Dat was weer eens een rit op de motor, na een weekje even niet gereden te hebben. Toch wel apart. Het is toch wel een erg snel ding. Net alsof je eigenlijk met veel te veel vermogen rijd, en je heel ingehouden met het gas om moet gaan, zo voelt dat dan. (Terwijl ik onderhand toch al 10.000 km ervaring met mijn motor heb.)
Overigens heb ik niet echt te hard gereden. Het was voor mijn gevoel wel een snelle rit, maar dat zit meer in de acceleraties. Maar te hard gaan, zoals 140 rijden waar je 80 mag om eens wat heftigs te noemen, nee, dat heb ik niet gedaan, want dat leek me wat te link in het donker.
'k Stond nog voor een verkeerslicht te wachten, je weet wel, zo'n vervelend ding die heel vaak ongewenst op rood staat en je voorsprong in het water gooit zodra je ergens moet afslaan. Naast mij stond een Audi Q7, zo'n associale dikke SUV. Nou maakte ik me geen zorgen of daar nou een rustige of een onstuimige vent in zat. Met je motor ben je ze toch wel te snel af. Maar deze keer ging het wat oneerlijker. Er draaide een vrachtwagen de weg op. Eerst reed die nog wat links, maar je kan van te voren raden dat die de rechter baan gaat kiezen. Toen die vrachtwagen net de weg op gedraaid was, ging ineens mijn licht op groen. Probleem: een chronisch tekort aan ruimte voor mij, om mijn acceleratievermogen te kunnen benutten. Het bleek dat die Audi-suvvert wel van snelheid hield. Precies dat die vrachtwagen naar de rechterbaan beweegt, floept 'ie er langs, terwijl ik even moest achterblijven, om er dan ook links langs te kunnen. Dat hadden we niet afgesproken!
In het stukje erna veel auto's die de boel opstopten. Ik was daar natuurlijk weer wat in het voordeel. Besluit ik de afslag rechtsaf te nemen, wat overigens een verstandig besluit bleek. Floept die Audi-suvvert er langs bij de strook van rechtdoor, gewoon door het rode licht! (Hij ging ook rechtdoor.) Wat een aso!
Sta je daar dus met je goeie gedrag, voor het rode licht te wachten. Want ja, ik houd me wel zo veel mogelijk aan de regels. Ik heb geen behoefte aan ongelukken.