Vrij van de wet

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hans_is_eigenwijs

Vrij van de wet

Berichtdoor hans_is_eigenwijs » 27 aug 2006 23:52

Vrij van de wet, o vreugdevol leven.
Niet meer aan Horeb vrezen en beven.
Maar bij ‘t kruis, daar schenkt Hij gena.
Prijst Jezus bloed, Hallelujah!

Slechts één gebod komt nu van boven:
dat w’in de Naam van Jezus geloven.
Hij zij ‘t richtsnoer van ons bestaan,
Hij Onze Gids op ’s levensbaan.

Eens voor al, uw Heiland beloofd heeft;
eens voor al, o zondaars, gelooft, het.
Klemt u aan ‘t kruis, hoe diep ook uw val.
Jezus verlost u, eens voor al.

Kunnen wij thans in zonden gaan leven,
Nu Jezus’ bloed ons ‘t al heeft vergeven?
Nee, dat zij verr’, want wie Hem gelooft,
volgt Hem getrouw als Heer en Hoofd.

Geen wet op steen met letters geschreven,
maar door Zijn Geest moet ‘t goddelijk leven
zijn in uw hart als levende brief:
Hebt als uzelf uw naasten lief!

Kom dan, Gemeente des Eengeboornen,
Predik die Wet aan al het verloorne.
Eenmaal sprak Mozes; Jezus spreekt nu.
Sluit niet uw hart, Hij spreekt tot U!

...tot mijn spijt moet ik nog vaak concluderen dat er nog tal van kerken zijn die heerschappij over hun schapen willen behouden. Doe dit, doe dat, laat dit, laat dat.. Heet dat toevallig niet: 'Samen op weg.. naar de kl*te?'

Abdijbiertje om 1:00
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Abdijbiertje om 1:00 » 28 aug 2006 00:03

De extra regeltjes die kerken maken om hun identiteit te bepalen vind ik op zich prima, zolang ze het maar niet boven de Bijbel laten uitstijgen, en ze er geen enorme heisa van maken als die menselijke wetjes bij tijd en wijle overtreden worden. En dáár gaat het juist verkeerd.

De Wet van Horeb (10 geboden dus) moet niet zijn om mensen af te schrikken. De Wet vervul je met liefde, en in liefde doe je ook wel eens dingen tegen je natuur in. Maar omdat je dat uit liefde doet zeur je daar niet over. Kijk nou eens niet naar de negatieve dingen die erbij komen kijken wanneer je voor God gekozen hebt, kijk ook eens verder.

Dat geklaag altijd 8)
Ceterum censeo Amstelodamum esse delendum

André

Re: Vrij van de wet

Berichtdoor André » 28 aug 2006 00:52

hans_is_eigenwijs schreef:...tot mijn spijt moet ik nog vaak concluderen dat er nog tal van kerken zijn die heerschappij over hun schapen willen behouden. Doe dit, doe dat, laat dit, laat dat.. Heet dat toevallig niet: 'Samen op weg.. naar de kl*te?'
Zouden die kerken misschien met de bijbel als leidraad graag al Gods schapen bij elkaar willen houden?
Want ik lees in een ander topic van je dat je altijd klaar moet staan voor de opname v/d gemeente zoals jij het benoemd.
Dus ik denk weldegelijk dat de kerken als taak hebben om niet 99 schapen bij zich te houden, maar alle 100.

Vanwaar trouwens die aversie tegen de kerken in het algemeen en vanwaar dat gebruik maken schuttingtaal?

Chutzpah
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Chutzpah » 28 aug 2006 12:05

"Klote" is geen schuttingtaal.

Een kloot is een bol, zoals de aarde veronderstelt wordt te zijn.

Wat naar de kloot gaat, is dus aards gericht, en dat is precies wat Eigenwijze Hans bedoelt: Samen op weg... aardsgericht, naar de klote.

In plaats van Christus, de Weg, hebben zij de wet voor ogen. Regels van wat mag, wat niet mag, wat moet en wat beslist niet. Sommige oude geboden, sommige nieuwe geboden. En als alles dan wil lukken, dan stemmen de geboden met elkaar overeen en dan, als de mens meent dat het goed is, gaat men samen op weg.

Dat is wat álle kerken doen. Dat is wat er op kerken tegen is. Aardsgerichtheid.
Want het leven is mij Christus, en het sterven is mij gewin (Fp1:21)

André

Berichtdoor André » 28 aug 2006 13:08

Chutzpah schreef:Dat is wat álle kerken doen. Dat is wat er op kerken tegen is. Aardsgerichtheid.
Dus de gemeenten die o.a. Paulus doormiddel van zendingreizen en Gods sturende hand ging 'oprichten' waren net zo aardsgericht in jou visie?

hans_is_eigenwijs

Berichtdoor hans_is_eigenwijs » 28 aug 2006 13:17

Chutzpah schreef:"Klote" is geen schuttingtaal.

Een kloot is een bol, zoals de aarde veronderstelt wordt te zijn.

Wat naar de kloot gaat, is dus aards gericht, en dat is precies wat Eigenwijze Hans bedoelt: Samen op weg... aardsgericht, naar de klote.

Gaaf! Die vergelijking kende ik nog niet! :D

Chutzpah
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Chutzpah » 28 aug 2006 13:44

André schreef:Dus de gemeenten die o.a. Paulus doormiddel van zendingreizen en Gods sturende hand ging 'oprichten' waren net zo aardsgericht in jou visie?

In ieder geval Korinthiërs (1Ko1:3,4) en Galaten (Gl1:6, 3:1-3).

Het is overigens geen vergelijking: "kerken" en dé Gemeente

André

Berichtdoor André » 28 aug 2006 14:00

Chutzpah schreef:
André schreef:Dus de gemeenten die o.a. Paulus doormiddel van zendingreizen en Gods sturende hand ging 'oprichten' waren net zo aardsgericht in jou visie?

In ieder geval Korinthiërs (1Ko1:3,4) en Galaten (Gl1:6, 3:1-3).

Het is overigens geen vergelijking: "kerken" en dé Gemeente
Ik wil wel graag het verschil weten van je, dat praat wat makkelijker.
Bedoel je met dé Gemeente een selecte groep Christenen?
De 2 tekst gedeelden uit Gal. kan ik plaatsen, die uit Kor. is wsl een typ fout?

Chutzpah
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Chutzpah » 28 aug 2006 14:07

Excuus: 1Ko3:3,4

en het verschil tussen 'kerken' en de Gemeente is dit:

de Gemeente wordt door Christus gebouwd. Kerken bouwen mensen zelf.

Het allergrootste verschil is dat de kerken kunnen leeglopen, en dat ook in ras tempo doen, maar dat de Gemeente niet kan leeglopen.

Niettemin kunnen mensen die in een kerk zitten eveneens bij de Gemeente horen, en vice versa, maar de kerk is een aardse instantie; die vergaat. De Gemeente is het Lichaam van Christus, en heeft Eeuwig Leven.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 28 aug 2006 14:19

Is het kastijding...het verkondigen en preken van de wet? als kind van God mag je de wet liefhebben en ga je het laten om er tegen in te gaan...toch???Vrij zijn van de wet staat niet gelijk aan de wet naast je neerleggen!

Of begrijp ik je verkeerd?

André

Berichtdoor André » 28 aug 2006 14:20

Chutzpah schreef:de Gemeente wordt door Christus gebouwd. Kerken bouwen mensen zelf.
Zelfs het gebouw kerk wordt door Christus gebouwd, immers een mens kan niets uit zichzelf. (maar dit terzijde)

Ik ben blij te weten dat ik een kind van God mag zijn en dat ik samen met de gemeente in de kerk mag samen komen.
Het is een bijzondere positie dat wij dit mogen en kunnen in dit vrije land.

Het allergrootste verschil is dat de kerken kunnen leeglopen, en dat ook in ras tempo doen, maar dat de Gemeente niet kan leeglopen.
Dat zou in jou visie betekenen dat er in het vervelenste geval geen 1 huidige kerkganger bij de gemeente hoort....

Niettemin kunnen mensen die in een kerk zitten eveneens bij de Gemeente horen, en vice versa, maar de kerk is een aardse instantie; die vergaat. De Gemeente is het Lichaam van Christus, en heeft Eeuwig Leven.
Oké, dus als we richting de jongste dag gaan (Jezus weet wanneer Hij heeft immers de boekrol met de 7 zegels in de hand) zou het zo kunnen zijn dat er geen kerkgebouw meer bestaat, hoe zie jij dat?

Chutzpah
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Chutzpah » 28 aug 2006 15:07

Is het kastijding...het verkondigen en preken van de wet? als kind van God mag je de wet liefhebben en ga je het laten om er tegen in te gaan...toch???Vrij zijn van de wet staat niet gelijk aan de wet naast je neerleggen!

Het verkondigen en prediken van de wet is een achterhaalde bezigheid.

"Christus heeft ons verlost van den vloek der wet, een vloek geworden zijnde voor ons; want er is geschreven: Vervloekt is een iegelijk, die aan het hout hangt." (Gl3:13)

Ik begrijp niet hoe iemand kan zeggen verlost te zijn van de wet, er dus los van te zijn, bevrijd te zijn, en deze niet naast zich neer kan leggen.

Bovendien: de wet is een vloek - hoezo zou je een vloek liefhebben?

Iemand sterft om jou ergens van te verlossen en jij gaat juist dát liefhebben waarvan je verlost bent. Heb liever Hem lief Die je verloste.

Zelfs het gebouw kerk wordt door Christus gebouwd, immers een mens kan niets uit zichzelf. (maar dit terzijde)

Dus jij denkt dat het gaat over een kerkgebouw. Dat gaat het dus niet. Het gaat om de door mensen georganiseerde, geïnstitutionaliseerde groep mensen die zich 'kerk' noemt.

Maar het Lichaam van Christus laat zich niet organiseren in verschillende onderdelen, subgroepen, afsplitsingen en wat al nog meer. Er is één Hoofd en dat éne Hoofd organiseert het lichaam. Mensen die de kerk, dan wel Gemeente, willen organiseren beweren met die daad impliciet dat de Heere Zijn werk niet goed doet.

God vraagt ons ook niet om de Gemeente te bouwen, maar om Zijn Woord te verkondigen. Hij bouwt Zijn Gemeente (Mt16:18) en dat is géén gebouw met mensenhanden gebouwd (Ef2:20-22, Hb3:4, 1Pt2:5) als een kerkgebouw, nóg als een organisatie door mensen opgericht.

Dat mensen dit wel doen, is het ultieme bewijs dat ook (zéér veel) gelovigen hoogmoedige trekjes vertonen.

Dat zou in jou visie betekenen dat er in het vervelenste geval geen 1 huidige kerkganger bij de gemeente hoort....

Nooit over nagedacht, maar inderdaad. Dat zou theoretisch mogelijk zijn.

Oké, dus als we richting de jongste dag gaan (Jezus weet wanneer Hij heeft immers de boekrol met de 7 zegels in de hand) zou het zo kunnen zijn dat er geen kerkgebouw meer bestaat, hoe zie jij dat?

Een kerkgebouw is gewoon een stapel stenen. Net als andere gebouwen zullen deze er wellicht nog staan, maar daarover spreekt de Bijbel zich niet uit.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 28 aug 2006 15:26

Chutzpah schreef:Ik begrijp niet hoe iemand kan zeggen verlost te zijn van de wet, er dus los van te zijn, bevrijd te zijn, en deze niet naast zich neer kan leggen.

Bovendien: de wet is een vloek - hoezo zou je een vloek liefhebben?

De wet heeft een vloek (de vloek der wet), de wet is zelf geen vloek, want de wet is heilig en goed (Rom. 7:12).

Daarom kun je de wet niet zomaar naast je neerleggen, alsof je maar raak zou kunnen zondigen als je Christus hebt leren kennen. Dat zij verre! (Rom. 6:1-2).

We zijn dus vrij van de vloek van de wet, maar niet van de wet zelf, want de wet van de Geest des levens laat ons wandelen in de voetsporen van Jezus, Die het Leven is.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Chutzpah
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Chutzpah » 28 aug 2006 15:58

Want zovelen als er uit de werken der wet zijn, die zijn onder den vloek; want er is geschreven: Vervloekt is een iegelijk, die niet blijft in al hetgeen geschreven is in het boek der wet, om dat te doen. (Gl3:10)

Christus heeft ons verlost van den vloek der wet, een vloek geworden zijnde voor ons; want er is geschreven: Vervloekt is een iegelijk, die aan het hout hangt. (Gl3:13)

Waar lees jij dat de wet een vloek hééft?

De wet is geestelijk, volmaakt, en gelegd op het vlees, het onvolmaakte, is het een vloek. Heeft het geen vloek, maar is het een vloek en ten aanzien van het vlees bewerkt het de dood.

Want de wet des Geestes des levens in Christus Jezus heeft mij vrijgemaakt van de wet der zonde en des doods.
    Want hetgeen der wet onmogelijk was, dewijl zij door het vlees krachteloos was, heeft God, Zijn Zoon zendende in gelijkheid des zondigen vleses, en dat voor de zonde, de zonde veroordeeld in het vlees. (Rm8:2,3)

Paulus verbaasd zich menigmaal over het terugkeren tot de wet:

Indien gij dan met Christus de eerste beginselen der wereld zijt afgestorven, wat wordt gij, gelijk of gij in de wereld leefdet, met inzettingen belast?(Ko 2:20)

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 29 aug 2006 07:15

Chutzpah schreef:Waar lees jij dat de wet een vloek hééft?

In Gal. 3:13: "den vloek der wet" = "de vloek van de wet". Zo staat het er.

Want de wet heeft zegen en vloek: zegen voor degenen die de wet volmaakt houden en vloek voor degenen die dat niet doen. Dat zegt Mozes ook met zoveel woorden:

Deut. 11:26 Ziet, ik stel ulieden heden voor, zegen en vloek:
27 Den zegen, wanneer gij horen zult naar de geboden des HEEREN, uws Gods, die ik u heden gebiede;
28 Maar den vloek, zo gij niet horen zult naar de geboden des HEEREN, uws Gods, en afwijkt van den weg, dien ik u heden gebiede, om andere goden na te wandelen, die gij niet gekend hebt.

Wat Paulus in Rom. 8:2-3 wil zeggen, is dan ook niet dat de wet een vloek is, maar dat we door de Geest een beginsel van wetsvervulling hebben in Christus, want uit Hem ontvangen we alles, ook levensheiliging. Daarom heeft hij het over de "wet des Geestes des levens" i.t.t. de "wet der zonde en des doods". Want Paulus stelt hier (net als in Gal. 5) Geest tegenover vlees (Rom. 8:1). Wat het vlees niet kan (onze oude natuur), kan de Geest wel: beantwoorden aan het doel van de wet, nl. vruchten voortbrengen die ermee in overeenstemming zijn: "liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid." (Gal. 5:22).

De Geest van Christus maakt het hele verschil.

Waar Paulus dus tegen waarschuwt (o.a. in Kol. 2:20), is het vertrouwen op inzettingen buiten Christus om, het vertrouwen dus op eigen werken. Bovendien zijn die inzettingen (de ceremonieen van de wet) afgeschaft bij de komst van Christus. De kern (God liefhebben boven alles en onze naaste als onszelf) is echter niet afgeschaft, maar wordt door de Geest in onze harten geschreven.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Terug naar “Archief”