Homofilie 2

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 29 aug 2006 18:47

MrSokkie schreef:
Gerdien B. schreef:Goed van je dat je excuus maakt boekenlezer!

Laten we nu dit vergeten en dan met z'n allen weer door gaan met de discussie.

Discussie is zo'n rotwoord. Gesprek, dialoog, klinkt allemaal zo veel liefdevoller.

Boekenlezer, het siert je. En nu hup, allemaal weer verder...

Wat is er mis met het woord discussie? :shock:

Helemaal niets..alleen men vergeet wel eens dat je discusseerd om elkaar beter te begrijpen en níet om je gelijk te krijgen :)

Dus; als iedereen weer lief doet tegen elkaar *enorme kleffe hug voor Boekenlezer 8) , netjes van je :) * dan kunnen we idd weer vrolijk verder :)

Opti, zoek jij anders even die bijbeltekst op :P

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 29 aug 2006 18:51

Smurffie schreef:Wat is er mis met het woord discussie? :shock:

je beantwoord je eigen vraag:

Helemaal niets..alleen men vergeet wel eens dat je discusseerd om elkaar beter te begrijpen en níet om je gelijk te krijgen :)

:mrgreen:

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 29 aug 2006 19:00

MrSokkie schreef:
Smurffie schreef:Wat is er mis met het woord discussie? :shock:

je beantwoord je eigen vraag:

:mrgreen:

Grmbl...je begreep me toch? 8) Ik was niet echt gefrustreerd hoor :P

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 29 aug 2006 19:19

Denkertje21 schreef:Degradeer een relatie, homo of hetero toch niet tot slechts iets functioneels! God heeft ons de liefde nog gelaten!

Eten is ook niet slechts iets functioneels. Daar kun je heel erg van genieten, zelfs zonder dat het voedzaam is.

Ik bedoel dit serieus: Het orgasme is niet iets wat mensen hebben bedacht. God zorgde ervoor dat we van seks kunnen genieten. En als God gewild had dat dat alleen was voor een man en vrouw samen, voor de voortplanting, dan was alleen die combi prettig geweest. Maar het orgasme kan zelfs bij soloseks en bij homo's.

Maar bovenal staat de LIEFDE!

Ik degradeer een relatie zeer zeker niet tot iets functioneels. Als ik zeg dat iets uitkomt in de functionaliteit, zeg ik daarmee niet, dat er niet meer aspecten aan die functie zitten.
Dat had je m.i. ook wel kunnen weten, want dat heb ik al aangegeven.

Verder is het natuurlijk niet zo dat alleen die dingen prettig zijn, die God toestaat. Als dat waar zou zijn, was de boom der kennis van goed en kwaad ook niet begeerlijk, een lust voor het oog, zie Genesis 3:6.
Verder kun je je natuurlijk ook afvragen, of God wel zo goedkeurend staat tegenover wat men wel eens pleegt aan te duiden als het beste vermaak: leedvermaak. Niet dat ik mij dat nou zo voorstel als groot vermaak, maar er schijnen mensen te zijn die er anders over denken.
En ik herinner mij ook een Duitse zanger, die luidkeels zingt dat precies dat het leukste is, wat helemaal verboden is.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 29 aug 2006 19:20

Denkertje21 schreef:
columbus schreef:Gezien dat bij sommige hier de haren direct overeind vliegen en heftig reageren op Boekenlezer maakt het voor mij alleen maar duidelijker dat hij de spijker op zn kop slaat.

en mij maakt het duidelijk dat Boekenlezer erg veel rammelende en omgenuanceerde zaken de ruimte in gooit!
columbus schreef:Blijkbaar mag je in deze topic alleen reageren als je onze homosexuele medemens een beetje 'tegemoet' komt, zo niet word je afgebrand, ben je ouderwets, snap je niets van de Bijbel en ben je bekrompen.

Jammer, niet goed begrepen. Ik denk wel dat het goed is dat je je homoseksuele medemens een beetj tegemoet komt. Dat wil niet zegegn dat je het met hem eens hoeft te zijn. Wat we hier proberen is allereerst de bijbelse mening te ontdekken. Klaarblijkelijk zijn daar verschillende interpretaties voor. Dat geldt trouwens voor bijna alles wat in de bijbel staat, getuige het grote aantal kerken en groeperingen alleen al in refo land. Maar praat wel in liefde met elkaar en vanuit de liefde!!!

Optimatus schreef:
columbus schreef:die weggehaalde postings heb ik niet gelezen maar ik ben het in deze discussie eens met Boekenlezer. Gezien dat bij sommige hier de haren direct overeind vliegen en heftig reageren op Boekenlezer maakt het voor mij alleen maar duidelijker dat hij de spijker op zn kop slaat.

Blijkbaar mag je in deze topic alleen reageren als je onze homosexuele medemens een beetje 'tegemoet' komt, zo niet word je afgebrand, ben je ouderwets, snap je niets van de Bijbel en ben je bekrompen.

als er een slotje op deze topic komt, doe mij maar zo'n ouderwets, degelijk hangslot...

Jij hebt niet begrepen wat er bedoeld wordt. Men mag het oneens zijn met wie dan ook, ga vooral je gang. Maar ik ben samen met anderen niet gediend van termen als pervers en erger.

Ik neig ook niet naar schelden als iemand het met mij oneens is.

Ik ben van mening dat columbus wel degelijk iets heel goed aangevoeld heeft. Alleen al de heftige reacties die ik krijg, als ik gewoon mijn mening geef, zonder zozeer de homofiel als persoon een schop te willen verkopen. In deze bijdrage mag dan een woord staan wat sommigen witheet van woede maakt (nl.: pervers), met deze bijdrage was jij (=Denkertje21) ook bepaald niet blij en je reageerde er gestoken op. Ik heb daarbij het gevoel: als ik het in de 'ik vind'-vorm getypt zou hebben, zou het wellicht heel anders gevallen zijn. Dat wil ik echter niet, want ik meen niet zo maar iets vrijblijvends getypt te hebben. Het gaat mij er ook om, om de lijnen van de Bijbel te volgen, en die op een eigentijdse manier te verwoorden. Ik zocht daarin naar wegen, om de Bijbel tot zijn recht te laten komen, dwars tegen onze cultuur en tijdgeest in.

Blijft nog de vraag over: is pervers nou werkelijk zo'n fout woord?
Dan zullen we toch eerst moeten kijken naar wat dat woord betekent, in plaats van direct in woede te ontsteken.
En wat ook niet verkeerd is: welke gedachten er achter schuilen bij de auteur om dat woord te gebruiken. (Ondervragen wil daarvoor wel een geschikt middel zijn.)

Maar laat ik eerst de betekenis eens gaan bekijken. 'Pervers' is een woord, wat afkomstig is uit het Latijn. Het komt van het werkwoord: pervertere. Dat bestaat uit: per + vertere.
Het voorvoegsel per- komt overeen met ons ver-. Het is daar ook etymologisch aan verwant.
'Vertere' betekent: keren, wenden, draaien.
Je zou dus kunnen stellen: ons woord 'verkeerd' zou je als letterlijke vertaling van het Latijnse 'pervers' kunnen zien.
Mijn Latijnse woordenboekje geeft als vertalingen voor pervertere: omverwerpen; ten val brengen; van zijn stuk brengen; doen omkeren.
Verder nog een paar andere woorden die bij dat lemma staan:
perversus: verdraaid; scheel; verkeerd; averechts; tegenlopend
perverse: verkeerd
perversio, -ionis: het omkeren
perversitas, -atis: verkeerdheid

Nu de achterliggende gedachte achter het gebruik van het woord pervers. (Waarmee ik feitelijk nu gelijk inga op een vraag van Optimatus.)
Seksualiteit is een geschenk wat God gegeven heeft aan man en vrouw.
Dus niet aan twee mannen, of twee vrouwen. Zo heeft God het niet bedoeld. Dat blijkt ook duidelijk uit de Bijbel, want de afkeuring die daarover wordt uitgesproken liegt er bepaald niet om! Zie Leviticus 18:22 en 20:13. En daaruit afgeleid: 1 Korinthiërs 6:10 (wat trouwens alleen in de Statenvertaling behoorlijk duidelijk te zien is!).

Ik zie niet in waarom deze teksten slechts toe te passen zouden zijn op extreme situaties: homofiele promiscuïteit. Ik kan dat onmogelijk uit de tekst afleiden. Volgens mij toont de oudtestamenticus Gordon J. Wenham (wiens gedegen commentaar op Genesis ik bezit) ook wel aan dat het nogal gezocht is om dat als context te denken. Ik zie hem zo'n context absoluut niet verdedigen.
Laatst gewijzigd door Boekenlezer op 29 aug 2006 20:18, 2 keer totaal gewijzigd.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 29 aug 2006 19:21

Denkertje21 schreef:het is minder krom dan je denkt. En laat de vergelijking met handen maar achterwege: elke vergelijking gaat mank.

Mijn punt is dat voor de voortplanting (waartie seks wordt gedegradeerd volgens sommigen hier) geen prettig gevoel van een orgasme nodig is! Dus daarom zeg ik dat seks ook gewoon heel fijn en lekker mag zijn, als een uiting van hun liefde. Dat geldt voor man/man en man/vrouw en vrouw/vrouw binnen een relatie in liefde en trouw...

Volgens mij, na een lange zoektocht...

Dat ik daar anders over denk behoeft inmiddels geen betoog meer. Dat heb ik zojuist uiteen gezet. 'Seksuele' omgang tussen mensen van hetzelfde geslacht zou ik absoluut niet kunnen rijmen met mijn geweten.

Zoals voor homofielen een strijd bestaat op seksueel gebied, zo is die er ook voor heterofielen, ook al is de strijd dan anders. (Tegen die woorden heb ik minder bezwaar. Filos betekent immers vriend. Vriendschap die uitgaat naar iemand van hetzelfde of het andere geslacht, zij het dan met bijzonder tintje. Immers, ik ben dan wel geen homofiel, maar dat betekent nog niet dat ik totaal geen mannelijke vrienden zou hebben!) Neem bijvoorbeeld de begeerte naar buitenechtelijke seks, seks terwijl je nog niet getrouwd bent. Denk je dat ik dat nooit gevoeld heb? Absoluut wel! Ik herinner mij, dat ik ongeveer op mijn 22ste (?) concludeerde voor mijzelf: 'Sorry hoor, maar met de christelijke regels m.b.t. seksualiteit kan ik niets. Ik voel behoefte aan alternatief.' (Je bent net jong-volwassen, en de hormonen gieren nog door je lijf.) Maar dat alternatief heb ik nooit gevonden. Ik kon er niet onderuit dat de Bijbel wel degelijk seksualteit buiten het huwelijk om verbiedt. Dat moest ik in alle eerlijkheid tegenover mijzelf toegeven. Ik wist immers van Deuteronomium 22. (Ik heb de discussie 'sex voor je huwelijk' niet zo gevolgd, maar er zullen ongetwijfeld wel verschillende exegetische inzichten naar voren gebracht zijn. Orthodoxe en minder orthodoxe.) Daarom kon mijn geweten het niet verdragen om daar tegenin te gaan. Mijn realiteitszin wilde daar echt niet in trappen. Ik kan je wel vertellen: als er eens een moment was dat ik open stond voor andere inzichten en exegeses, dan toen wel! (Al ben ik daar niet 'rucksichtlos' in! Ik moet dan wel ècht overtuigd zijn!) Maar ik kon er niet voor gewonnen worden, op zo'n manier dat mijn realiteitszin erbij van overtuigd werd. En daarom heb ik mij toch maar onderworpen aan het gegeven dat de Bijbel seksueel verkeer buiten het huwelijk om verbiedt. Op mijn 23ste begon ik trouwens het waarom te begrijpen. (Al zag ik alles toen misschien wel erg in zijn ideale vorm.)

Ik kan mij voorstellen, dat wanneer ik een homofiele gerichtheid zou hebben, dat ik m.b.t. dat net zo'n conclusie getrokken zou hebben, en dat mijn geweten het niet aan zou kunnen om anders te concluderen.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 29 aug 2006 19:30

Boekenlezer schreef:Ik kan mij voorstellen, dat wanneer ik een homofiele gerichtheid zou hebben, dat ik m.b.t. dat net zo'n conclusie getrokken zou hebben, en dat mijn geweten het niet aan zou kunnen om anders te concluderen.

echter, dan moet je je wel bedenken dat voor hetero sex slechts verboden is tot aan een bepaalde gebeurtenis die we huwelijk noemen, slechts tijdelijk dus, met een duidelijk eindpunt. Maar homo's hebben gewoon levenslang, uitzichtsloos.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 29 aug 2006 19:35

MrSokkie schreef:
Boekenlezer schreef:Ik kan mij voorstellen, dat wanneer ik een homofiele gerichtheid zou hebben, dat ik m.b.t. dat net zo'n conclusie getrokken zou hebben, en dat mijn geweten het niet aan zou kunnen om anders te concluderen.

echter, dan moet je je wel bedenken dat voor hetero sex slechts verboden is tot aan een bepaalde gebeurtenis die we huwelijk noemen, slechts tijdelijk dus, met een duidelijk eindpunt. Maar homo's hebben gewoon levenslang, uitzichtsloos.

Hm, voorlopig is BL ook al ouder dan de gemiddelde leeftijd om te trouwen.
Oke, nog geen levenslang :)

Je hebt hier wel een punt moet ik zeggen..

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 29 aug 2006 19:46

MrSokkie schreef:

Dat is inderdaad een groot verschil. Misschien heb ik mijn ontspannenheid wel kunnen verwerven via de gedachte: als het moet kan het eventueel altijd nog wel. (Ik bedoel nu trouwens de relatie, niet de seks.)
Als ik echter 10 jaar geleden de deur definitief voor mij op slot zou hebben gezien qua relatie, zou ik ongetwijfeld panisch geworden zijn. Iets waar ik nu wel overheen ben.

Het niet-hebben van een vrouw is op sommige momenten nog wel eens een eenzaam en kwetsbaar gevoel, maar ik kan er goed mee leven.

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 29 aug 2006 19:59

Het niet-hebben van een vrouw is op sommige momenten nog wel eens een eenzaam en kwetsbaar gevoel, maar ik kan er goed mee leven.

gelukkig, maar als dat niet zo zou zijn?
- Home is in my head -

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 29 aug 2006 20:06

froske schreef:

gelukkig, maar als dat niet zo zou zijn?

Je bedoelt met 'dat' het laatste, neem ik aan.
Als ik er dus een serieus probleem mee zou hebben, dan zou ik mij veel onevenwichtiger voelen. Dan zou ik flink balen, denk ik. En misschien ook: hopen op een verandering in de toekomst.
Maar als je zo in het leven staat, stuiven alle dames ook voor je weg als vliegen. Wellicht is dat het moeilijke van heterofiel zijn: de aard van de vrouw.
Dus ja, je wordt gewoon keihard gedwongen om je tevredenheid niet in een relatie te zoeken. (Tenzij je geschikt bent voor internetdate, maar dat ben ik duidelijk niet. Ik kan absoluut niet uit de voeten met die sfeer waarin het er zo bovenop ligt.) Tegen de tijd dat je zover bent dat het niet meer zo nodig hoeft, dan lijken de dames nog een keer je interessant te gaan vinden. Of in ieder geval: dan worden contacten ineens veel bereikbaarder.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 29 aug 2006 20:13

Wellicht is dat het moeilijke van heterofiel zijn: de aard van de vrouw.

Jammer hoor #-o 8)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 29 aug 2006 20:21

Smurffie schreef:

Jammer hoor #-o 8)

...en voor een vrouw wellicht: de aard van de man.
Tja, ik sprak even vanuit mijn mannelijke uitgangspunt. :wink:

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 29 aug 2006 20:23

je bedoelt met 'dat' het laatste, neem ik aan.
Als ik er dus een serieus probleem mee zou hebben, dan zou ik mij veel onevenwichtiger voelen. Dan zou ik flink balen, denk ik. En misschien ook: hopen op een verandering in de toekomst.
Maar als je zo in het leven staat, stuiven alle dames ook voor je weg als vliegen. Wellicht is dat het moeilijke van heterofiel zijn: de aard van de vrouw.

Ik heb idd niet echt moeite met de aard van een vrouw. Wat ik wel zie is idd dat veel mannen soms moeite hebben om hun vrouw te begrijpen, dat is ook wel logisch. Mannen en vrouwen uiten hun gevoelens nu eenmaal totaal anders.
- Home is in my head -

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 29 aug 2006 20:25

Boekenlezer schreef:
Smurffie schreef:

Jammer hoor #-o 8)

...en voor een vrouw wellicht: de aard van de man.
Tja, ik sprak even vanuit mijn mannelijke uitgangspunt. :wink:

Hm, ik heb vaker moeite met de aard van een vrouw dan met de aard van een man, maar dat terzijde :)

Terug naar “Archief”