Smoesjes

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 19 jul 2006 17:56

Dreamster schreef:
topkok schreef:gewoon gaan. probeer die man ook is te accepteren zoals hij is. probeer altijd de eerste te zijn om mensen te accepteren;)

Dat vind ik nou echt zo'n 'ik heb dit in een boekje gelezen maar ik snap het zelf ook niet helemaal, het zal wel goed zijn' uitspraak.

Verdraaid, sommige mensen kan je gewoon niet uitstaan, en dan is het puur schijnheilig om heel aardig te gaan doen, terwijl je vanbinnen hem of haar wel kan vervloeken!
Ik hoorde pas ook een preek, een uitleg over: wie is je naaste?
Iedereen blèrt altijd maar, je vijand is ook je naaste, iedereen is je naaste, maar hij legde het anders uit. Degene die je helpt, die is je naaste! Stel jezelf niet boven zo'n persoon, maar heb hem lief als jezelf. Je hoeft echt niet iedereen lief te hebben als jezelf!

@OPti, ja dat snap ik, dat mág ook

Ik gebruik zelf ook denderend veel smoesjes, tegenover anderen, maar ook tegenover mezelf! Het is echt zo lastig om eerlijk dingen onder ogen te zien :oops:
Hos 12-7 Gij dan, bekeer u tot uw God, bewaar weldadigheid en recht, en wacht geduriglijk op uw God.
Hnd 8:22 Bekeer u dan van deze uw boosheid, en bid God, of misschien u deze overlegging uws harten vergeven wierd.

hans_is_eigenwijs

Re: Smoesjes

Berichtdoor hans_is_eigenwijs » 20 jul 2006 18:19

pol schreef:Hoe gaan wij als christen om met dingen die ons gevraagd worden maar waar we absoluut geen zin in hebben?
Verzinnen we dan maar een smoes (verkapt leugentje? of zeggen we gewoon de waarheid.

Bijv. We hebben binnenkort een feestje van mijn man zijn werk en ik vind zijn werkgever een waardeloze gemene kerel. Wat doe ik: schijnheilig gaan en maken wat er te maken valt en die vent feliciteren (is nog schijnheiliger want daar meen ik nou net niks van)
Gaan en die vent eens flink de waarheid zeggen wat ik van hem vind.
of
lekker thuisblijven

Zo zijn er 1001 dingen te verzinnen wat we eigenlijk moeten maar geen zin in hebben en toch maar doen
Je hoeft je nog niet te verantwoorden voor iedereen. Als je niet wilt, dan wil je niet. Punt uit. Je hoeft iemand helemaal de waarheid niet te vertellen, laat staan leugens.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 20 jul 2006 18:29

hans_is_eigenwijs schreef:Je hoeft je nog niet te verantwoorden voor iedereen. Als je niet wilt, dan wil je niet. Punt uit. Je hoeft iemand helemaal de waarheid niet te vertellen, laat staan leugens.

Beetje makkelijk hè, je hebt ook nog zoiets als 'sociale verplichtingen' bijvoorbeeld. Zie het voorbeeld van Pol. Met wegblijven brengt ze haar man (wellicht) in problemen, door wel te gaan en die baas niet te feliciteren even goed, maar aardig doen tegen die baas voelt ook huichelachtig...
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

hans_is_eigenwijs

Berichtdoor hans_is_eigenwijs » 20 jul 2006 23:28

LeChat schreef:
hans_is_eigenwijs schreef:Je hoeft je nog niet te verantwoorden voor iedereen. Als je niet wilt, dan wil je niet. Punt uit. Je hoeft iemand helemaal de waarheid niet te vertellen, laat staan leugens.

Beetje makkelijk hè, je hebt ook nog zoiets als 'sociale verplichtingen' bijvoorbeeld. Zie het voorbeeld van Pol. Met wegblijven brengt ze haar man (wellicht) in problemen, door wel te gaan en die baas niet te feliciteren even goed, maar aardig doen tegen die baas voelt ook huichelachtig...

Sociale verplichtingen? Welnee. Ik moet helemaal niks. Ik ben mezelf en als ik ergens niet heen wil dan zeg ik dat gewoon. Nou en als ze me dan raar aankijken, dan kijken ze me maar raar aan. Dat zal mij een worst zijn. Ik ben deelachtig aan de Christus niet aan één of andere baas. Já, het is me al eens overkomen dat een werkgever talloze collega's en mijn persoontje uitnodigde om op een zaterdag te gaan karten en weet ik veel meer om elkaar beter te leren kennen. Ik heb gezegd niet te willen en daarmee basta, natuurlijk werd ik raar aangekeken, maar dat zal me mijn derriëre oxideren.

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 21 jul 2006 07:13

maar ja, je bent Hans is eigenwijs of je bent het niet :)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 jul 2006 12:12

Hans, het is niet zo dat je niets moet en geen plichten hebt. Je bent niet van jezelf maar van Christus.... en hij vraagt van je om Hem en je naaste te dienen... en over verantwoordelijkheid gesproken, wat dacht je van het zendingsbevel, de opdracht om het evangelie uit te dragen en uit te stralen. En Romeinen 10: hoe zullen ze geloven als niemand het ze vertelt?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 21 jul 2006 14:05

[complot]Of homoseksueel die met allerlei mannen aanpapte maar niet trouwde[/complot]
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

hans_is_eigenwijs

Berichtdoor hans_is_eigenwijs » 21 jul 2006 14:09

pol schreef:maar ja, je bent Hans is eigenwijs of je bent het niet :)
Als je dat maar door hebt :mrgreen:

hans_is_eigenwijs

Berichtdoor hans_is_eigenwijs » 21 jul 2006 14:12

Marnix schreef:Hans, het is niet zo dat je niets moet en geen plichten hebt. Je bent niet van jezelf maar van Christus.... en hij vraagt van je om Hem en je naaste te dienen...

Als mijn werkgever mijn naaste zou zijn, dan zou ik juub'lend zeggen; "wanneer doen we dit weer?"

Marnix schreef:en over verantwoordelijkheid gesproken, wat dacht je van het zendingsbevel, de opdracht om het evangelie uit te dragen en uit te stralen. En Romeinen 10: hoe zullen ze geloven als niemand het ze vertelt?
Mijn werkgever heb ik verteld van de blijde boodschap! maar hij wilde er niets van weten.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 jul 2006 14:55

Sociale plichten gaan niet alleen over je werkgever ;)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

hans_is_eigenwijs

Berichtdoor hans_is_eigenwijs » 21 jul 2006 18:05

Marnix schreef:Sociale plichten gaan niet alleen over je werkgever ;)
Laat ik het dan anders zeggen, naar mijn weten, heb ik geen sociale plichten.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 21 jul 2006 20:14

hans_is_eigenwijs schreef:
Grut.. heb je geen vrienden? werk? naastenliefde gevoel? Of loop je tegen het woordje 'plicht' aan?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

hans_is_eigenwijs

Berichtdoor hans_is_eigenwijs » 22 jul 2006 00:54

Raido schreef:
hans_is_eigenwijs schreef:
Grut.. heb je geen vrienden? werk? naastenliefde gevoel? Of loop je tegen het woordje 'plicht' aan?
Vrienden zat! Werk? Nou ff niet. Naastenliefde ken ik niet? En plicht? Wat is dat?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 jul 2006 02:02

hm naastenliefde... ik ken nog iemand die daar heel mooi over kan praten... heb ook nog wel een boek voor je vol tips.

hans_is_eigenwijs

Berichtdoor hans_is_eigenwijs » 11 aug 2006 23:21

Marnix schreef:hm naastenliefde... ik ken nog iemand die daar heel mooi over kan praten... heb ook nog wel een boek voor je vol tips.
Ik ken alleen Naasteliefde (enkelvoud)!

Terug naar “Archief”