Bijbels dagboek

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Maaike

Berichtdoor Maaike » 18 aug 2006 16:25

Ik heb bij mn diplomauitreiking begin juli een dagboek gehad, van Bunyan als ik het goed heb..maar die sprak me niet echt aan, khoud niet zo van dagboeken...kbidt altijd maar of God zelf me het stukje wil uitleggen :wink:

Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 18 aug 2006 19:07

In dat dagboek (van Bunyan) moet ik ook nog beginnen, het ziet er zo oninteressant uit :oops:
Ik vind de meeste dagboeken niet echt boeiend, ik hoop dat ik nog een x een heel aansprekende vind, dan zal het bijbellezen ook wat makkelijker vol te houden zijn ;)...

topkok

Berichtdoor topkok » 21 aug 2006 07:58

ik heb zaterdag echt een super boek gekocht, een soort dagboek, maar alleen voor een maand: Wat zou Jezus doen. Een boek over als jij in de schoenen van Jezus zou staan hoe zou je dan handelen enzo!!

caprice

Berichtdoor caprice » 21 aug 2006 18:00

Hippieblijhoofd schreef:In dat dagboek (van Bunyan) moet ik ook nog beginnen, het ziet er zo oninteressant uit :oops:
Ik vind de meeste dagboeken niet echt boeiend, ik hoop dat ik nog een x een heel aansprekende vind, dan zal het bijbellezen ook wat makkelijker vol te houden zijn ;)...

Het moet geen last zijn, maar een lust.

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 21 aug 2006 18:03

caprice schreef:
Hippieblijhoofd schreef:In dat dagboek (van Bunyan) moet ik ook nog beginnen, het ziet er zo oninteressant uit :oops:

Sorry hoor, wat wil je daarmee zeggen? :roll: Wat heeft iemand aan deze uitspraak?

caprice

Berichtdoor caprice » 21 aug 2006 18:10

marina87 schreef:
caprice schreef:

Sorry hoor, wat wil je daarmee zeggen? :roll: Wat heeft iemand aan deze uitspraak?

Wel, dat het Bijbellezen of dagboek lezen geen last, maar een lust moet wezen. En als het een last is, dat we onszelf wel eens na mochten kijken als we menen dat het goed ligt op weg en reis naar de eeuwigheid. Want als de Heere een mens stilzet worden alle lusten een last, en de lasten een lust. Dan wordt de brug naar de wereld opgehaald.

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 21 aug 2006 18:13

Als je tot geloof gekomen bent betekend nog niet dat je altijd alles geweldig vind wat met de Here God te maken heeft. Ik vind het normaal ook heerlijk om in Zijn Woord te lezen, maar als ik zo'n geloofsdip heb echt niet. Dan moet ik me er toe zetten.

caprice

Berichtdoor caprice » 21 aug 2006 18:15

marina87 schreef:Als je tot geloof gekomen bent betekend nog niet dat je altijd alles geweldig vind wat met de Here God te maken heeft. Ik vind het normaal ook heerlijk om in Zijn Woord te lezen, maar als ik zo'n geloofsdip heb echt niet. Dan moet ik me er toe zetten.

Soms kan dat inderdaad zo zijn, wat wel tot droefheid stemmen moest.

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 21 aug 2006 18:43

caprice schreef:Soms kan dat inderdaad zo zijn, wat wel tot droefheid stemmen moest.

Als je denkt dat je mij dat aan m'n verstand moet peuteren heb je het mis.

Waarom ga jij figuurlijk met opgeheven vinger 'boven' iemand staan met 'moet, moet' , in plaats van 'naast' iemand te gaan staan?

caprice

Berichtdoor caprice » 21 aug 2006 18:45

marina87 schreef:
caprice schreef:Soms kan dat inderdaad zo zijn, wat wel tot droefheid stemmen moest.

Als je denkt dat je mij dat aan m'n verstand moet peuteren heb je het mis.

Waarom ga jij figuurlijk met opgeheven vinger 'boven' iemand staan met 'moet, moet' , in plaats van 'naast' iemand te gaan staan?

Nee, ik spreek van mijzelf. Dat is nou wat ík ervaar. Gans verdorven, onbekwaam tot enig goed en geneigd tot alle kwaad.
Gelukkig dat jij wel weet hoe het moet.

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 21 aug 2006 18:50

Hm, ik had toch echt het idee dat je tegen mij aan het spreken was :mrgreen:

hans_is_eigenwijs

Re: Bijbels dagboek

Berichtdoor hans_is_eigenwijs » 29 aug 2006 20:25

MissF schreef:Heeft iemand misscien een tip, wat een mooi dagboek is?

Alvast bedankt!

29 augustus

"Doch het behaagde de Heere Hem te verbrijzelen, HIJ heeft Hem krank gemaakt" (Jesaja 53:10).
"Deze is Mijn Zoon, mijn GELIEFDE, in Dewelken Ik Mijn welbehagen heb" (Mattheüs 3:17).
"Alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft" (Johannes 3:16).
Daarom, omdat God liefde is, heeft Hij Zijn geliefde Zoon geoordeeld, heeft Hij Hem verlaten, toen Hij tot zonde gemaakt werd. Er was geen andere uitweg om het kwaad, door de zonde aangebracht, teniet te doen. Geen andere mogelijkheid om zonde, dood en satan te overwinnen.
De straf die ONS de vrede aanbrengt, was op HEM, op Jezus Christus, Gods Geliefde (Jesaja 53:5). Hoe waar is het, dat Christus Jezus het bewijs van Gods oneindige liefde voor ons is (Romeinen 5:8). Hoe zouden we ooit aan Zijn liefde kunnen twijfelen? Wij, die in Christus geloven, zijn nu het voorwerp van Gods liefde geworden.
Wij zijn opgesloten in die Goddelijke liefde. Daarom zegt de Heiland ook tot ons: "BLIJFT", niet komt, maar BLIJFT in Mijn liefde. Zoals de Vader ons liefheeft, heeft ook de Heiland ons lief (Johannes 15:9). Efeze 2:4-5: "Maar God, Die rijk is in barmhartigheid door ZIJN GROTE LIEFDE, waarmede Hij ONS liefgehad heeft, ook toen wij dood waren door de misdaden, heeft ons levend gemaakt met Christus".
Dit is het resultaat van Gods liefde in Christus voor ons. Levend gemaakt met Hem, nieuw leven ontvangen, dat eeuwigheidsleven is. Daartoe heeft God ons Zijn liefde geopenbaard, Zijn Zoon gezonden, opdat wij zouden leven dóór Hem (1 Johannes 4:9). Leven door Jezus Christus, in Zijn liefde blijven, in Zijn liefde wandelen (Efeze 5:1). Welk een hoge prijs moest de Goddelijke liefde betalen om ons uit louter genade te laten delen in de onnaspeurlijke liefde van God de Vader en God de Zoon!
Lezen: Efeze 2:1-6

MissF
Generaal
Generaal

Re: Bijbels dagboek

Berichtdoor MissF » 29 aug 2006 21:39

hans_is_eigenwijs schreef:
MissF schreef:Heeft iemand misscien een tip, wat een mooi dagboek is?

Alvast bedankt!

29 augustus

"Doch het behaagde de Heere Hem te verbrijzelen, HIJ heeft Hem krank gemaakt" (Jesaja 53:10).
"Deze is Mijn Zoon, mijn GELIEFDE, in Dewelken Ik Mijn welbehagen heb" (Mattheüs 3:17).
"Alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft" (Johannes 3:16).
Daarom, omdat God liefde is, heeft Hij Zijn geliefde Zoon geoordeeld, heeft Hij Hem verlaten, toen Hij tot zonde gemaakt werd. Er was geen andere uitweg om het kwaad, door de zonde aangebracht, teniet te doen. Geen andere mogelijkheid om zonde, dood en satan te overwinnen.
De straf die ONS de vrede aanbrengt, was op HEM, op Jezus Christus, Gods Geliefde (Jesaja 53:5). Hoe waar is het, dat Christus Jezus het bewijs van Gods oneindige liefde voor ons is (Romeinen 5:8). Hoe zouden we ooit aan Zijn liefde kunnen twijfelen? Wij, die in Christus geloven, zijn nu het voorwerp van Gods liefde geworden.
Wij zijn opgesloten in die Goddelijke liefde. Daarom zegt de Heiland ook tot ons: "BLIJFT", niet komt, maar BLIJFT in Mijn liefde. Zoals de Vader ons liefheeft, heeft ook de Heiland ons lief (Johannes 15:9). Efeze 2:4-5: "Maar God, Die rijk is in barmhartigheid door ZIJN GROTE LIEFDE, waarmede Hij ONS liefgehad heeft, ook toen wij dood waren door de misdaden, heeft ons levend gemaakt met Christus".
Dit is het resultaat van Gods liefde in Christus voor ons. Levend gemaakt met Hem, nieuw leven ontvangen, dat eeuwigheidsleven is. Daartoe heeft God ons Zijn liefde geopenbaard, Zijn Zoon gezonden, opdat wij zouden leven dóór Hem (1 Johannes 4:9). Leven door Jezus Christus, in Zijn liefde blijven, in Zijn liefde wandelen (Efeze 5:1). Welk een hoge prijs moest de Goddelijke liefde betalen om ons uit louter genade te laten delen in de onnaspeurlijke liefde van God de Vader en God de Zoon!
Lezen: Efeze 2:1-6

Ik begrijp denk ik goed dat je nu de Bijbel citeert. Ik vraag naar bijbelse dagboeken. Of is er een reden dat dat niet goed is om naast de bijbel te lezen?
Ik lees momenteel even niks. Aan tafel lees ik meestal voor uit de bijbel, en mijn stille tijd bestaat uit gebed, wat op dit moment meer op mijn hart ligt dan bijbellezen. En ik voel me er erg goed bij :)
Een paar weken geleden vond ik mijn dagboek nog het beste op dat moment.
Ooit leerde ik van mijn zus dat ik moest luisteren naar mijn gevoel. Dat ik niet perse elke avond mijn gebedje hoefde te doen, bijbel te lezen, dagboek lezen. Maar ik moest doen waar ik op dat moment behoefte aan had.
En daar ben ik het steeds meer mee eens. Gewoonte is niet slecht, maar door uit gewoonte dingen te doen, bijna niks in me opnemen, is wel fout.

Maar iig bedankt nog weer voor alle tips voor dagboekjes :D
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 23 okt 2006 18:33

Ooit leerde ik van mijn zus dat ik moest luisteren naar mijn gevoel. Dat ik niet perse elke avond mijn gebedje hoefde te doen, bijbel te lezen, dagboek lezen. Maar ik moest doen waar ik op dat moment behoefte aan had. En daar ben ik het steeds meer mee eens. Gewoonte is niet slecht, maar door uit gewoonte dingen te doen, bijna niks in me opnemen, is wel fout.

Als er iets is dat ons bedriegt, dan is het wel ons gevoel. God houdt er van om iedere dag met Zijn kinderen te spreken. Als we de volgende dag op school een repetitie hebben, gaan we ook studeren ondanks ons gebrek aan zin of een goed gevoel. Waarom doen we dat met bidden en lezen dan ook niet? Ons gevoel is vaak een slechte raadgever. Een gebed hoeft ook niet lang te zijn. Kunnen we niet bidden, dan is het stamelen van enkele woorden genoeg. Maar laat je niet verleiden om bidden en lezen na te laten. Dat wordt zo makkelijk een (slechte) gewoonte. Ik spreek uit ervaring.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 24 okt 2006 15:18

Omega schreef:
Ooit leerde ik van mijn zus dat ik moest luisteren naar mijn gevoel. Dat ik niet perse elke avond mijn gebedje hoefde te doen, bijbel te lezen, dagboek lezen. Maar ik moest doen waar ik op dat moment behoefte aan had. En daar ben ik het steeds meer mee eens. Gewoonte is niet slecht, maar door uit gewoonte dingen te doen, bijna niks in me opnemen, is wel fout.

Als er iets is dat ons bedriegt, dan is het wel ons gevoel. God houdt er van om iedere dag met Zijn kinderen te spreken. Als we de volgende dag op school een repetitie hebben, gaan we ook studeren ondanks ons gebrek aan zin of een goed gevoel. Waarom doen we dat met bidden en lezen dan ook niet? Ons gevoel is vaak een slechte raadgever. Een gebed hoeft ook niet lang te zijn. Kunnen we niet bidden, dan is het stamelen van enkele woorden genoeg. Maar laat je niet verleiden om bidden en lezen na te laten. Dat wordt zo makkelijk een (slechte) gewoonte. Ik spreek uit ervaring.

Dat kan bij jou zo zijn, bij mij niet.
Ik leer idd ook geen toetsen enzo als ik me dr niet toe kan zetten nee. En ik ben prima geslaagd altijd ;) Maar dat heeft er niets mee te maken denk ik.
Soms lezen en bidden mijn vriend en ik niet samen, als we bij elkaar zijn, een enkele keer. Dan zijn we te moe en heeft het ons inziens geen zin.
Bidden doe ik sowieso wel altíjd. Maar ik bedoelde meeer: niet perse een ellenlang gebed waar alles in voorkomt, maar een gebedje van 1 zin ofzo is soms ook goed voor mij.
Maar soms heb ik zelf, of samen met mijn vriend juist een moment dat we een geweldig stuk uit de bijbel lezen, waar we een hele tijd over doorpraten en waarna we samen 'heerlijk' bidden. Maarhet moet niet een gewoonte zijn, denk ik. Ik luister in dat opzicht gelukkgi wel naar mijn gevoel en zo wordt mijn stille tijd nooit een sleur, wat het wel lange tijd was....
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Terug naar “Archief”