de Gereformeerde Gemeenten en wat daarvan ter rechterzijde ligt sinds '31 het primaat aan de verkiezing hoewel ik denk dat daar weinig bijbelse argumenten voor vallen te geven.

Aan de andere kant geeft bijna elke Kuyperiaanse club het Verbond weer het primaat, wat me ook niet bijbels lijkt.

Zuiver met dit soort spanningen om kunnen gaan en niet de makkelijke 'oplossing' kiezen, het durven aankaarten van echt lastige problemen (zoals bijvoorbeeld predestinatie) en het nuchtere gegrondvest zijn op Christus en de Bijbel en niet zozeer het eigen gevoel.

Dat maakt me denk ik gereformeerd (en ik ben er nog trots op ook! :D )
Kijk maar, er staat niet wat er staat!
-M. Nijhoff-

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 24 aug 2006 20:29

KohlbruggeHoog! schreef:Interessante vraag.

Het gereformeerde christendom is denk ik een van de zuiverste vormen van het christendom (om met van Ruler te spreken).
Ik ben zelf lid van de PKN en voel me daar wel verbonden met de Gereformeerde Bond, hoewel ik breed kerk binnen de PKN.

Wat ik zelf positief vind aan de Bond en aan bijvoorbeeld de Christelijk Gereformeerde Kerken is dat ze beiden de spanning tussen Verbond en Verkiezing laten staan. Mijns inziens geven de Gereformeerde Gemeenten en wat daarvan ter rechterzijde ligt sinds '31 het primaat aan de verkiezing hoewel ik denk dat daar weinig bijbelse argumenten voor vallen te geven.

Aan de andere kant geeft bijna elke Kuyperiaanse club het Verbond weer het primaat, wat me ook niet bijbels lijkt.

Zuiver met dit soort spanningen om kunnen gaan en niet de makkelijke 'oplossing' kiezen, het durven aankaarten van echt lastige problemen (zoals bijvoorbeeld predestinatie) en het nuchtere gegrondvest zijn op Christus en de Bijbel en niet zozeer het eigen gevoel.

Dat maakt me denk ik gereformeerd (en ik ben er nog trots op ook! :D )

Van die spanning tussen verbond en verkiezing ben ik nog niet zo overtuigd.
Inderdaad, niet ieder verbondslid is uitverkoren, zoals ooit zal blijken. Maar is dat in strijd met het verbond van God? Dat verbond houdt immers niet slechts zegen in, maar ook vloek. Ik heb er al meerdere keren de vinger bijgelegd dat er in Deuteronomium 28 vier keer zo lang over de vloek wordt gesproken, als over de zegen! Op zich al iets, waarin wellicht iets naar voren komt van de realiteit van 1 Korinthiërs 10:5.
Of wat dacht je van Deuteronomium 29:18-28? In de verzen 12 en 14 van Deuteronomium 29 wordt het verbond zelfs een vloek genoemd!
Bovendien merk je, als je de Torah bestudeert, dat het verbond het fundament is waarop alles rust. De bedding waarin alles plaatsvindt. Het is dus wel heel wat meer dan hoofdstuk zoveel uit de dogmatiek.

Dat neemt absoluut niet weg dat er meestal te lief wordt gesproken in 'Kuyperiaanse clubs'. Blijkbaar wordt er dan eenzijdig met het bijbelse verbondsonderwijs omgegaan.

Johnny_Camaro

Berichtdoor Johnny_Camaro » 29 aug 2006 21:27

Ik ben opgegroeid bij de oud ger gem in ned. Ben ger gem gedoopt, toen we verhuisden was hier alleen Hervormd of oud ger gem dus is oud ger gem geworden. Sinds een aantal jaar ook belijdend lid.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet zovaak andere gemeenten bezoek.
Ben wel een aantal keren naar de Hervormde Kerk geweest die vrij behoudend was. 1 keer ger gem in ned geweest, volgens mij verschillen die niet zo veel met ogg in ned :?
Wat ik wel jammer vind is dat er steeds meer naar het uiterlijke gekeken word en het innerlijke wat mi het belangrijkste is wel eens een kleinere plaats krijgt.
Voor de rest kan ik het wat betreft de leer wel goed vinden hier.

Terug naar “Archief”