Steken we uberhaupt wel iets op van de preek?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Steken we uberhaupt wel iets op van de preek?

Berichtdoor Gershwin » 29 sep 2003 15:16

Naar aanleiding van het topic 'wat heb ik van de preek opgestoken', en den k altijd, als ik zie dat er gereageerd is: ik weet weer niets te melden.
Ik heb zelf meestal bijzonder weinig aan de preken in mijn thuisgemeente, als ik het er al mee eens ben wist ik het toch allemaal al en wordt ik er niet door gesterkt. Dus aan u de vraag:

Hebben jullie dat nou ook? en hoe ga je ermee om? is het voldoende reden om te vertrekken?
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 29 sep 2003 15:17

is het voldoende reden om te vertrekken?

maar dat zal in andere gemeentes ook zijn, dat je het allemaal al weet.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 29 sep 2003 15:33

Bij mijn ouders in de kerk steek ik ook heel weinig op van de preek, wat onder andere komt doordat ze daar preeklezen hebben, als er een dominee is, leer ik er wel weer wat meer van.

Bij mijn vriend in de kerk, (de gemeente waar we belijdenis gaan doen) heb ik het idee alsof ik iedere zondag weer wat geleerd hebt en dat ik ook echt wat aan mn zondag gehad heb.

Ik zou als ik jou was naar andere kerken gaan, kijken of je er daar wel wat van opsteek!!

Cathy
Majoor
Majoor

Re: Steken we uberhaupt wel iets op van de preek?

Berichtdoor Cathy » 29 sep 2003 15:39

Gershwin schreef:Hebben jullie dat nou ook? en hoe ga je ermee om? is het voldoende reden om te vertrekken?

Ja, dat heb ik ook, al voel ik me al arrogant bij het denken eraan.
Maar ga je ook niet naar de kerk vanwege het gemeentezijn?
En nee, dat is niet voldoende om te vertrekken (naar mijn mening), jij kunt misschien juist iets betekenen in je gemeente met de kennis die je hebt.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 29 sep 2003 16:08

Cathy schreef:Ja, dat heb ik ook, al voel ik me al arrogant bij het denken eraan.
Maar ga je ook niet naar de kerk vanwege het gemeentezijn?
En nee, dat is niet voldoende om te vertrekken (naar mijn mening), jij kunt misschien juist iets betekenen in je gemeente met de kennis die je hebt.

En als je ook geen gemeente-zijn ervaart? (is ook logisch, want gemeente-zijn berust m.i. op de gemeenschap der heiligen). En als er ook niet naar je geluisterd wordt?

Goodbye.

everlastingman
Mineur
Mineur

Berichtdoor everlastingman » 29 sep 2003 16:30

Gershwin schreef:Ik heb zelf meestal bijzonder weinig aan de preken in mijn thuisgemeente, als ik het er al mee eens ben wist ik het toch allemaal al en wordt ik er niet door gesterkt.

Wellicht dat jouw probleem is, dat je alleen luistert als jij het ermee eens bent. :D
Afbeelding

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 29 sep 2003 16:32

ik ben uit de kerk gegaan omdat ik niet zoveel meer meekreeg. Weinig uit de preek, en de ''gemeenschap der heiligen' stelt vaak al helemaal niks voor. Soms moet je in de kerk nog oppassen dat je niet te christelijk bent.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 29 sep 2003 16:36

everlastingman schreef:Wellicht dat jouw probleem is, dat je alleen luistert als jij het ermee eens bent. :D

Nee hoor, ik hoor heel vaak preken waar ik het niet mee eens ben :D en luister echt goed of het op me van toepassing is, maar dat is het nooit. Als ik dacht dat het wel op me van toepassing zou zijn zou ik het ermee eens worden en mijn standpunten aanpassen :mrgreen:

Goodbye.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 29 sep 2003 16:37

surfer schreef:ik ben uit de kerk gegaan omdat ik niet zoveel meer meekreeg. Weinig uit de preek, en de ''gemeenschap der heiligen' stelt vaak al helemaal niks voor. Soms moet je in de kerk nog oppassen dat je niet te christelijk bent.

Dus doe je helemaal niets meer aan 'gemeenschap der heiligen'? is denk ik toch ook niet de bedoeling... :? :mrgreen:

Goodbye.

mirjamvandorp
Mineur
Mineur

Berichtdoor mirjamvandorp » 29 sep 2003 16:38

Heb ik soms ook bij mijn eigen kerk. Bid dan van tevoren of ik er asjeblieft wat aan mag hebben maar vaak is de preek afgelopen en heb ik het gevoel van :Wat heb ik er nu eigelijk aan gehad? Soms kan ik dan echt boos en teleurgesteld zijn. Waarom??

Ik had het hier pas met iemand over en deze zei dat het altijd aan jezelf ligt als je nix aan de preek gehad hebt. Weet zelf niet goed wat ik daar van vind.

Af en toe ga ik wel eens naar een andere kerk en dan heb ik er wel vaak wat aan. Vind het ook moeilijk, moet je in een kerk blijven terwijl je het gevoel hebt niet genoeg geestelijk voedsel te krijgen??
He died for me, I life for Him!

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 29 sep 2003 16:41

Gershwin schreef:
surfer schreef:ik ben uit de kerk gegaan omdat ik niet zoveel meer meekreeg. Weinig uit de preek, en de ''gemeenschap der heiligen' stelt vaak al helemaal niks voor. Soms moet je in de kerk nog oppassen dat je niet te christelijk bent.

Dus doe je helemaal niets meer aan 'gemeenschap der heiligen'? is denk ik toch ook niet de bedoeling... :? :mrgreen:
denk het ook niet, maar dat geldt voor meer dingen....

everlastingman
Mineur
Mineur

Berichtdoor everlastingman » 29 sep 2003 16:54

surfer schreef:ik ben uit de kerk gegaan omdat ik niet zoveel meer meekreeg. Weinig uit de preek, en de 'gemeenschap der heiligen' stelt vaak al helemaal niks voor. Soms moet je in de kerk nog oppassen dat je niet te christelijk bent.

Ik ben ook weleens teleurgesteld geweest in de kerkmensen. Maar ik weet nu dat het helemaal niet belangrijk is wat de mensen van mij zeggen of denken, veel belangrijker is wat God van mij denkt. Laat je niet wegsturen door mensen die denken dat ze boven jouw staan, dat is in ieder geval niet wat God wilt.
Afbeelding

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 29 sep 2003 17:04

jij hebt mijn tekst gejat! :mrgreen: De SV is trouwens mooier qua vorm. :)

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 29 sep 2003 17:05

everlastingman schreef:
surfer schreef:ik ben uit de kerk gegaan omdat ik niet zoveel meer meekreeg. Weinig uit de preek, en de 'gemeenschap der heiligen' stelt vaak al helemaal niks voor. Soms moet je in de kerk nog oppassen dat je niet te christelijk bent.

Ik ben ook weleens teleurgesteld geweest in de kerkmensen. Maar ik weet nu dat het helemaal niet belangrijk is wat de mensen van mij zeggen of denken, veel belangrijker is wat God van mij denkt. Laat je niet wegsturen door mensen die denken dat ze boven jouw staan, dat is in ieder geval niet wat God wilt.
ja, dat klinkt wel ok, maar ondertussen heb je toch in de dagelijkse gang van zaken met mensen te maken.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 29 sep 2003 17:20

Het is in alle kerken weleens zo dat je een preek saai vindt. Ik ervaar dat ook heel erg, zowel in de kerk van mijn ouders (Samen op Weg) als in de vrijgemaakte kerk. Gelukkig zijn de predikanten van de gkv Enschede wel heel goed, die weten heel praktische tips te geven. En daar ontbreekt het nogal eens aan. Het zijn mooie woorden, maar er wordt niet bij verteld hoe je het nou concreet in je leven kunt toepassen. Misschien komt het wel daardoor dat in de kerk van de ouders van mijn vriend iedereen met de auto naar de kerk gaat en daarna buiten een sigaret gaat staan roken... Ik zou daar weleens een SoW-dominee heen willen sturen die regelmatig preekt in de kerk van mijn ouders, want hij is een echt milieufreak en hij kan ontzettend goed preken ;) Ik heb vaak preken gehoord waarin hij duidelijk maakte dat wij als christenen rentmeesters zijn en dus zuinig met het milieu moeten omspringen, daarbij gaf hij ook tal van praktische tips.

Terug naar “Archief”