Christelijke Anekdotes

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

topkok

Berichtdoor topkok » 12 aug 2006 13:24

een dominee in een vakantie dienst van de GerGem laat ritmische zingen maar zingt zelf niet mee:D:D:D

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 12 aug 2006 13:29

dat zal vast niet om het ritmisch zingen zijn. Onze ds zingt ook weleens niet mee... maakt dat wat uit

Van de week krom gelegen om mn zusje:

we hadden aan tafel een gesprekje over de tien geboden. Mn verst. gehand. zusje zegt zo in een keer: gij zult niet echtbreken, gij zult...
Vraagt mn moeder: wat betekend dat dan?
zusje: dat je niet mag breken.

even later breek ik een glas. Zegt ze: oh... nu is Jezus boos op jou

:mrgreen:
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 12 aug 2006 13:57

Pastoor (v) in de oud-katholieke kerk zet het looft-en-dankt volledig verkeerd in. De organist blijft stug vasthouden aan het juiste looft-en-dankt, waarna de pastoor vraagt: "Zit ik ernaast?" De organist antwoordt: "Nogal. Heeft u deze zelf gecomponeerd? In het kerkboek staan er acht, maar deze riedel staat er niet in."
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

TKF
Moderator

Berichtdoor TKF » 15 aug 2006 23:32

Ouderling tijdens leesdienst:

De schriftlezing dit morgenuur is uit het heilig evangelie naar de profeet Jesaja.

Nooit geweten dat Jesaja één van de NT-evangeliën geschreven heeft...

tweetietwee
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tweetietwee » 16 aug 2006 09:19

TKF schreef:Ouderling tijdens leesdienst:

De schriftlezing dit morgenuur is uit het heilig evangelie naar de profeet Jesaja.

Nooit geweten dat Jesaja één van de NT-evangeliën geschreven heeft...

pfff. dat is het risico als je zo breedsprakig bent.......

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 aug 2006 10:47

Als je de Bijbel als het heilig evangelie ziet maken alle bijbelboeken daar deel van uit :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 17 aug 2006 16:31

Voorjaar 2006:
Een vriend van mij en ikzelf bezoeken een dienst in de Gereformeerde Gemeenten in Nederland te Berkenwoude. Voorganger is ds. Roos.

Zomer 2006:
Diezelfde vriend en ikzelf bezoeken de Sint Pietersbasiliek te Rome en wij kijken naar een levensgroot standbeeld van paus Pius XII. Terwijl ik me na een tijdje richting een volgende bezienswaardigheid begeef, blijft de ander nog even staan. Daarna komt hij me achterna en zegt:

Die paus is net ds. Roos met een mijter.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Peter L
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Peter L » 18 aug 2006 11:04

• Een oude, maar wel leuke, die mijn vader ooit vertelde (uit zijn jeugd, vlak na de oorlog):

In preekstoelen zit vaak een in hoogte verstelbare vloer, zodat zowel lange als korte dominees op een redelijke hoogte boven de kansel uitsteken. Een Leidse dominee was te gast in een 'zware' kerk in een andere plaats. De vloer van de preekstoel zat niet helemaal goed vast, raakte tijdens de preek los en de dominee ging onderuit. De dominee krabbelde op, en zei: "Ik dacht dat u hier toch zware dominee's gewens was..."
  • Een zendeling in Japan had zijn uiterste best gedaan om Japans te leren en hield zijn eerste preek op Palmzondag. Nu is Japans een taal, waarbij een woord een totaal andere betekenis kan krijgen, als je het niet helemaal goed uitspreekt. Gevolg: een preek over Jezus, die op een wortel Jeruzalem binnenreed...
  • Er waren Engelse gasten in de kerk en voor hen werd de preek vertaald in het Engels. Er waren geen headsets, dus de vertaler sprak de preek zin voor zin na. Het was geen professional. De preek ging over 1 Kor. 3:2 ("Melk heb ik u gegeven, geen vast voedsel, want dat kondt gij nog niet verdragen."). De predikant zei: "We hebben vast voedsel nodig". De vertaler: "We need fast food"
  • Predikant voor het lezen van bijbeltekst: "Als u uw bijbel bij u heeft, kunt u meelezen. Anders kun u met uw buurman meelezen en raad ik u aan volgende keer uw bijbel mee te nemen, zodat uw buurman bij u kan kijken"
Laatst gewijzigd door Peter L op 18 aug 2006 11:14, 1 keer totaal gewijzigd.
The Lord is the Potter, not Harry!!

Peter L
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Peter L » 18 aug 2006 11:08

't schijnt in een R.K. parochieblad gestaan te hebben:

"A.s. pasen zal mevr. Pietersen de bloemen verzorgen en zal mevr. Jansen een ei op het altaar leggen"

Peter L
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Peter L » 18 aug 2006 11:25

peter77 schreef:Geloof het of niet maar ik zat laatst in de kerk en er komt een kerel naast me zitten die normaal nooit bij ons komt. Strak in het donkere pak en een beetje een gezicht dat je denkt: die is vast in citroensap gedoopt.
Dus die man sprak niet echt met mij en keek enkel zuur. Nou ieder het zijne dus ik laat die gast met rust, ja toch?
Komt de collectezak aanzetten en ik kijk in de knip…enkel een briefje van 50 europieten en een losse euro. Ik denk ja…die 50 zijn net ff wat te veel dan, dus hup ik mik die losse euro in de fluwelen zak, ja toch. Ik mik en gooi net naast de zak precies in de zwarte kerkschoen van mijn zure buurman. Ik met mijn vinger peuren in die schoen om die euro er uit te wippen en die vent maar kijken op een citroen achtige mannier. Nou ja een lamlendige situatie dan.
Gelukkig kreeg ik hem er wel uit.

Over de collecte gesproken!! Doet me denken aan het volgende. Een verhaal van zo'n 60 jaar terug. Een oom van mijn moeder was kleermaker van beroep en ook koster in de kerk. Op een gegeven moment ontdekte hij, dat er af en toe een louche type in de kerk zat en het leek erop, dat hij geen geld in de collectezak stopte, maar het eruit haalde!
In die tijd hing de collecte zak aan een soort hengel, waarmee de koster de zak langs de rijen liet gaan.
Mijn oud-oom bedacht een typische kleermakersoplossing. Hij naaide een briefje van 10 aan één punt vast in de collecte zak. En ja hoor, de dief probeerde hem eruit te trekken, trok de collectezak binnenstebuiten en al het muntgeld rolde over de vloer...

Peter L
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Peter L » 18 aug 2006 11:32

Bookman schreef:Wat te denken van deze?

Een ouderling moest de dienst openen en zei:

Laat ons aanzingen om te vangen.......

Dan proest je het toch uit of niet? :wink:

Een vriend van me, die vroeger katholiek was heeft een pastoor eens 'genadebronnen' horen verhaspelen tot 'gebrade nonnen'

Sjaan
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Sjaan » 18 aug 2006 13:43

Peter L schreef:
peter77 schreef:Geloof het of niet maar ik zat laatst in de kerk en er komt een kerel naast me zitten die normaal nooit bij ons komt. Strak in het donkere pak en een beetje een gezicht dat je denkt: die is vast in citroensap gedoopt.
Dus die man sprak niet echt met mij en keek enkel zuur. Nou ieder het zijne dus ik laat die gast met rust, ja toch?
Komt de collectezak aanzetten en ik kijk in de knip…enkel een briefje van 50 europieten en een losse euro. Ik denk ja…die 50 zijn net ff wat te veel dan, dus hup ik mik die losse euro in de fluwelen zak, ja toch. Ik mik en gooi net naast de zak precies in de zwarte kerkschoen van mijn zure buurman. Ik met mijn vinger peuren in die schoen om die euro er uit te wippen en die vent maar kijken op een citroen achtige mannier. Nou ja een lamlendige situatie dan.
Gelukkig kreeg ik hem er wel uit.

Over de collecte gesproken!! Doet me denken aan het volgende. Een verhaal van zo'n 60 jaar terug. Een oom van mijn moeder was kleermaker van beroep en ook koster in de kerk. Op een gegeven moment ontdekte hij, dat er af en toe een louche type in de kerk zat en het leek erop, dat hij geen geld in de collectezak stopte, maar het eruit haalde!
In die tijd hing de collecte zak aan een soort hengel, waarmee de koster de zak langs de rijen liet gaan.
Mijn oud-oom bedacht een typische kleermakersoplossing. Hij naaide een briefje van 10 aan één punt vast in de collecte zak. En ja hoor, de dief probeerde hem eruit te trekken, trok de collectezak binnenstebuiten en al het muntgeld rolde over de vloer...

Wat een prachtig familielid!!
Ken uzelf.

Mijn web-log!

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 18 aug 2006 15:42

Peter L schreef:
Bookman schreef:Wat te denken van deze?

Een ouderling moest de dienst openen en zei:

Laat ons aanzingen om te vangen.......

Dan proest je het toch uit of niet? :wink:

Een vriend van me, die vroeger katholiek was heeft een pastoor eens 'genadebronnen' horen verhaspelen tot 'gebrade nonnen'

:mrgreen:

Charlotte
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Charlotte » 18 aug 2006 19:13

Peter L schreef:Over de collecte gesproken!! Doet me denken aan het volgende. Een verhaal van zo'n 60 jaar terug. Een oom van mijn moeder was kleermaker van beroep en ook koster in de kerk. Op een gegeven moment ontdekte hij, dat er af en toe een louche type in de kerk zat en het leek erop, dat hij geen geld in de collectezak stopte, maar het eruit haalde!

Die arme man.....

Weet je dat er ook kerken zijn waar je zelf mag weten of je iets in de collectezak stopt of er juist iets uithaalt? Alnaargelang je financiele situatie. Da's toch veel eerlijker. :mrgreen:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 aug 2006 19:39

en als die man nou wou wisselen? 20 euro er in... en 10 er uit halen... dat mag toch wel :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “[Religie] - Algemeen”