Werken in de zorg...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 15 aug 2006 11:07

Voor ouders met een kind dat in een 'tehuis' zit, en dat een 'ziekte' heeft, is het vaak bijna dubbel zo moeilijk om dat te leren accepteren en ermee om te gaan. Hoe goed je je kind ook kent!

Ik vind het daarom super belangrijk dat ouders ook de goede begeleiding krijgen. En niet net na een diagnose, maar het hele traject dat de jongere in een opvanghuis zit, door!
Stel dat je als ouders zo'n kind krijgt! Iedereen rekent op een gezond kind, en dan gebeurt dit. Vooral ouders die geen steun aan een god hebben, kan dit ontzettend zwaar en moeilijk zijn!
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 15 aug 2006 22:00

kheb net weer eens gemerkt hoe fijn het is als je behandelende arsts of vp'er (of wat dan ook) ook christen is, en hoe duidelijk je dat soms kan merken.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

tweetietwee
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tweetietwee » 15 aug 2006 22:03

mw schreef:kheb net weer eens gemerkt hoe fijn het is als je behandelende arsts of vp'er (of wat dan ook) ook christen is, en hoe duidelijk je dat soms kan merken.

inderdaad! soms wil ik met jullie allemaal werken. Maar ik ben er voor dat er overal christenen zijn en dan maar niet gegroepeerd. Ik ga dus in een regulier ziekenhuis werken en hoop daar ook christenen tegen te komen.....

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 15 aug 2006 22:14

idd, dat hoop ik ook!
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 15 aug 2006 22:56

Acire schreef:
L'être extraterrestre schreef:Je zegt het zelf al. Waarschijnlijk is hij autistisch. Mag ik dan aan jou vragen, waarom praat je zo over die man?

Ik begrijp je angst, je boosheid om het geval, echter, als hij autistisch is, wist hij niet wat hij met de situatie aanmoest. Alles letterlijk nemen. Weinig tot geen inlevingsvermogen hebben. Hij deed gewoon wat hem het logischt leek. Is deze man gek? Nee, natuurlijk niet. Hij beleeft dingen alleen heel anders dan ons. Hij begrijpt niet dat z'n zoon zo druk doet, en hij wil er iets aan doen. Dit was voor hem heel logisch, hij dacht gewoon niet over de gevolgen na.

Die man heeft geen diagnose autisme trouwens, maar ik vind dat hij wat trekjes heeft. Hij kent zijn zoon al 17 jaar, zijn zoon slikt waarschijnlijk minimaal 10 jaar medicatie, hij krijgt voorlichting over medicatie vanuit de instelling waar zijn zoon zit, hij heeft goeie hersens want hij heeft een goede baan bij een bank, dus ik vind het gewoon oer en oerstom wat hij gedaan heeft!!
En wat is het kenmerk van autisme, juist, veel intelligente mensen zijn autist.

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 15 aug 2006 23:05

Je praat nu absoluut onzin. Het merendeel, 75% van de autisten heeft ook een verstandelijke handicap.
(Vertel mij nix over autisme, ik werk bij het centrum voor autisme 8) )

rafaell

Berichtdoor rafaell » 16 aug 2006 08:45

Acire schreef:Je praat nu absoluut onzin. Het merendeel, 75% van de autisten heeft ook een verstandelijke handicap.

25% heeft dus geen verstandelijk handicap, er zijn dus vrijwel zeker zeer intelligente autisten.

tweetietwee
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tweetietwee » 16 aug 2006 09:17

rafaell schreef:
Acire schreef:Je praat nu absoluut onzin. Het merendeel, 75% van de autisten heeft ook een verstandelijke handicap.

25% heeft dus geen verstandelijk handicap, er zijn dus vrijwel zeker zeer intelligente autisten.

er zijn autisten met een normale intelligentie en een heel kleine groep met een bovennormale intelligentie (alleen bij Asperger). Maar dat betekent zeker niet dat intelligente mensen vaak autist zijn!! Zoals L'être extraterrestre probeert te beweren!!

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 16 aug 2006 09:41

Autisme komt over het algemeen voor bij mennen. UItzonderlijk bij vrouwen.
De meesten zijn verstandelijk gehandicapt. Er is ook een kleine grroep hoogbegaafd. Normaal begaaften met autisme komt amper voor.

Acire... ik begrijp jou reactie ten opzichte van die vader volkomen. Hij neemt die jongen mee op zijn verantwoordelijkheid en komt hem daarna in slechte toestand terug brengen. Dan mogen jullie als begeleiding er weer voor gaan zorgen dat het goed komt emt hem. Daarbij gaat jullie werk die je in hem hebt gestoken, in 1 vakantie helemaal de prullenbak in.

Sommige ouders weten na 50 jaar nog niet hoe ze met hun autistische zoon om moeten gaan. Helaas moeten wij dit accepteren. We mogen ouders niet onthouden om met hun kinderen op pad te gaan. Het enige wat je als begeleiding kan is advies geven aan de ouders.

Dat jij vermoed dat de vader autistisch is dat kan ook zo. Soms heb je dat heel sterk. Het zal de erste keer niet wezen als pas op 40 of 50 jarige leeftijd vast gesteld wordt dat iemand het heeft. Dus als iemand die diagnose niet heeft maar jij ziet wel veel kenmerken, dan zou het idd wel is zo kunnen zijn.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 16 aug 2006 10:43

rafaell schreef:

Absoluut. Bij de instelling waar ik werk zijn ook alleen maar (gemiddeld) intelligente autisten. Maar het is onzin om te zeggen dat intelligentie een kenmerk van autisme is.

rafaell

Berichtdoor rafaell » 16 aug 2006 11:36

Ah dat l'etremoeilijkenaam dat beweerde was me even ontglipt. Ik zag weer eens enkel procenten :P excuus :wink:

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 16 aug 2006 17:06

Ze zijn op het ene vlak sterk, en op het andere vlak zwak. Er zijn heel wat hoogbegaafden die autistisch zijn.

Mijn broertje dan weer niet. Hij is (weliswaar licht) autistisch (PDD-NOS dacht ik) maar niet bijster slim. Hoe rot dat ook klinkt. Hij is 15, maar gedraagd zich vaak als een 12 jarige.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 16 aug 2006 17:21

En wat heet een verstandelijke handicap? Wellicht dat in dat centrum vooral de ernstigere gevallen komen..

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 16 aug 2006 17:24

Aragorn schreef:

En wat heet een verstandelijke handicap? Wellicht dat in dat centrum vooral de ernstigere gevallen komen..

verstandelijke beperking kan varieren van matig tot diep verstandelijk gehandicapt. (IQ tussen de 80 en 0 zeg maar)
Dit is niet alleen aan de hand van een centrum dat dit beweerd wordt. Het is een gegeven dat de meeste autisten een verstandelijke beperking hebben en een veel kleiner deel hoogbegaaft is.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 16 aug 2006 21:24

Aragorn schreef:

Gerdien geeft al antwoord. In het centrum waar ik werk komen juist alleen autisten zonder verstandelijke handicap.

Terug naar “Archief”