Kan een christen roken?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Bloemenkind

Berichtdoor Bloemenkind » 29 aug 2006 11:45

Denkertje21 schreef:
Optimatus schreef:Mensen, als ik een sigaretje of een sigaartje opsteek, dan is dat mijn zaak en ik zou het waarderen als daar nou eens niet zo'n punt van zou worden gemaakt.

Even de nuance van dit topic: ik zeg niet dat je niet moet of mag roken! Wie ben ik om jou daar van te weerhouden

Mijn vraag is alleen: Vind je dat je God jou de ruimte geeft om datgene wat van Hem is, jouw lichaam en ziel dus, zó te beschadigen, dat het er aan kapot kan gaan?

Daarom ook de vraag: kan een CHRISTEN roken?

Ik ben benieuwd hoe jij dan denkt over een christen die zijn of haar lichaam beschadigt door een eetstoornis.

tweetietwee
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tweetietwee » 29 aug 2006 11:54

Bloemenkind schreef:
Denkertje21 schreef:
Optimatus schreef:Mensen, als ik een sigaretje of een sigaartje opsteek, dan is dat mijn zaak en ik zou het waarderen als daar nou eens niet zo'n punt van zou worden gemaakt.

Even de nuance van dit topic: ik zeg niet dat je niet moet of mag roken! Wie ben ik om jou daar van te weerhouden

Mijn vraag is alleen: Vind je dat je God jou de ruimte geeft om datgene wat van Hem is, jouw lichaam en ziel dus, zó te beschadigen, dat het er aan kapot kan gaan?

Daarom ook de vraag: kan een CHRISTEN roken?

Ik ben benieuwd hoe jij dan denkt over een christen die zijn of haar lichaam beschadigt door een eetstoornis.

dat kan net zo min als roken. Het probleem is dat een eetstoornis een psychische stoornis is waar je niet mee kan stoppen maar therapie voor nodig hebt...
uhm bij roken ligt dat m.i. wat anders.

André

Berichtdoor André » 29 aug 2006 12:04

tweetietwee schreef:uhm bij roken ligt dat m.i. wat anders.
Stoppen met roken WIL je of wil je niet, zo simpel is het.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 29 aug 2006 12:42

André schreef: Stoppen met roken WIL je of wil je niet, zo simpel is het.

Ok, maar MOET je het willen of WIL je het willen omdat je voor God wilt leven??

Of zeg je "Nee Heere God, dat heb ik niet voor U over".

André

Berichtdoor André » 29 aug 2006 13:02

Denkertje21 schreef:
André schreef: Stoppen met roken WIL je of wil je niet, zo simpel is het.

Ok, maar MOET je het willen of WIL je het willen omdat je voor God wilt leven??

Of zeg je "Nee Heere God, dat heb ik niet voor U over".
Dat is een wat moeilijke vraag vind ik omdat 50 jaar geleden er een slogan was in de trant van 'je bent geen man als je niet rook' en daar was dan het merk van de tabak in verwerkt, zal mn pa nog eens vragen hoe pcies.
Dus toen wist men niet hoe schadelijk het was, wat men nu wel weet.
Ik blijf weigeren en door jou aangedragen standpunt in te nemen, want dan zou je dus bij meer zondige dingen die je doet een vast standpunt moeten innemen.
Aangezien we niet half weten welke zonden we zoal doen lijkt me dat niet haalbaar.

André

Berichtdoor André » 29 aug 2006 13:06

Edit: wat je een stukje eerder schreef dat je andere mensen evt. wel in je huis laat roken als je zelf niet rookt vind ik redekijk zwak, want dan zou je zelfs mede schuldig kunnen zijn aan hun dood....
Om het als goed voorbeeld doet goed volgen te presenteren geloof ik namelijk niet in.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 29 aug 2006 14:18

André schreef: Ik blijf weigeren en door jou aangedragen standpunt in te nemen, want dan zou je dus bij meer zondige dingen die je doet een vast standpunt moeten innemen.
Aangezien we niet half weten welke zonden we zoal doen lijkt me dat niet haalbaar.

Maar dít is wél haalbaar. Je kunt eenvoudig tegen God zeggen: "Omdat ik zoveel van U hou, wil ik ook zo zuiver mogelijk voor u leven en dus het lichaam wat U me te leen hebt gegeven niet onnodig afbreken".

Simpel toch? En ga nou niet zeggen dat je toch al zoveel andere zondenj doet, want dan hoef je nergens mee te stoppen...

Toch nog even helder: ik zeg niemand dat hij/zij moet stoppen. Maarv el of je al rokende open en eerlijk tegenover God kunt staan en Hem in je gebed enerzijds kunt vragen om je te bewaren voor ziekte en egvaren en anderzijds die ziekte zelf te bewerkstelligen...

André

Berichtdoor André » 29 aug 2006 14:26

Denkertje21 schreef:Maarv el of je al rokende open en eerlijk tegenover God kunt staan en Hem in je gebed enerzijds kunt vragen om je te bewaren voor ziekte en egvaren en anderzijds die ziekte zelf te bewerkstelligen...
Eens, btw wel jammer dat je geen reactie geeft op mn 'edit'
Bij mij thuis komt namelijk iedereen binnen, alleen ze mogen buiten roken.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 29 aug 2006 15:45

André schreef:Edit: wat je een stukje eerder schreef dat je andere mensen evt. wel in je huis laat roken als je zelf niet rookt vind ik redekijk zwak, want dan zou je zelfs mede schuldig kunnen zijn aan hun dood....
Om het als goed voorbeeld doet goed volgen te presenteren geloof ik namelijk niet in.

Nee, ik ga ze dat niet verbieden. Ik vertel wel dat ik het jammer vind dat ze roken omdat ze daarmee hun lichaam kapot maken. Maar ik laat het bewust aan hun vrije wil over, zodat de beslissing uit henzelf komt!
Het aardige is dat dit meer effect lijkt te hebben, doordat mensen toch even nadenken...

God geeft ons ook de vrije keuze...

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 29 aug 2006 17:09

Denkertje21 schreef:
Flappie schreef: Zo is dat! Ik geef je gaarne een goed kistje sigaren cadeau! 8) De geneugten des levens....whiskey mét een sigaar :)

Flappie, met alle respect, maar wat is dat toch dubbel van je: In een ander topic strijd je te vuur en te zwaard tegen homo's die van elkaar houden en hier heb je niets tegen...

Nog vorig jaar stonden we aan het graf van een 38 jarige neef van me: zware roker. Longkanker. Hij liet een vrouw en 5 kinderen na...

Kan dat dat wel als Christen?

Té vuur en té zwaard is overdreven. Ik zou het dan ook om kunnen keren naar jou toe, ergens anders zit je dus een zonde (in mijn ogen dán) goed te praten terwijl je hier een punt van maakt.

En zie ook een keer de ironie van een opmerking wil je? Bovendien is het de vraag of af en toe een sigaartje (bij een whiskeytje) wel zo schadelijk is.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 29 aug 2006 18:07

Flappie schreef:
Denkertje21 schreef:
Flappie schreef: Zo is dat! Ik geef je gaarne een goed kistje sigaren cadeau! 8) De geneugten des levens....whiskey mét een sigaar :)

Flappie, met alle respect, maar wat is dat toch dubbel van je: In een ander topic strijd je te vuur en te zwaard tegen homo's die van elkaar houden en hier heb je niets tegen...

Nog vorig jaar stonden we aan het graf van een 38 jarige neef van me: zware roker. Longkanker. Hij liet een vrouw en 5 kinderen na...

Kan dat dat wel als Christen?

Té vuur en té zwaard is overdreven. Ik zou het dan ook om kunnen keren naar jou toe, ergens anders zit je dus een zonde (in mijn ogen dán) goed te praten terwijl je hier een punt van maakt.

En zie ook een keer de ironie van een opmerking wil je? Bovendien is het de vraag of af en toe een sigaartje (bij een whiskeytje) wel zo schadelijk is.

mijn inziens is Denkertje gewoon iets aan het uitlokken. als je toegeeft dat je rookt en weet dat het slecht is probeert hij je daar op te pakken [-X waar of niet Denkertje??

weet je wat ook slecht voor je kan zijn en waar de samenleving ook voor moet meebetalen? sportblessures! daar hoor je nooit wat over...

en oja, roken kan ook schadelijk zijn voor een mens, toch ook weer niet voor ieder mens want ik ken veel mensen die oud zijn geworden (80+) en die lustig erop los paften
btw ik rook ook
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 29 aug 2006 18:34

Roken is ranzig. En ook weinig roken heeft schadelijke gevolgen. Als je rookt terwijl je weet dat het slecht is, zondig je.

Hm..denk je dat mensen die bekeerd zijn spontaan stoppen met roken? Dominee's genoeg die na de dienst een sigaartje of peuk opsteken..vergis je niet. Die zondigen dus bewust?

Ach gunst, dan zijn ze natuurlijk niet bekeerd! !:)

Het spijt me zeer, maar ik zie het dus niet als een zonde..ik geloof nooit dat God je veroordeeld om het feit dat je rookt.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 29 aug 2006 18:42

Maar dít is wél haalbaar. Je kunt eenvoudig tegen God zeggen: "Omdat ik zoveel van U hou, wil ik ook zo zuiver mogelijk voor u leven

Denkertje21, ik weet heel zeker dat niet alleen ik hierom moest glimlachen..
Velen zullen homosexueel contact immers niet zien als een bepaald zuiver iets..
Niet beledigend bedoeld, maar zie je het verschil? Jij maakt je druk om roken, anderen om het (in hun ogen) zondige gemeenschap met een mannelijke partner.

Anakim

Berichtdoor Anakim » 29 aug 2006 18:43

Roken is de grootste zonde niet denk ik....
zei hij die net een sigaret aanstak...

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 29 aug 2006 18:49

Anakim schreef:Roken is de grootste zonde niet denk ik....
zei hij die net een sigaret aanstak...

Hehe, ik rook al een stuk minder, sinds ik op kamers woon en daar binnen niet gerookt mag worden 8)

Terug naar “Archief”