Homofilie 2

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

blaarkop
Mineur
Mineur

Berichtdoor blaarkop » 09 aug 2006 19:36

Omdat het merendeel de kerk(En dan vooral de reformatorische kerken) allang de rug heeft toegekeerd door de houding van ouders,kerkenraden,predikanten en gewone gemeenteleden.Nooit meegemaakt ga je er eens in verdiepen!!

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 09 aug 2006 19:46

blaarkop schreef:Omdat het merendeel de kerk(En dan vooral de reformatorische kerken) allang de rug heeft toegekeerd door de houding van ouders,kerkenraden,predikanten en gewone gemeenteleden.Nooit meegemaakt ga je er eens in verdiepen!!
Dat is dan hun fout, niet die van de kerk. Zij kiezen er voor om de kerk, en dus God, de rug toe te keren, niet de kerkenraad maakt die keuze.

Cisca

Berichtdoor Cisca » 09 aug 2006 20:05

L'être extraterrestre schreef:
blaarkop schreef:Omdat het merendeel de kerk(En dan vooral de reformatorische kerken) allang de rug heeft toegekeerd door de houding van ouders,kerkenraden,predikanten en gewone gemeenteleden.Nooit meegemaakt ga je er eens in verdiepen!!
Dat is dan hun fout, niet die van de kerk. Zij kiezen er voor om de kerk, en dus God, de rug toe te keren, niet de kerkenraad maakt die keuze.

Ho ho, even beter nadenken voor je iets zegt :wink:

Sowieso scheer je nu iedere homo over één kam, dat kun je met geen enkel mens doen, ook stel je de kerk gelijk aan god, dat lijkt me niet juist.
Daarbij stelt de houding van de kerkenraad mensen wel degelijk voor een keuze!

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 09 aug 2006 20:11

Afwijzing maakt meer kapot dan je denkt..

Cisca

Berichtdoor Cisca » 09 aug 2006 20:12

Precies, dat heb je helemaal goed :wink:

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 09 aug 2006 20:21

Cisca schreef:

Ho ho, even beter nadenken voor je iets zegt :wink:

Sowieso scheer je nu iedere homo over één kam, dat kun je met geen enkel mens doen, ook stel je de kerk gelijk aan god, dat lijkt me niet juist.
Daarbij stelt de houding van de kerkenraad mensen wel degelijk voor een keuze!
De homo die uit de kerk stapt omdat hij niet geaccepteerd word, en vervolgens daar de kerkenraad de schuld van geeft, dat keur ik niet goed. Als was hij of zij geen homo. Dat is jouw keuze, en dan moet je niet iemand anders daar de schuld van geven.

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 09 aug 2006 21:23

ff offtopic, Cisca ik zou het erg op prijs stellen als je God met een hoofdletter wilt typen.
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

mannetje1977
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor mannetje1977 » 09 aug 2006 21:53

rosekapje schreef:ff offtopic, Cisca ik zou het erg op prijs stellen als je God met een hoofdletter wilt typen.

ja dat is wel heel offtopic. misschien heeft ze het gewoon vergeten (misgetypt gebeurt me zo vaak) en bovendien maakt het echt niets uit hoor (in de oude geschriften kende men geen verschil tussen hoofdletters en kleine letters) zo

maar goed, nu gewoon weer over homofilie en gelovig zijn.

ik discusieer niet zo heel veel mee, ben wel een echte meelezer.

het is idd jamer dat door zoveel intolerantie en veroordelende houdiingen veel homo's de kerk (niet perse God) verlaten.
De kerk is idd niet God zelf, iedere gelovige homoi zal op basis van zijn eigen door God gegeven geweten en begrip van de bijbel zijn leven moeten invullen

Homo zijn is dan geen keuze( maar een ge-aardheid), maar Homo EN Chisten zijn en BLIJVEN ondanks alle narigheid, onbegrip, afwijzing is wel een bewuste keuze en een keuze die moed vergt.

Moed omdat veel christenbroeders afwijzend tegenover je staan en daarnaast ook omdat veel niet gelovige homo's niet begrijpen dat je er toch voor kiest om gelovig te blijven omdat deze niet-gelovige homo's juist dat beeld hebben van een intolerante gemeenschap van christenen.

ALs gelovige homo kan het soms best eenzaam zijn.

In plaats van te oordelen over homos kunnen we beter Jezus wijze woorden ter harte nemen: houdt op met oordelen opdat gij zelf niet geoordeeld wordt.

En vertrouw er maar op dat de homo's onder ons in deze discussie (oa Froske, denkertje, zareb ikzelf (hoewel niet erg actief hier))'echt wel serieus over dit onderwerp nagedacht ehbben en door de strijd zijn gegaan of het wel mag ja/nee om praktizerend homo te zijn.

het lijkt me geen oplossing om te beweren dat iemand wel homo mag zijn maar wel alleen moet blijven dan.

Ook veel homoseksuele broeders en zusters zoeken naar een levensgezel, een partner met een aantrekkelijke persoonlijkheid die bij hun past, dit gevoel van geborgen willen zijn en naar intimiteit is natuurlijk ("het is niet goed dat de mens alleeen blijft") het is een verlangen die God in de mens gelegd heeft.

Homoseksuelen zoeken echter dit natuurlijke verlangen van geborgenheid en het vinden van een levensgezel niet bij iemand van de andere sexe maar bij het eigen geslacht.

Je kunt zeggen dat dit onnatuurlijk is, maar is dat zo?

We spreken niet voor niet van een ge-aardheid. Een ge-aardheid wordt beschreven als iemands kenmerkende gesteldheid of eigenschappen Van Dale geeft als synoniemen: karakter, natuur, inborts.

Dit geeft alleen al aan dat het voor zo iemand tegen zijn natuur ingaat om niet te zoeken naar een partner die bij hem/haar past. En die partner is volgens zijn/haar natuur iemand van de gelijke sekse.

En net zoals je van een heterokoppel accepteert dat zij een liefdesrelatie hebben en dat er binnen deze liefdesrelatie ruimte is voor intimiteit (als die er niet zou zijn vraag ik me af het een gezonde relatie is, buitengewonen omstandigheden daargelaten), zo zullen we ook moeten accepteren dat een homo-stel in hun liefdesrelatie ruimte zoekt voor intimiteit.

Deze intimiteit zal zich gewoonlijk uitten in seksuele handelingen, en dat is naar mijn mening niet verkeerd omdat de mens behoefte heeft aan seksualiteit, dit is namelijk verweven met ons mens zijn en iets wat God in de mens heeft gelegd als een natuurlijk verlangen om ook seksuele bevrediging te vinden.

Natuurlijk geeft dit ons niet de vrijheid om er met iedereen op los te seksen, maar de meeste christelijke homo-stellen zijn daar ook niet op uit en zoeken gewoon naar een duurzame monogame relatie gebasseerd op leifde en trouw.
Laatst gewijzigd door mannetje1977 op 09 aug 2006 21:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Cisca

Berichtdoor Cisca » 09 aug 2006 21:54

Sorry Rosekapje, dat is tegen mijn principe!

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 09 aug 2006 22:31

L'être extraterrestre schreef: De homo die uit de kerk stapt omdat hij niet geaccepteerd word, en vervolgens daar de kerkenraad de schuld van geeft, dat keur ik niet goed. Als was hij of zij geen homo. Dat is jouw keuze, en dan moet je niet iemand anders daar de schuld van geven.

Zullen we maar net doen alsof je het niet begrijpt? Dan hebben we een excuus voor je! maar ik word er wel erg verdrietig van. Door harde reacties als die van jou trap je veel (jonge) homo's op hun ziel en jaag je ze de kerk uit en vaak ook bij God vandaan.

Waar is de liefde die je uit zou moeten stralen naar mensen die het vaak best moeilijk hebben? Denk je dat Blaarkop of ik er voor gekozen hebben om homo te worden? Niet dus.

Ik ben ongelofelijk blij dat ik in een refokerk zit waar de dominee een hand op m'n schouder legt, me niet veroordeelt en daar de gemeente in voor gaat...

Maar ik ken jongens waar de dominee letterlijk tegen zegt: voor homo's is hier geen plaats!

En dan kom jij ook nog eens met deze liefdeloze onzin aan!

Abdijbiertje om 1:00
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Abdijbiertje om 1:00 » 09 aug 2006 23:11

Denkertje21 schreef:
Zullen we maar net doen alsof je het niet begrijpt? Dan hebben we een excuus voor je! maar ik word er wel erg verdrietig van. Door harde reacties als die van jou trap je veel (jonge) homo's op hun ziel en jaag je ze de kerk uit en vaak ook bij God vandaan.

Waar is de liefde die je uit zou moeten stralen naar mensen die het vaak best moeilijk hebben? Denk je dat Blaarkop of ik er voor gekozen hebben om homo te worden? Niet dus.

Ik ben ongelofelijk blij dat ik in een refokerk zit waar de dominee een hand op m'n schouder legt, me niet veroordeelt en daar de gemeente in voor gaat...

Maar ik ken jongens waar de dominee letterlijk tegen zegt: voor homo's is hier geen plaats!

En dan kom jij ook nog eens met deze liefdeloze onzin aan!

Dit ken ik. Een jongen bij ons in de kerk is sinds kort "uit de kast gekomen". Je zou zeggen: Een unieke kans om homo-zijn en kerk wat dichter bij elkaar te laten komen, nu er een bekende is die homo is. Niets van dat alles. De kerkenraad heeft hem min of meer via de achterdeur de kerk uit laten gaan. In alles ontbrak blijkbaar de openheid. Van volwaardig kerklid werd hij min of meer beschouwd als een moeilijk geval. Die jongen zelf heeft het daar erg moeilijk mee gehad. Dit geval is misschien nog erger dan face-to-face zeggen: Voor jou geen plaats, al is dat natuurlijk ontzettend hard. Met een minder homofobe kerkenraad hadden we bv een avond hierover kunnen organiseren met die jongen als spreker. Hij zou daar geen moeite mee hebben.

Het is dus absoluut niet zo dat het aan die jongen zelf ligt. Als je homofilie zou praktiseren wordt het anders, dan ben je ook in overtreding. Maar ik kan geen reden verzinnen om homo's die het niet praktiseren van het avondmaal te weren om maar iets te noemen.

l'etre: Iets meer nuance is inderdaad wel op zijn plaats. Dit is veel te kort door de bocht.
Ceterum censeo Amstelodamum esse delendum

Riska

Berichtdoor Riska » 10 aug 2006 07:58

Abdijbiertje schreef:Maar ik kan geen reden verzinnen om homo's die het niet praktiseren van het avondmaal te weren om maar iets te noemen.

Ik zie überhaupt geen reden om iemand waar dan ook om, van het avondmaal te weren.
Wie ben ik, wie zijn wij om te oordelen over de ander? Lijkt mij dat we het aan God moeten/mogen overlaten.

Als ik mij niet geaccepteerd weet in een kerkgemeenschap, als ik mij veroordeeld zou voelen, zou ik niet meer komen, een andere kerk zoeken of bij radio of TV gaan zitten. Want alle kerken moeten uitgaan van wat in de brief van Paulus aan de Romeinen staat, dat wij aanvaard zijn door Christus. Niet, nadat we dit en dat veranderd hebben, maar zoals wij zijn.
Natuurlijk heeft een kerkenraad daarin verantwoordelijkheid...Zij stippelt beleid uit. En als zij aangeeft dat iemand niet welkom is als hij een relatie aangaat ( en daarmee een fundamentele behoefte van een mens ontkent) dan is die kerkenraad er mede schuldig aan, dat iemand verdwijnt uit de kerk...

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 10 aug 2006 08:28

eeeh . . . ik ken veel mensen die de kerk verlaten hebben maar nog steeds gelovig zijn hoor. En dan spreek ik niet alleen over homo's. M.i. spreken we hier over een veel groter probleem, kerkverlating. In het geval van homo's is het echter zichtbaar en wordt er een expliciet beleid gevoerd. Veel mensen verlaten de kerk echter stilletjes . . .

Maar God verlaat hen niet . . .

scape

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 10 aug 2006 09:30

Riska schreef: Als ik mij niet geaccepteerd weet in een kerkgemeenschap, als ik mij veroordeeld zou voelen, zou ik niet meer komen.

Daarin verschillen we dus enorm! Ik heb er voor gekozen om te blijven zitten en het 'gevecht' aan te gaan. Ik probeer begrip te kweken, niet door aan te vallen, maar eerst begrip te hebben voor het onbegrip van anderen. En van daar uit probeer ik mijn visie uit te leggen.

Communicatie is niets anders dan je verplaatsen in de gedachtengang van de ander.

En weg lopen uit de kerk omdat mensen me als homo niet zouden moeten? Nee! Want die plaats in de kerk heb ik van God gekregen en die eis ik dus op. Daarbij voel ik me deel van die kerk. Het is niet 'zij en ik' maar 'wij'.

Riska

Berichtdoor Riska » 10 aug 2006 09:50

@ Denkertje21:
Vanuit jouw standpunt kan ik dat helemaal begrijpen en ik heb er respect voor. Het is goed als van binnenuit geprobeerd wordt de gedachtegang hierover te veranderen.
Soms kan het je gewoon teveel worden en dan heb ik volledig begrip voor mensen die toch afhaken.

@Scape:
Inderdaad, voor velen is kerkverlating gelijk aan ongelovig worden. Maar het tegendeel is waar - men is zoekend naar een gemeenschap waarbij niet het instituut de regels uitmaakt, maar waar men in respect voor elkaar met elkaar omgaat en probeert aan het geloof gestalte te geven...

Terug naar “Archief”