Situatie in Israel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 05 aug 2006 19:13

Aragorn schreef:
Yael schreef:Daar is de Libanese regering verantwoordelijk voor.

Ja, natuurlijk. "Hallo Libanese regering, wij gaan jullie bombarderen, zouden jullie zo aardig willen zijn om het puin te ruimen?"

het is niet niks om het halve land te vragen om te evacueren, of wel?
Zorgt het Israelische leger voor onderdak, kleding, voedsel etc?

Hier doelde ik op. Israel is daar mi. niet verantwoordelijk voor.

Wel voor haar eigen burgers die uit het Noorden naar veiligere gedeelten in het land gegaan zijn.

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 05 aug 2006 19:13

johannes1 schreef:
Aragorn schreef:

Ja, natuurlijk. "Hallo Libanese regering, wij gaan jullie bombarderen, zouden jullie zo aardig willen zijn om het puin te ruimen? Daar zijn wij namelijk niet verantwoordelijk voor."

nee om te zorgen dat zijn burgers veilig zijn

Israel bombardeerde toch alleen Hezbollah? De Libanese bevolking hoeft zich dan geen zorgen te maken toch?

of toch wel?
what the soul hides, blood tells

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 05 aug 2006 19:14

johannes1 schreef:
tja, erg leuk allemaal, maar dit is een complexe situatie. Israel heeft volgens de gegeven veel infrastructuur aan puin geschoten, dus het wordt al moeilijker voor burgers om die infrastructuur te gaan gebruiken. En je ziet het in veel oorlogen: colonnes worden vaak beschoten omdat men denkt dat het eventueel militaire transporten zijn. Maar wat als blijkt dat het burgers zijn?

dit is alleen geen oorlog. Israel valt alleen de plekken aan waar de raketinstallaties staan. of waar hezbollah zit. heb je de afgelopen maand al gehoord dat ze mensen of wagens aanvielen?

Jup, vaak genoeg.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 05 aug 2006 19:14

als dat zo is hoeft Israel de Libanese bevolking ook niet op te roepen om te vluchten...

toch wel, want de hezbollah heeft zijn installaties gewoon bij huizen staan. laten ze dat maar eens veroordelen.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 05 aug 2006 19:15

Yael schreef:
Aragorn schreef:

Ja, natuurlijk. "Hallo Libanese regering, wij gaan jullie bombarderen, zouden jullie zo aardig willen zijn om het puin te ruimen?"

het is niet niks om het halve land te vragen om te evacueren, of wel?
Zorgt het Israelische leger voor onderdak, kleding, voedsel etc?

Hier doelde ik op. Israel is daar mi. niet verantwoordelijk voor.

Wel voor haar eigen burgers die uit het Noorden naar veiligere gedeelten in het land gegaan zijn.

klinkt logisch, maar dat is het niet.
Libanon heeft te maken met overmacht.
Libanon vroeg Israel niet om Hezbollah te bombarderen. Israel is hier de organisator, en als Israel de Libanese bevolking oproept om te vluchten dan neemt Israel een dergelijk initiatief, en dan moet Israel ook zorgen voor de uitvoering.

Het kan niet zo zijn dat Israel maar even wat opdrachten geeft en Libanon moet maar zien hoe het de zaak opknapt.

Zo gaat het natuurlijk wel, maar of dat zo "eerlijk" is weet ik niet.
Libanon zit in een lastig parket. Aan de ene kant hebben ze Hezbollah in de regering, en anderzijds willen ze misschien maar wat graag de "oorlog" in goede banen leiden.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 05 aug 2006 19:16

mrsokkie schreef:Wat dan? je hele huisraad op een ezeltje en gaan lopen? Is wel een eindje naar syrië hoor.

noord-libanon is ver genoeg.

Israel strooit pamfletten waarschijnlijk meer om internationale kritiek te kunnen beantwoorden dan dat ze daadwerkelijk denken dat ze een volksverhuizing op gang brengen over ezelpaadjes.

misschien zijn ze in Israel wel meer menslievend dan jij denkt.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 05 aug 2006 19:16

johannes1 schreef:
als dat zo is hoeft Israel de Libanese bevolking ook niet op te roepen om te vluchten...

toch wel, want de hezbollah heeft zijn installaties gewoon bij huizen staan. laten ze dat maar eens veroordelen.

en Hezbollah is zo stom om hun installaties te laten staan als de bevolking de oproep ter harte neemt?

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 05 aug 2006 19:18

daarom zei ik ook dat ze hezbollah in de kaart speelde met die pamfletten

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 05 aug 2006 19:19

inderdaad. complexe situatie dus.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 05 aug 2006 19:30

Serenity schreef:klinkt logisch, maar dat is het niet.
Libanon heeft te maken met overmacht.
Libanon vroeg Israel niet om Hezbollah te bombarderen.

Libanon gaf en geeft huisvesting aan Hezbollah en heeft in al die jaren niets tegen hen ondernomen. Voor mij is Libanon niet onschuldig.
Israel heeft er niet om gevraagt dat Hezbollah haar aanviel, 2 soldaten ontvoerde en er 8 doden. En daarna te beginnen met beschietingen op Noord Israel. Denk je dat Israel werkelijk op de huidige situatie zat te wachten? Ik weet zeker van niet. En wie tips heeft voor Israel om anders te reageren dan hoe ze nu reageert mail dan hierheen. 8)

Israel is hier de organisator, en als Israel de Libanese bevolking oproept om te vluchten dan neemt Israel een dergelijk initiatief, en dan moet Israel ook zorgen voor de uitvoering.

Ja laten we helikopters sturen met luitjes van Magen David Adom, die tentenkampen gaan opzetten in het noorden van Libanon om daar de vluchtelingen op te vangen. Lijkt mij eerlijk gezegt onrealistisch te verwachten dat Israel meer voor die Libanesen kan doen dan waarschuwingspamfletten uitstrooien. Trouwens er zijn ziekenhuizen in Israel die hebben aangeboden Libanesen te willen behandelen (gratis) die gewond zijn geraakt tijdens Israelische bombardementen.

Het kan niet zo zijn dat Israel maar even wat opdrachten geeft en Libanon moet maar zien hoe het de zaak opknapt.

Blijkbaar wel. Ze worden gewaarschuwd, wat ze er mee doen is aan henzelf. Net alsof Libanon geen verantwoordelijkheid heeft.

Zo gaat het natuurlijk wel, maar of dat zo "eerlijk" is weet ik niet.
Libanon zit in een lastig parket. Aan de ene kant hebben ze Hezbollah in de regering, en anderzijds willen ze misschien maar wat graag de "oorlog" in goede banen leiden.

Misschien kunnen ze Israel joinen in de strijd tegen Hezbollah.

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 05 aug 2006 19:35

Ja, dat zou Libanon kunnen doen, maar ik weet niet voor situatie er speelt in de legerleiding. Dat moeten ze daar zelf maar beslissen natuurlijk ;)

Oh, dus omdat Hezbollah vrij spel kreeg en Israel enige schade heeft maakt het niet uit hoe Israel optreedt?
We blijven kinderen he :) "ja maar hij..."

In ieder geval is de situatie bekend, en dat pleit dan weer een beetje voor Israel.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 05 aug 2006 19:38

johannes1 schreef:
mrsokkie schreef:Wat dan? je hele huisraad op een ezeltje en gaan lopen? Is wel een eindje naar syrië hoor.

noord-libanon is ver genoeg.

Is ook een eind. Of ik nou vanuit hier (regio Leiden) naar belgie moet ezelen over de binnenwegen of naar groningen, is allebei ver, zeker als je weet dat je een onzekere toekomst tegemoet gaat, misschien wel zonder eten, en zeker weten zonder onderdak.

misschien zijn ze in Israel wel meer menslievend dan jij denkt.

Dat zou kunnen, ik hoop het, want dat is het probleem enkel dat ik te cynisch ben om dat te geloven.

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 05 aug 2006 19:40

er zijn maar weinig mensen/bevolkingen die na 50 jaar ellende nog wederzijds menslievend kunnen zijn.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 05 aug 2006 19:42

Serenity schreef:Ja, dat zou Libanon kunnen doen, maar ik weet niet voor situatie er speelt in de legerleiding. Dat moeten ze daar zelf maar beslissen natuurlijk ;)

Inderdaad.

Oh, dus omdat Hezbollah vrij spel kreeg en Israel enige schade heeft maakt het niet uit hoe Israel optreedt?

Waarom leg je dat op die manier uit? Ik bedoel, ik heb geen idee hoe Israel anders zou moeten reageren op die beschietingen.

We blijven kinderen he :) "ja maar hij..."

Hehheh :)

In ieder geval is de situatie bekend, en dat pleit dan weer een beetje voor Israel.

Ik hoop het maar, dat mensen verder kijken dan de NOS.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 05 aug 2006 19:43

johannes1 schreef:dit is alleen geen oorlog. Israel valt alleen de plekken aan waar de raketinstallaties staan. of waar hezbollah zit. heb je de afgelopen maand al gehoord dat ze mensen of wagens aanvielen?

Waar ze denken dat hezbollah zit, is wel een verschilletje. En welke nieuwsbronnen volg jij. Die wil ik ook, eenzijdige berichtgeving maakt zo'n conflict een stuk overzichtelijker.

Ik meen mij te herinneren dat er een aantal vn-waarnemers niet meer naar huis hoeven, en dat hulpdiensten niet in grote vrachtwagens durven te rijden omdat ze bang zijn dat de israelische luchtmacht ze voor hezbollah transporten aanziet. Uit de lucht is het ook vrij lastig beoordelen of een vrachtwagen raketten vervoerd of matrassen.

Terug naar “Archief”