Chiliasme

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Andréa B.
Sergeant
Sergeant

Chiliasme

Berichtdoor Andréa B. » 07 aug 2006 20:19

De dominee had het gisteren over het chiliasme, ik verstond het niet zo goed, weet iemand wat dat is? Hij ging er verder niet echt over door, maar had het wel over een 1000 jarig iets, en dat die mensen die de leer daarvan aanhangen geloven dat Jezus twee keer terug komt. Ik snap er eigenlijk helemaal niets van, want daar staat toch niets van in de Bijbel? Verder snap ik eigenlijk ook niet wat het nou precies inhoud {KNIP}

edit:weet hoe je het schrijf, maar dat nog maar 1 ding...
Laatst gewijzigd door Andréa B. op 07 aug 2006 21:20, 1 keer totaal gewijzigd.
I'm a flower.
Quickly fading.
Here Today.
Gone Tomorrow.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 07 aug 2006 22:20

Chiliasme bestaat ook weer in verschillende vormen (meneer Ouweneel kan het heel goed uitleggen, maar dan snap je er nog niet veel van...) Een heleboel christenen geloven in het duizendjarige rijk - het woord chiliasme is afgeleid van een woord dat 1000 betekent. Je vraag maakt me wel nieuwsgierig, want ik hoor Borkdude er soms ook iets over zeggen (hij doet heel veel bijbelstudie tegenwoordig). Zullen we 's kijken wat erover in de bijbel staat? *gaat naar biblija.net* Het meeste zal wel in Openbaring staan, maar dan hebben we wel meteen een van de moeilijkste bijbelboeken te pakken. Hier is een stukje uit Openbaring 20:

1 Ik zag een engel uit de hemel neerdalen met de sleutel van de onderaardse diepte en zware ketenen in zijn hand. 2 Hij greep de draak, de slang van weleer, die ook duivel of Satan wordt genoemd, en ketende hem voor duizend jaren. 3 Hij gooide hem in de diepte, sloot de put boven hem en verzegelde die, opdat de volken niet meer door hem misleid zouden worden tot de duizend jaar voorbij waren; daarna moet hij korte tijd worden losgelaten. 4 Ook zag ik tronen, en aan hen die erop zaten werd recht gedaan. Het zijn de zielen van hen die onthoofd waren omdat ze van Jezus hadden getuigd en over God hadden gesproken; zij hadden het beest en zijn beeld niet aanbeden en ook zijn merkteken niet op hun voorhoofd of hun hand gekregen. Zij waren tot leven gekomen en heersten duizend jaar lang samen met de messias. 5 De andere doden kwamen niet tot leven voordat de duizend jaar voorbij waren. Dit is de eerste opstanding.
6 Gelukkig en heilig zijn zij die deelhebben aan de eerste opstanding. De tweede dood heeft geen macht over hen. Zij zullen priester van God en van de messias zijn en duizend jaar lang samen met hem heersen.
7 Wanneer de duizend jaar voorbij zijn, zal Satan uit zijn gevangenis worden losgelaten. 8 Dan gaat hij eropuit om de volken aan de vier hoeken van de aarde, Gog en Magog, te misleiden. Hij brengt hen voor de strijd bijeen, een menigte zo talrijk als zandkorrels aan de zee. 9 Ze trekken op, over de hele breedte van de aarde, en omsingelen het kamp van de heiligen en de geliefde stad. Maar vuur daalt neer uit de hemel en verteert hen. 10 En de duivel, die hen misleidde, wordt in de poel van vuur en zwavel gegooid, bij het beest en de valse profeet. Daar zullen ze dag en nacht worden gepijnigd, tot in eeuwigheid.

Kortom: er komt een tijd van 1000 jaar (misschien is dat symbool voor een lange tijd) waarin christenen zullen regeren. Ondertussen is de duivel gebonden. Het gaat hier ook over de tweede dood. Wat is dat dan? Laten we maar verder lezen in Openbaring 20...

11 Toen zag ik een grote witte troon en hem die daarop zat. De aarde en de hemel vluchtten van hem weg en verdwenen in het niets. 12 Ik zag de doden, jong en oud, voor de troon staan. Er werden boeken geopend. Toen werd er nog een geopend: het boek van het leven. De doden werden op grond van wat in de boeken stond geoordeeld naar hun daden. 13 De zee stond de doden die ze in zich had af, en ook de dood en het dodenrijk stonden hun doden af. En iedereen werd geoordeeld naar zijn daden. 14 Toen werden de dood en het dodenrijk in de vuurpoel gegooid. Dit is de tweede dood: de vuurpoel. 15 Wie niet in het boek van het leven bleek te staan werd in de vuurpoel gegooid.

Kijk, daar hebben we het oordeel. De niet-gelovigen staan ook op uit de dood en worden geoordeeld naar hun daden. Zoals bekend in de christelijke wereld worden de niet-christenen (dat zijn toch de mensen die niet in het boek van het leven staan?) in de vuurpoel gegooid (wel maf, want wordt iedereen die dan pas is opgestaan daarin gesmeten?)
Dus het antwoord op jouw vraag is: Het duizendjarige rijk staat wel degelijk genoemd in de bijbel. Christenen staan daarvoor op uit de dood, niet-christenen erna pas.

Vers 14 valt me trouwens op: de dood en het dodenrijk worden ook in de vuurpoel gegooid... interessant! Maar goed laten we on topic blijven. Als je wilt weten hoe ik denk over wat er gebeurt nadat mensen in de vuurpoel zijn geworpen, moet je maar ff pb'en of andere berichtjes van mij op dit forum zoeken.

Andréa B.
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Andréa B. » 08 aug 2006 09:53

Intressant, ik wou eerst ff de desbetreffende ds. opbellen om het te vragen. Maar eigenlijk is dit veel makkelijker, want dan kan ik het nog eens nalezen.

Maar kom Jezus dan ook twee keer terug? Want een engel ketend de duivel, en dan komen de christenen tot leven.

Zij waren tot leven gekomen en heersten duizend jaar lang samen met de messias.

Krijg Jezus dan weer een lichaam net zoals de andere mensen, of wordt dit symbolisch bedoeld?

En kan na de eerste opstanding ook niemand meer bekeerd worden, of worden de (levende) mensen dan juist bekeerd op dat Christus over hen heerst?

(wel maf, want wordt iedereen die dan pas is opgestaan daarin gesmeten?)

Hm, daar dacht ik ook overna, want als je dan nu sterf, en je ben niet bekeerd, waar blijf je dan? Lijkt me niet dat je ergens zweef, maar dat je wel al naar de hel gaat, en met de oordeelsdag opnieuw veroordeeld word, en er dan voor eeuwig heen gaat.

Er zijn me al veel meer dingen duidelijk dan eerst, hardstikke bedankt! :)
I'm a flower.
Quickly fading.
Here Today.
Gone Tomorrow.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 08 aug 2006 10:31

Krijg Jezus dan weer een lichaam net zoals de andere mensen, of wordt dit symbolisch bedoeld?
Hij ging letterlijk en fysiek met lichaam en ziel naar de Hemel dus zal ook fysiek, met lichaam en ziel weer terug komen.
Vers 14 valt me trouwens op: de dood en het dodenrijk worden ook in de vuurpoel gegooid... interessant! Maar goed laten we on topic blijven. Als je wilt weten hoe ik denk over wat er gebeurt nadat mensen in de vuurpoel zijn geworpen, moet je maar ff pb'en of andere berichtjes van mij op dit forum zoeken.
Vertel het maar hier dan hebben er meer mensen wat aan. Je hoeft niet te schamen voor jou dodenrijk/hel-visie.
Laatst gewijzigd door Raido op 08 aug 2006 10:33, 1 keer totaal gewijzigd.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 08 aug 2006 10:32

zoow Andrea, je vragen prikkelen me wel. Komt het even mooi uit dat ik nu tijd heb om bijbelstudie te doen ;) Ik ben geen expert, maar met begrijpend lezen en wat hulp van anderen komen we vast een eindje.

Andréa B. schreef:Maar kom Jezus dan ook twee keer terug? Want een engel ketend de duivel, en dan komen de christenen tot leven.

Dat ligt er dan aan waar ze heersen. Als ik het goed lees heersen ze op aarde, dus dan is Jezus op aarde en hoeft hij niet nog een keer uit de hemel te komen. Vers 4 is trouwens heel specifiek:
4 Ook zag ik tronen, en aan hen die erop zaten werd recht gedaan. Het zijn de zielen van hen die onthoofd waren omdat ze van Jezus hadden getuigd en over God hadden gesproken; zij hadden het beest en zijn beeld niet aanbeden en ook zijn merkteken niet op hun voorhoofd of hun hand gekregen. Zij waren tot leven gekomen en heersten duizend jaar lang samen met de messias. 5 De andere doden kwamen niet tot leven voordat de duizend jaar voorbij waren. Dit is de eerste opstanding.

Wie dat dan precies zijn die opstaan is vaag, waarschijnlijk niet alle christenen, want de meesten zijn niet onthoofd enzo.

Andréa B. schreef:
Zij waren tot leven gekomen en heersten duizend jaar lang samen met de messias.

In vers 4 wordt gesproken over zielen, die hebben geen lichaam lijkt mij.

Andréa B. schreef:En kan na de eerste opstanding ook niemand meer bekeerd worden, of worden de (levende) mensen dan juist bekeerd op dat Christus over hen heerst?
(wel maf, want wordt iedereen die dan pas is opgestaan daarin gesmeten?)

Hm, daar dacht ik ook overna, want als je dan nu sterf, en je ben niet bekeerd, waar blijf je dan? Lijkt me niet dat je ergens zweef, maar dat je wel al naar de hel gaat, en met de oordeelsdag opnieuw veroordeeld word, en er dan voor eeuwig heen gaat.

De andere mensen zijn in het dodenrijk, ik weet niet of je daar bekeerd kunt worden. Eerlijk gezegd vermoed ik dat je daar niets van merkt, dat je echt dood bent, maar ik weet het niet precies. Dan over het oordeel. Het gaat over de tweede dood, dat is dat je in de vuurpoel gegooid wordt. In Openbaring 21:8 staat:
Maar voor hen die laf en trouweloos zijn geweest, die zich hebben ingelaten met gruwelijke dingen, met moord, ontucht, toverij of afgodendienst, voor allen die de leugen hebben gediend: hun deel is de vuurpoel met brandende zwavel, dat is de tweede dood.
Blijven die mensen dan voor altijd in die vuurpoel? Als je verder leest in Openbaring, gaat het over het nieuwe Jeruzalem. Sommige mensen zijn bij God binnen de poorten, anderen zijn erbuiten. Wie zijn erbuiten? Openbaring 22:15 zegt:
Buiten is de plaats voor de honden die zich bezighouden met toverij en ontucht, met moord en afgodendienst, voor iedereen die de leugen koestert en ernaar handelt.
Zie je dat dat precies die mensen zijn die in de vuurpoel zitten? Maar in vers 14 staat:
14 Gelukkig zijn zij die hun kleren wassen: zij kunnen over de levensboom beschikken en zullen de stad door de poorten binnengaan.
Wie moeten hun kleren wassen? Die mensen die nog buiten zijn! Dus de tweede dood is niet het einde, ze kunnen immers nog je kleren wassen en alsnog door de poorten naar binnen gaan! Ze worden zelfs opgeroepen om dat te doen in Openbaring 22:17:
Laat wie dorst heeft komen; laat wie dat wil vrij drinken van het water dat leven geeft.

Je ziet dat de dood overwonnen wordt, het leven wint. Ik geloof dat uiteindelijk elk mens voor Jezus Christus zal kiezen. Het vuur heeft een louterende werking, het reinigt, het zorgt dat alle viezigheid weggaat en dat de waarheid onthult wordt. En als je ontdekt wie God werkelijk is, kan je niet anders dan je buigen voor Hem. In Filippenzen 2:8-11 staat het ook:
9 Daarom heeft God hem hoog verheven en hem de naam geschonken die elke naam te boven gaat, 10 opdat in de naam van Jezus elke knie zich zal buigen, in de hemel, op de aarde en onder de aarde, 11 en elke tong zal belijden: ‘Jezus Christus is Heer,’ tot eer van God, de Vader.
Dat is het doel van God met deze wereld, dat iedereen Jezus Christus zal erkennen als Heer en zo gered wordt.

Nou dit lijkt me wel weer genoeg voor vandaag ;)

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 08 aug 2006 10:37

Raido schreef:
Lalage schreef:Vers 14 valt me trouwens op: de dood en het dodenrijk worden ook in de vuurpoel gegooid... interessant! Maar goed laten we on topic blijven. Als je wilt weten hoe ik denk over wat er gebeurt nadat mensen in de vuurpoel zijn geworpen, moet je maar ff pb'en of andere berichtjes van mij op dit forum zoeken.
Vertel het maar hier dan hebben er meer mensen wat aan. Je hoeft niet te schamen voor jou dodenrijk/hel-visie.

Er staat al iets ;-)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 08 aug 2006 10:41

Lalage schreef:
Raido schreef:
Lalage schreef:Vers 14 valt me trouwens op: de dood en het dodenrijk worden ook in de vuurpoel gegooid... interessant! Maar goed laten we on topic blijven. Als je wilt weten hoe ik denk over wat er gebeurt nadat mensen in de vuurpoel zijn geworpen, moet je maar ff pb'en of andere berichtjes van mij op dit forum zoeken.

Er staat al iets ;-)
Toen ik het poste nog niet, maar wij hebben ook telepatisch contact enzo *oemh*

Andréa B.
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Andréa B. » 08 aug 2006 10:58

Pffff, dankje Lalage, wat een berg informatie... :)

Ik ben geen expert,

Hm, lijkt er wel op... ;)

Je ziet dat de dood overwonnen wordt, het leven wint. Ik geloof dat uiteindelijk elk mens voor Jezus Christus zal kiezen.

Ze kunnen wel voor hem kiezen, maar worden ze ook aangenomen door Jezus? Want dan zal ieder mens bekeerd worden, en wat als je je hele leven niets anders heb gedaan dan moorden, stelen enz. Dan zou je nadat je dood ben alsnog bekeerd kunnen worden. Even voor de duidelijkheid, ik zeg niet dat die mensen niet bekeerd kunnen worden, maar als ik bedoel er mee te zeggen dat iedereen kan leven zoals hij/zij wil omdat ze dan toch uiteindelijk wel bekeerd worden!

Wie dat dan precies zijn die opstaan is vaag, waarschijnlijk niet alle christenen, want de meesten zijn niet onthoofd enzo.

Ik denk dat dit ook soort van symbolisch bedoeld wordt.

Raido schreef:Hij ging letterlijk en fysiek met lichaam en ziel naar de Hemel dus zal ook fysiek, met lichaam en ziel weer terug komen.

Lalage schreef:In vers 4 wordt gesproken over zielen, die hebben geen lichaam lijkt mij.

Wat is het nou? Doet er ook niet toe, er zijn andere dingen belangrijker om te weten (vind ik).

De andere mensen zijn in het dodenrijk, ik weet niet of je daar bekeerd kunt worden.

in de vuurpoel gegooid

Wat is dan het verschil tussen een dodenrijk en de vuurpoel. Ga je naar het dodenrijk als je net overleden ben, en naar de vuurpoel als je veroordeeld wordt?

Sorry hoor, ik heb aardig wat vragen... Wat een woordje van een ds. wel niet teweeg kan brengen... ;)
I'm a flower.
Quickly fading.
Here Today.
Gone Tomorrow.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 08 aug 2006 11:02

Wat is het nou? Doet er ook niet toe, er zijn andere dingen belangrijker om te weten (vind ik).
Het woord ziel in het Hebreeuws/Grieks betekend 'lichaam', 'geest' en 'wezen' het kan dus allemaal. Je ziet ook dat God levende zielen (dieren) schiep in Genesis.

Wat is dan het verschil tussen een dodenrijk en de vuurpoel. Ga je naar het dodenrijk als je net overleden ben, en naar de vuurpoel als je veroordeeld wordt?
Ja, en het oordeel is op de Laatste Dag.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 08 aug 2006 11:17

Andréa B. schreef:
Lalage schreef:Je ziet dat de dood overwonnen wordt, het leven wint. Ik geloof dat uiteindelijk elk mens voor Jezus Christus zal kiezen.

Ze kunnen wel voor hem kiezen, maar worden ze ook aangenomen door Jezus? Want dan zal ieder mens bekeerd worden, en wat als je je hele leven niets anders heb gedaan dan moorden, stelen enz. Dan zou je nadat je dood ben alsnog bekeerd kunnen worden. Even voor de duidelijkheid, ik zeg niet dat die mensen niet bekeerd kunnen worden, maar als ik bedoel er mee te zeggen dat iedereen kan leven zoals hij/zij wil omdat ze dan toch uiteindelijk wel bekeerd worden!

Dat is een begrijpelijke vraag. Nu wil ik een vraag terug stellen: waarom ben jij christen? Is dat om later gered te worden of heb je er nu ook al wat aan?
Verder denk ik dat die vuurpoel echt geen pretje is hoor, je kunt het nu al merken in je leven als je bevrijd wordt van bepaalde zonden, dat kan nogal pijnlijk en moeilijk zijn.

Andréa B. schreef:
Lalage schreef:Wie dat dan precies zijn die opstaan is vaag, waarschijnlijk niet alle christenen, want de meesten zijn niet onthoofd enzo.

Ik denk dat dit ook soort van symbolisch bedoeld wordt.

Ik heb even zitten zoeken en zie ergens dat er twee manieren zijn om vers 4 te interpreteren: het gaat over alleen de martelaren, de mensen die vermoord zijn omdat ze christen waren en die het beest niet hadden aanbeden OF het gaat over de martelaren en ook alle anderen die het beest niet hadden aanbeden. Euh snap je wat ik bedoel? En dan neig ik er wel naar om het tweede te kiezen: alle christenen worden opgewekt.

Andréa B.
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Andréa B. » 08 aug 2006 11:18

Raido schreef:

Maar voel je in het dodenrijk (nog) geen pijn dan?
I'm a flower.
Quickly fading.
Here Today.
Gone Tomorrow.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 08 aug 2006 11:19

Andréa B. schreef:
Raido schreef:

Blijkbaar niet, je bent dan ook nog niet geoordeeld.

Andréa B.
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Andréa B. » 08 aug 2006 11:28

Eerst was ik christen omdat ik dacht dat het zo hoorde, later omdat mijn ouders het waren, maar een tijdje terug is er bij ons de kerk (ogg) een scheuring geweest, en zijn we er op een beestachtige wijze uitgeflikkerd. Ik zit nu in de HHK, en elke zondag hebben we bijna een andere ds. Dan ga je nadenken over wat die man zegt, en kom je tot de ontdekking dat het geen je in de oude kerk hoorde, niets was met wat je nu hoor (Ik kraak de ogg niet af, iedereen die er zit en zich er lekker bij voel, vooral blijven zitten, maar dit is mijn ervaring)
Ik ben sinds die tijd veel meer na gaan denken over God en alles wat daarbij hoort. En ik interreseer me er ook veel meer voor dan eerst (rond januari kerk ik bij de HHK). Je ging elke zondag naar de kerk, hoorde soms niets van wat er gezegd werd, en de week er na ging je weer, het was gewoon een sleur. Nu ga 'k heel anders naar de kerk, preken zijn beter naar te luisteren, de jeugd wordt eindelijk eens een keer aangesproken, en thuis praten we er ook veel meer over.

Verder denk ik dat die vuurpoel echt geen pretje is hoor

Verwacht ik ook niet, anders zouden de spotters zoals de Bijbel ze noemt, daar niet naar toe gaan.

het gaat over alleen de martelaren, de mensen die vermoord zijn omdat ze christen waren en die het beest niet hadden aanbeden OF het gaat over de martelaren en ook alle anderen die het beest niet hadden aanbeden.

Ik neig ook naar het tweede, martelaren zijn op de meest beestachtige wijze omgebracht (thuis hebben we het martelaren boek, echt smerig hoe sommige vermoord zijn!) Als de bijbel alle manieren waarop ze omgekomen zijn zou vertellen, zou tie zeker zo dik zijn...
I'm a flower.
Quickly fading.
Here Today.
Gone Tomorrow.

Andréa B.
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Andréa B. » 08 aug 2006 11:29

Lalage schreef:
Andréa B. schreef:
Raido schreef:

Blijkbaar niet, je bent dan ook nog niet geoordeeld.

Hm, zit een kern van waarheid in, maar het lijkt zo apart... Staat daar verder niets van in de bijbel?
I'm a flower.
Quickly fading.
Here Today.
Gone Tomorrow.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 08 aug 2006 11:45

Mooi dat je je er zo voor interesseert! Maar zo te lezen is het dus nu al belangrijk voor je... voor mij is mijn relatie met God heel belangrijk (ook al lijkt het er soms niet op, omdat ik dan weinig bid of weinig bijbellees) en ik kan niet zonder Hem leven. Geloven doe je niet alleen om later gered te worden, maar ook om nu al contact te hebben met je Schepper. Dan kan je wel zeggen: ohooo die moordenaars die komen toch later niet goed terecht, dat is niet eerlijk. Maar dan ben je net die mensen in de gelijkenis, waarin de arbeiders die 1 uur hebben gewerkt evenveel loon krijgen als de arbeiders die de hele dag hebben gewerkt...

Paulus schrijft ook iets over het dodenrijk in 1 Thessalonicenzen 4:
13 Broeders en zusters, wij willen u niet in het ongewisse laten over de doden, zodat u niet hoeft te treuren, zoals zij die geen hoop hebben. 14 Want als wij geloven dat Jezus is gestorven en is opgestaan, moeten wij ook geloven dat God door Jezus de doden naar zich toe zal leiden, samen met Jezus zelf. 15 Wij zeggen u met een woord van de Heer: wij, die in leven blijven tot de komst van de Heer, zullen de doden in geen geval voorgaan. 16 Wanneer het signaal gegeven wordt, de aartsengel zijn stem verheft en de bazuin van God weerklinkt, zal de Heer zelf uit de hemel neerdalen. Dan zullen eerst de doden die Christus toebehoren opstaan, 17 en daarna zullen wij, die nog in leven zijn, samen met hen worden weggevoerd op de wolken en gaan we de Heer in de lucht tegemoet. Dan zullen we altijd bij hem zijn. 18 Troost elkaar met deze woorden.

De dood wordt in de bijbel ook vaak als 'slaap' aangeduid, als je slaapt neem je ook niets bewust waar.

Terug naar “Archief”