weer een afscheiding!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 29 sep 2003 14:57

johannes1 schreef:
hard bidden dan maar he

dat die scheuring er komt, want met de koers dat de PKN op dit moment vaart kan men gewoon niet meegaan.

Juist. Hard bidden om veel verdeeldheid in kerken en families. "Vader, Ik wil dat zij allen verdeeld zijn". Toch?
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 29 sep 2003 15:14

zo bedoel ik het niet, want verdeeldheid in een gemeente is natuurlijk niet goed, maar je kan gewoon niet mee gaan met PKN, dus moet je je afscheiden. het is niet anders, maar het zij zo.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 29 sep 2003 15:18

johannes1 schreef:zo bedoel ik het niet, want verdeeldheid in een gemeente is natuurlijk niet goed, maar je kan gewoon niet mee gaan met PKN, dus moet je je afscheiden. het is niet anders, maar het zij zo.

snap ik wel :D maar ik vraag me af wat er erger is: meegaan of scheuren. Ik denk in elk geval dat bidden om een scheuring niet de juiste manier is om ermee om te gaan :mrgreen: bidden om eenheid in waarheid is denk ik beter...

Goodbye.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 29 sep 2003 15:28

snap ik wel maar ik vraag me af wat er erger is: meegaan of scheuren. Ik denk in elk geval dat bidden om een scheuring niet de juiste manier is om ermee om te gaan bidden om eenheid in waarheid is denk ik beter...

joris stelde voor om te bidden om maar geen afscheiding te krijgen. maar je kan beter afscheiden dan meegaan met de PKN.

het is beter te bidden voor de synode die deze nieuwe koers wil gaan bevaren dat ze terug komen op hun besluit om maar geen nieuwe kerkorde te beginnen.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 29 sep 2003 16:01

Je moet wel/geen afscheiding onafhankelijk van wel/niet waarheidsgetrouw zien. Niet waarheidsgetrouw is zonde, afscheiding (scheuring) is ook zonde.

Goodbye.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 29 sep 2003 16:43

dat zie je verkeerd. als een kerk afwijkt van Gods woord dat is zonde. en dat maakt scheuring noodzakelijk

caprice

Berichtdoor caprice » 29 sep 2003 16:43

Denk eens aan de Reformatie. Dat dit gebeurde was toch ook nog genade van God? Misschien moeten we het zo wel zien.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 29 sep 2003 16:48

Nee, de reformatoren zijn er uit geschopt. Als ze de gelegenheid hadden gehad zelf de waarheid binnen die kerk te verkondigen, hadden ook zij niet op mogen stappen. Maar dat hebben de bezwaarden wel...

Goodbye.

caprice

Berichtdoor caprice » 29 sep 2003 16:49

En Lambertus Gerardus Cornelis Ledeboer dan? Die is toch ook uit de Nederlands hervormde kerk gestapt omdat deze leer niet strookte met zijn geweten?

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 29 sep 2003 16:52

Maar dat hebben de bezwaarden wel...

wat vrijheid om te verkondigen de waarheid? das waar, maar in een kerk moet je kunnen onderschrijven wat een kerksynode heeft opgesteld en dit kunnen de bezwaarde niet. trouwens de bezwaarde stappen ook niet op, maar zetten de kerk voort waar ze nu ook al in zitten.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 29 sep 2003 17:38

caprice schreef:En Lambertus Gerardus Cornelis Ledeboer dan? Die is toch ook uit de Nederlands hervormde kerk gestapt omdat deze leer niet strookte met zijn geweten?

Daar heb ik ook mijn vraagtekens bij, ja :mrgreen: maar dat mag natuurlijk niet, bij zo'n autoriteit :? Als je voor elk onjuistheidje uit de kerk moet stappen ben je nooit klaar. Maar er is natuurlijk ook een andere kant. Misschien zijn de 12art een goed uitgangspunt.

Goodbye.

joris

Berichtdoor joris » 29 sep 2003 23:41

als ik zeg: bidden dan maar he, dan bedoel ik: bidden: uw wil geschiede. Of het dan afscheiden wordt of niet, zal mij worst wezen, als het maar Gods wil is.

joepie

Berichtdoor joepie » 30 sep 2003 07:16

We kunnen ervoor bidden ja, maar wat er dan ook gebeurd, het wil dan niet zeggen dat het dan GOds wil is zoals het dan gebeurd. Want wij kunnen behoorlijk eigenmachtig de zogenaamde gods wil invullen.

joris

Berichtdoor joris » 30 sep 2003 22:21

joepie schreef:We kunnen ervoor bidden ja, maar wat er dan ook gebeurd, het wil dan niet zeggen dat het dan GOds wil is zoals het dan gebeurd. Want wij kunnen behoorlijk eigenmachtig de zogenaamde gods wil invullen.
Uw wil geschiede is een gebed wat God altijd verhoord.

joepie

Berichtdoor joepie » 01 okt 2003 06:28

Dat is zo. Maar je kunt dan niet zeggen als het gaat zoals het gaat, dat is dan Gods wil. Wij kunnen behoorlijk eigenmachtig onze wil doordrammen.
Want het kan duidelijk niet Gos wil zijn zoals wij die denken te moeten invullen.

Terug naar “Archief”