bijbelse invulling van het huwelijk.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

André

Berichtdoor André » 24 aug 2006 21:20

Zuss schreef:Parsifal zegt;
de man wordt aangesproken op dat hij zijn vrouw moet liefhebben zoals de Heere de gemeente liefheeft, voorwaar geen kleine opgave.

Geen makkelijke opgave? Niks is makkelijker dan liefhebben.
Vreemd, de meeste mensen zijn geneigd God en zijn naaste te haten...

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 24 aug 2006 21:22

Zuss schreef:Ik ben gelijk aan wie dan ook, ongeacht man of vrouw. Natuurlijk zijn er uiterlijke verschillen, maar that's it.
Die uiterlijke verschillen zijn mi te lang misbruikt om vrouwen een 2e rangs plaats toe te kennen. Onder het mom van 'zorgen voor huis en kids is net zo belangrijk' hebben mannen het toch maar mooi voor elkaar gekregen dat zíj al eeuwenlang de dienst uitmaken.
Raar dat bijna alle godsdiensten de vrouw die plek hebben toegewezen, raar ook dat vrouwen die zich los willen breken (of wilden breken) alijd meedogenloos zijn vervolgd. Dat gebeurde vroeger bij ons met de zgn 'heksen', dat gebeurt nu oa in landen als Afghanistan. En het gebeurt altijd met het heilige boek van de betreffende religie in de hand.
Dus ja, vrouwen en mannen zijn gelijk. En dat is iets anders dan gelijkwaardig, want dat laatste valt op teveel verschillende manieren te interpreteren, met alle gevolgen vandien.

Toch is gelijk onzinnig. Voor de kinderen zorgen kan de man ook doen, maar ze baren wordt wat moeilijk. Naar mijn idee gaat het in Christelijke gezinnen vaak mis doordat de man de "Christelijke plicht" van zijn vrouw gaat omzetten in zijn recht. Dit is een fout geweest van de mannen. In Nederland en andere westerse landen werkt het gelijkwaardigheidsbeginsel al een tijdje behoorlijk door. Toch blijkt dat het toch vaak de vrouw is die het grootste deel van de opvoeding voor haar rekening neemt. Een antwoord hierop kan zijn "verder emanciperen" maar in veel gevallen zit hier ook achter wat Rosekapje hierboven verwoordde.

Ik ken trouwens de voorbeelden niet waarbij de vrouwen die zich los wilden breken voor heksen werden aangezien. Ik dacht dat er andere redenen waren voor deze zwarte bladzijde in de geschiedenis van de kerk.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Zuss
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Zuss » 24 aug 2006 21:25

André, het gaat nu ff om de taak van de man binnen een relatie zoals parsifal (dacht ik) beschreef. Niet om de ellende van de gehele wereld.
En als je de juiste partner hebt is liefhebben een fluitje van een cent. Oók (of mss zelfs juist) in moeilijke tijden.

André

Berichtdoor André » 24 aug 2006 21:26

@ Mw. Borkent 8) ik vind dit een fijn 'opgesteld' formulier waar jullie voor gekozen hebben.
Zonder ingewilkelde zinnen en zo.

Zuss
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Zuss » 24 aug 2006 21:28

Heksen waren wijze vrouwen. Vroedvrouwen, kennis van kruiden en geneeswijzen etc. En met een andere overtuiging.
Dat laatste was volgens huidige inzichten de stok om de hond te slaan, maar het ging er vooral om die vrouwen klein te houden.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 24 aug 2006 21:28

Zuss schreef:André, het gaat nu ff om de taak van de man binnen een relatie zoals parsifal (dacht ik) beschreef. Niet om de ellende van de gehele wereld.
En als je de juiste partner hebt is liefhebben een fluitje van een cent. Oók (of mss zelfs juist) in moeilijke tijden.

Ik hoop dat dat voor mij ook zo is.

[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Zuss
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Zuss » 24 aug 2006 21:29

Dat hoop ik ook voor jou Parsifal, ik ken geen groter geluk dan de liefde voor mijn Lief.

André

Berichtdoor André » 24 aug 2006 21:29

Zuss schreef:André, het gaat nu ff om de taak van de man binnen een relatie zoals parsifal (dacht ik) beschreef. Niet om de ellende van de gehele wereld.
Ben ik niet met je eens, je stelt het huwelijk vind ik te rooskleurig voor.
Er veranderd niets aan je mensheid hoor.
Immers over het algemeen ga je niet trouwen met iemand die je niet liefhebt, toch?

André

Berichtdoor André » 24 aug 2006 21:32

Hier begon het mee trouwens :)

wat is de bijbelseinvulling van het huwelijk en hoe geven we daar in de tijd van vandaag een praktische invulling aan.

Zuss
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Zuss » 24 aug 2006 21:32

André, na een relatie van bijna 15 jaar, met een hoop ups en veel meer downs ben ik de laatste om het huwelijk rooskleurig voor te stellen. De liefde, die is rooskleurig.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 24 aug 2006 21:33

Zuss schreef:Dat hoop ik ook voor jou Parsifal, ik ken geen groter geluk dan de liefde voor mijn Lief.

Geweldig, ik zit een beetje met sommige films in mijn hoofd nu "A beautiful mind" bijvoorbeeld. Daar zie ik in de vrouw de genoemde liefde, maar ook in een minder beladen film als "First knight", waarin Guinevere deze liefde heeft.

Zuss
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Zuss » 24 aug 2006 21:33

André schreef:Hier begon het mee trouwens :)

wat is de bijbelseinvulling van het huwelijk en hoe geven we daar in de tijd van vandaag een praktische invulling aan.

Ik geef geen bijbelse invulling aan mijn huwelijk.

Zuss
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Zuss » 24 aug 2006 21:34

parsifal schreef:
Zuss schreef:Dat hoop ik ook voor jou Parsifal, ik ken geen groter geluk dan de liefde voor mijn Lief.

Geweldig, ik zit een beetje met sommige films in mijn hoofd nu "A beautiful mind" bijvoorbeeld. Daar zie ik in de vrouw de genoemde liefde, maar ook in een minder beladen film als "First knight", waarin Guinevere deze liefde heeft.

Zonder als über romantische Truus over te willen komen, ja zo voelt het.

André

Berichtdoor André » 24 aug 2006 21:38

Zuss schreef:André, na een relatie van bijna 15 jaar, met een hoop ups en veel meer downs ben ik de laatste om het huwelijk rooskleurig voor te stellen. De liefde, die is rooskleurig.
Daar heb je 100% gelijk in.
Ik geef toe, ik was ook een beetje aan het jennen.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 24 aug 2006 21:49

André schreef:@ Mw. Borkent 8) ik vind dit een fijn 'opgesteld' formulier waar jullie voor gekozen hebben.
Zonder ingewilkelde zinnen en zo.

ja mooi he :)

Zuss: mannen en vrouwen zijn niet gelijk. Ik merk het bij mezelf, dat ik huisvrouwneigingen heb. Ik stop de was sneller in de wasmachine dan m'n vriend doet. Misschien is het feit dat ik een hekel heb aan stofzuigen en dat aan m'n lief overlaat wel een argument dat hier tegenin gaat, maar ik heb toch het idee dat ik meer huishoudelijk inzicht heb dan hij. Verder kan ik me ook goed voorstellen dat, mochten wij ooit kinderen krijgen, ik meer het verlangen heb om voor hen te zorgen dan m'n man. Ik merk bij mezelf dat zorgzame dat soms naar boven komt. Nu moet je misschien wel even weten wat voor iemand ik ben: net afgestudeerd in de wiskunde, vaak tussen de jongens gezeten, ik heb nog echt geen kinderwens momenteel. Maar dat zorgen, dat zit gewoon ingebakken. En ik merk dat ik het leuk vind om ons nieuwe huisje leuk in te richten, terwijl m'n vriend dat niet zo heeft. Mannen kunnen 't heus ook allemaal wel leren hoor, maar ik denk toch dat vrouwen er van nature beter in zijn.

Terug naar “Archief”