Chiliasme

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 15 aug 2006 22:02

ik geloof dat het zgn. 'duizendjarige rijk' al begonnen is na de hemelvaart van Jezus Christus tot de laatste heilsfeiten nl. wederkomst, opstanding uit de doden en het laatste oordeel. de laatste bedeling word het ook wel genoemd.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 15 aug 2006 22:08

columbus schreef:ik geloof dat het zgn. 'duizendjarige rijk' al begonnen is na de hemelvaart van Jezus Christus tot de laatste heilsfeiten nl. wederkomst, opstanding uit de doden en het laatste oordeel. de laatste bedeling word het ook wel genoemd.

argumenten??
De duivel is nu toch niet gebonden, hij verleidt mensen bij bosjes...

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 15 aug 2006 22:37

Lalage schreef:
columbus schreef:ik geloof dat het zgn. 'duizendjarige rijk' al begonnen is na de hemelvaart van Jezus Christus tot de laatste heilsfeiten nl. wederkomst, opstanding uit de doden en het laatste oordeel. de laatste bedeling word het ook wel genoemd.

argumenten??
De duivel is nu toch niet gebonden, hij verleidt mensen bij bosjes...

morgen hoop ik een (uitgebreide) reactie te geven
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 16 aug 2006 20:50

hier de reactie. deze reactie heb ik uit een bijbelstudie overgenomen ( drs R.van Kooten; De dingen die met haast geschieden moeten)
omdat hij het duidelijker kan schrijven als ik.
overigens zeer aan te bevelen voor wie geinterreseerd is in een bijbelstudie van het boek Openbaring.
drs R.van Kooten benadrukt dat het er niet om gaat wie er gelijk heeft, post-millennialisten/Chiliasten, a-millennialisten of de pre-millennialisten, maar wat de Schrift zegt. Hij heeft objectief alle visie's bekeken en getoetst en kwam tot deze conclusie:

Bij het duizend jaar gebonden zijn van de satan gaat het volgens mij om een gebonden zijn in een bepaald opzicht en met een bepaald doel: de satan kan die wereldwijde krijg tegen de vrouw, tegen de Kerk, niet voor elkaar krijgen. God verhindert het hem. en omdat Christus getriomfeerd heeft over de satan, is hij met handen en voeten gebonden. Hij kan niet doen wat hij wil.
een logische reactie is dat mensen tegenwerpen: 'Wat zie je ervan dat hij gedurende al die eeuwen gebonden zou zijn?' Een natuurlijk oog niets. Zonder het geestelijk zien ontgaat een mens iedere vervulling van Gods beloften. Maar dat is niet vreemd. Denk maar aan de discipelen van Johannes de Doper die in naam van Johannes de Dopen aan de Heere Jezus gaan vragen of Hij de Messias is of dat ze een ander verwachten (Matth.11:2-6; Luk. 7:18-23) Zoals de dingen gaan, namelijk dat Elia gevangen zit om gedood te worden, is zo tegengesteld aan de beloften voor en de voorstellingen van de tijd van de Messias. En nochtans zegt Christus dat de beloften van Jesaja in vervulling zijn gegaan (jes 29:18; 35:5 ; 61:11) Hetzelfde geldt van de vrouw die een plaats in de woestijn krijgt, haar van God bereid. Leek de toestand na Pinksteren daarop? Integendeel, Stefanus werd gestenigd(hand 6:8; 7:60), Saulus blies dreiging en moord tegen de discipelen van de Heere Jezus(Hand.9:1) en Jakobus werd onthoofd(Hand 12:1). Alle apostelen op Johannes na stierven een wrede dood. Ja, en nochtans was de Vrouw als vrouw veilig. De Draak wilde die afzonderlijke gelovigen vernietigen om de Kerk een slag toe te brengen. Het resultaat was echter dat de Ker groeide. God gebruikte het bloed van de martelaren als het zaad der Kerk. En welke vervolgingen er daarna ook geweest zijn, de satan kon de Kerk niet uitroeien en hij kreeg het niet voor elkaar om de vervolging wereldwijd samen te ballen in een laatste strijd.
Integendeel, het onmogelijke gebeurde: het Evangelie ging door naar de einde van de aarde. Heel de wereld lag in de macht van de vorst der duisternis. De Heilige Geest duidt de bekering van de heidenen ook zo aan:'om hun ogen te openen, en hen te bekeren van de duisternis tot het licht, en van de macht van de satan tot God' (Hand.26:18).
Het was voor de eerste christenen eigenlijk een onmogelijke zaak dat het Evangelie eens heel de wereld zou verlichten. En toch is dat gebeurt. En bij iedere verlossing van een zondaar is dat het bindend werk van Jezus Christus, Die binden kan omdat Hij sterker is dan de vorst der duisternis(Luk.11:14-26). Dat dit gebeurt, is een gezegend gevolg van het gebonden zijn van de satan. In Lukas 11 en in Openbaring 20 gaat het weliswaar om hetzelfde woord binden, maar bij het gebonden zijn in Openbaring 20 gaat het toch om iets anders. Dit binden raakt het niet kunnen ontketenen van de wereldwijde strijd tegen de Kerk.
Op dit punt komt er aan het einde verandering. Dan mag de satan gaan organiseren, wat hem nooit werd toegestaan. Het is opmerkelijk dat er dan in Openbaring 12:17 gesproken wordt over de overigen van haar zaad. Het gaat dan om de rest. We zijn aan het einde van de geschiedenis. Maar om de oorlog tegen die rest te kunnen laten ontvlammen, heeft de Draak het Beest uit de zee nodig. En zo komen de lijnen van Openbaring 19 en 20 weer samen.

Troost
Voor de Kerk mag er een machtige troost zijn. Christus geeft de 'overigen van haar zaad' niet prijs aan de satan als een muis aan een kat om ermee te spelen. Nee, op het moment dat de satan eindelijk zijn wens lijkt te verkrijgen, waar hij eeuwen en eeuwen van gedroomd heeft, is ineens zijn droom uit. Vuur daalt neer van God en uit de hemel.
Dit gedeelte laat de Kerk achter de schermen kijken en dat tot grote vertroosting. Bij iedere vervolging mag de Kerk weten, dat zolang de Antichrist niet gekomen is, satan nog geen kans krijgt om de wereldwijde strijd te ontketenen. Het is nog niet afgelopen met de Kerk en tot die tijd zal Christus zelfs de vervolging gebruiken tot uitbreiding van Zijn Koninkrijk. En tegelijk vertroost Christus Zijn Kerk door haar achter de schermen te laten kijken. De vervolgingen kunnen hevig zijn en de nood kan grot zijn. De gelovigen kunnen zich afvragen hoe er ondanks het gebonden zijn van satan nog zo veel slachtoffers kunnen vallen. Het tussenstuk van Openbaring 20:4-6 geeft hier antwoord op. De gelovigen worden getroost door het juiste zicht op het lot en de positie van de martelaren. Als de gelovigen met het oog van het geloof door de kijker van de Openbaring kijken, zien zij Christus en de heiligen regeren. De martelaren schijnen dood te zijn, maar in werkelijkheid leven zij met Christus. Zij liggen niet onder het altaar te roepen, maar zijn gezet op tronen. Ze zien de zielen bekleed met een tijdelijk lichaam en met lange witte klederen (Op.6:11).
Dit is waar het om gaat. De duizend jaren worden in dit gedeelte niet verbonden met een bloeitijd voor de Kerk op aarde. Die komt niet eens in beeld. Het gaat om datgene wat er gebeurt in de geestelijke wereld. Stel bij dit gedeelte maar heel concreet de vraag, wat erop aarde gebeurt en verandert. Er is geen reden om bij dit gedeelte diverse profetieen uit het Oude Testament in te brengen. Integendeel, we gaan dan voor de orde uit, in de volgende hoofdstukken klinken zij helder en machtig mee. Gods genadige beloften bij de profeten die door menigeen betrokken worden op het vrederijk, krijgen hun vervulling op de nieuwe aarde in het Nieuw Jeruzalem. Zo zijn wij weer bij het begin van deze paragraaf: Christus' Koninkrijk is niet van deze aarde, van deze aardse bedeling. Het is een nieuw rijk dat van boven uit de hemel neerdaalt. Nog twee vijanden moeten opgeruimd worden en dan kan deze nieuwe schepping van God werkelijkheid worden.

huub
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor huub » 17 aug 2006 19:42

Heey Columbus,

Als de duivel na Christus' opstanding gebonden is waarom dan deze waarschuwingen van Paulus?
Efeze 4:27: En geeft den duivel geen plaats.
Jak 4:7: Zo onderwerpt u dan Gode; wederstaat den duivel, en hij zal van u vlieden.
1 Petr 5,8: Zijt nuchteren, en waakt; want uw tegenpartij, de duivel, gaat om als een briesende leeuw, zoekende, wien hij zou mogen verslinden;

Dit is eveneens onzin, als de duivel gebonden zou zijn:
Op 2,10: Vrees geen der dingen, die gij lijden zult. Ziet, de duivel zal enigen van ulieden in de gevangenis werpen, opdat gij verzocht wordt; en gij zult een verdrukking hebben van tien dagen. Zijt getrouw tot den dood, en Ik zal u geven de kroon des levens.

Ik denk dat de satan op de aarde geworpen is.
Op 12,9 En de grote draak is geworpen, namelijk de oude slang, welke genaamd wordt duivel en satanas, die de gehele wereld verleidt, hij is, zeg ik, geworpen op de aarde; en zijn engelen zijn met hem geworpen.
Op 12,12 Hierom bedrijft vreugde, gij hemelen, en gij, die daarin woont! Wee dengenen, die de aarde en de zee bewonen, want de duivel is tot u afgekomen, en heeft groten toorn, wetende, dat hij een kleinen tijd heeft.

En dit is de realiteit die ook voor Gods kinderen geldt:
Ef 6,12: Want wij hebben den strijd niet tegen vlees en bloed, maar tegen de overheden, tegen de machten, tegen de geweldhebbers der wereld, der duisternis dezer eeuw, tegen de geestelijke boosheden in de lucht.

Ik snap niet hoe drs R. van Kooten kan stellen dat de volken niet meer verleid worden. Denk aan de islam, satanskerken, de eeuwenlange verdrukking door de Rooms-Katholieke Kerk enzovoorts. Wie zit er achter dit alles? Een gebonden satan, of een vrije satan die weet dat hij nog maar 'een kleine tijd' heeft?
Als je op online bijbel op het woord 'zielen' zoekt, zie je trouwens vaak dat er gewoon de lichamelijke mensen op aarde mee bedoeld worden.
Mijn conclusie is, dat de duizend jaren nog niet begonnen zijn, omdat de satan nog niet gebonden is. Zijn kop is eraf, maar de verzenen vermorzelt hij nog volop (Gen. 3:15). Er zijn maar liefst 200 miljoen christenen die vervolgd worden!
Zonder Mij kunt gij niets doen

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 17 aug 2006 21:52

Als de duivel na Christus' opstanding gebonden is waarom dan deze waarschuwingen van Paulus?
Efeze 4:27: En geeft den duivel geen plaats.
Jak 4:7: Zo onderwerpt u dan Gode; wederstaat den duivel, en hij zal van u vlieden.
1 Petr 5,8: Zijt nuchteren, en waakt; want uw tegenpartij, de duivel, gaat om als een briesende leeuw, zoekende, wien hij zou mogen verslinden;

Bij het duizend jaar gebonden zijn van de satan gaat het volgens mij om een gebonden zijn in een bepaald opzicht en met een bepaald doel: de satan kan die wereldwijde krijg tegen de vrouw, tegen de Kerk, niet voor elkaar krijgen.
feit is dat er géén wereldwijde vervolging plaatsvond of plaatsvind, het evangelie rolt uit over de gehele wereld, zelfs in landen waar vervolging plaatsvind groeit de Kerk en breekt er (soms met een ander bestuur) een bloeitijd aan. ook hier met de reformatie, in afrikaanse of aziatische landen ook wel.
Dit neemt niet weg dat de duivel geen macht heeft, hij doet wat hij kan om de volken te verleiden, vervolgen of te vermorzelen.
Dit is eveneens onzin, als de duivel gebonden zou zijn:
Op 2,10: Vrees geen der dingen, die gij lijden zult. Ziet, de duivel zal enigen van ulieden in de gevangenis werpen, opdat gij verzocht wordt; en gij zult een verdrukking hebben van tien dagen. Zijt getrouw tot den dood, en Ik zal u geven de kroon des levens.

slaat op die gebieden waar vervolging heerst. nogmaals, dat de duivel nog gebonden is neemt niet weg dat hij niet aktief is. Een mens kan door bepaalde regels gebonden zijn maar toch aktief zijn.

Ik denk dat de satan op de aarde geworpen is.
Op 12,9 En de grote draak is geworpen, namelijk de oude slang, welke genaamd wordt duivel en satanas, die de gehele wereld verleidt, hij is, zeg ik, geworpen op de aarde; en zijn engelen zijn met hem geworpen.
Op 12,12 Hierom bedrijft vreugde, gij hemelen, en gij, die daarin woont! Wee dengenen, die de aarde en de zee bewonen, want de duivel is tot u afgekomen, en heeft groten toorn, wetende, dat hij een kleinen tijd heeft.

Hier werd satan en zijn gevolg definitief uit de hemel geworpen. de vreugde in de hemel is verklaarbaar, de satan kan hen geen kwaad meer doen, ze zijn gered door Christus en dus veilig.
de duivel was toornig omdat hij weet dat hij verslagen is maar zal evenwel proberen zoveel mogelijk mensen bij God vandaan te houden.

En dit is de realiteit die ook voor Gods kinderen geldt:
Ef 6,12: Want wij hebben den strijd niet tegen vlees en bloed, maar tegen de overheden, tegen de machten, tegen de geweldhebbers der wereld, der duisternis dezer eeuw, tegen de geestelijke boosheden in de lucht.

Het kwaad is nooit weggeweest, het zit in vele mensen en dingen.
Ik snap niet hoe drs R. van Kooten kan stellen dat de volken niet meer verleid worden. Denk aan de islam, satanskerken, de eeuwenlange verdrukking door de Rooms-Katholieke Kerk enzovoorts. Wie zit er achter dit alles? Een gebonden satan, of een vrije satan die weet dat hij nog maar 'een kleine tijd' heeft?

dat stelt drs R.van Kooten ook niet. al die zaken, Islam, Satanskerken, verdrukking enz zijn voorboden van wat nog moet komen, de wereldwijde verdrukking.
Als je op online bijbel op het woord 'zielen' zoekt, zie je trouwens vaak dat er gewoon de lichamelijke mensen op aarde mee bedoeld worden.
Mijn conclusie is, dat de duizend jaren nog niet begonnen zijn, omdat de satan nog niet gebonden is. Zijn kop is eraf, maar de verzenen vermorzelt hij nog volop (Gen. 3:15). Er zijn maar liefst 200 miljoen christenen die vervolgd worden!

de 'zielen' in Op.20:4 zijn 'zielen' die onthoofd zijn, de martelaren.
die 200 miljoen christenen kunnen er wel 1 miljard worden...in elk geval álle ware christenen die overblijven, hoeveel het er ook zijn moge, zullen vervolgd worden.

huub
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor huub » 18 aug 2006 20:53

Heey Columbus,

Je zegt dat drs. R. van Kooten niet stelt dat de volken niet meer verleid worden. Maar je moet erop letten waarom de duivel gebonden wordt (in de afgrond geworpen): om de volken niet meer te kunnen verleiden, volgens Op. 20:3!

De duivel kan de krijg tegen de vrouw, die m.i. het volk Israel betekent, niet winnen, hij heeft zelfs nooit een overwinning behaald, ook in het O.T. niet. Hij is - in het opzicht waarin jij stelt dat hij gebonden is - eigenlijk altijd al gebonden, hij heeft de komst van Christus niet tegen kunnen houden. In Openbaring 20 is er sprake van een veel verdergaande binding. Een van de gevolgen van deze binding is de vervulling van deze profetie:
Jes. 2:4 En Hij zal rechten onder de heidenen, en bestraffen vele volken; en zij zullen hun zwaarden slaan tot spaden, en hun spiesen tot sikkelen; het ene volk zal tegen het andere volk geen zwaard opheffen, en zij zullen geen oorlog meer leren.

Ook wordt de martelaren het oordeel gegeven, zie Op. 20:4. En welk oordeel? Het oordeel over de goddelozen. Misschien kijk je er vreemd van op dat ook martelaren het oordeel wordt gegeven, maar Jezus belooft aan Zijn discipelen dat zij met Hem mogen oordelen:
Matt. 19:28: En Jezus zeide tot hen: Voorwaar, Ik zeg u, dat gij, die Mij gevolgd zijt, in de wedergeboorte, wanneer de Zoon des mensen zal gezeten zijn op den troon Zijner heerlijkheid, dat gij ook zult zitten op twaalf tronen, oordelende de twaalf geslachten Israëls.

Ik denk dat met de uitdrukking 'zielen' verheerlijkte lichamen bedoeld worden. 1e omdat zij in Christus heerlijkheid delen 2e omdat het oordeel aan hen gegeven is en de goddelozen zullen zien door wie/wat zij geoordeeld worden.
Er zijn verder zoveel profetieen die wijzen op een heerlijke staat op aarde, die nu nog niet in vervulling zijn gegaan, dat ik het niet vreemd vind dat juist in de eerste eeuwen van de kerkgeschiedenis het chiliasme veel voorkwam. In alle tijden van de kerkgeschiedenis is het chiliasme - in vele variaties - teruggekomen, maar het is nooit een stukje belijden geworden, omdat de meningen erg verdeeld en veelvuldig zijn.
Ik geloof persoonlijk dat in de duizend jaren het oordeel zal plaatsvinden, dit is een gedachte die erg onbekend is, wel is deze terug te vinden bij Isaac Da Costa (misschien bekende naam voor jullie?). Die geloofde dat Christus op aarde vooral als Koning, Vredevorst zal heersen en in het heelal als Rechter zal vonnissen.
Zonder Mij kunt gij niets doen

Terug naar “Archief”