Bunschotense predikant vraagt om schorsing

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 26 jul 2006 18:30

Wat Douma betreft, hij is geen homo, maar maakt dat zijn uiteenzetting over de christelijke, op de bijbel gebaseerde visie op homoseksualiteit dan minder juist? Misschien kan hij er zelfs wel beter over schrijven, omdat hij niet te strijden heeft tegen dergelijke gevoelens, heb je dat wel, dan ga je eerder dingen anders uitlegging, naar andere uitleggingen zoeken, dingen relativeren etc.

Het hoeft niet minder juist te zijn, maar in dit geval vind ik dat wel. Dat neemt niet weg dat hij zich er wel in verdiept heeft en ook best wel bewogen is met de homosexuele medemens, maar toch zal hij ook nooit weten hoe het precies is.

Er is ook een boekje geschreven door Mark S Th. Westergraaf met de titel: "hand in hand" over homosexualiteit, geloof en kerk. Hij is zelf homo en schrijft daar heel eerlijk, is zeker een aanrader om te lezen!

Hier 2 gedichten vanuit dat boekje die de schrijver ook zelf heeft gemaakt:

Eros
Een teder, zacht lichaam dicht tegen me aan.
Rillingen, die 'k door mijn lichaam voel gaan.
Omarming in liefde, volledige rust.
Streling van handen, een mond die me kust.

Een zondig verlangen, verderfelijke lust.
Rakelt gebrokenheid op, maakt bewust.
Onrust van hart: 'k heb het kwade gedaan.
Strijd diep van binnen - geen beginnen aan.

Gebed
U kent mij, Heer, U kent mijn geest.
U bent het die mijn denken leest.
U wilt dat ik het goede doe.
U weet het, Heer, ik voel me moe.

Ik ken U, Heer, ik ken Uw wet.
Ik ben't die op Uw regels let.
Ik wil wat anders dan ik doe.
Ik weet het niet, Heer, 'k weet niet hoe.
- Home is in my head -

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 26 jul 2006 19:27

waarom roept het toch een soort van walging bij me op als ik weet dat het over mensen van hetzelfde geslacht gaat?
en dat is echt niet rot bedoeld! zo voel ik het.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 26 jul 2006 19:49

columbus schreef:waarom roept het toch een soort van walging bij me op als ik weet dat het over mensen van hetzelfde geslacht gaat?

Waarschijnlijk omdat je zelf hetero bent? :wink:
- Home is in my head -

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 26 jul 2006 20:18

froske schreef:
columbus schreef:waarom roept het toch een soort van walging bij me op als ik weet dat het over mensen van hetzelfde geslacht gaat?

Waarschijnlijk omdat je zelf hetero bent? :wink:

Hehe dat is te testen. Vind je het idee van twee vrouwen die seks hebben net zo walgelijk als het idee dat 2 mannen het hebben? Of vind je het eerste een minder walgelijk denkbeeld. In dat geval heeft het vast met eigen geaardheid te maken. ;)

Froske, is het voor hetero's zo moeilijk homofilie te begrijpen? Het is toch ook liefde, verliefdheid, vlinders in je buik, etc. Net als hetero's hebben... maar dan voor een man ipv een vrouw. Het enige wat moeilijk te begrijpen is is hoe je ermee omgaat, het feit dat het door velen afgewezen of op zijn minst walgelijk gevonden wordt... Maar op zich veranderen die dingen de regels daardoor niet, wel de moeilijkheden die homofiele mensen hebben om hiermee om te gaan.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 26 jul 2006 21:04

Bij mij niet hoor, en ik ben dubbel en dwars hetero. Verliefdheid, houden van en sexuele verlangens zijn exact hetzelfde als bij hetero's :)

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 26 jul 2006 21:19

Froske, is het voor hetero's zo moeilijk homofilie te begrijpen? Het is toch ook liefde, verliefdheid, vlinders in je buik, etc. Net als hetero's hebben... maar dan voor een man ipv een vrouw.

Het is maar net hoe iemand zelf is. Ik ken mensen die het ontzettend moeilijk vinden om te begrijpen. Ze reageren vaak op dezelfde manier zoals columbus dat doet. Ik heb daar wel begrip voor alhoewel het soms wel lastig is om er in de praktijk mee om te gaan. Maar gelukkig zijn er genoeg mensen die het wel begrijpen, en zich proberen in te leven.
- Home is in my head -

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 26 jul 2006 21:24

Smurffie schreef:

Bij mij niet hoor, en ik ben dubbel en dwars hetero. Verliefdheid, houden van en sexuele verlangens zijn exact hetzelfde als bij hetero's :)

knap dat je dat weet.

om op de discussie terug te komen..
Volgelingkan heel goed onder woorden brengen wat ik niet kan. compliment waard vind ik.

als de wil er niet is om te strijden tegen homosexuele gevoelens, net zoals tegen alle andere zonden, als de wil er niet is dan word het niets.

en als de wil er niet is dan gaat de mens allerlei zaken die gewoon verkeerd zijn rechtpraten. ook aan bijbelteksten die zo klaar als een klontje zijn word een hele vette draai aan gegeven zodat die tekst wél in je straatje past.

dat zie je met dit gevoelige onderwerp maar ook bij andere onderwerpen, (bv zwart geld, goed of fout) als je er persoonlijk voordeel mee opdoet kan het wel.

die wil om goed te doen kan alleen God je geven, en die geeft hij ook maar we zijn zó zwak als mens dat we vaak/meestal niet gebruik maken van Zijn kracht.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 26 jul 2006 21:37

Jij ziet het als een kruis, maar mijns inziens hoeft dat het niet te zijn. Althans, niet op de manier waarop jij het zegt. Het is niet direct vrijheid en blijheid als je als homo een relatie aangaat, en dat wordt vaak wel vergeten. "ze kiezen voor de gemakkelijkste weg" of "de wil is er niet om te strijden". Ik vind dit dus echt vette onzin. Je krijgt vaak minder respect en steun als je een relatie aangaat. zodra je besluit celibatair te leven, krijg je vaak meer respect en steun. (Wat natuurlijk ook wel op z'n plaats is in zo'n geval)
- Home is in my head -

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 26 jul 2006 23:03

klopt... Hoewel dat ook niet altijd makkelijk is, als ik hoor hoe er in sommige kerken mee wordt omgegaan.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 27 jul 2006 09:10

Dat is waar. Wat dat betreft ligt er nog wel wat werk in de gemeente. Gelukkig gaat het tegenwoordig al wat beter, maar optimaal is het nog niet :wink:

Maarja, wie weet...misschien over 10 jaar ofzo :mrgreen:
- Home is in my head -

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 27 jul 2006 11:56

maar of homoseksualiteit dan ook wordt goedgekeurd is nog maar de grote vraag... Ik denk dat er een hoop kerken blijven waar dat nooit gedaan zal worden...

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 27 jul 2006 16:04

Columbus schreef:
Smurffie schreef:

knap dat je dat weet.

Wat zou het verschil zijn volgens jou?

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 27 jul 2006 17:23

Smurffie schreef:
Columbus schreef:
Smurffie schreef:

knap dat je dat weet.

weet ik niet want ik ben geen homo
die gevoelens zijn denk ik ook wel hetzelfde maar zeker weten kan je het niet als hetero natuurlijk, daarom vind ik het zo knap dat jij het wel weet :D

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 27 jul 2006 18:13

columbus schreef:
Smurffie schreef:
Columbus schreef:
Smurffie schreef:

knap dat je dat weet.

weet ik niet want ik ben geen homo
die gevoelens zijn denk ik ook wel hetzelfde maar zeker weten kan je het niet als hetero natuurlijk, daarom vind ik het zo knap dat jij het wel weet :D

De gevoelens zijn hetzelfde, alleen de beleving daarvan is wellicht anders, en dát kan ik idd niet weten :wink:

Hoewel het trouwens, als ik het logisch bekijk, toch gewoon hetzelfde zou moeten zijn..ik bedoel, ik zou het verschil écht niet weten, als het er wel was zou ik het niet kunnen verklaren. Verliefd is verliefd, houden van is houden van..

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 27 jul 2006 22:29

Riska schreef:Denkertje,
De vraag die ik bij dit zeer doordachte stuk heb, is, of het van jouzelf is.
Ik dacht dat je citeerde.

Toen ik het over las, stond ik er zelf ook even van te kijken, maar het is echt van mezelf. Da's ook wel verklaarbaar. Dit is me niet van vandaag op morgen komen aanwaaien. Als als jong jochie geconfronteerd wordt met je eigen homoseksualiteit, en je wilt ook God niet loslaten, dan ga je zoek naar wat God met je wil.
Mijn ouders (toch lekker ger.gem.) hebben daar enorm positief in meegeholpen. Ik ben één van die weinige gelukkigen in de refowereld die alles met z'n ouders kan bespreken en waar dan niet gelijk een streng vingertje klaar staat. Wel gevouwen handen!

Terug naar “Archief”