Werken in de zorg...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 10 aug 2006 19:28

Of laat ze dan ander werk doen... 't Zal ook wel te maken hebben met het personeelstekort.

Nu zit ik zelf overigens al 2,5 jaar in een ietwat vergelijkbare situatie: ik werk -zonder ervoor opgeleid te zijn- in de praktijk als zelfstandig opererend (werk)begeleider (met deelnemers met psycho-sociale problemen, persoonlijkheidsstoornissen en licht verstandelijk gehandicapten). Officieel ben ik echter assistent-begeleider. Begonnen als vakantiekracht en blijkbaar vond men dat ik er wel 'feeling' voor had, want nu ben ik oproepkracht en wordt regelmatig fulltime ingezet.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 10 aug 2006 19:45

kijk dat is al wel heel wat anders, dan dat je er helemaal van geen toeters of bellen af weet. Kijk in dat geval van dat meisje: zij wist niet hoe ze moest zalven. Toen ik vakantiekracht was en ik was nog niet gediplomeerd, deed ik ook de medicijnen niet (ook niet de pufjes, en zalfjes) want stel dat er wel iets mis gaat. (wat miss. wel heel minimaal is) dan hang je.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 10 aug 2006 19:49

Maar dat meisje is/was zo jong dat zij waarschijnlijk ook niet durfde te zeggen dat ze niet wist hoe dat moest en/of dat ze die verantwoordelijkheid niet wilde nemen. In zo'n geval moet je er m.i. als 'gewone' werknemer/teamleiding inderdaad voor zorgen dat zo iemand dat soort werk niet hoeft te doen.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Lorijntje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Lorijntje » 10 aug 2006 21:07

Ik werkte net twee dagen op een afdeling met zwaar demente mensen..En mocht meteen ff alleen in de huiskamer staan tijdens het diner waarbij de helft niet ging eten, de andere helft ruzie maakte, het tafelkleed eraf werd getrokken enz..Ook mocht ik ff de mensen op bed gaan verschonen..Toen heb ik echt geweigerd, ik ga niet zonder kennis aan mensen sjorren met glijzeilen en weet ik veel wat..Ik doe wel een opleiding in de zorg maar geen praktische, ik weet dus nog steeds niets maar men verwacht wel dat ik alles weet..En dus word ik in het diepe gegooid..Best frustrerend af en toe!

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 10 aug 2006 21:14

Best goed dat je dat aangeeft. En dat moet je ook zeker doen, want anders ga je als maar je grenzen verleggen en dan heb je er later spijt van.!!!

melodie
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor melodie » 10 aug 2006 23:17

Evelien schreef:ja dat vindt ik eigenlijk beetje krom. Maar goed dat is mijn mening.

zo deed ik ook vakantiewerk in een verzorgingshuis en er was ook een vakantiekracht, dat meisje was 15 jaar en wist van geen toeters en bellen af. Op den duur bleek ze ook mensen te zalven, en dat ging helemaal verkeerd. Eigenlijk beetje dom van de organisatie dat ze zulke mensen aan nemen als vakantiekracht.

Wat kan er eigenlijk echt misgaan bij zalven? Te dikke laag ofzo?

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 12 aug 2006 19:20

Toen ik als net 15 jarige in een verpleeghuis ging werken als vakantiekracht (ik deed havo, niks in de zorg dus!) en ik moest bijna alles doen. Kleine wondjes, mensen wassen, aankleden, tilliften bij helpen, eten geven, etc etc. Ik was toen nog neit iemand die aangaf dat dingen eigenlijk gewoon niet kunnen, maar eigenlijk vond ik het wel tof, dat het allemaal mocht :) Ik moet gewoon uitdaging hebben. Ik kan niet 5 dagen in de week elke dag hetzelfde doen. Maar achteraf gezien kon het gewoon echt niet.

Ik ben nu 3 weekjes weg van mn werk, sinds ik het op heb gezegd en mn ontslag heb genomen, en het is een heel raar idee.
Ik hoef gewoon nooit een weekend meer naar mn werk te crossen, slaperig, en de mensen wakker te maken, te wassen, aan te kleden, wonden te verzorgen, wc-rondjes, eten geven enzo. Heeel vaag idee. En ik mis het echt :?
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 12 aug 2006 20:08

melodie schreef:
Evelien schreef:ja dat vindt ik eigenlijk beetje krom. Maar goed dat is mijn mening.

zo deed ik ook vakantiewerk in een verzorgingshuis en er was ook een vakantiekracht, dat meisje was 15 jaar en wist van geen toeters en bellen af. Op den duur bleek ze ook mensen te zalven, en dat ging helemaal verkeerd. Eigenlijk beetje dom van de organisatie dat ze zulke mensen aan nemen als vakantiekracht.

Wat kan er eigenlijk echt misgaan bij zalven? Te dikke laag ofzo?

die vrouw kreeg uitslag. doordat er zalf werd gesmeerd op gezonde huid. (dus agressief spul, wat eigenlijk alleen op de wondjes gesmeerd kon worden)

linde
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor linde » 14 aug 2006 20:56

pfff wat een agressie de laatste tijd!Bij veel mensen is de haldol verdubbeld nu maar hopen dat het wat werkbaarder wordt! Vandaag iemand tegen gehouden die een ander te lijf wilde gaan en dat ging niet helemaal goed met mn rug, gelukkig heb ik morgen een dagje vrij! Ik ga denk ik in het vervolg 7 dagen achter elkaar werken ipv 6...dan krijg je tenminste 2 dagen vrij! :)
Ik kijk uit naar September dan is de zomerdrukte weer een beetje voorbij!

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 14 aug 2006 21:00

hoeveel uur werk je dan wel niet? en maak je dagen van 8 uur?? ik ben blij dat wij er niet meer dan 24 mogen werken als je nog in de opleiding zit en ik maak er zelf meestal 28 uur en in de vakanties gewoon 36 maar dan werk ik nog geen 6 dagen achter elkaar.

ik ga in september naar een PG afdeling heb ik echt super zin in want daar ligt echt mijn hard en vind het super om voor die ''oudjes'' te zorgen!

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 14 aug 2006 21:03

nog een half uur en dan zit het er voorlopig op voor mij 8)

De druk hier is vrij hoog, aangezien we met veel invalwerken. Opzich wel mensen die hier altijd invallen, maar toch werkt het anders dan met vast personeel. Op een gegeven moment waren we een week met 2 vaste personeelsleden. Nu zijn er gelukkig 3 terug van vakantie. Dus nu gaan mijn collega en ik even een tijdje relaxen.

Ik heb er reuze zin in!!

Alleen veel sterkte die nog moeten werken in deze tijd
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

linde
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor linde » 14 aug 2006 22:02

liefie schreef:hoeveel uur werk je dan wel niet? en maak je dagen van 8 uur??

geen 8 uur, 7 en een half en het schijnt dat ze dan een stuk minder verplicht zijn als het gaat om vrije dagen :? daarom is het ook gunstiger om 7 dagen te werken omdat je dan wel aan de norm voor 2 dagen vrij komt...en in deze drukke periode kan je eigenlijk niet weigeren te werken, dan heb je kans dat je een werkopdracht krijgt. Hoe het bij ons geregeld is met leerlingen en stagiares zou ik niet weten...ik ben dat daar niet :wink:

Het ergste heb k wel weer gehad! morgen vrij dan 3 dagen werken, 1 dag vrij, 1 dag werken, 1 dag vrij en dan een rit van 6. En dan begint mn stage en ga ik weer stukken minder daar werken :)

Gerdien geniet van je vakantie!!!

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 14 aug 2006 22:09

Pfoeeee, vandaag na 3 weken vakantie weer op stage geweest. Vakantie rapportage gelezen enzo. Een jongen was met z'n vader op vakantie geweest. Die pa spoort ook niet helemaal (waarsch ook autistisch) en hij begrijpt heel weinig van z'n zoon.
Ze waren op rondreis en twas voor die jongen steeds onduidelijk waar ze gingen slapen, en daar kan die jongen (autist met adhd) niet zo tegen, dus was hij heel druk. Daarbij had hij tijdens het uiteten een breazer gekregen.
Dat is ook niet echt goed voor m, hij gebruikt risperdal en nog een antidepressiva, dus de combi met alcohol is niet zo ideaal. En breazer is ook nog s erg zoet. Gevolg: dubbel druk.
Dat vond die pa niet zo fijn, dus dacht hij: kom, laat ik mijn zoon eens een slaaptablet geven. Die pa slikt zelf een halve per keer, maar z'n zoon gaf ie gelijk maar een hele. Gevolg: die jongen is in psychotische toestand geraakt, met hallucinaties enzo. Ze zijn naar het ziekenhuis gegaan, en tis allemaal wel goedgekomen, maar ik kon die vader wel voor z'n kop slaan. Hoe kun je zo dom zijn!!!!!!!!!!!!!!

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 15 aug 2006 07:35

Je zegt het zelf al. Waarschijnlijk is hij autistisch. Mag ik dan aan jou vragen, waarom praat je zo over die man?

Ik begrijp je angst, je boosheid om het geval, echter, als hij autistisch is, wist hij niet wat hij met de situatie aanmoest. Alles letterlijk nemen. Weinig tot geen inlevingsvermogen hebben. Hij deed gewoon wat hem het logischt leek. Is deze man gek? Nee, natuurlijk niet. Hij beleeft dingen alleen heel anders dan ons. Hij begrijpt niet dat z'n zoon zo druk doet, en hij wil er iets aan doen. Dit was voor hem heel logisch, hij dacht gewoon niet over de gevolgen na.

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 15 aug 2006 10:58

L'être extraterrestre schreef:Je zegt het zelf al. Waarschijnlijk is hij autistisch. Mag ik dan aan jou vragen, waarom praat je zo over die man?

Ik begrijp je angst, je boosheid om het geval, echter, als hij autistisch is, wist hij niet wat hij met de situatie aanmoest. Alles letterlijk nemen. Weinig tot geen inlevingsvermogen hebben. Hij deed gewoon wat hem het logischt leek. Is deze man gek? Nee, natuurlijk niet. Hij beleeft dingen alleen heel anders dan ons. Hij begrijpt niet dat z'n zoon zo druk doet, en hij wil er iets aan doen. Dit was voor hem heel logisch, hij dacht gewoon niet over de gevolgen na.

Die man heeft geen diagnose autisme trouwens, maar ik vind dat hij wat trekjes heeft. Hij kent zijn zoon al 17 jaar, zijn zoon slikt waarschijnlijk minimaal 10 jaar medicatie, hij krijgt voorlichting over medicatie vanuit de instelling waar zijn zoon zit, hij heeft goeie hersens want hij heeft een goede baan bij een bank, dus ik vind het gewoon oer en oerstom wat hij gedaan heeft!!

Terug naar “Archief”