Situatie in Israel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 31 jul 2006 21:21

Debor@ schreef:Stuur ook es een meel naar daaro dan ;)

Bommen en raketten schijnen daar meer in trek te zijn :|

Maar even serieus, is er uberhaubt nog iets zinnigs toe te voegen aan deze discussie?

Buiten de offtopic reacties van Markie en mij is het ook niet meer dan een mening vóór of tégen Israël of Hezbollah etc. te uiten..

Elkaar beschuldigen om elkaars mening levert ook weinig op, me dunkt.

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 01 aug 2006 06:51

Een van de krachtigste wapens van Hezbollah is de civiele bevolking. Je gaat met je lanceerinstallaties midden in steden en dorpen zitten, vervolgens worden deze installaties aangevallen en vallen er veel burgerslachtoffers en Israël heeft dan in de publieke opinie een machtige vijand.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 01 aug 2006 06:53

Ze zijn toch wel een beetje slim.. of je daar blij mee moet zijn is natuurlijk de vraag..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 01 aug 2006 08:04

als Hezbollah dat niet deed waren ze nu hoogstwaarschijnlijk al verslagen.

Maar ik vraag me af wat voor wapens Israel gebruikt... clusterbommen... iets chemisch?
what the soul hides, blood tells

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 01 aug 2006 08:06

Serenity schreef:als Hezbollah dat niet deed waren ze nu hoogstwaarschijnlijk al verslagen.

Maar ik vraag me af wat voor wapens Israel gebruikt... clusterbommen... iets chemisch?
'gewone' bommen.. die dingen goed kapot maken

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 01 aug 2006 08:34

er wordt gesproken over clusterbommen, plus ik heb wonden gezien die mij aan het twijfelen brengen over "gewone bommen" :)

maar ik ben dan ook geen expert dus ik kan niks hard maken, ik ben er niet bij. Maar als het zo is dat clusterbommen gebruiken vind ik dat weer jammer, want dat getuigt meer en meer van een gevaar voor genocide, ook al hebben ze gewaarschuwd om weg te gaan uit die gebieden.
Want dat zijn dan geen precisiebombardementen meer.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 01 aug 2006 09:47

De americanos gebruikten die fijne bommetjes inderdaad ook in Afgelegistan.. Israel moet voorzichtig zijn in zijn doen en laten..

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 01 aug 2006 10:20

Serenity schreef:genocide, ook al hebben ze gewaarschuwd om weg te gaan uit die gebieden.

Voordat je gebruik maakt van dergelijke woorden - genocide - is het wellicht verstandig om je eerst eens te informeren over de betekenis van dit woord. Genocide is in dit conflict en in deze context een zeer misplaatste term.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 01 aug 2006 10:31

Ik denk dat hij 'massamoord' bedoeld en geen 'volkerenmoord'..

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 01 aug 2006 11:57

Rabbijn Tsvi Marx briest, als de vraag klinkt of de huidige staat Israël zich nog houdt aan de oudtestamentische voorschriften voor het voeren van oorlogen. "Israël is een seculiere staat. Denkt u echt dat mensen als Ehud Olmert zich aan te Thora houden, als zij oorlog voeren? Waarom denken mensen dat toch?'', zegt hij. "Als wij ons nu zouden gedragen zoals in de tijd van Jozua, zouden wij Libanon al volledig met de grond gelijk hebben gemaakt!'', voegt hij daar aan toe.

http://www.oneway.nl/n/'Denkt-u-echt-da ... index.html

Volgens mij mag Libië blij zijn dat het Israëlische leger 'westers' is ;)
When I kneel before You, them I'm defying gravity

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 01 aug 2006 14:15

spacy schreef:Volgens mij mag Libië blij zijn dat het Israëlische leger 'westers' is ;)

En libanon al helemaal :mrgreen:

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 01 aug 2006 14:45

MrSokkie schreef:
spacy schreef:Volgens mij mag Libië blij zijn dat het Israëlische leger 'westers' is ;)

En libanon al helemaal :mrgreen:

:roll: oops :oops:
When I kneel before You, them I'm defying gravity

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 01 aug 2006 14:58

Sabra schreef:
Serenity schreef:genocide, ook al hebben ze gewaarschuwd om weg te gaan uit die gebieden.

Voordat je gebruik maakt van dergelijke woorden - genocide - is het wellicht verstandig om je eerst eens te informeren over de betekenis van dit woord. Genocide is in dit conflict en in deze context een zeer misplaatste term.

yop, dat besef ik nu ook. Laat ik het dan zo zeggen: "opzettelijk de eventueel aanwezige burgerbevolking bombarderen omdat een stel foto's en video's aantonen dat er ooit eens raketten vandaan zijn afgeschoten".

Suighnap
Mineur
Mineur

Berichtdoor Suighnap » 01 aug 2006 17:23

Afgelopen maanden in Efrath geweest (op bijna een steenworp afstand van Bejt Lechem, de geboorteplaats van Jezus). Momenteel ben ik ff op Nederlandse bodem, maar vertrek overmorgenvroeg weer naar Israel. Hierbij een snelle reactie.

Het is altijd vrij hectisch in Israel, maar nu voel je extra spanning. Je ziet meer TV's in de straten en je merkt dat mensen ietwat meer toenadering tot elkaar zoeken dan gewoonlijk.
Zoals in vrijwel iedere familie en vriendenkring, zitten eveneens enkele leden van mijn familie, vrienden en goede bekenden in het IDF (het Israëlische leger), of bekleden een andere functie i.v.m. de veiligheid van de staat Israel. Anderen zijn aan het wachten op iets dat een een "tsav 8" wordt genoemd -- een onmiddellijke oproep voor de reserves. Dat gaat binnenkort zeker gebeuren, want Israel heeft besloten om het lucht-offensief te ondersteunen met een grond-offensief. De spanning neemt merkbaar toe, want er blijkt helaas geen andere manier om Hizbollah werkelijk schade toe te brengen dan via een grondoffensief, aangezien de Hizbollah op open terrein geen kans maakt tegen vliegtuigen en zich dus tussen de burgers heeft verscholen. Ik wacht af wat er te wachten staat, maar het zal vermoedelijk een hel worden -- zowel voor de Israëlische soldaten, als voor de bevolking van Libanon.

De noodzaak van een oorlog is verschrikkelijk. Het is des te dramatischer dat er geen realistisch alternatief is.

Vergeleken met Hizbollah en Hamas zijn de heren van de Hofstad-groep een stel hofdames.
Indien één Samir A of één Mohammed B al zoveel heibel kunnen maken, hoe zal het dan zijn met een tienduizendvoud aan Samir A's en Mohammed B's?
En het is erger: terwijl in Nederland potentiële terroristen worden geschaduwd door overheidsdiensten, maken terroristische organisaties met een bloedige reputatie, in Libanon en de Palestijnse Territoria, zelfs deel uit van de regering.

Zowel de Hizbollah, alswel de Hamas heeft als één van de voornaamste criteria: het vernietigen van Israel als Joodse staat. Het erkennen van Israel en haar Joodse bevolking komt niet in hun vocabulaire voor. Dat zijn onze buren.
En vanwege die specifieke doelstellingen zijn er letterlijk busladingen vol onschuldige Israëlische burgers om het leven gekomen.

Vriendelijk vragen hebben we meermalen gedaan. We hebben eveneens eenzijdig concessies gedaan: afstand gedaan van grondgebied ten gunste van Libanon. Dezelfde concessies zijn eenzijdig gedaan ten gunste van een eventueel toekomstig Palestina. We zijn hen letterlijk kilometers tegemoetgekomen. Desondanks hebben noch de huidige regering van de Palestijnse Territoria, alswel Hizbollah, niet eens de allerkleinste stap genomen. Integendeel: het aantal troepen in dienst van de Hizbollah was toegenomen langs de grens met Israel. De regering van Libanon en van Palestina pakken geen terroristen op, maar motiveert ze, en het vernietigen van Israel als Joodse natie, staat nog steeds als één van de eerste punten op hun agenda. En hoe kan Israel ooit onderhandelen over haar eigen teloorgang?

Geloof me, indien Israel haar volle arsenaal had gebruikt, zouden Libanon en de Palestijnse Territoria in een middag van de kaart zijn geveegd. In plaats daarvan wordt zo selectief mogelijk gebruik gemaakt van militair materieel.
Ja, oorlog is verschrikkelijk. Ik ben me bewust van de gruwelijkheden van een oorlog, van het verdriet dat aan beide zijden van de grens heerst. Ik weet van het gekerm dat veelvuldig aan beide zijden van de grens klinkt, van mensen die hun geliefden zijn verloren. Maar wat had Israel moeten doen? Nog meer soldaten laten ontvoeren door deze organisaties, die hun bestaan hebben te danken aan het verlangen naar de vernietiging van de joodse staat? Nog meer diplomatie? Misschien nog meer grondgebied teruggeven? Haar bevolking een speelbal laten zijn van deze twee nietsontziende organisaties? Onderhandelen over haar vernietiging?

En wat hebben we ervoor teruggekregen?
Men erkent niet eens het recht van joods leven op de kleine bodem onder vlag van Israel.
Als vrede een optie was geweest, zou er vrede zijn geweest.

Moshe
(Wanneer ik terugkom zal ik weer wat regelmatiger gaan posten).
Jood

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 01 aug 2006 17:29

En het is erger: terwijl in Nederland potentiële terroristen worden geschaduwd door overheidsdiensten, maken terroristische organisaties met een bloedige reputatie, in Libanon en de Palestijnse Territoria, zelfs deel uit van de regering.

afgezien van mijn afkeer van de Hamas en Hezbollah moet ik toch echt zeggen dat je zelf ook wel weet dat je ondanks het kleine verschil misschien toch rekening moet houden tussen de politieke, maatschappelijke en militante afdelingen van de Hezbollah.... welke tak van Hezbollah zit in de Libanese regering? De politieke. De maatschappelijke heeft veel gedaan voor Libanon, en de militante tak vuurt raketten af. In hoeverre er communicatie is tussen de verschillende takken weet ik niet. Ook kan ik niet zeggen of de politieke tak het eens is met de houding van de militante tak van Hezbollah.

Terug naar “Archief”