Uitverkiezing

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 03 aug 2006 10:56

Om te doen al wat Uw hand en Uw raad te voren bepaald had, dat geschieden zou.
De dingen die in zijn raad liggen zullen geschieden stuk voor stuk, maar er zijn ook dingen die niet in zijn raad liggen en toch gebeurden; ookal gebeurden die God volvoerd zijn raad; hoe dan ook. Om een voorbeeld te geven:

Adam en Eva leefden tot volmaakte eer van God, dit was 'de raad van God', echter er gebeurde iets in de Hemel. Een van de hoogste vorsten wilde de Troon van God beklimmen om zo te heersen, Hij werd verslagen door de andere vorst Michael en door God uit de Hemel op de Aarde geworpen en verleide daar de mens tot het kiezen tegen God en dus voor de 'Duistere Vorst: Satan'. God heeft een 'nieuw' plan met de mensheid en creeërd een reddingsplan door 'het Lam dat de zonden der wereld wegneemt' te slachten als rantsoen voor velen die geloven in de Heere Jezus Christus. Zijn raad zal dus, ook na de val van de mens gewoon volvoert worden; maar dat wil niet zeggen dat alles wat gebeurd de raad van God is.

Dit heeft wel iets te maken met infralapsarisme versus supralapsarisme. Het infralapsarisme stelde dat eerst tot de val, en daarna tot de middelen om de gevolgen van die val te boven te komen, was besloten. Het supralapsarisme daarentegen meende dat eerst was besloten om mensen te verkiezen of te verwerpen, en dat daarna pas tot middelen om dit plan uit te voeren (inclusief val), besloten werd. Het moge duidelijk zijn dat infralapsarist ben :)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

volgeling
Mineur
Mineur

Berichtdoor volgeling » 03 aug 2006 11:29

Maar waarom zegt de Bijbel dan het volgende:

Gelijk Hij ons uitverkoren heeft in Hem, voor de grondlegging der wereld (Ef 1:4)
Gode zijn al Zijn werken van eeuwigheid bekend. (Hand 15:18 )
Die ons heeft zalig gemaakt, en geroepen met een heilige roeping; niet naar onze werken, maar naar Zijn eigen voornemen en genade, die ons gegeven is in Christus Jezus, voor de tijden der eeuwen; (2 Tim 1:9)

De discussie over infralapsarisme en supralapsarisme is in dit geval niet relevant. Dat gaat over de volgorde van zaken in de raad van God die beide in de eeuwigheid voor de schepping zijn besloten.

Waarom zou God in Christus mensen verkiezen (Ef 1:4) en genade geven (2 Tim 1:9), voor de grondlegging der wereld, voor de tijden der eeuwen?

Ik zou met je mee kunnen gaan als de volgorde zo was:

1. God heeft een mooi plan, zonder plaats voor het kwaad. Hij wil een wereld maken met mensen, en met hen in harmonie leven.
2. God maakt deze wereld en schept Adam en Eva.
3. Hierna komt er een hoge engel in opstand in de hemel, er komt oorlog in de hemel, en de duivel wordt op de aarde geworpen.
4. De duivel verleidt Adam en Eva.
5. God past zijn plannen aan. Met zijn voorkennis weet Hij wie er gaan geloven. Deze mensen kiest Hij uit. Hij spreekt af met zijn Zoon dat Deze voor de schuld en zonde van de mensen zal sterven.

De Bijbel vertelt echter niet veel over wanneer de duivel is gevallen. Dat kan voor de schepping zijn geweest, of erna. Ik vermoed ervoor. Wel is de Bijbel duidelijk over de verkiezing: voor de grondlegging der wereld, voor de tijden der eeuwen, voor de zondeval dus.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 03 aug 2006 18:14

Gelijk Hij ons uitverkoren heeft in Hem, voor de grondlegging der wereld
De grondlegging der wereld staat niet synoniem voor 'van eeuwigheid'.

Gode zijn al Zijn werken van eeuwigheid bekend.
Yup; Hij is alwetend ;)

5. God past zijn plannen aan. Met zijn voorkennis weet Hij wie er gaan geloven. Deze mensen kiest Hij uit. Hij spreekt af met zijn Zoon dat Deze voor de schuld en zonde van de mensen zal sterven.
Ofwel... verkiezing vind plaats op grond van geloof? Dat is niet wat mijn kerk leert :) Het grootste 'probleem' is de eeuwigheid van God, daar is moeilijk mee te werken. Je kunt hoog en laag springen ik geloof botweg niet dat God allemaal plannetjes heeft gemaakt en zo:

Knop 1: Satan laten vallen.
Knop 2: Satan de mens laten verleiden

Etcetra.

Dat geloof ik niet en zal ik nooit geloven.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 03 aug 2006 19:48

Raido schreef:Als optie twee zou bestaan zou God medeschuldig zijn en geen recht hebben om te klagen over de zonden van de mens.

Op een ander forum zijn ze hier ook over bezig en ik leen even, in het kort, iets wat mij aanspreekt:
God stelt de mens verantwoordelijk. We moeten ooit verantwoording afleggen voor ons gedrag. Maar deze verantwoordelijkheid zegt niets over de oorsprong van ons gedrag, want deze ligt bij God. Maar het zegt iets over de gevolgen.
Het is niet aan de mens om God aan te spreken op zijn predestinerende handelen.
Het is aan God om de mens aan te spreken op zijn gestelde verantwoordelijkheid.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 aug 2006 12:48

Kortom, je zegt:

God heeft bepaald wat wij gaan doen.

Wij doen wat door God is bepaald, maar we zijn wel verantwoordelijk en worden gestraft, hoewel we in feite geen keuze hadden... we dachten wel dat we die hadden amar we deden gewoon wat God al had bedacht.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

volgeling
Mineur
Mineur

Berichtdoor volgeling » 04 aug 2006 15:27

Marnix schreef:Kortom, je zegt:

God heeft bepaald wat wij gaan doen.

Wij doen wat door God is bepaald, maar we zijn wel verantwoordelijk en worden gestraft, hoewel we in feite geen keuze hadden... we dachten wel dat we die hadden amar we deden gewoon wat God al had bedacht.

Ik zou zeggen: inderdaad, daar lijkt het wel op:

Ik weet, o HEERE! dat bij den mens zijn weg niet is; het is niet bij een man, die wandelt, dat hij zijn gang richte. (Jer 10:23)
Het hart des mensen overdenkt zijn weg; maar de HEERE stiert zijn gang. (Spreuken 16:9)
In het hart des mans zijn veel gedachten; maar de raad des HEEREN, die zal bestaan. (Spreuken 19:21)
De treden des mans zijn van den HEERE; hoe zou dan een mens zijn weg verstaan? (Spreuken 20:24)

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 04 aug 2006 15:48

Wij moeten onderscheiden het verschil tussen: ‘Gods zijde’ en ‘mensen zijde’. Gods zijde is in onze ogen als Job 36:26 Zie, God is groot, en wij begrijpen het niet; er is ook geen onderzoeking van het getal Zijner jaren. Of ;1Co 13:10 Doch wanneer het volmaakte zal gekomen zijn, dan zal hetgeen ten dele is, te niet gedaan worden. Of; 1Co 13:12 Want wij zien nu door een spiegel in een duistere rede, maar alsdan zullen wij zien aangezicht tot aangezicht; nu ken ik ten dele, maar alsdan zal ik kennen, gelijk ook ik gekend ben.

caprice

Berichtdoor caprice » 10 aug 2006 17:34

In de Saambinder van vandaag staat een mooi artikel: "De troost der verkiezing", van de hand van ds. P. Melis.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 aug 2006 18:22

Ik heb de Saambinder niet :) Kan je een samenvatting geven?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Maaike

Berichtdoor Maaike » 10 aug 2006 19:06

Dat we met zn allen de discussie over de uitverkiezing nog niet zat zijn...

Je kan niet weten of je uitverkoren bent voordat je een kind van God hebt.

caprice

Berichtdoor caprice » 11 aug 2006 06:52

Marnix schreef:Ik heb de Saambinder niet :) Kan je een samenvatting geven?

Als ik tijd heb zal ik kijken of ik het hele artikel over kan nemen, maar het is de eerste in een serie artikelen, dus het blijft niet bij dit artikel.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 aug 2006 12:06

Een beknopte samenvatting is ook prima hoor. Ik ben vooral geinteresseerd in de lijn van het artikel, tot welke conclusies men komt en wat de argumentatie is. En hoe er de troost van de uitverkiezing zich verhoudt tot wie niet uitverkoren zijn. Want als er troost is voor een kleine groep die uitverkoren is, houdt dat dan niet automatisch in dat dit evangelie geen troost kan bieden aan allen die niet uitverkoren zijn, wat heb je ze dan nog te bieden etc.

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 14 aug 2006 14:40

en hoe werkt het dan bij kleine kinderen?als ze jong sterven bedoel ik
zij hebben nog geen verstand om Jezus aan te nemen als hun Redder
dus zijn ze dan ook niet uitverkoren?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 aug 2006 15:36

Jawel. Met de kinderen van gelovigen heeft God een verbond gesloten, ze zijn door God uitgekozen, geheiligd in hun gelovige ouders en gered. Voordat mensen voor God kunnen kiezen kiest God al voor mensen. Als God voor mensen kiest en die kiezen niet tegen Hem omdat ze dat niet kunnen (kinderen, gehandicapten) zijn het kinderen van God, en derhalve mogen we zeker zijn van hun behoud als ze vroegtijdig overlijden.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 14 aug 2006 15:36

goofy1978 schreef:en hoe werkt het dan bij kleine kinderen?als ze jong sterven bedoel ik
zij hebben nog geen verstand om Jezus aan te nemen als hun Redder
dus zijn ze dan ook niet uitverkoren?

De uitverkiezing is niet gebonden aan leeftijd, noch verstandelijk niveau van de mens.
Ook een baby kan dus uitverkoren zijn.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Terug naar “Archief”