werken met doven en authisten

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

topkok

werken met doven en authisten

Berichtdoor topkok » 16 aug 2006 21:12

ik weet neit of het helemaal hier thuis hoort maar ik denk het wel.

Ik krijg binnekort een nieuwe collega maar hij is doof, weet iemand hoe je hier goed mee om kan gaan. Heeft iemand tips, of zelf ervaringen.

En iemand die een beetje autistischi, hoe daar mee om te gaan??

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 16 aug 2006 21:13

autistisch.. ligt eraan op welk vlak die persoon autistisch is.
In elk geval zoveel mogelijk in de bestaande structuur blijven, of anders geleidelijk en zo begeleid mogelijk naar andere structuren leiden als dat nodig is.
what the soul hides, blood tells

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 16 aug 2006 21:22

Misschien kun je wat uitleggen over de persoon zelf. Je heb verschillende soorten in autisme. Wat zijn de dingen die je moeilijk vind om mee om te gaan? Oh ja, je kunt er ook met je collega zelf over praten, als hij dat wil!

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 16 aug 2006 22:07

tjah, ik heb zelf dove en autistische zussen... dus vraag maar.

Autistisch:Duidelijkheid, geen onverwachtse dingen zijn erg belangrijk

Doof: Als je tegen hem praat kijk hem dan aan en articuleer goed, zodat hij of zij kan liplezen.
Misschien kan hij of zij gebarentaal. Je kan hem/haar vragen of hij je wat gebaren kan leren die in je werk veel gebruikt worden.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 16 aug 2006 23:49

doof: articuleren is belangrijk, maar je hoeft het niet heel over dreven te doen. Daarbij is idd het leren van gebaren wel erg handig.

autisme: alles draait op duidelijkheid en niet tot zeer slecht tegen veranderingen kunnen. Ga niet zijn of haar lepel op een andere plek leggen als hij of zij hem anders altijd heeft liggen. Laat hem of haar die strakke eigen dingetjes doen. Daardoor voelen ze zich veilig.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Atje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Atje » 17 aug 2006 10:21

Van de andere kant groeien mensen wel door ervaringen. Een klein beetje onregelmatigheid zou best wel eens 'gezond' kunnen zijn (afhankelijk van de soort autisme natuurlijk).
Waarom is dat zo?

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 17 aug 2006 11:40

zeker, in feite kun je altijd wel een verandering inbrengen, als je maar duidelijk bent. Structuur is goed, maar moet niet overdreven worden, met duidelijkheid kom je ook een heel eind!
- Home is in my head -

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 17 aug 2006 19:50

het is aftasten in hoeverre ze strakke structuur nodig hebben. Maar uit ervaring weet ik dat ze op strakke structuur (strakker dan in eerste instantie gedacht wordt) deze mensen het beste helpt.
Veranderingen zijn goed om door te voeren. Maar bereid ze goed en duidelijk voor en doe het dan ook via de stappen die je afgesproken hebt.
Kom dus niet binnen vallen 's ochtends met: zo we gaan het vandaag is even helemaal anders doen. Mijn ervaring is dat je dan een bed, stoel, tafel, bord, bestek en/of enig ander voorwerp naar mijn hoofd kreeg.

annvisser
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor annvisser » 27 aug 2006 14:05

Ik denk dat je autistische collega het in mindere mate heeft. Je werkt toch als kok? Dat zal niet iedere dag hetzelfde verlopen, veel verandering en wisseling, maar ook stress. Ik denk niet dat iemand met autisme, in ergere mate, op zo'n functie zal solliciteren..

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 28 aug 2006 09:28

Het ligt er maar net aan wat het bedrijf voor ze over heeft.

In Oudewater staat een hotel die door gehandicapten draaiende wordt gehouden. Zo werken ze ook in een lunchcafe hier in het dorp (inde keuken o.a.). Reken maar dat hier mensen bij zitten die veel behoefte hebben aan structuur. Aangezien vele gehandicapten daar behoefte aan hebben.

annvisser
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor annvisser » 28 aug 2006 12:25

Gerdien B. schreef:Het ligt er maar net aan wat het bedrijf voor ze over heeft.

In Oudewater staat een hotel die door gehandicapten draaiende wordt gehouden. Zo werken ze ook in een lunchcafe hier in het dorp (inde keuken o.a.). Reken maar dat hier mensen bij zitten die veel behoefte hebben aan structuur. Aangezien vele gehandicapten daar behoefte aan hebben.

In Barneveld ook ja, maar die wordt speciaal voor zulke mensen gedraaid.. kweet niet of topkok ook in zo'n instelling werkt, maar volgens mij niet! Het kan idd dat een bedrijf er wat voor over heeft, kan alleen maar goed zijn!

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 28 aug 2006 12:26

annvisser schreef:In Barneveld ook ja, maar die wordt speciaal voor zulke mensen gedraaid.. kweet niet of topkok ook in zo'n instelling werkt!

:mrgreen:

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 28 aug 2006 12:34

Er zijn ook gewone bedrijven die mensen met een beperking in dienst nemen.
Het feit dat deze mensen in een bedrijf mogen werken, zegt nog niet dat hun handicap heel erg is of een lichtere vorm

annvisser
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor annvisser » 28 aug 2006 12:38

Gerdien B. schreef:Er zijn ook gewone bedrijven die mensen met een beperking in dienst nemen.
Het feit dat deze mensen in een bedrijf mogen werken, zegt nog niet dat hun handicap heel erg is of een lichtere vorm

Dat zeg ik ook niet, maar ik vroeg het me af of het soort bedrijf waar Topkok werkt dat kan, op autisten ingesteld zijn! Omdat, naar mij lijkt, kok e.d. nogal hektisch en veranderlijk is.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 28 aug 2006 12:41

toch zijn er denk ik ook dingen die elke dag het zelfde zijn. Misschien is het soort van groente en vlees snijden steeeds anders, maar als de volgorde maar het zelfde is. Daarbij moeten ze de ruimte krijgen om hun eigen rituelen te doen.

Terug naar “Archief”