Beste Refowebbers,
Ik ben al een tijdje een actieve “meelezer” op het Refoweb en heb nu de stap genomen me aan te melden als lid. Ik zit namelijk met een aantal vragen, waar ik al een tijdje mee rond loop. Als kind ben ik niet gedoopt, maar wel christelijk opgevoed. Mijn vader zat bij de GKN en mijn moeder bij de NHK. Zij hebben mij daarom niet laten dopen, om mij later zelf de keuze te laten voor een kerkgenootschap. Ik ben inmiddels achttien jaar en belijd in heel mijn hart het Evangelie. Het liefste zou ik mij willen laten aansluiten bij een Gereformeerde Kerk, omdat (als ik het even breed mag zeggen) de reformatorische levensbeschouwing het meest overeenkomt met mijn opvattingen over geloof en samenleving.
Gezien mijn achtergrond (GKN en NHK), zou het misschien het meest logisch zijn om voor één van die twee kerkgenootschappen te kiezen. Omdat de NHK een pluriforme kerk is/was, en ik – van de kerkdiensten die ik in beide kerkgenootschappen heb gevolgd – mij het meest betrokken voelde bij de GKN, zou ik graag tot een Gereformeerde Kerk willen toetreden.
Op dit forum heb ik tot mijn verdriet veel negatiefs over de voormalige GKN gelezen. Woorden als “slappe preken”, “huichelaars”, “nep-christenen” en “nep-gereformeerden” zijn in sommige topics voorbijgekomen. Met name de vrijgemaakte hoek (wat ik overigens, gezien de geschiedenis van de GKN en de GKV wel enigszins kan begrijpen), reageert hierover uiterst fel. Zouden de critici van de GKN (thans dus de Gereformeerde Kerk binnen de PKN) op dit forum hun afkeer van dit kerkgenootschap enigszins willen nuanceren? Ik wil namelijk, als ik mij laat dopen, wel een goede keuze maken en toetreden tot een kerk waarin ik mij het beste thuis kan voelen.
Nu heb ik nog een andere vraag. In mijn huidige woonplaats is alleen een hervormde kerk (die zich thans “protestantse gemeente” noemt). Als ik mij in die kerk zou laten dopen, ben ik dan hervormd, protestants of kan ik er voor kiezen mezelf gereformeerd te laten dopen? En als ik mij daar bijvoorbeeld doop, maar bij een verhuizing alsnog toetreed tot een gereformeerde kerk, ben ik dan nog steeds hervormd, of mag ik mijzelf dan gereformeerd noemen?
Vindt God het eigenlijk erg dat ik bijna negentien jaar als ongedoopte door het leven ben gegaan? Ben ik daardoor een mindere goede christen? En vindt Hij het überhaupt wel fijn als ik mij laten dopen?
Alvast bedankt voor jullie antwoorden. Jullie zouden mij enorm kunnen helpen.