Kan een christen roken?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Abdijbiertje om 1:00
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Abdijbiertje om 1:00 » 28 aug 2006 15:14

Toegegeven, het staat wat raar. Echt loos is de opmerking niet. Ik denk dat het hetzelfde is als met drank. Een sigaret op zijn tijd is niet verkeerd, net als bier, wijn etc. Het wordt pas een probleem als je van alles teveel neemt, pas dan wordt het schadelijk. Ik denk dus dat het iets is waar je gebruik van mag maken, mits je er verantwoord mee om gaat.

Pas na de zondeval gingen mensen dingen doen die in Gods ogen walgelijk zijn.. dat klopt, maar eigenlijk is zo'n beetje alles uitgevonden ná de zondeval. Goede, en slechte dingen.
Ceterum censeo Amstelodamum esse delendum

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 28 aug 2006 15:18

Abdijbiertje om 1:00 schreef:Toegegeven, het staat wat raar. Echt loos is de opmerking niet. Ik denk dat het hetzelfde is als met drank. Een sigaret op zijn tijd is niet verkeerd, net als bier, wijn etc. Het wordt pas een probleem als je van alles teveel neemt, pas dan wordt het schadelijk. Ik denk dus dat het iets is waar je gebruik van mag maken, mits je er verantwoord mee om gaat.

Pas na de zondeval gingen mensen dingen doen die in Gods ogen walgelijk zijn.. dat klopt, maar eigenlijk is zo'n beetje alles uitgevonden ná de zondeval. Goede, en slechte dingen.

Okay ;)

Idd is het zo dat het met heel veel dingen zo is dat het schadelijk wordt als je er teveel van neemt. Maar 1 wijntje is goed voor je hart en bloedvaten en eigenlijk nergens slecht voor. Maar met 1 sigaret hebben je longen al heel veel moeite om zichzelf weer schoon te krijgen!!

Abdijbiertje om 1:00
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Abdijbiertje om 1:00 » 28 aug 2006 15:19

Klopt, wat dat betreft is drank minder schadelijk dan roken. Maar bij een teveel aan drank sterven hersendeeltjes af.

Ach... ik ben ook gewoon te lui om te stoppen.
Ceterum censeo Amstelodamum esse delendum

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 28 aug 2006 15:24

Lalage schreef:zout heeft wel wat nut... zonder zout overleef je ook niet hoor ;)
(ja ik weet dat er zoutloze dieten bestaan, maar dan zit er blijkbaar toch zout in voedingsmiddelen zonder dat je er zelf keukenzout op strooit, want een lichaam heeft toch zout nodig)

keukenzout is heel wat anders dan de natuurlijke zouten in voedingsstoffen :)
what the soul hides, blood tells

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 28 aug 2006 15:28

Abdijbiertje om 1:00 schreef:Klopt, wat dat betreft is drank minder schadelijk dan roken. Maar bij een teveel aan drank sterven hersendeeltjes af.

Ach... ik ben ook gewoon te lui om te stoppen.

Jammer!!

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 28 aug 2006 16:12

Wat een hoop smoesjes! Ze zaten er aan te komen: drank, zout, hard rijden, illegaal kopiëren enz...

Maar is er nou niet één roker die tegen God gaat zeggen: "Heere God, het kan inderdaad echt niet dat ik het lichaam dat u mij te leen heeft gegeven, zit kapot te maken met sigaretten. Ik WIL er mee stoppen omdat U het verdient. Wilt u me dan helpen"?

Wat denk je dat het antwoord van God is?

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 28 aug 2006 16:12

Wat een hoop smoesjes! Ze zaten er aan te komen: drank, zout, hard rijden, illegaal kopiëren enz...

Maar is er nou niet één roker die tegen God gaat zeggen: "Heere God, het kan inderdaad echt niet dat ik het lichaam dat u mij te leen heeft gegeven, zit kapot te maken met sigaretten. Ik WIL er mee stoppen omdat U het verdient. Wilt u me dan helpen"?

Wat denk je dat het antwoord van God is?

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 28 aug 2006 16:18

ik moest denken aan:

17 bottles of porter - the electrics

met a girl in dublin town, pretty as a picture
said she wouldn't marry me, we weren't a real good mixture
she was easy on the eye and I thought that I would die
the first time I ever fought her
you don't think about what you say to your girl after 17 bottles of porter

once again we're highway bound, on the road with all the boys
spent the night in some old church, somewhere down in Illinois
Joh Murphy and me and old Jimmy D playing poker with the vicar's daughter
for your brain isn't wired up the way it should be after 17 bottles of porter

fell down and I cried out loud, tried to tell it like it was
prayed for help and guidance too, that God would come and help my cause
I fell on my knees and I said Jesus please, won't you help me to restore law and order
He said "Aye will if you knock off the swill, no more 17 bottles of porter"
"I tried that's the truth but me mooth had the druth and that's all I have to report sir"
He said "then don't bother me take responsibility for your 17 bottles of porter"

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 28 aug 2006 16:29

Mijn vriend is wel gestopt met roken na het lezen van Allen Carr. Hij zegt dat hij dat niet zonder Gods hulp had kunnen doen. Als je astma hebt, is roken nog slechter voor je dan normaal. Het duurde alleen even voor hij dat door had. En ik ben hartstikke blij dat hij niet meer rookte toen ik hem leerde kennen, dat scheelt weer een dilemma.

Vainahti

Berichtdoor Vainahti » 28 aug 2006 17:04

Een gereformeerde christen die ik ooit tegenkwam rookte. Op een gegeven moment brak de 40 dagen tijd aan, de vastenperiode na carnaval. Daar wilde ze wat mee doen, ze wilde in deze periode iets voor God laten staan en zo laten zien dat ze iets voor hem over had. En zoals anderen dan stoppen met snoepen, zo stopte zij met roken. Dat heeft ze 40 dagen volgehouden.
Na de vastentijd begon ze weer met roken.
In 40 dagen ben je lichamelijk volgens mij wel afgekickt. Ik vroeg haar dus waarom ze weer begonnen was.
Ja, zei ze, ze had het voor God gedaan en niet voor zichzelf.

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 28 aug 2006 17:09

wat een vage redenering :S

Maaike

Berichtdoor Maaike » 28 aug 2006 17:37

Ik ken iemand, een christen, die tegen roken is. Maar hij werkt(e) onder moslims, en als hij een praatje met moslims wilde aanknopen, werd hem vaak een sigaret aangeboden. Die nam hij dan maar aan, gewoon, omdat het hem een kans gaf om met een ongelovige, of juist een gelovige(moslim) een gesprek te hebben.

Ik zo'n geval vind ik wel dat je mag roken, in andere gevallen...tja, daar heb ik nog niet zo over nagedacht. Maar ik vind het wel vies enzoow, dus zelf doe ik het niet, maar niet speciaal omdat ik christen ben ofzo.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 28 aug 2006 19:05

Mensen, als ik een sigaretje of een sigaartje opsteek, dan is dat mijn zaak en ik zou het waarderen als daar nou eens niet zo'n punt van zou worden gemaakt.

Dit jaar vraag ik voor mijn verjaardag maar eens een kistje sigaren van een goed merk. Is alweer langgeleden.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 28 aug 2006 19:52

Optimatus schreef:Mensen, als ik een sigaretje of een sigaartje opsteek, dan is dat mijn zaak en ik zou het waarderen als daar nou eens niet zo'n punt van zou worden gemaakt.

Dit jaar vraag ik voor mijn verjaardag maar eens een kistje sigaren van een goed merk. Is alweer langgeleden.

Rokers worden gediscrimineerd. En vooral de mensen die zelf gerookt hebben en gestopt zijn, díe zijn het ergst. Dat overdreven gewapper met de handen, zogenaamd kokhalsend naar buiten rennen..je zou ze toch :x

*inhaleert*

Idd, láát mensen lekker roken. Als niemand er last van heeft, is er geen enkel probleem. Ik hou zoveel mogelijk rekening met mn omgeving en daar kunnen ze het mee doen.

fish
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor fish » 28 aug 2006 19:56

Ik denk niet dat het verkeerd is om af en toe een sigaretje te roken. Het is verkeerd als je eraan verslaafd bent. Maar dat geldt inderdaad ook voor verslaafd aan te veel en ongezond eten. Verslaafd aan drank.
Af en toe een sigaretje is m.i. niets mis mee.
“Luisteren is meer dan wachten tot iemand is uitgepraat”

Terug naar “Archief”