kinderen betrekken bij de eredienst

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

tweetietwee
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tweetietwee » 12 jul 2006 19:08

Ik ging vanaf mijn derde jaar smorgens naar de kerk en smiddags naar de zondagschool en vanaf mn 8e kwam daar ook nog de avonddienst bij. Ik weet me heel bewust de inhoud van preken te herinneren vanaf mijn 7e/8e jaar en ik denk dat ik het toen al snapte omdat mijn ouders me vanaf mn derde al meenamen.

Ik las hier dat ouders hun babies uit de creche halen voor de zegen, dat lijkt me niet nodig en onnodig storend. Als wij in de kerk de zegen ontvangen ervaar ik dat voor mijzelf en allen die bij mij horen. In dat geval zou het dus ook voor de kinderen zijn.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 jul 2006 23:58

hehe alsof die zegen een soort straling is die niet door muren heen kan :D
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

hans_is_eigenwijs

Re: kinderen betrekken bij de eredienst

Berichtdoor hans_is_eigenwijs » 20 jul 2006 22:04

columbus schreef:in een andere topic ging het over het betrekken van kinderen bij de eredienst, bv een doopdienst. kinderen komen dan naar voren en zingen een liedje.
wat is jullie idee erover?

Niks mis mee, dat deed ik ook toen ik een jaar of vier was. :D

biamarth
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor biamarth » 20 jul 2006 22:23

tweetietwee schreef:Ik ging vanaf mijn derde jaar smorgens naar de kerk en smiddags naar de zondagschool en vanaf mn 8e kwam daar ook nog de avonddienst bij. Ik weet me heel bewust de inhoud van preken te herinneren vanaf mijn 7e/8e jaar en ik denk dat ik het toen al snapte omdat mijn ouders me vanaf mn derde al meenamen.

Ik las hier dat ouders hun babies uit de creche halen voor de zegen, dat lijkt me niet nodig en onnodig storend. Als wij in de kerk de zegen ontvangen ervaar ik dat voor mijzelf en allen die bij mij horen. In dat geval zou het dus ook voor de kinderen zijn.

dan ben ik benieuwd wat daar psies storend aan is,... aan het einde van de collecte, haal ik mijn dochter van de creche, zingen we het slotlied en dan komt de zegen. Wat oooo wat is daar storend aan?? dat het voor jou iets anders betekent dan voor mij als ouder...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 jul 2006 01:01

Goede vraag, dat argument heb ik nooit gesnapt. Als er tijdens de collecte een paar ouders heen en weer lopen is gelijk de kerk ontregeld?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Riska

Berichtdoor Riska » 23 jul 2006 19:58

Rosekapje schreef:Ik heb altijd de indruk dat dat dan is omdat zo de collecte was extra geld opbrengt Maar dat is mijn eigen 'slechte' gedachte

Integendeel! Vaak zijn pa of ma weg als de collectezak langs komt. Dus is er dan minder opbrengst (tenzij de andere ouder natuurlijk dubbel geeft). Ik heb wel eens een kind horen zeggen: "pappa, maar de collecte komt zo, moet jij dan niet betalen?"
Tweetietwee schreef:Ik las hier dat ouders hun babies uit de creche halen voor de zegen, dat lijkt me niet nodig en onnodig storend. Als wij in de kerk de zegen ontvangen ervaar ik dat voor mijzelf en allen die bij mij horen. In dat geval zou het dus ook voor de kinderen zijn.

Het is totaal niet storend. Bij ons wordt het orgel bespeeld tijdens de collecte. En als de diakenen klaar zijn zet de organist gelijk het slotlied in, waarna de zegen wordt uitgesproken. Een collecte geeft altijd wat onrust - mensen die hun geld zoeken, aan kinderen geven etc. Dat dan ouders die een kind in de creche hebben opstaan om ze te halen valt niet of nauwelijks op. En kinderen horen er, wat de zegen betreft, gewoon bij. Ze kunnen m.i. niet vroeg genoeg vertrouwd worden met dat stukje uit de eredienst...

Javaca
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Javaca » 23 jul 2006 21:18

Idd,
Bij ons komen ook de kinderen uit de nevendienst terug tijdens de collecte.

Poor man wanna be rich,
rich man wanna be king
And a king ain't satisfied
till he rules everything

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 jul 2006 00:21

Riska schreef:
Rosekapje schreef:Ik heb altijd de indruk dat dat dan is omdat zo de collecte was extra geld opbrengt Maar dat is mijn eigen 'slechte' gedachte

Integendeel! Vaak zijn pa of ma weg als de collectezak langs komt. Dus is er dan minder opbrengst (tenzij de andere ouder natuurlijk dubbel geeft). Ik heb wel eens een kind horen zeggen: "pappa, maar de collecte komt zo, moet jij dan niet betalen?"
Tweetietwee schreef:Ik las hier dat ouders hun babies uit de creche halen voor de zegen, dat lijkt me niet nodig en onnodig storend. Als wij in de kerk de zegen ontvangen ervaar ik dat voor mijzelf en allen die bij mij horen. In dat geval zou het dus ook voor de kinderen zijn.

Het is totaal niet storend. Bij ons wordt het orgel bespeeld tijdens de collecte. En als de diakenen klaar zijn zet de organist gelijk het slotlied in, waarna de zegen wordt uitgesproken. Een collecte geeft altijd wat onrust - mensen die hun geld zoeken, aan kinderen geven etc. Dat dan ouders die een kind in de creche hebben opstaan om ze te halen valt niet of nauwelijks op. En kinderen horen er, wat de zegen betreft, gewoon bij. Ze kunnen m.i. niet vroeg genoeg vertrouwd worden met dat stukje uit de eredienst...

Precies. Bij ons komen 's middags de kinderen terug, de organist speelt wat, jongeren kletsen wat bij met elkaar. Mooi toch :)

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 01 aug 2006 19:32

Lange zit voor die kinderen :wink:

bij mijn vorige gemeente gingen de kinderen tijdens de ochtenddienst naar de zondagschool. Dit gebeurde na de wet (omdat het belangrijk is dat ze die al vroeg elke zondag horen). En kwamen terug tijdens de collecte. Beide keren ervaar ik niet als storend.

De gemeente waar ik nu lid van ben heeft 's middags zondagschool. De kinderen gaan voor de dienst al naar het bijgebouw en de zondagschool is tegelijk met de dienst afgelopen. Dus dan komen de kinderen niet in de kerk.
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

Hendrik
Mineur
Mineur

Berichtdoor Hendrik » 01 aug 2006 22:32

Kinderen zitten bij ons gewoon in de ere dienst, sommige dominees doen voor de preek een klein stukje voor de kids.

tweetietwee
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tweetietwee » 02 aug 2006 14:10

Hendrik schreef:Kinderen zitten bij ons gewoon in de ere dienst, sommige dominees doen voor de preek een klein stukje voor de kids.

ook de baby's? ik had het daarover dat ik het niet nodig vind om die op te halen voor de zegen. (bij ons is geen kindernevendienst, dus na de creche zitten ze er heel de dienst bij). Inderdaad, waarom gaat de zegen niet tot in de creche? En waarom zou je ze er dan toch bij halen?

biblebook
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor biblebook » 21 aug 2006 04:22

Kinderen dienen, naast een eigen Bijbelstudie-uur, ook betrokken te worden bij de de Bijbelstudie -/ en Eredienst voor de volwassenen. Bij de opening van de Bijbelstudie in het algemeen en deel hebben aan de opening van de eredienst, waaronder collecte en/of liturgie zoals lezen van tekst of met zang en muziek. Binnen de denominatie die ik bezoek is er voor elke leeftijdsgroep een Bijbelstudie en worden de kinderen allemaal bij de Eredienst betrokken. Meestal worden de predikaties met beeldprojectie ondersteund, zodat elke bezoeker /kind de predikaties kan begrijpen of vragen kan stellen aan ouders, predikant of ouderling/ jeugdleiding.

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 21 aug 2006 11:55

biblebook schreef:Kinderen dienen, naast een eigen Bijbelstudie-uur, ook betrokken te worden bij de de Bijbelstudie -/ en Eredienst voor de volwassenen. Bij de opening van de Bijbelstudie in het algemeen en deel hebben aan de opening van de eredienst, waaronder collecte en/of liturgie zoals lezen van tekst of met zang en muziek. Binnen de denominatie die ik bezoek is er voor elke leeftijdsgroep een Bijbelstudie en worden de kinderen allemaal bij de Eredienst betrokken. Meestal worden de predikaties met beeldprojectie ondersteund, zodat elke bezoeker /kind de predikaties kan begrijpen of vragen kan stellen aan ouders, predikant of ouderling/ jeugdleiding.

die vragen stellen, gebeurd dat dan tijdens de dienst?

Terug naar “Archief”