Bunschotense predikant vraagt om schorsing

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 17 aug 2006 10:43

De vraag of homosexualiteit een geaardheid (dus aangeboren) is, is wetenschappelijk gezien niet te beantwoorden.

nog niet wetenschappelijk bewezen idd. Er zijn al wel aanwijzingen, laatst bleek bijvoorbeeld dat bij homosexuelen de hersenwerking anders is dan bij heterosexuelen. Misschien wordt het nooit bewezen dat het aangeboren is, maar in feite maakt het ook niet uit. De mensen bij Different en aanverwante hulpinstellingen kunnen ook nog steeds niet bewijzen dat het niet aangeboren is en ze komen nu zelfs al terug van hun visie, dat zegt toch al heel wat?

Volgens mij is die hele vraag naar de oorsprong van h.s. niet zo belangrijk, maar het lijkt me zuiverder om niet over 'geaardheid', maar over 'gerichtheid' te spreken, juist om de vraag naar de oorsprong buiten beschouwing te laten.

Ik ben niet zo te spreken over de visie van different en daar spreken ze ook over een "gerichtheid". Ik weiger het om het zo te noemen, want dat zou betekenen dat het een of andere ziekte is en van die gedachte ben ik al lang genezen :wink:

Dus alles wat gebeurt is Gods wil? Dan bestaat er geen zonde. Dan is het tamelijk overbodig om te bidden "Uw wil geschiede". De bijbel leert niet, dat God alles bepaalt en dat alles wat gebeurt Zijn wil is.

De mens heeft wel een vrije wil, maar alles wat er gebeurt gaat in ieder geval niet buiten God om en gebeurt ook niet zonder Zijn wil. Er zijn niet voor niets homo's, daar heeft God een bedoeling mee, welke? Dat weet ik ook niet, misschien is dat ook wel beter. Ik geloof dat God met alles een bedoeling heeft, hoe moeilijk dat soms ook is!

psalm 9:9 Hij bestuurt de wereld naar recht en wet, alle volken berecht hij eerlijk.

psalm 67:5 Laten de naties juichen van vreugde, want U bestuurt de volken rechtvaardig en regeert over de landen op aarde. sela
- Home is in my head -

Peter L
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Peter L » 17 aug 2006 11:48

froske schreef:Misschien wordt het nooit bewezen dat het aangeboren is, maar in feite maakt het ook niet uit.

Idd. Dat zij ik ook al.

froske schreef:Ik ben niet zo te spreken over de visie van different en daar spreken ze ook over een "gerichtheid". Ik weiger het om het zo te noemen, want dat zou betekenen dat het een of andere ziekte is en van die gedachte ben ik al lang genezen

"Different" ken ik niet, maar de term "gerichtheid" is een neutrale term. Ik zie niet in, waarom die een ziekte zou impliceren.

froske schreef:De mens heeft wel een vrije wil, maar alles wat er gebeurt gaat in ieder geval niet buiten God om en gebeurt ook niet zonder Zijn wil. Er zijn niet voor niets homo's, daar heeft God een bedoeling mee

Geldt dat ook voor pedosexuelen? Denk aan die politieke partij die onlangs door pedofielen is opgericht. Zij willen dezelfde status als homosexuelen, en daarbij zelfs sexueel contact tussen volwassenen en kinderen legaliseren. Is dat ook een door God geschapen geaardheid? Zo niet, waarom het een wel en het ander niet? En waar staat de bijbel in dit geheel?

froske schreef:psalm 9:9 Hij bestuurt de wereld naar recht en wet, alle volken berecht hij eerlijk.

psalm 67:5 Laten de naties juichen van vreugde, want U bestuurt de volken rechtvaardig en regeert over de landen op aarde. sela

Die teksten zeggen niet, dat alles wat er gebeurt Gods wil is.
The Lord is the Potter, not Harry!!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 aug 2006 11:49

Dat God er een bedoeling mee heeft geloof ik ook ;) De vraag is natuurlijk wát die bedoeling dan is :)

Denkertje, tegen liefde wordt in de Bijbel ook wel eens gewaarschuwd. Even om misverstanden te voorkomen, ik haal even een voorbeeld aan om dat te onderbouwen, zonder dat ik daarin ene paralel wil leggen naar liefde tussen twee mannen, het is puur om aan te geven dat niet iedere vorm van liefde goed is, en wat deze vorm van liefde betreft laat ik het even in het midden...

God waarschuwt door Mozes en Jozua de Israelieten om de vrouwen van omliggende volken achterna te lopen... Hij waarschuwt daar dus tegen relaties met vrouwen uit heidense landen... Kortom, je kan denk ik niet zeggen dat nergens in de Bijbel voor liefde wordt gewaarschuwd... er zijn ook vormen van liefde die niet goed zijn. Dat even als nuancering, ik ga het verder niet op dit onderwerp toepassen, daar vind ik het een te moeilijkonderwerp voor.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 17 aug 2006 12:41

De vraag is dan; Waarom is deze vorm van liefde niet goed? Bij pedosexuelen gaat het niet om een gelijkwaardige relatie en wordt er 9 van de 10 x misbruik van kinderen gemaakt. Dat maakt een hoop duidelijk waarom deze liefde niet goed is. Het gaat hier niet om liefde delen maar alleen maar om eigen lust, het kind weet immers vaak nog niet wat het allemaal inhoudt.

Daarom vind ik de vergelijking met homosexuelen en pedosexuelen nog steeds belachelijk.

In de bijbel wordt ware liefde tussen 2 mensen niet afgewezen. M.i. wordt alleen de liefde puur uit lust en losbandigheid niet goed gekeurd en dat zie je dan ook duidelijk in de teksten dat het gaat om schandelijk gedrag zoals verkrachting, orgies e.d.

"Different" ken ik niet, maar de term "gerichtheid" is een neutrale term. Ik zie niet in, waarom die een ziekte zou impliceren.

Different noemt dit zo omdat ze vinden dat een homo een hetero kan worden. Daarom noemen ze het geen geaardheid.

Geldt dat ook voor pedosexuelen? Denk aan die politieke partij die onlangs door pedofielen is opgericht. Zij willen dezelfde status als homosexuelen, en daarbij zelfs sexueel contact tussen volwassenen en kinderen legaliseren. Is dat ook een door God geschapen geaardheid? Zo niet, waarom het een wel en het ander niet? En waar staat de bijbel in dit geheel?

Dezelfde status als homosexuelen zullen ze nooit krijgen omdat het gaat om misbruik, in tegenstelling tot de liefde tussen 2 mensen van hetzelfde geslacht. Of het een door God geschapen geaardheid is weet ik niet, maar Hij zal er zeker een bedoeling mee hebben. De bijbel is hierover ook niet duidelijk, althans in die tijd was het nog niet zo bekend als dat het nu was denk ik. Wat wel verboden wordt in de bijbel is misbruik maken van kinderen en verkrachting. Daarover spreek je niet bij een relatie tussen 2 mannen of vrouwen in relatie van liefde en trouw.

Je wilt hiermee zeggen dat er dingen gebeuren zonder dat God ervan weet? Denk aan het verhaal van Job. Hij kan dingen toelaten.
- Home is in my head -

Peter L
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Peter L » 17 aug 2006 13:16

froske schreef:In de bijbel wordt ware liefde tussen 2 mensen niet afgewezen. M.i. wordt alleen de liefde puur uit lust en losbandigheid niet goed gekeurd en dat zie je dan ook duidelijk in de teksten dat het gaat om schandelijk gedrag zoals verkrachting, orgies e.d.

En om homosexueel handeling, een relatie met een ongelovige partner wordt voor christenen ook afgekeurd. Je kunt dus niet op grond van de bijbel eenvoudig zeggen: er is liefde tussen 2 mensen, dus is het goed.

froske schreef:

Different noemt dit zo omdat ze vinden dat een homo een hetero kan worden. Daarom noemen ze het geen geaardheid.

Maar de term op zich impliceert toch geen ziekte?

froske schreef:

Je wilt hiermee zeggen dat er dingen gebeuren zonder dat God ervan weet? Denk aan het verhaal van Job. Hij kan dingen toelaten.

Maar daar ging het niet om, het ging erom, of het Zijn wil is. God liet ook de zondeval toe, in de zin, dat Hij het niet heeft voorkomen. Dat is nog iets anders, dan dat God het heeft gewild of zelfs maar bedoeld. Ik weet wel, dat het een oud dogma is (Augustinus beweerde het al), dat God met alles een bedoeling heeft, maar bijbels is het niet. In het verhaal van Job zegt God zelf, dat de satan Hem zonder oorzaak tegen Job heeft opgezet (Job 2:3). God had daar niet zozeer een bedoeling mee, alswel de satan, die het geloof van Job onderuit wilde halen.

Maar goed, het wordt een beetje off-topic zo...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 aug 2006 13:29

De vraag is dan; Waarom is deze vorm van liefde niet goed? Bij pedosexuelen gaat het niet om een gelijkwaardige relatie en wordt er 9 van de 10 x misbruik van kinderen gemaakt. Dat maakt een hoop duidelijk waarom deze liefde niet goed is. Het gaat hier niet om liefde delen maar alleen maar om eigen lust, het kind weet immers vaak nog niet wat het allemaal inhoudt.

Daarom vind ik de vergelijking met homosexuelen en pedosexuelen nog steeds belachelijk.

In de bijbel wordt ware liefde tussen 2 mensen niet afgewezen. M.i. wordt alleen de liefde puur uit lust en losbandigheid niet goed gekeurd en dat zie je dan ook duidelijk in de teksten dat het gaat om schandelijk gedrag zoals verkrachting, orgies e.d.

Die vergelijking op zich klopt ook niet. Wel vind ik dat je niet kan zeggen: Er worden geen mensen misbruikt, het is liefde van twee kanten... DUS is het goed. Ik vraag me dat nog steeds of.... Mijns inziens keurt de Bijbel meer af dan alleen liefde tussen twee mannen uit lust... De Bijbel keurt liefde uit luist uberhaupt af en de Bijbelteksten die hier een heleboel keren zijn aangehaald voegen daar mijns inziens wat aan toe.... Maar goed, dat is eerder besproken en daarin zijn we het niet met elkaar eens.

Er is een verschil tussen Gods wil en Gods alwetendheid. De zondeval was niet Gods wil... toch gebeurde het. En dat geldt ook voor gevolgen van de zondeval.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 17 aug 2006 13:51

En om homosexueel handeling, een relatie met een ongelovige partner wordt voor christenen ook afgekeurd. Je kunt dus niet op grond van de bijbel eenvoudig zeggen: er is liefde tussen 2 mensen, dus is het goed.

Zeker niet. Maar dat is in feite in elke relatie zo.
Daarbij wordt je tegenwoordig echt de kerk niet uitgezet met het hebben van een relatie met iemand die niet gelovig is.
- Home is in my head -

Peter L
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Peter L » 17 aug 2006 16:06

froske schreef:

Daarbij wordt je tegenwoordig echt de kerk niet uitgezet met het hebben van een relatie met iemand die niet gelovig is.

Ik vind ook niet, dat je mensen maar meteen de kerk uit moet zetten als ze homofiel zijn.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 17 aug 2006 16:07

Peter L schreef:
froske schreef:

Ik vind ook niet, dat je mensen maar meteen de kerk uit moet zetten als ze homofiel zijn.

Nee, meestal gebeurt dat heel subtiel, en wel zó gespeeld dat ze uit zichzelf vertrekken.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 aug 2006 17:22

en dat is belachelijk.

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 26 aug 2006 20:15

4. steunbetuiging ds. D. Ophoff
Ds. D. Ophoff, predikant van de Gereformeerde Kerk (vrijgemaakt) in Bunschoten-West, is voor drie maanden geschorst in verband met het aangaan van een homoseksuele relatie. Deze schorsing (een tuchtmaatregel) is een reactie op een brief van ds. Ophoff waarin hij vraagt om ontheffing uit het ambt. Het LKP heeft ds. Ophoff een brief met een steunbetuiging gestuurd

Ik wist niet dat de schorsing maar gold voor 3 maanden...
- Home is in my head -

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 26 aug 2006 21:41

Ik heb zo ongeloflijk veel respect voor die dominee, omdat hij hiermee ook aan anderen laat zien dat zijn relatie hem minstens net zo heilig is als zijn relatie met zijn God!

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 26 aug 2006 21:59

Denkertje21 schreef:Ik heb zo ongeloflijk veel respect voor die dominee, omdat hij hiermee ook aan anderen laat zien dat zijn relatie hem minstens net zo heilig is als zijn relatie met zijn God!

je relatie met God zou heiliger moeten zijn als de relatie met je echtgeno(o)t(e).
je zou alles moeten kunnen achterlaten om Hem te volgen.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 27 aug 2006 12:46

Denkertje21 schreef:Ik heb zo ongeloflijk veel respect voor die dominee, omdat hij hiermee ook aan anderen laat zien dat zijn relatie hem minstens net zo heilig is als zijn relatie met zijn God!

Ehm.... en dat meen je echt?

Volgens mij zou je relatie met God veel belangrijker moeten zijn.... als aardse zaken minstens zo heilig zijn als je relatie met God, klopt er iets niet... en juist een dominee heeft daarin een voorbeeldfuntie..........

Terug naar “Archief”