Waarom houden er zo weinig mensen van klassieke muziek??

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 29 sep 2003 16:40

kurtyo schreef:wie kan me meer vertellen over chopin?

Had een beetje last van anti-semitisme, maar dat had Luther ook... verder niets mis mee (met Chopin dus (en met Luther)). Als je tenminste de ethische kant bedoelt...
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 29 sep 2003 16:44

Ik moet zeggen dat ik het erg kort door de bocht vind om het 'niets' te noemen... Anti semitisme is goed omdat luther daar (eventueel) ook een beetje last van had? Get real gershwin, dat is een belachelijke reactie... Praat je jezelf nu goed? Ik kan er verder niets over zeggen omdat ik chopin niet goed ken..

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 29 sep 2003 17:43

Bedoel: niets mis met Chopin (beter gezegd: met zijn muziek). Zolang je er in zijn muziek niets van merkt is het jammer, maar helaas, verder geen probleem. Als hij anti-semitische stukken zou schrijven zou het anders zijn. Ik luister ook met een gerust hart strijkkwartetten van Mozart, ondanks het feit dat hij vrijmetselaar was. Snappie? En Luther was ook fout op dit punt, als je dat graag wilt horen :D
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Sterretje
Moderator

Berichtdoor Sterretje » 29 sep 2003 17:51

ik bedoel ook niet dat ik Wagner dubieus vind
(christenen zijn ook geregeld antisemitis geweest...-razend interessant trouwens.. als er meer verstand van hebben kunnen we daar topic over openen...)
Time flies when you have none!

jaop

Berichtdoor jaop » 30 sep 2003 11:44

Hej Tears, welkom op klassiek terrein!
Bach, Mendelssohn en Beethoven kun je zonder risico luisteren, en das toch de top-3

Van Mozart schijnt alleen 'die Zauberfloete' een beetje vrijmetselarig te zijn, en hij heeft wat ave-maria-tjes etc., maar dat kun je nuanceren

ook mendelsohn schreef ave-mariaatjes...

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 30 sep 2003 12:21

wat ave-maria-tjes
i love ave-mariatjes.. :D

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 30 sep 2003 12:26

Stel:
Hitler schrijft een roman... In die roman blijkt niet van zijn anti-semitistische opvattingen, het is gewoon een mooie (literaire) roman... Geen probleem toch? Je merkt er toch niets van dat Hitler een dictator was en een anti-semitist? Een veroorzaker van miljoenen doden? Een moordenaar? Iemand die Gods volk haat? Geen probleem
Halleluja, lang leve Hiler...
Ik snap je niet Gershwin... Ik bedoel, ik weet er te weinig van af, maar zoals jij het brengt roept het bij mij bovenstaande reactie op (die sarcastisch is bedoelt)...

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 30 sep 2003 12:34

Als je zo streng in de leer wilt zijn dan valt er nog wel meer af. Specifiek gericht op anti-semitisme denk ik dan aan Luther en een deel van de kerkvaders. Moeten we hun geschriften dan ook verwerpen?

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 30 sep 2003 12:46

Ik weet niet, maar inderdaad hebben behoorlijk wat christenen in de geschiedenis (en nu nog) een behoorlijk bord pap gegeten van antisemitisme... Ik zeg niet dat ik zo streng in de leer ben. Ik vraag me af wat ze zouden doen als mijn stelling waar zou zijn. Zouden ze dan ook zo makkelijk redeneren als bij Luther en Chopin? Ik zeg niet dat ik hun werk verwerp Klaas. Ik vind het alleen nog al krom.

Calvin
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Calvin » 30 sep 2003 13:32

Gershwin schreef:
kurtyo schreef:wie kan me meer vertellen over chopin?

Had een beetje last van anti-semitisme

Tsss.... heeft Chopin zeker nog nooit z'n eigen neus in de spiegel bekeken. :?

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Calvin op 30 sep 2003 13:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn volk gaat verloren omdat het geen kennis heeft.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 30 sep 2003 13:40

Reactie afgekeurd...

Calvin
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Calvin » 30 sep 2003 14:44

kurtyo schreef:Reactie afgekeurd...

De heer Kurtyo werpt zich ongevraagd op als postingbeoordelaar.
Mijn volk gaat verloren omdat het geen kennis heeft.

jaop

Berichtdoor jaop » 30 sep 2003 14:53

antisemiet zijn is iets anders dan miljoenen joden vermoorden. ook al is het afkeurenswaardig om mensen op basis van hun etnische achtergrond te discrimeren, het is nog geen vermoorden. trouwens, als hitler een kind een cadeau geeft of een kat aait, is dat af te keuren, puur om wie hij is?
volgens mij niet, en zo ook als chopin, die idd antisemitische trekjes vertoont(zoals heel veel van zijn tijdgenoten, en zo ook bij luther), maar die niet zijn werk of handelen(afgezien dat hij een concert onderbrak als er joden in de zaal waren) beinvloedde, muziek maakt, kan dat niet om die reden worden afgekeurd.

maar hier komt waarschijnlijk het spreekwoord 'eens een dief altijd een dief' vandaan.

Tears
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Tears » 30 sep 2003 15:05

Gershwin schreef:Hej Tears, welkom op klassiek terrein! :D
Bach, Mendelssohn en Beethoven kun je zonder risico luisteren, en das toch de top-3 :mrgreen:

...................... met zijn 'complete works'. Kijk voor alle werken van de meeste grote componisten trouwens op http://www.karadar.com/cataloghi. Daar kun je snel zien of er foute muziek in hun oeuvre ziet.

dank je, ik luister ook vaak naar 94.3 fm... daar draaien ze over t algemeen goede klassieke muziek.
Wat vind je van die cd's van Howard Shore.. Lord of the rings I en II zeg maar. Een kenner beweerde laatst dat dat zwaar klassiek was, (ik doel op de tegenstelling met licht klassiek). Ik vind het erg mooie muziek in ieder geval.
Declare this an Emergency...

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 30 sep 2003 16:31

De heer Kurtyo werpt zich ongevraagd op als postingbeoordelaar.

;) was maar een geintje hoor ;)

Jaop:
antisemiet zijn is iets anders dan miljoenen joden vermoorden. ook al is het afkeurenswaardig om mensen op basis van hun etnische achtergrond te discrimeren, het is nog geen vermoorden.

Ja, het is iets anders. Al is het in gedachten vermoorden van mensen ook al vermoorden. Maar ik heb niet gezegd dat ik het met mijn stelling eens ben... Maar ik zou dan ook Hilters boek WEL willen lezne (als het me een goed boek zou lijken: ik wil trouwens Mein Kampf ook nog wel eens lezen)... Maar als je wel Chopin goed keurt maar Hitlers eventuele roman, dan ben je krom bezig snap je?

trouwens, als hitler een kind een cadeau geeft of een kat aait, is dat af te keuren, puur om wie hij is?

Absoluut niet. (wel jammer dat Hitler waarschijnlijk alleen maar blonde arische kindjes aaide :P)

(afgezien dat hij een concert onderbrak als er joden in de zaal waren)

Dat vind ik dan weer jammer. Maar ik zeg ook niet dat ik zijn werk afkeur. Maar Hitler heeft ook veel goede dingen gedaan... Maar die word door iedereen vervloekt (ook zijn goede dingen) en Chopni niet, daar gaat het me om Jaop...

Terug naar “Archief”