jezus is voor ons allen gestorven!!!!!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 25 aug 2006 19:44

Als het Gods verantwoordelijkheid is dat de mens bekeert wórdt, oftewel dat God de mensen bekeert, dan is alle prediking en oproep tot bekering (als vorenstaand) nutteloos.

God eist van een mens wat hij nimmer zelf doen kan.
maar dat komt van onze afkomst uit het paradijs.
God had de mens goed en naar Zijn evenbeeld geschapen dus de mens kon door de werken zalig worden.
maar heeft het moedwillig verspeeld.
en nu is het alleen nog maar genade van God als je bekeerd word.

Menucha
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Menucha » 25 aug 2006 19:47

uit welk sprookjesboek haal je dat?

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 25 aug 2006 19:54

Menucha schreef:uit welk sprookjesboek haal je dat?

uit de bijbel als je hem goed zou lezen.

Chutzpah
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Chutzpah » 25 aug 2006 19:57

Nou goed Goofy,

Jij gaat dus nu bewijzen dat God iemand - in de Bijbel - heeft bekeerd. We wachten af.

Niet met de Catechismus aankomen, want dat is niet Gods Woord.
Want het leven is mij Christus, en het sterven is mij gewin (Fp1:21)

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 25 aug 2006 20:15

Chutzpah schreef:Nou goed Goofy,

Jij gaat dus nu bewijzen dat God iemand - in de Bijbel - heeft bekeerd. We wachten af.

Niet met de Catechismus aankomen, want dat is niet Gods Woord.

als jij de Catechismus niet geloofd zal je mij ook niet geloven.
Godgeleerde mensen hebben hem geschreven net als de bijbel.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 25 aug 2006 20:15

Ik dank God wel voor dat ik in Hem mag geloven? Is dat onterecht omdat ik het toch zelf doe. Bidt je wel eens om de bekering van een van je niet-Christelijke vrienden?

Het gaat niet buiten ons om, maar ook zeker niet buiten God om. Het zijn nog steeds degenen die door de Vader aan de Heere Jezus zijn gegeven die tot Hem komen (Joh 6:37)

Dit alles haalt niets af van het onderwerp van dit topic. Ons geloof en onze bekering richten zich als het goed is op de Heere Jezus die ook voor ons de zonde heeft gedragen. Door Hem alleen kunnen we verder leven.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Chutzpah
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Chutzpah » 25 aug 2006 20:39

Nu begrijp ik waarom jij de Bijbel niet begrijpt Goofy.

De catechismus is niet door God geschreven, de Bijbel wel. Zolang je geloofd dat de catechismus hetzelfde is als het Woord van God degradeer je God en verhef je de mens. Net zolang hecht je dus minstens evenveel aan menselijke overleveringen als aan Gods Woord; je bent dan niet aan Hem onderworpen en dat is niet Zijn verantwoordelijkheid.

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 25 aug 2006 20:53

Chutzpah schreef:Nu begrijp ik waarom jij de Bijbel niet begrijpt Goofy.

De catechismus is niet door God geschreven, de Bijbel wel.
Uhm, niet echt.

Al ben ik met je eens dat de catechismus zeker niet op dezelfde hoogte als de bijbel geplaatst zou moeten worden.

Chutzpah
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Chutzpah » 25 aug 2006 21:08

Zolang de mens zich niet aan de Heere, en dus Zijn Woord onderwerpt, laat de Heere de mens over aan zijn lot.

Galaten 5

4 Christus is u ijdel geworden, die door de wet gerechtvaardigd wilt worden; gij zijt van de genade vervallen.
5 Want wij verwachten door den Geest, uit het geloof, de hoop der rechtvaardigheid.
6 Want in Christus Jezus heeft noch besnijdenis enige kracht noch voorhuid, maar het geloof, door de liefde werkende.
7 Gij liept wel; wie heeft u verhinderd der waarheid niet gehoorzaam te zijn?
8 Dit gevoelen is niet uit Hem, Die u roept.
9 Een weinig zuurdesem verzuurt het gehele deeg.
10 Ik vertrouw van u in den Heere, dat gij niet anders zult gevoelen; maar die u ontroert, zal het oordeel dragen, wie hij ook zij.
11 Maar ik, broeders! Indien ik nog de besnijdenis predik, waarom word ik nog vervolgd? Zo is dan de ergernis des kruises vernietigd.
12 Och, of zij ook afgesneden werden, die u onrustig maken!

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 25 aug 2006 21:46

Maar het is God die in ons werkt beide het willen en het werken, naar Zijn welbehagen (nee ik vergeet het voorgaande niet).

Efeze 1 lijkt ook te strijden met de bewering dat God ons overlaat aan ons lot. God zij dank deed Hij dat niet. En hier komen we ook weer terug bij de topictitel: Het offer was er en we komen "in het offer" als we gehoord en geloofd hebben. Maar alles is klaar gezet voor ons, voordat we tot geloof komen en ook in dit geloof is het de Heere die het willen en werken werkt.

[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Chutzpah
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Chutzpah » 25 aug 2006 22:00

Op het moment dat iemand wél een gelovige is, maar zich niet aan de Heere en Zijn Woord onderwerpt, zal de Heere Zijn Woord niet openbaren. Waarom zou Hij ook?

Jezus dan zeide tot de Joden, die in Hem geloofden: Indien gijlieden in Mijn woord blijft, zo zijt gij waarlijk Mijn discipelen; En zult de waarheid verstaan, en de waarheid zal u vrijmaken. (Jh8)

Voordat we verder gaan:

De kruisdood was géén offer. Het was een vonnis. Indien het wél een offer zou zijn, wie zou dan de priester van dienst zijn? Je kunt je hele Bijbel binnenstebuiten keren, maar je zult nergens vinden dat de kruisdood een offer was.

Het offer van de Heere Jezus Christus is Zijn overgave voor de Gemeente. Let wel: niet Zijn dood is een offer. Hij heeft Zijn Leven geofferd, Zijn bloed.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 25 aug 2006 22:04

Chutzpah schreef:Op het moment dat iemand wél een gelovige is, maar zich niet aan de Heere en Zijn Woord onderwerpt, zal de Heere Zijn Woord niet openbaren. Waarom zou Hij ook?

Oftewel, God wat en de mens wat?
Dus de mens heeft een vrije wil die nog iets goeds overgehouden heeft: nl tot God terugkeren?

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 25 aug 2006 22:15

Chutzpah schreef:Op het moment dat iemand wél een gelovige is, maar zich niet aan de Heere en Zijn Woord onderwerpt, zal de Heere Zijn Woord niet openbaren. Waarom zou Hij ook?

Jezus dan zeide tot de Joden, die in Hem geloofden: Indien gijlieden in Mijn woord blijft, zo zijt gij waarlijk Mijn discipelen; En zult de waarheid verstaan, en de waarheid zal u vrijmaken. (Jh8)

Dit valt buiten het onderwerp van de discussie.

Voordat we verder gaan:

De kruisdood was géén offer. Het was een vonnis. Indien het wél een offer zou zijn, wie zou dan de priester van dienst zijn? Je kunt je hele Bijbel binnenstebuiten keren, maar je zult nergens vinden dat de kruisdood een offer was.

Het offer van de Heere Jezus Christus is Zijn overgave voor de Gemeente. Let wel: niet Zijn dood is een offer. Hij heeft Zijn Leven geofferd, Zijn bloed.

Dit begrijp ik niet "Christus dood was geen offer" Maar Christus heeft wel Zijn leven geofferd? Ik geloof dat Christus inderdaad in dit offer zowel priester als Lam is. Het Lam dat de zonde van de wereld wegneemt.

Chutzpah
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Chutzpah » 25 aug 2006 22:37

Dit valt buiten het onderwerp van de discussie.

Dat viel het niet, maar doe er mee wat je wilt.

Dit begrijp ik niet "Christus dood was geen offer" Maar Christus heeft wel Zijn leven geofferd?

Het was niet Christus´ dood, het was Jezus´ dood en Christus´ opstanding.

Het is niet zo moeilijk als het wellicht lijkt. De Heere Jezus was de Zoon des Mensen, Adam namelijk, maar na door de opstanding werd Hij de Zoon van God. Zie Hb1 vers 3 en verwijzingen.

Daar het nu al laat is, hou ik het kort en zul je zelf één en ander moeten uitwerken. Christus is als Hoofd aan de Gemeente gegeven. Niet als een dood Hoofd natuurlijk, als een levend Hoofd.

Hij offert nu als Hogepriester Zijn Leven, Hij zorgt voor ons, bidt voor ons, Hij reinigt ons.

Je kunt je leven opofferen zonder dat dat dood betekent. Je leven opofferen kun je doen door het aan de Heere te geven als Gode welbehagelijk offerande. De Heere Jezus Christus heeft Zijn Leven aan de Gemeente geofferd. Zie ook de Ware Wijnstok.

Groetenis.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 26 aug 2006 09:13

Dit onderscheid tussen De Heere Jezus en Christus vind ik kunstmatig. Maar daar zijn al meer discussies over hier. Johannes de doper wijst op de Heere Jezus als het Lam dat de zonde der wereld wegneemt. De andere Johannes schrijft in Openbaring over het triomferende lam dat geslacht is. In Triomf en vernedering is Hij dezelfde.

Christus is inderdaad geen dood hoofd. Hij is het die gestorven was en weer leeft (Op 2:8).

Terug naar “Archief”