Raido schreef:@froske; daarom vond ik hem ook horen bij de drie oplossingen.
leg eens uit?
Dat vind ik nu juist niet, dus vandaar

Moderator: Moderafo's
Denkertje21 schreef:Hooguit kan men bij Genesis 19 nog de vraag stellen of het daar nu gaat om perverse homoseksuele praktijken of om de schending van het gastrecht
Het lijkt zeer onwaarschijnlijk dat Israël en de nieuwtestamentische gemeente naast de met afgodendienst verbonden homoseksuele praktijken, ook andere uitingen van homoseksualiteit zou hebben gekend, bijvoorbeeld binnen relaties van liefde en trouw.
Daarnaast hebben we echter te maken met een vorm van homoseksuele beleving in liefde en trouw, waarvan in de Bijbel geen sprake is en waarvan men toen wellicht helemaal geen weet had.
Je kunt deze vraag op een biblicistische manier afdoen, door de teksten heel letterlijk en direct toe te passen op eigentijdse situaties, zonder rekening te houden met de oorspronkelijke context en vertolking van deze gedeelten. Wie vanuit de bijbelsteksten waarin homoseksualiteit ter sprake komt onmiddellijk concludeert dat iedere vorm van homoseksuele beleving bij voorbaat moet worden afgewezen, maakt zich schuldig aan biblicisme.
Als norm blijft staan de moraal die Jezus ons leert in het Nieuwe Testament. Alle geboden worden vervuld in één, namelijk elkaar lief te hebben en de liefde doet de naaste geen kwaad. Deze toetsteen is gezaghebbend voor alle vormen van relaties en seksualiteit.
Homorelaties in liefde en trouw kwamen in de Oudheid, voor zover bekend, niet voor.
Soms blijkt er geen andere weg open te liggen dan wat ook wel genoemd wordt: 'het kiezen van het minste van de twee kwaden'. Er zijn homoseksuele christenen, die kiezen voor een vaste relatie en proberen daarin de normen van liefde en trouw gestalte te geven. Zij gaan deze weg om te voorkomen dat ze meegesleept worden in een leven van losbandigheid en snel wisselende seksuele contacten.
Moet hier niet de toetssteen van het geloof en de liefde worden gebruikt? 'Al wat uit het geloof niet is, is zonde'. 'De liefde doet de naaste geen kwaad'. 'Wie de ander liefheeft, heeft de wet vervuld'.
a. Wat je niet mag doen, mag je ook niet verlangen. Als homoseksualiteit zonde is, moet je je daar dus radicaal van bekeren. Dit houdt in dat je homoseksuele gevoelens omgezet moeten worden in heteroseksuele gevoelens. In de praktijk blijkt dat dit voor slechts zeer weinigen is weggelegd, in gedachten houdend dat er vele gradaties zijn tussen voluit heteroseksueel en voluit homoseksueel.
b. Wat je wel mag verlangen, mag je in principe ook doen, als we het doen in een leven dat aan God is toegewijd. Dat betekent niet dat wij aan al onze verlangens onbeperkt toegeven. Beperking is tegelijk bescherming. Eten en drinken is goed, maar met mate, anders bederf je het genot. Seksuele omgang is goed, maar met de jongen of het meisje dat je lief hebt, want zo kun je het leven genieten en bescherm je elkaar.
1. De eerste mogelijkheid is dat we homoseksualiteit, geaardheid en praktijk, afwijzen als zonde. Dan blijft alleen de uitweg over van genezing of verandering. Als dit niet gebeurt, blijft er alleen een levenslang gevecht over, niet alleen tegen de praktijk als zonde, maar ook tegen je verlangens en gevoelens. Een gevecht tegen jezelf.
volgeling schreef: Jij beweert dat homoseks in de Bijbel altijd gekoppeld wordt aan losbandigheid en lust. Geef mij eens argumenten voor deze bewering. Want een bewering is het.
volgeling schreef:Het lijkt zeer onwaarschijnlijk dat Israël en de nieuwtestamentische gemeente naast de met afgodendienst verbonden homoseksuele praktijken, ook andere uitingen van homoseksualiteit zou hebben gekend, bijvoorbeeld binnen relaties van liefde en trouw.Daarnaast hebben we echter te maken met een vorm van homoseksuele beleving in liefde en trouw, waarvan in de Bijbel geen sprake is en waarvan men toen wellicht helemaal geen weet had.
Waarschijnlijk en wellicht zijn m.i. geen goede basis om op te bouwen.
volgeling schreef: Zoals eerder aangegeven zijn er ook sexuele relaties in de familiare kring niet toegestaan, ook al doet men daar verder niemand kwaad mee. Bijv. een ongehuwde man met zijn ongehuwde tante (die ong. even oud is, hoewel leeftijd er niet toe doet).
volgeling schreef:Homorelaties in liefde en trouw kwamen in de Oudheid, voor zover bekend, niet voor.
Zelfde als met waarschijnlijk en wellicht. Dit biedt geen vaste grond.
Denkertje21 schreef:volgeling schreef: Jij beweert dat homoseks in de Bijbel altijd gekoppeld wordt aan losbandigheid en lust. Geef mij eens argumenten voor deze bewering. Want een bewering is het.
Nou heb ik dat natuurlijk al vele malen gedaan, maar je vraagt het zo liefdat ik het nog wel een keer wil doen!
Volledigheidshalve noemen we de bekendste teksten: Genesis 19:1-29; Leviticus 18:22 en 20:13; Richteren 19:22-26; Romeinen 1:26,27; 1 Timotheüs 1:3-11.
Als je deze teksten kunt inpassen in een relatie in liefde en trouw tussen twee mannen, ben je knap. Dit kun je misschien inpassen op een GayParade. Maar niet op echte tedere liefde. Bekend was hoe de seksuele moraal in Rome was. De mannen hadden er veel al een jongetje of meerdere jongens bij en tegen deze losbandigheid waarschuwt Paulus... Ook in 1 Timotheus plaats hij dit weer tussen allerlei losbandigheid...
Nog meer?
Denkertje21 schreef:volgeling schreef: Zoals eerder aangegeven zijn er ook sexuele relaties in de familiare kring niet toegestaan, ook al doet men daar verder niemand kwaad mee. Bijv. een ongehuwde man met zijn ongehuwde tante (die ong. even oud is, hoewel leeftijd er niet toe doet).
Jawel want dan bestaat er de kans op voortplanting en verzwakking van het soort! Dus om die reden staat daar een verbod op. Zodra er geen grote kans meer is op verzwakking (achterneef/achternicht) bijv. is de belemmering weg...
volgeling schreef:Denkertje21 schreef:volgeling schreef: Zoals eerder aangegeven zijn er ook sexuele relaties in de familiare kring niet toegestaan, ook al doet men daar verder niemand kwaad mee. Bijv. een ongehuwde man met zijn ongehuwde tante (die ong. even oud is, hoewel leeftijd er niet toe doet).
Jawel want dan bestaat er de kans op voortplanting en verzwakking van het soort! Dus om die reden staat daar een verbod op. Zodra er geen grote kans meer is op verzwakking (achterneef/achternicht) bijv. is de belemmering weg...
2 vragen ter verduidelijking voor mij![]()
1. Stel een van beide heeft zich laten steriliseren? Mag het dan wel? Dan is het bezwaar van jou weggenomen.
2. Zie jij een bezwaar tegen een huwelijk van een zoon wiens vader is overleden, met zijn stiefmoeder?
De vraag is dus of je het mag verlangen.
Denkertje21 schreef:volgeling schreef:Homorelaties in liefde en trouw kwamen in de Oudheid, voor zover bekend, niet voor.
Zelfde als met waarschijnlijk en wellicht. Dit biedt geen vaste grond.
Dat is wat ik steeds beweer. De bijbel ZWIJGT hier over, maar SPREEKT als het gaat om liefde! Daarom accepteer er respecteer ik de mening van mensen die celibatair willen blijven. Dat kan op grond van de bijbel. Meer eveneens op grond van de bijbel mag ik een relatie in liefde en trowu aangaan met een man.
Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 56 gasten