Ik weet ook niet of ik in God zou willen (en kunnen) geloven als dat echt zo was.
Het gaat ook niet direct om regeltjes. Maar om een houvast te krijgen heb je enkele regeltjes nodig. Regeltjes die een bepaalde lijn uitzetten waarlangs je gaan moet. Voor mij zijn de Tien geboden de regeltjes waarmee ik aan het werk ga. Je hebt ook twee regeltjes die je ook belangrijk kunt vinden. Deze twee regeltjes doen je vanzelf de Tien geboden naleven. De eerste is dat je God boven alles lief dient te hebben en ten tweede dat je je naaste lief hebt als jezelf.
Ik vind het momenteel erg moeilijk om met mensen te praten.
Ik ben door mijn ervaringen in real life en op fora nóg wantrouwiger geworden naar mensen toe.
Ik merk dat ik erop aan het wachten ben dat mensen genoeg krijgen van mij en mijn verhalen.
Ik hou me dus, nog steeds, heel erg in.
Wat ik nu vermoed is dat je moet gaan leren je werkelijke gevoelens en emoties te tonen. Doordat je zo weinig durft (komt voort uit angst!) krijg je vrijwel altijd te maken met teleurstelling. Die teleurstelling werkt weer een bevestiging in de hand dat je inderdaad niets bent. Waar je nu mee bezig moet gaan houden, ik denk dat de psyg je dat ook gaat leren, is dat je je grenzen gaat leren afbakenen. In mijn verhaal wat ik je heb toe gestuurd leg ik je dat al uit. Doordat je met zo'n enorme angst loopt, blokeer je volledig om iets op te bouwen. Die angst maakt je heel onzeker waardoor je de wereld niet helemaal ziet zoals deze werkelijk is. Het is geen schande als je soms moet zeggen dat je dingen niet kunt of even niet wil. De angst dat de ander je dan laat vallen is zo groot bij je dat je over je eigen wil heen stapt en vervolgens de ander zijn wil doet. Dat kan een poosje goed gaan maar dan klap je in elkaar. De tegen partij weet daarmee geen raad, immers alles was toch koek en ei?, en laat je vervolgens vallen. Dat laten vallen ervaar je dan als in de steek gelaten en dit kan zelfs het negeatieve gevoel opbouwen dat je niets waard ben. Doordat je energie tekort hebt, ben je niet instaat dit nog nuchter te bekijken. Dit wordt anders wanneer je je angst overwint en je grenzen aan durft te geven. De energie die je nu overhoud is voldoende om jezelf te kunnen zeggen dat het goed zo is. Ik praat uit ervaring omdat mijn kwetsbaarheid door angst volledig open lag. Nu heb ik er heel veel profijt van en kan niet anders zeggen dat ik blij ben dat ik dit mocht leren. Ik durf nu mijn mening te geven en duidelijk mijn grenzen aan te geven. Ik heb gemerkt dat ik waardering heb over gehouden van een hoop mensen. Een kanttekening erbij is dat er wel enkele mensen mij nu hebben verlaten. Dat is pijnelijk maar ik kan je zeggen dat ik er geen spijt meer van heb. Het is zo goed gegaan. Ik heb mijn best gedaan om dingen recht te krijgen maar de ander had niet voldoende geduld voor mij en liep hierdoor weg. Schuldgevoel hierover heb ik dus niet meer. Gewoon omdat ik nu nuchter heb leren denken en daardoor vertrouwen in mezelf heb gekregen er een zo goed mogelijke oplossing voor te bedenken. Dat heeft niet geholpen dus treft mij geen verwijt. Voor jou is het nu tijd om te leren je angstgevoelens de baas te worden. Je hebt nu geen controle over je leven en dat maakt je heel bang. E.v.t. kan ik nog wel wat tips aan je kwijt om er alvast mee aan de gang te gaan. Hoewel ik vermoed dat de psygiater je deze ook geven zal. De angst is wat je leven nu beheerst.
Ook kosten 'live' contacten met mensen me erg veel energie.
Dat is ook een reden dat ik mensen de laatste maanden steeds meer uit de weg ga.
Ik voel me bij bijna niemand meer prettig en als ik toch met iemand samen ben geweest, voel ik me na afloop uitgeput.
Ook hier is het de angst. De angst maakt dat je enorm energie aan het verspillen ben met gemaakt vrolijk zijn, zorgen dat de ander jou ziet zoals "jij" (ik zet het er speciaal zo neer tussen aanhalingstekens" denkt dat hij/zij dat wil. Fout.. echt fout. het staat hard moet ook. Jij moet leren dat mensen je nemen moeten zoals JIJ bent. Doen ze dat niet dan spijt het je, maar daar kan jij weinig aan doen. Vroeger was ik ook zo. Heel goed kijken en luisteren zodat ik wist hoe ik moest reageren. Peilen welke mening ik moest hebben om de ander tevrede te houden. Mogelijk is dat te wijten aan mijn ouders(zij waren erg fel als ik andere meningen erop na hield). Het is even leren met de teleurstellingen om te gaan maar ik kan je vertellen dat ik me momenteel prettger voel dan ooit tevoren.
Ik heb ook geen idee hoe ik hier het beste mee om kan gaan.
Mezelf forceren door tóch onder de mensen te komen, of doen waar ik me het beste bij voel, nl. zoveel mogelijk alleen zijn?
Alleen zijn is niet erg. Maar alleen zijn om de mensen te ontwijken is geen goed idee. Zo sterk je jezelf in je gedachte dat het aan jouw ligt.
Alles kun je gebruiken om een positieve draai aan je leven te geven zeg je.
Ik heb dat ook altijd gedacht.
Ook altijd m'n best gedaan om in alles wat er gebeurt, de zin/reden/betekenis te vinden.
Ik denk alleen dat je daarin ook té ver kunt gaan.
Ik iig

Soms is keelpijn misschien wel alleen maar keelpijn...
Denken is goed. Het doet je de dingen soms van leuke kanten ervaren. Teveel denken is inderdaad niet goed omdat het dan wel eens ingewikkeld kan worden. Persoonlijk wil ik dan wel eens een blokje omgaan om de boel even te laten zakken. Het werkt dan verhelderend om er vervolgens weer tegen aan te gaan.
Weet je, ik weet helemaal niet meer wat nou mijn intuïtie is (of zo je wilt de stem van God), en wat de stem van de angst/mijn ego is.
Het voelt alsof ik hier doorheen moet, zoals ik al schreef.
Maar ik kan niet uitmaken of dit nou een 'zuiver' gevoel is of, zoals jij schrijft, een overtuiging die ervoor zorgt dat ik deze 'veilige' duisternis niet los hoef te laten...Dat komt omdat je zo bezig bent geweest een kameleon te worden dat je het je eigen niet hebt kunnen ontwikkelen. Een kameleon kan zich prima aanpassen aan de omgeving zodat hij niet opvalt. Dat is voor hem natuurlijk een overlevingsmechanisme. Voor jouw bedoel ik dan meer dat je zo bezig bent met aanpassen dat je je eigen stomweg vergeet en dus niet ontwikkeld.
Door mijn ervaringen met oordelen probeer ik idd zelf oordelen zoveel mogelijk te vermijden.
Wat anderen betreft dan.
Want wat mezelf betreft ben ik keihard en veroordelend, maar dat wist je al

Ik kan iemand iets zien doen of zeggen waarin ik veel van mezelf herken.
Gek genoeg kan ik dan voor die ander heel mild zijn, maar lukt het me niet dat ook door te trekken naar mezelf. Je accepteerd niet jezelf omdat je constant faalt. Je faalt omdat je niet nog meer je best doet met aanpassen. Jij denkt dat je faalt. Ik zeg je.. je faalt inderdaad! Waarom? omdat je angst hebt te falen in het aanpassen.
Binnenkort krijg ik wel eens soort van hulp via de gemeente.
Dit is verplicht in het kader van de nieuwe wetgeving (ik heb nl. een uitkering).
Dit betreft een stichting die normaal gesproken mensen bemiddelt naar (vrijwilligers)werk.
Mensen die al lang een uitkering hebben, vaak ook mensen met psychische problemen.
In mijn geval gaan ze kijken of ze een brug kunnen vormen naar de hulpverlening.
Dat wacht ik eerst maar eens af.
Overigens is voor mij aankomen misschien nog wel erger dan me zo blijven voelen...

Ik had me in de psygologie moeten verdiepen. Dan leer je ook wat over de ware aard van de mens;-)
Groet,
Fly